Mitkä kaikki asiat vaikuttaa xenon valojen kirkkauteen? Oon just vaihtanu uudet 4300K polttimot B6 audiin ja eipä oo kyl häävi tulos! Kirkkaus on samaa luokkaa ku kynttilässä. Meinasin vaan että onko kenties joku muu osa polttimon lisäks, joka voi heiketä vanhetessaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kokemuksia xenonien kirkkaudesta
Collapse
X
-
Heijastimen kunto vaikuttaa tosipaljon. Sitten tietysti etulasin/muovin puhtaus ja linssivaloissa linssin puhtaus vaikuttaa, mutta tuskimpa nämä niin likaiset voi noin uudehkossa autossa olla että hyvistä valoista kynttilöiden veroiset tulee. Heijastimien kuntoa ei valitettavasti linssivaloissa pääse kunnolla tarkistamaan valaisinta purkamatta.
-
Vieras
Himmenivätkö valot polttimonvaihdon myötä, vai olivatko jo valmiiksi "kynttilän tasoa"? Jounin mainitsemia heijastimia on B6-xenoneista himmentynyt ennen aikojaan - taitaa olla vuosimallikohtaista ja riippuvaista myös siitä, pääseekö umpioon kosteutta.
Heijastimen kosteuden lisäksi sulla voi olla polttimoille virtaa syöttävä muuntaja+ballasti-yksikkö tiensä päässä.
Jotkut tarvikepolttimot eivät ole toimineet kunnolla beekutosista (niitä myymän kaverin kertomaa), joten kerropa ensimmäiseksi himmentyivätkö lyhdyt juurikin polttimonvaihdon jälkeen...
Comment
-
Ei kyl ne oli himmeät myös silloin ku auton hommasin. Ajattelin että polttimot rupee oleen vaa vanhat ja tilasinkin sit yheltä clubilaiselta uudet tuikut. Ja oli iha philipsin polttimot. Vaihdon jälkeen en iha hirveitä eroja kyl huomannut. Kyl pitkillä näkee hyvin ku halogeeni syttyy. Olen suuntausta kokeillut muuttaa ylös,alas ja sivuille ,mut ei se valon kirkkauteen vaikuta. Malli on D1S , eli nii spolttimois on se ballastiklunssi itessään. Ja etulyhtyinä mustat olisko ne jokku "S-line" mallit. Valeon valmistamat.
Jokusia kuvia katellu vaan netistä, jossa on lähivalo näkyvyyttä esitelty xenoneilla, nii on melkei samaa luokkaa ku mulla pitkillä :)
Pitäskö ne valot palotella sit iha vallan ja tarkastaa ne heijastin pinnat?
Comment
-
Vieras
Sytytin tosiaan on D1S:ssä itsessään - eipä tuo kyllä polttimoista kiinni ole. Ei tässä muuta tule mieleen kuin heijastinpinnat tai likainen linssi. Muuntajakin toki voi olla huonona, mutta en tiedä voiko se olla syynä. Heijastimen pinnoitteen voi uusia, mutta se tietysti vaatii umpioiden purkamisen ja kuskaamisen pinnoitettavaksi.
Comment
-
Omassa autossa lyhdyt muuttui valoiksi, kun putsasin linssit ja lasien sisäpinnat. Ero oli merkittävä.
Ainakaan C4:n umpioiden irroitus ja paloittelu ei ole mikään ihmeellinen homma. Tiedä sitten uudemmista, mutta varmasti vaivan väärti.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lemmeja Näytä viestiolisko kellään laittaa kuvaa lähivalonäkyvyydestä vastaavalla kalustolla?`Voihan se olla että meillä päin noi kynttilät on nii kirkkaita, että on silmä tottunu liikaa:)
P.S. Vertailukelpoisuuden säilyttämiseksi (EOS450, suljinaika 1/4s, aukko F/3,5, ISO-800, valkotasapaino ~4200K)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lemmeja Näytä viestituosta ei tosiaan valon kantamaa oikee selviä, mut kyl tota polkua ny näkis kävellä:)
Comment
-
määpä otan nääs muutaman kuvan ehtoolla ku pääsee johonki pimeeseen, nii saatte kertoo mielipiteen asiasta. Kyl meinaan syyssateella jyväskylä-tre väli oli aika korvakuulolta ajmista ku valot näytti vanhoilla polttimoilla kaikenlisäks ihan parin metrin päähä autosta. Mitenkäs tuo automaatti säätö ymmärtää ton auton madaltamisen?
Comment
-
Huonosti.
Siellä on taka-akselilla asentotunnistin (potikka), joka haistelee tukivarren asentoa koriin nähden. Nyt kun tukivarsi on koko ajan 'ala-asennossa', automaatti säätää valoja alemma. Se kun ei tiedä keulan ja perän välisestä asentoerosta mitään.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Whitebe Näytä viestisaakos tohon umpioon missä on vain lyhyet xenonit niin laittaa pitkiin kanssa? aika himatuikut on noi halogeenit verrattuna xenoneihin...=?
Comment
-
Kattos päivää päivää!! (VilleK:oolle) Joo ei toi valorobleema umpioiden kunnosta johu. Se heijastinpinta voi olla toine juttu, mut täytyypä viikonloppuna ottaa piruuttaan auki, jos ehtii viittii jaksaa ja kurkata millanen rakennelma on. Piti pikkusen nostaa alustaa ylös, ku jäi heti pohja keinuun ekaa kertaa halliin ajettaes:) Ja miliisit oli kokoaja kimpussa etukalvojen takia, ni piti sit neki ottaa pois perkele:)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MRKyllä potikka on sekä etu- että taka-akselilla vasemmalla puolella. Madallus on silti saattanut muuttaa korkeussuhdetta etu- ja takapään välillä, jolloin valojen suuntaus muuttuu.
Comment
-
Vuoden vanha ketju, mutta jos aloittaja vielä foorumia lukee, tai joku muu osaa vastata, niin oliko umpioiden aukaisu ja puhdistaminen miten hankala toimenpide tässä B6 mallissa? Tuntuu että nuo omat lähivalot eivät tahdo oikein kunnolla valaista tietä näin pimeään vuodenaikaan, niin jospa sillä umpioiden huollolla saisi taas elämän kirkastumaan.
Comment
-
Täällä samaa ongelmaa kun Antruu:lla. Omasta autosta meni toinen lähixenon pimeeksi, onko vika ballastissa vai polttimossa?
Comment
-
Polttimot ovat "melko" helppoja vaihtaa, kunhan löytää vain sopivat työkalut. Umpion joutuu irroittamaan, mutta onnistuu kuitenkin. Kannattaa kokeilla vaihtaa polttimoita päikseen, niin selviää onko varmasti palanut poltin. Käsittääkseni xenonit eivät "pala" kuten normaalit halogeenit, vaan pikkuhiljaa himmenevät tuikuiksi. Itse haluaisin huoltaa tai huollattaa nuo heijastinpinnat ja umpioiden sisäpinnat, koska olen niissä havainnut kosteutta ja ehkä jotain epäpuhtauksia.
Comment
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=36812 Jos on ballasti niin ei kannata mernnä marmorille. Sama tarvikeliikkeessä viime talvena n 145?, mutta tilausaika viikkoja ja kannattaa käydä välillä kyselemässä ettei tilaus "katoa". Joku varmaan viritellyt korvaussarjoistakin toimivia jos orkkistyyli ei paina vaakakupissa.
Comment
-
Itse tein muutama vuosi sitten edelliseen audiini, eli juuri B6seen "täysremontin" valojen (ne tummapohjaiset xenonit) kanssa. Umpiot irti ja takaa auki. Sen jälkeen xenonlyhty palasiksi ja linssin pinnoilta se töhnä pois ikkunanpesuaineella. Heijastimet olivat 100tkm jälkeen täysin mattapintaiset, joten ne lähtivät Naantaliin Suomen Metallointi Oy:hyn uudelleen pinnoitettavaksi.
Niitä odotellessa olikin sitten aikaa askarrella heijastimen ja linssin väliin pieni pellinpala (siihen missä se pitkien läppäkin sijaitsee) pienentämään valoaukkoa entisestään siten, ettei auton eteen n. 10 metrin matkalle tule valoa juurikaan. Tämähän ei valotehoa mitenkään paranna, mutta fysiologisista syistä johtuen sinne 50-60 metrin päähän näkee hiukan paremmin, kun auton edessä ei ole sitä kirkasta aluetta. Nyt, kun umpiot olivat jo muutenkin levällään pöydällä, niin olihan ne H7 lisäpitkätkin vaihdettava xenon-muunnossarjaan ja se ikuinen murheenkappale, neljä kertaa vuodessa vaihdettava, 6W halogen parkkipolttimo vaihtui 1W lediin+rinnakkaisvastukseen. Lisäpitkät pelittivät muunnossarjana ihan täysin ilman mitään herjoja, mutta parkkilamput kaipasivat toimiakseen tuon muutaman Watin rinnakkaisvastuksen.
Kokonaisuutenaan homma kannatti ja valotehon muutos, myös lyhkäsillä, oli merkittävä. Perusongelmaan, eli valaisinten huonoon suunnitteluun, näilläkään toimenpiteillä ei mitään mahda, mutta nyt oli ainakin sellaiset valot, joilla näki jotain.
Comment
-
Niin mainitaan nyt vielä tämäkin muutos, eli vaihdoin tosiaan umpioihin ne säätöjen o-renkaat ja oikein reilusti valkovaseliinin kanssa (tytöt käyttää huulirasvana) sitten uudet sinne paikoilleen. Nämähän on siitä hauskat umpiot, että Laakkosella aikoinaan ilmoittivat veden umpioihin joutumisen olevan ominaisuus eikä vika, joten ei kuulu takuun piiriin. Uskoisin, että linssin ja heijastimien ongelmat johtuvat pitkälti juurikin tästä akvaario-ominaisuudesta.
Comment
-
Tilasin theretrofitsource puljusta uudet kirkkaat linssit xenon+ umpioihin. Nämä jotain ZKW replikoita.
http://store.theretrofitsource.com/p...roducts_id=136
Sanovat että sopivat RS6/A6 bi-xenoneihin, joten arvatenkin A4:en xenon+:aankin.
Asiasta sain vinkkiä mm. tuosta;
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4648202
http://www.high-intensity.org/forums...read.php?t=495
Kuva eri linsseistä;
http://i5.photobucket.com/albums/y15...kwcomparo1.jpg
Muistatko muuten CCCO saako sen projektin takakautta irti umpiosta, vai pitääkö lasi lämmittää irti? Vielä kun löytyisi varaosana noita "laseja"...
Comment
-
Itse tein muutama vuosi sitten edelliseen audiini, eli juuri B6seen "täysremontin" valojen (ne tummapohjaiset xenonit) kanssa. Umpiot irti ja takaa auki. Sen jälkeen xenonlyhty palasiksi ja linssin pinnoilta se töhnä pois ikkunanpesuaineella. Heijastimet olivat 100tkm jälkeen täysin mattapintaiset, joten ne lähtivät Naantaliin Suomen Metallointi Oy:hyn uudelleen pinnoitettavaksi.
Comment
-
Kaikki tarvittava lähti takakautta pihalle. Sitä liiman sulattelua kokeilin myös jossain vaiheessa, kun yritin vesivuotoja selvittää, mutta vaikutti siltä, että umpion rungon polypropeeni ja lasin polykarbonaatti sulavat ennemmin, kuin se liima.
Metallointi maksoi satkun verran about ja aikaa kului 2-3 viikkoa. Olin kyllä tähän kaikkeen varautunutkin hankkimalla remontin ajaksi motonetistä halvat halogeniumpiot, jotka sitten möin reilun kuukauden kuluttua puoleen hintaan pois.
Niin ja sitten sekin tuli vielä mieleeni, että parilla pikku prikalla korjasin lyhkästen ja pitkien valojen keskinäistä suhdetta siten, että pitkät näytää pari astetta ylemmäksi, kuin alunperin.
On se muuten ihme, että jollekkin valaisinsuunnittelijalle maksetaan todennäköisesti palkkaa siitä, että suunnittelee valaisimen, jossa yksikään asia ei ole oikein ajateltu.
Vähän niinku nämä 4 kpl erilaisia Nokian puhelimia, joissa kaikissa on jotain hyvää ja paljon huonoa, mutta niitä eri mallien hyviä ominaisuuksia ei ole saatu yksiin kuoriin. Merkillistä on se.
Comment
-
Tein tänään valojen ehostuksen 200tkm ajettuun B6.sen bi-xenon valoille. Kaikista työvaihesta tulossa havainnollistavat kuvat kunhan löydän piuhan, että saan kuvat koneelle. Itse työ on melko helppo, aikaa kannattaa varata noin 1,5 tuntia per valo. Vaikka työ on helpohko maltti on tässä valttia.
1. Irroita lyhty ja liitin
2. Irroita takakansi torx t-20 ruuvit alhalla kulmissa 2kpl
3. Irroita liitin(2 napainen)[oikean puolen valossa vihreä ja keltainen johto, vasemassa keltainen/keltainen] xenon polttimon vierestä
4. Irroita xenon polttimo ja liitin
5. Irroita 4x torx t-20 ruuvia(noin 30mm pitkiä) heijastin/linssi paketin nurkista.
6. Ota varovasti koko paketti irti, vaatii pientä kääntämistä ja sovittelua. Älä yritä ottaa väkipakolla, se tulee kyllä nätisti pois.
6.5 Tässä välissä on hyvä kuivata lyhty sisältä esim. paperilla, paineilmalla ja lämmöllä.
7. Linssin ja heijastimen välissä on 4 pientä hakasta, irroita ne varovasti pienellä ruuvimeisselillä. Nyt kädessäsi on linssiosa ja heijastin osa.
8. Itse puhdistin molemmat osat wurthin lasinpesuvaahdolla ja talouspaperilla. Viimeistelin silkki rätillä. Joten puhdista ja vältä sormen jälkien jättämistä. Omissa valoissa heijastin pinnoilta jäi paperiin lähes keltaista moskaa huomattava määrä. Linssi oli todella likainen ja samea. Jo tässä vaiheessa huomasi kuinka paljon enemmän valo heijaistui.
9. Kokoa paketti käännetyssä järjestyksessä.
Lopputulos: Aivan uskomaton ero. Ensimmäisenä huomasi että ajovalot valaisee tietä, ei katuvalot! Huomattavasti kirkkaampi valo ja pidempi kantama. Turvallista matkaa ja hyvää joulua kaikille!
Comment
Comment