Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 quattro- etupään kolina sutiessa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• A3 quattro- etupään kolina sutiessa

Hei

Tietäisiköhän kukaan missä voisi olla vikaa, kun jostakin etuakseliston paikkeilta kuuluu voimakasta kolinaa kun auton renkaat sutivat. Itse vähän epäilen että se voisi johtua moottorin tukikumeista, varsinkin sen alatuennan väljyydestä, mutta varmaksi en vielä tiedä.

Mielestäni jokin vastaavan oloinen ääni kuuluu myös pitävällä alustalla nopeasti kiihdyttäessä aina vaihteen vaihdon yhteydessä. Ihan kuin voimansiirrossa jokin ottaisi koriin kiinni.

Onko jollakin muulla ollut vastaavaa oiretta autossaan?

Niin ja tuota kolinaa ei kuulu tasaisella vauhdilla eikä mihinkään monttuun ajaessakaan, vaan vain kun pyörät sutivat. Ja tuon äänen "taajuus" riippuu pyörintänopeudesta, siten että kolina on sitä nopeampaa mitä suurempi on renkaiden pyörintänopeus.

Tarkennetaanpas vielä vähän lisää. Tänään asiaa tutkittuani havaitsin että jossakin siellä on väljää. Eli kun lähtee liikkeelle, kuuluu ja tuntuu oikealta kolahdus. Sama toistuu kun aloittaa moottorijarrutuksen.

Edelleen hieman epäilen sitä moottorinkannaketta, mutta voisiko tuo olla myös vetoakselista johtuvaa? Jos voisi, niin miten sen parhaiten todistan itselleni? Huomenna pääsen tuohon hallille ja tarkoituksena on painua auton alle katselemaan tarkemmin.

Mietin myös, josko ääni voisi johtua tukivarren puslan heikosta kunnosta tai jostakin vastaavasta. Tosin se ei minusta oikein selittäisi sitä sutiessa tulevaa kolikolikoli-rallatirallati-hankaushankaus - ääntä.

Onko kenelläkään näkemystä asiaan?

Comment

arvauspohjalta.. olisko iha vaa vetari loppusuoralla? kuuluuko kolina jos kääntää renkaat tappiin ja ajaa ympyrää?

Comment

Sehän se ihmeellisyys onkin, kun tuo ei ole sitä normaalia rikkoutuneen vetarin raksutusta. Ei siis tule ympyrää ajaessa sen kummemmin esiin. Oikeastaan vaan kun laittaa vedon päälle tai moottorijarruttaa, seka kun rajummin sutii.

Comment

Miulla oli audis samallaista vikaa tosin ei ollu a3 mutta moottorin kannakkeen mutteri oli löystyny ja siin oli välystä ni kone pääs liikkumaa ja paukautti ain kiihytyksessä ja moottorijarrutuksessa

Comment

Itellä oli joskus A3:ssa samanlaista kolinaa ja siinä oli moottorinkannake ottanu osumaa johonkin ja kori oli menny hieman lommolle ja hinkkasi kannaketta vasten.

Jos on menny se koneen alakannake särki niin mulla pitäis olla käyttämätön kannake jossain.

Comment

Vastaanpa itse tähän kysymyseeni, nyt kun olen auton alla päässyt käymään.

Kolinanhan aiheutti etummaisesta liitoksestaan löystynyt pakoputki. Tässä autossahan on siis jälkiasenteinen dp, jossa on jostakin kumman syystä puristusliitos vähän laipan jälkeen. Tästä siis oli löystynyt ja pudonnut kolmisen senttiä alas. Siinä se sitten sujuvasti moottorin liikkuessa otti kardaaniin ja suojapelteihin kiinni, mistä se kummallinen kolina ja raksutus tuli.

Nyt on putki taas hetken paikoillaan, mutta luulen että tässä tuli nyt korjattua vian oire, eikä niinkään syytä itseään. Epäilenkin siis edelleen että joku niistä moottorin tukikumeista on finaalissa, vaikka ainakin se alimmainen näytti ihan hyvältä.

Comment

Working...
              X