Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 etujarrulevy irroitus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 etujarrulevy irroitus?

    100 2.3L quattro vm. 1989
    Miten lähtee etulevyt irti kyseisestä autosta?
    Tarviiko jotn. ulosvetäjää tai vastaavaa?

    ja toinen ehkä hieman tyhmä kysymys, tarviiko jarrujen ilmauksessa huomioidda jotain erityistä?
    Pitääkö käyttää jotain audin omaa jarrunestettä?
    Miten yleensä homma tapahtuu?

  • #2
    - löysää renkaan pultit kevyesti
    - nosta ko. kulma autosta ylös, tjms.
    - ota rengas irti
    - varovasti mitään paikkoja särkemättä työnnä jarrusatulan mäntää sisällepäin
    - siirrä jarrupaloja niin että niiden ja levyn väliin tulee välystä
    - irroita jarrusatulan ankkurin pultit ( 2 kpl ), ovat ehkä tiukassa, mutta T-väännin ja putki auttavat
    - siirrä satula roikkumaan esim. nippusiteellä johonkin paikkaan kiinni, älä venytä jarruletkua
    - jos jarrulevyllä on pieni kohdistusruuvi M5, ota se irti
    - ota jarrulevy irti

    - kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Jos laitat uuden levyn kuluneille jarrupaloille, kannatta
    vanhat joko uusia tai oikaista pinta tasaiseksi.

    - etujarrujen ilmaamisessa ei ole mitään kummallista, mutta pelkän levyn vaihdon takia ei niitä tarvitse ilmata.

    Comment


    • #3
      100 etujarrulevy irroitus?

      Jarrunesteeksi pitäis kelvata ihan mikä vaan ku niisä on koostumus yleensä sama.
      Itellä ainaki pelannu aivan normaalisti eri nesteillä.

      Comment


      • #4
        ABSit ja muut jarrulisälaitteet voi sitten vaikuttaa liemivalintaan.

        Comment


        • #5
          ilmaus sen takia koska jarrujärjestelmä on tyhjä tällä hetkellä.
          Ja lähteekö levy irti tuosta vaan?, autossa ei ole M5 ruuvia tai mitään muita ruuveja kuin itse renkaan ruuvit.

          Comment


          • #6
            kyllä. Vain pyöränpultit pitää levyä paikoillaan, mutta jarrusatula estää levyn pois ottamisen.

            Comment


            • #7
              kiitoksia, ja eikun kokeilemaan...!

              Comment


              • #8
                Ilmauksessa ei ole muuta ihmeellistä, kuin se, että se tulee tehdä tässä järjestyksessä:

                1. Vasen etujarru
                2. Oikea etujarru
                3. Vasen takajarru
                4. Oikea takajarru

                Tuo järjestys on suoraan suhteessa jarruputkien pituuteen.

                Comment


                  #9
                  Joskus levy juuttuu ruosteen takia napaan kiinni aika tiukastikin. Levyn keskireiän ja navan sovite on aika tarkka levyn keskityksen takia.
                  Reipas napautus isohkolla vasaralla pultinreikien väliin irrottaa yleensä tiukankin levyn. (Ja rummun, jos rumpu on erillinen osa takanavasta). Tiukassa olevaa levyä voi koittaa myös varovasti lämmittää keskireiän ympäriltä.

                  Comment


                  • #10
                    muuta ongelmaa ei ole kuin että etujarrusatuloiden pultit on niin jämähtänyt kiinni että ei lähe irti.
                    Niitä on kuumennettu, laitettu aineita, väännetty ja hakattu mut ei mitään elettäkään.

                    Comment


                    • #11
                      Ota isompi vasara. Eli hyvälaatuinen hylsä ja sen jatkeeksi riittävän pitkä varsi.

                      Comment


                      • #12
                        Ne on kovia pultteja 10.9 tai 12.9. Kuten Teppo sanoi hyvä hylsy, mieluiten 6 kulmainen, ja ihan rohkeasti toistametriä jatkoa. Varmista että hylsy on ja pysyy tiukasti pultinkantaa vasten.

                        Comment


                        • #13
                          no johan lähti ku jalalla työnsin!
                          kiitoksia vastauksista!
                          tosin seuraavat: takajarrusatulan letku: eli siinä missä letku ja putki yhdistyy: jumissa on sekin ja "mutterit" niin ruosteessa et hirvittää...
                          pitäs varmaan ostaa tuoreempi auto niin hommat pelais.

                          Comment


                          • #14
                            Kun letkun putkesta irrotat niin kannattaa henkisesti varautus tekemään uudet putket, jos nimittäin putki pyörii mutterin mukana...

                            Comment


                            • #15
                              no niinhän siinä sitten kävi, tartvitsen uudet putket taakse...
                              aina jotain uutta.

                              Comment


                              • #16
                                tietääkö ketään mikä se osa on, joka on taka-akselin keskellä kii ja siihen tulee oikeasta takajarrusta nesteputki. sit se putki jatkaa matkaansa säiliön toisesta päästä vasemmalle takajarrulle ja siitä sit eteenpäin keulaa kohti? huonosti selitetty mut koittakaa jotenkin ymmärtää....

                                Comment


                                  #17
                                  Se on jarrupaineen säädin, säätää etu/taka balanssia. Itse jouduin jarruputkiremontin yhteydessä uusimaan tuonkin. Oli syöpynyt/jumissa. Motonetissä 114?.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lämpö & öljy auttaa monesti noihin jumittuneisiin jarruputkiin. Eli putsaat jarruputkiliitoksen ensin kurasta yms. paskasta huolella, kuumennat sitä sopivasti kaasuliekillä tms. ja sen jälkeen ruikit CRC:tä tmv. liitokseen. Käsittely kantsii toista useita kertoja ja antaa liitoksen välillä jäähtyä kunnolla. Tällä keinolla monet hankalatkin liitokset saa auki. Takajarruputkien/letkujen kanssa pelatessa kannattaa kuitenkin aina varautua siihen, että koko linja pääsylinteriltä lähtien menee uusiksi.

                                    Edit: Jotta moisilta ongelmilta vältyttäisiin jatkossa, niin jarruputkien liitososien kierteisiin kantsii aina laittaa vaseliinia.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X