Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C4 alkuperäisten xenonien johdotus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S6 C4 alkuperäisten xenonien johdotus?

    Alkuperäisissä linssivaloissa sähköt tuodaan sen 5-pin pyöreän liittimen kautta. Näissä xenoni-umpioissa näkyy olevan yksi pinni tyhjänä (varmaankin se lähivalo sitten) ja ballastin perässä 4-pin pyöreä liitin.
    Löytyisiköhän keneltäkään tuohon ballastiin pinnijärjestystä? Etka sanoi vain että etupään piuhasatsi on eri jos on xenonit asennettu ja mulla oleva sähköinen Bentley-manuska ei xenoneja tunne, kun niitä ei jenkkilään kait saanut...

    Ballastille menee paksumpi punainen ja ruskea johto, nämä ovat varmaan käyttösähkö ja sitten ohuempi keltainen ja musta johto, nämä on varmaan sitten ohjausta varten?

    Ja kun joku ihmettelee, että miksi olen alkuperäisiä xenoneja virittelemässä kun muut yrittävät hankkiutua niistä eroon, niin satuin saamaan uudet käyttämättömät umpiot kaikkinen hiluineen. Tosin umpiot on vuodelta -94 ja -95 että vähän jänskättää tapahtuuko noissa enään yhtään mitään. Ja jos ne kestää sen ~200000 kilsaa mitä muillakin, niin eiköhän auto lopu ennenkuin nuo valot...

    #2
    Jos sait uudet umpiot kaikkine eväineen niin mihin sä sitä pinnijärjestystä tarviit? Vai onko autossa siis alkuperin halogeenivalot?

    Jos valotyypin muutos kyseessä niin voin omasta tarkistaa (jos ei joku hatusta tiedä vastausta). Siinä kun on vielä toisella puolella orkkis systeemi. Todennäköisesti on kuitenkin juuri noin kuin arvelit, eli vahvemmissa kulkee valojen virta, ohuemmissa ohjaus valokatkaisijalta ja polttimoiden valvonta.

    Comment


      #3
      Autossani on alunperin halogeenit ja oon nyt tekemässä sitten xenon-konversiota lain kirjaimen mukaisesti. Kiitokset jos viitsit tuosta omasta varmistaa nuo pinnit.

      Comment


        #4
        Jees, yritän huomenna muistaa kun taas päiväsaikaan näkee jotakin pihalla.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
          Jees, yritän huomenna muistaa kun taas päiväsaikaan näkee jotakin pihalla.
          Eipä päässyt tänäänkään töistä valoisaan aikaan. Jos vaikka lauantaina ei tarvisi mennä niin ehtii auton kanssa touhuamaan.

          Comment


            #6
            Siihen 4-napaisen liittimen ohkaisiin johtoihin tulee parkkivalojen virta. Lähivalot palaa vaikka koko liittimen ottaa irti... Ota siitä sitten selvää, olisko ne vahvemmat johdot sit pitkille? Sitäpä ei tullut vielä testattua.

            Comment


              #7
              Katsoitko siitä liittimestä, että onko siinä pyöreät vai latta malliset kontaktit. Jos on pyöreät ja liitin on kiinni suoraan umpiossa niin se ei ole se ballastille menevä liitin vaan tuon kautta menee just pitkät, parkit ja sumarit.

              Se lähivalolle menevä liitin on sellainen irtoliitin (piuhaa lähtee molemmista liittimen osista) lattamallisin kontaktein ja se on varmaan piiloitettu jonnekin hyvään talteen keulassa. Katoin vielä tuon kytkennän umpion sisältä ja tuon lähivaloliittimen kautta ei mene sähköistä yhteyttä millekään toiselle lampulle ja jos tuon ottaa irti, niin pakko tuon xenonin on sammua. Xenoni ei pysy yksikseen päällä pelkällä 12v sähköllä vaikka sitä jostain kautta vuotaisikin...

              Comment


                #8
                Pyöreä on liitin. Totesin sen toki samalla itsekin että ei voi olla lähivalojen liitin koska valot pelaa vaikka töpseli oli irti. On vaan taas niin pimeä jo ulkona ettei näe mitään. Huomenna varmaan olis aikaa, eikä pitäisi olla muuta touhua auton kanssa niin voisin mennä selvittämään.

                Comment


                  #9
                  OK, tuossa vielä malliksi ne liittimet. Eli oikean puoleisen liittimen nastajärjestys on hakusessa.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    No niin. Tesmailin auton johtosarjan päästä naarasliittimestä joka tulee tuohon lilamustaan pyöreään töpseliin kiinni.

                    Keltainen vahva johto +12V koko ajan
                    Ruskea vahva johto -12V koko ajan
                    Sinikeltainen ohut johto valot pois päältä maissa, valot päällä + 12V
                    Harmaa ohut johto -12V koko ajan

                    Eli ne piuhat näköjään vaihtaa väriä siinä liittimessä, sain jo kaikki kamat piiloon ja huomasin sit vasta tuon aikaisemman viestin missä luettelit noi umpion puoleisten johtojen värit.

                    Tuossa liitteenä minuutissa väsätty luonnos johtojen väreistä liittimen päästä edestä katsottuna. Oli pienempi vaiva piirtää paintilla kun mennä tuonne pakkaseen kameran kanssa jäädyttään näppejään uudestaan.

                    Onkos sulla autossa se polttimoiden valvontajärjestelmä? Noilla xenon umpioilla tarvii sit vissiin jotain releitä/vastuksia väliin ettei valita.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Tuhannet kiitokset. Sähköt menevät siis niinkuin kuvittelin niiden menevän :-)

                      Mulla on tuosta valovalvonnasta disabloitu jo etulamput releytyksen ja jälkiasennusxenonien myötä, siitä ei pitäisi tulla enään lisästressiä. Nyt kun löytää vielä tuon auton johtosarjan puoleisen liittimen, niin alkaa olemaan homma läjässä (kuuluisia viimeisiä sanoja...)

                      Katsastussetää varten pitää sitten vielä tehdä kesään mennessä "pesurit" lampuille, niin se on siinä ja xenonit täyttävät lain kirjaimen.

                      Huomasin muuten mielenkiintoisen yksityiskohdan noista lampuista, niissähän ei ole lasissa mitään xenoniin viittaavia hyväksyntämerkintöjä. Itseasiassa noissa on vain A, B ja HR merkittynä eli parkit, sumarit ja halogeenipitkät ja lähivaloista ei mitään mainintaa...

                      Comment


                        #12
                        Ei ole minullakaan umpioissa merkintää, eikä sen koommin lampunpesureitakaan. En nyt muista niitä pykäliä mut tuskin sanovat mitään kun näin vanhoista autoista kuitenkin kyse.

                        Comment

                        Working...
                        X