Tilasin jokin aika sitten 40 mm madaltavan alustasarjan Audii
sellaisesta saksalaiseta firmasta kuin Kitupiikki. Merkki oli FK.
Tavara tuli aika noileesti, vajaassa kolmessa viikossa.
Asennuksen jälkeen alkoi ongelmat:
Kahden alle taatiaisen paino sai perän tuntumaan pehmeältä. Ruokakassit peräluukkuun, niin auto oli painunut. Arvatkaapa kuin otin kyytiin miehen, lapset ja viikonlopun kamat. Perän kantavuus loppui tykkänään.
Muutaman viikon pääästä korkkasi toinen takaiskari, kuten nyt arvata saattaa kun perä makaa alhaalla.
Soitin Kitupiikille. Ei vastaa. Laitoin sähköpostia. Ei vastaa. Soitin Skypellä siten että heillä näkyi saksalainen numero soittajana: jo vastasi. Kerroin asian ensin saksaksi ja sitten uudelleen suomeksi. Asiaan ei otettu mitään kantaa. Sanoivat että ei kuulu heille.
Aloin selvittää asiaa:
Paikallinen kuluttaja-asiamies sanoi, että ei voi auttaa, koska Suomen kuluttajansuojalaki ei koske saksassa sijaitsevaa ja siellä toimivaa yritystä.
Päätettiin hoitaa asia saksalaisen kuluttaja-asiamiehen kautta. Näin tehtiin (kaveri saksassa, ja osaan itsekin kieltä). Saksalainen kuluttaja-asiamies sanoi että heti kun tavara on Saksassa niin myyjä on velvollinen hoitamaan takuuasiat. Mutta Suomeen Kitupiikki ei ole velvollinen lähettämään mitään varaosia tai palvelemaan millään tavalla.
TÄSTÄ OPIN sen tosiasian, että Kitupiikin tarvitse hoitaa myymänsä tavaran takuita Saksan rajojen ulkopuolella. Sama koskee tietysti kaikkia ulkomaisia kauppiaita: jos eivät vapaaehtoisesti hoida takuuasioita, niin pakkoa ei ole!
Tuli halpa alustasarja helvetin kalliiksi, kun piti ostaa jousisarja ja uudet takaiskarit (Suomesta).
sellaisesta saksalaiseta firmasta kuin Kitupiikki. Merkki oli FK.
Tavara tuli aika noileesti, vajaassa kolmessa viikossa.
Asennuksen jälkeen alkoi ongelmat:
Kahden alle taatiaisen paino sai perän tuntumaan pehmeältä. Ruokakassit peräluukkuun, niin auto oli painunut. Arvatkaapa kuin otin kyytiin miehen, lapset ja viikonlopun kamat. Perän kantavuus loppui tykkänään.
Muutaman viikon pääästä korkkasi toinen takaiskari, kuten nyt arvata saattaa kun perä makaa alhaalla.
Soitin Kitupiikille. Ei vastaa. Laitoin sähköpostia. Ei vastaa. Soitin Skypellä siten että heillä näkyi saksalainen numero soittajana: jo vastasi. Kerroin asian ensin saksaksi ja sitten uudelleen suomeksi. Asiaan ei otettu mitään kantaa. Sanoivat että ei kuulu heille.
Aloin selvittää asiaa:
Paikallinen kuluttaja-asiamies sanoi, että ei voi auttaa, koska Suomen kuluttajansuojalaki ei koske saksassa sijaitsevaa ja siellä toimivaa yritystä.
Päätettiin hoitaa asia saksalaisen kuluttaja-asiamiehen kautta. Näin tehtiin (kaveri saksassa, ja osaan itsekin kieltä). Saksalainen kuluttaja-asiamies sanoi että heti kun tavara on Saksassa niin myyjä on velvollinen hoitamaan takuuasiat. Mutta Suomeen Kitupiikki ei ole velvollinen lähettämään mitään varaosia tai palvelemaan millään tavalla.
TÄSTÄ OPIN sen tosiasian, että Kitupiikin tarvitse hoitaa myymänsä tavaran takuita Saksan rajojen ulkopuolella. Sama koskee tietysti kaikkia ulkomaisia kauppiaita: jos eivät vapaaehtoisesti hoida takuuasioita, niin pakkoa ei ole!
Tuli halpa alustasarja helvetin kalliiksi, kun piti ostaa jousisarja ja uudet takaiskarit (Suomesta).
Comment