Tätä tässä onkin jo ootettu! Todella hienoa työtä jazzass! Sitten vielä niitä kuvia ja ensi lauantai meneekin rattoisasti touhutessa. =) Kiitos!
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia xenonien kirkkaudesta
Collapse
X
-
Nostetaanpa tämä ketju taas esiin.
Onko kukaan huomannut, että Xenon-umpioiden etulasiin (no niin, muoviin) syntyisi ajan myötä jonkinlaisia värimuutoksia polttimon kohdalle? Omissani näyttäisi, että polttimon valokeilan ympäriltä lasi on hiukan punertava. Jos näin tosiaan on, lasin puhdistus tuskin auttaa mitään.
Tähän liittyen: onko kukaan keksinyt, saako uusia etulaseja mistään?
Ajokki tosiaan A4 B7 Bi-Xenon-umpioilla.
Comment
-
En usko, sillä minusta umpion lasi näyttää itse valokeilan kohdalta umpio täysin kirkkaalta mutta sen ympäriltä jotenkin nuhruiselta. Voihan se tietysti olla, että ympärillä on likaakin, joka vääristää värejä. Ei vaan huvittaisi alkaa purkamaan umpioita turhan takia...
Ja ihan valot päällä tietysti ;)
Comment
-
Ei ihan oikeassa olet, Xenon-polttimon tuottama valo alkaa silminnähden punertaa polttimon ollensa elinikänsä loppuvaiheessa. Ensi alkuun väri muuttuu yleensä jonkin ajan päästä normaaliksi sen jälkeen, kun on kytkenyt ajovalot, mutta loppujen lopuksi väri ei enää korjaannu lainkaan. Tässä tapauksessa valo on kuitenkin ihan oikean sävyinen.
No, tulipa vain mieleeni, kun näyttää ärsyttävältä ulkoapäin, mutta eipä siitä tarvitse itse hytissä kärsiä.
Comment
-
Tuli tänään purettua/ putsattua B6 xenon umpiot heikon valotehon takia. Linssit oli yllättävän puhtaat mutta heijastinosat oli pahasti palanneet. Laitoin väliaikaisesti alumiiniteippiä heijastintin osaan ja valoteho parani puolella. Mietin tossa että, eikö toi heijastinosa ole samanlainen myös halogeeni umpioissa? kun tuosta pystyy polttimon kannan vaihtamaan.Viimeksi muokannut 2 FAST; 8.10.2011, 22:34.
Comment
-
Huomasin saman viimeksi umpiot huoltaessani. Mietin, että pitäisikö ne lähettää jonnekin uudelleen pinnoitettavaksi, mutta ajaneeko alumiiniteippi saman asian? Jos ne eivät tuolla umpiossa kärähdä tai muuten aiheuta vauriota, niin tuohan on peräti nerokas tapa saada kirkkaus heijastukseen takaisin.
Comment
-
Vieras
Saako B6 umpioista "lasia" mitenkään järkevästi irti, niin että pysyy myös tiiviinä? Olisi yksi hyväkuntoinen ylimääräinen halogeeniumpio nurkissa pyörimistä, ja siitä voisi tuon lasin varastaa - ja samalla tutkia heijastimen kunnon. Näyttää hölmöltä kun toisella puolella on lähes bränikkä ja toisella puolella reippaasti valotehoa menettänyt. Umpiot ovat marmorilta ostettuna ryöstöhintaisia (yli 400eur muistaakseni).
Comment
-
Kyllähän sen saa joko kuumailmapuhaltimella lämmittämällä tai uunissa miedossa lämmössä paistamalla. Kiinnittäessä kannattaa jälleen lämmittää pinnat ja laittaa väliin tarvittaessa vaikka silikonia. Silikonia parempiakin ratkaisuja löytyy, mutta liian tuhdeilla aineilla voi purkaminen olla tulevaisuudessa hankalaa.
Comment
-
Jos umpion "lasin" irroittaa, niin laittaa esim seuraavaa tavaraa väliin.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=60-9016
Comment
-
Vieras
-
Hyvä vinkki tuo butyylimassa, täytyykin käydä hakemassa purkki. Enpä tiennyt minäkään, että Motonetistä saa nykyään noinkin hienoja aineita.
Lasia irrottaessa kannattaa muuten varoa, ettei se halkea, jos sitä joutuu kampeamaan meisselillä. Vaikka lasi ei ihan itsekseen tunnu halkeavan, jotkut ovat kuulemma siinäkin onnistuneet. Mieluummin siis varmaan lämmittää vähän lisää kuin käyttää väkivaltaa.
Comment
-
Kuumailmapuhallinta minäkin käytin, kun vähän aikaa sitten ensimmäistä kertaa uskaltauduin operaation tekemään. Ei siinä tosiaan ole mitään vaaraa, kun käyttää järkeä eikä hätäile. Uunissa sopiva lämpö on kaiketi siinä 60 asteen seuduilla. Itse en ainakaan enempää uskaltaisi laittaa, kun ei tiedä, kuinka helposti sähköosat ja muut sisuskalut ottavat itseensä. Perhesovun säilyttämiseksi ei ehkä kannata käyttää emännän ainoaa uunia ;)
Comment
-
Tein tänään valojen ehostuksen 200tkm ajettuun B6.sen bi-xenon valoille. Kaikista työvaihesta tulossa havainnollistavat kuvat kunhan löydän piuhan, että saan kuvat koneelle. Itse työ on melko helppo, aikaa kannattaa varata noin 1,5 tuntia per valo. Vaikka työ on helpohko maltti on tässä valttia.
1. Irroita lyhty ja liitin
2. Irroita takakansi torx t-20 ruuvit alhalla kulmissa 2kpl
3. Irroita liitin(2 napainen)[oikean puolen valossa vihreä ja keltainen johto, vasemassa keltainen/keltainen] xenon polttimon vierestä
4. Irroita xenon polttimo ja liitin
5. Irroita 4x torx t-20 ruuvia(noin 30mm pitkiä) heijastin/linssi paketin nurkista.
6. Ota varovasti koko paketti irti, vaatii pientä kääntämistä ja sovittelua. Älä yritä ottaa väkipakolla, se tulee kyllä nätisti pois.
6.5 Tässä välissä on hyvä kuivata lyhty sisältä esim. paperilla, paineilmalla ja lämmöllä.
7. Linssin ja heijastimen välissä on 4 pientä hakasta, irroita ne varovasti pienellä ruuvimeisselillä. Nyt kädessäsi on linssiosa ja heijastin osa.
8. Itse puhdistin molemmat osat wurthin lasinpesuvaahdolla ja talouspaperilla. Viimeistelin silkki rätillä. Joten puhdista ja vältä sormen jälkien jättämistä. Omissa valoissa heijastin pinnoilta jäi paperiin lähes keltaista moskaa huomattava määrä. Linssi oli todella likainen ja samea. Jo tässä vaiheessa huomasi kuinka paljon enemmän valo heijaistui.
9. Kokoa paketti käännetyssä järjestyksessä.
Xenon polttimon reijästä käsin sai modatulla kostealla pulloharjalla sitä linssiä hieman pestyä. Harjan toiseen päähän paperipatentti, jolla sai kuivattua linssin puhtaaksi. Maitomainen vaalean samea pintahan siinä on. 3/4 linssiä saa tuota kautta putsattua, aivan linssin alalaitaan ei harja taivu, mutta siellä alhaalla näyttää muutenkin olevan pellinpala, ilmeisesti rajaamassa valokuviota.
Pari hassua kuvaa:
linssi
työkalu
Comment
-
Vieras
Itse päädyin tilaamaan kohtuuhintaan uuden umpion - toivottavasti on oikea. Vanhassa kun ei ole lasi täydellisessä kunnossa, linssikin lie likainen, heijastin varmastikin tummunut ja parkkivalon kanta rikki. Niin ja vilkun kannassa perus kosketusvika, vaikka viime aikoina on toiminutkin.
Jos jollain on intoa, myyntiin irtoaa heikkokuntoinen vasemman puolen D2S-umpio ilman sähköjä + väärän puolen liikenteeseen tarkoitettu hyväkuntoinen halogeeniumpio varaosiksi.
Comment
-
Vieras
Aika edulliset kyllä orkkiksiin verrattuna. Mikä alkuperäisissä mättää (pois lukien huonosti kestävä parkki, kosteusongelmat joissain yksilöissä)? Hemmetin hyvä lähivalohan niissä on.
Jopa TM on aikanaan B6:n lähivaloxenoneista (D2S) todennut:
"Audin valolaitteet saivat erinomaisen arvosanan, tässäkin on merkittävä osa lisähintaan saatavien kaasupurkausvalojen ansiota. Valokuvio on auton edessä erittäin leveä ja puhdas, ja lähivalon kantamakin ylettyy yli sadan metrin päähän. Kaukovaloilla kantamaa saisi olla hieman nykyistä enemmän"
Comment
-
Ei nämä ole mitään uskonasioita. En lähtis vaihtamaan kiinankopioihin jos vanhat toimii. Itsellä ja monella muulla ei ole kovinkaan hyviä kokemuksia. Ja kyllä ne huurtuu kopiotkin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=102461
Comment
-
Oma kokemus perustuu omaan ja kaverin B6 valotehoon. Tosin kummassakaan autossa ei ole uudet umpiot. Laitapas dumo kuvaa tänne valotehosta, kun oot saanut uuden umpion asennettua, niin pystyn vertaamaan oman auton valoihin.
Onhan noissa kiinankopioissa laadullisia eroja. Kahdeen autoon (Hondaan ja Golfiin) olen ostanut Motonetistä valot (Depot), eipä ole ollut valittamissa. Hyvää tuuria varmaan.
Omassa autossa on juurikin tuo huurtumis ongelma, tosin pienillä kikoilla olen saanut suhteellisen hyvin huurtumisen kuriin, eli laatu eroja näissäkin.
Comment
-
Vieras
Voin sen verran jo valmiiksi kertoa, että on erittäin dramaattinen ero kun verrataan 300tkm "ajettua" umpiota uudella polttimolla, uuteen umpioon uudella polttimolla. Nyt kun on uusi ja vanha vierekkäin, niin on ikään kuin kynttilää ja xenonia vertaisi.
Yritin pimeällä tiellä aikanaan säätää valojen korkeutta kun VV-auto oli turaillut uuden umpion osoittamaan liian alas. Uuden umpion sai aika hyvin säädettyä, mutta vanhan kanssa hyvin vaikeaa kun kantama loppuu kesken tyyliin puolivälissä matkaa :).
Comment
Comment