Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 jarruongelma..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 jarruongelma..

    Antakaas expertit diagnoosinne seuraavaan ongelmaan: Liikkeelle lähdettäessä Audin takapäästä kuuluu armotonta rohinaa, joka vähän hiljenee kun pääsee vauhtiin. Tunkkasin oikean takapään ilmaan ja koitin pyöritellä takarengasta, mutta ei oikein tahtonut pyöriä ilman voiman käyttöä. Jarrulevy tuntui melko kuumalta ja huomasin sen olevan myös melko ruosteinen pari päivää sitten kun vaihdoin talvirenkaat. Jarru siis ilmeisesti jotenkin laahaa?? Voisiko jarrusatulassa olla jotain häikkää? Onko muilla ollut samankaltaisia probleemia? Neuvoista olisin nyt kiitollinen...

    #2
    Satulan käsijarrumekanismi jumittaa tai sitten vaijeri on jumissa/jäässä.

    Vaihtosatula tai entisen kunnostus.
    Korjausohjeita ja entistä keskustelua löytyy hakua käyttämällä.

    Comment


      #3
      Pika-apuna kampeat esim lumiharjan varrella sen käsijarruvaijerin vivun niin ettei
      jarru laahaa päällä. (ja ajat talven ilman käsijarrua, lämpimämpiä ropauskelejä
      odotellessa. Vaihtoehtoisesti pysähdyt kaupungilla ihmeellisesti vähän väliä ja
      lumiharja kädessä juokset ympäri autoa :)

      Comment


      • #4
        jarrut pitäisi huoltaa kesällä

        Näillä keleillä on kyllä vihoviimestä hommaa tehdä elvytystä.

        Kesällä pitäisi joka 2 tai 3 vuoden välein käyttää takalevyjarrut auki. Palojen irrotus & liukutappien ja liukupintojen herkistys ja osat takas paikalleen.

        -> kun on jäänyt tekemättä niin pikkuhiljaa palat jumii, alkaa jarrut laahaamaan ja polttoainetta kuluu... lopuksi sitten ostat kalliilla uudet jarrusatulat, palat ja levyt. ja pääset taas sen 2 - 3 vuotta.

        Comment


          #5
          Sitä vipua voi myös liottaa crc:llä niin toimii taas vähän aikaa. Kun tuon kanssa vähän aikaa painii niin käsijarrukahvan vasteesta oppii jo tuntemaan kun vipu alkaa jumimaan.

          Comment


            #6
            Jepp, silloin kun jarrut eivät laahanneet pikkurillillä nostettuna kahva ei noussut. Jos
            jarrut olivat jääneet hiukan päälle niin pikkurillillä nostamalla kahvaa nousi kahva
            muutaman millin, eli hiukan klapia oli.

            Comment


            • #7
              "Kesällä pitäisi joka 2 tai 3 vuoden välein käyttää takalevyjarrut auki. Palojen irrotus & liukutappien ja liukupintojen herkistys ja osat takas paikalleen"

              Liian pitkä aika.

              Sopiva on kerran vuodessa.

              Kokemusta on 2 v huoltovälistä. Katsastusmies hylkäsi viime vuonna, koska vasen takapyörän kässäri ei toiminut.

              Comment


                #8
                Suurin syy toimimattomuuten on käytön vähyys.

                Comment


                  #9
                  Ja sitten se käsijarruvivun askelin tiiviste satulassa. Sitä kun ropasin käsissä niin
                  aikamoinen pumppu se on, imaisee kyllä takuuna -skaa sisäänsä joka vivun
                  kääntämisellä. Rasvaa täyteen vaan ettei vesi mahdu sekaan.

                  Comment


                  • #10
                    a4 b5 quattro 2.8 30v vm.97

                    Koitin takajarrusatuloihin etsiä korjaussarjaa motonetistä mutta ei löytynyt kun etuvetoseen ja myyjä oli sitä mieltä että se ei käy. Minkä kokoinen jarrumäntä on otsikon autossa? 38millinen oli se etuvetosen oma.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                      Suurin syy toimimattomuuten on käytön vähyys.
                      Tämä lienee se kaiken pahan alku ja juuri. Omilla B5 malleilla on tullut ajettua yhteensä yli 200tkm eikä minkäänlaista käsijarruongelmaa ole tullut vastaan. Tapana on ollut pysäköidä auto aina käsijarrun kanssa eikä minkään vaihteen varaan. Vastaavasti erään toisen B5 korisen käsijarru on ollut ongelma niin kauan kuin olen sen kanssa ollut tekemisissä. Kilometreistä ei tietoa. Tämä on pysäköity aina vaihteella eikä käsijarrulla.

                      Sen käsijarrun käyttö ei kuluta jarrupaloja eikä levyjä ollenkaan, sitä on turha arastella käyttää. Vaijereita se saattaa kuluttaa mutta ei kovinkaan merkittävästi.

                      Comment


                      • #12
                        Käyttämättömyyshän nuo varmasti tuhoaa. Omalla autolla ajetaan varmaan kerran viikossa nii luulen että on pienempi paha pitää vaihteen varassa.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on Audissa kumivasara mukana siltä varalta, että pitää satuloiden käsijarrumekanismia naputella. Talvella vaijerit vissiin jumittaa sen verran, ettei vieteri riitä palauttamaan, joten pitää avittaa pikkusen.

                          Huomaa kässäristä hyvin, kun on satula kanittamassa, jos on vähän ylimäärästä tyhjää.

                          Comment

                          Working...
                          X