Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 (C5):n helmojen irroitus ja maalaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 (C5):n helmojen irroitus ja maalaus

    Terve,

    Kokemuksia A6 97-01 mallin helmojen irtoittamisesta otetaan vastaan:

    Tarkoitus on maalauttaa helmat korinvärisiksi mutta ennen tätä ne pitäisi saada irti eli vinkkejä / räjäytyskuvia etu- ja taka-alapuskurien sekä sivu_"levikkeiden" irroittamiseen otetaan ilolla vastaan.

    Kiitos.
    Viimeksi muokannut 8866; 31.1.2010, 20:46. Perustelu: C5 lisätty

  • #2
    Hyvinhän noi helmat irti lähtivät Etkan ja pienen nettisurffin avustuksella:
    http://www.pallokala.com/jone/helmat/index.html

    Nyt osat on siirretty maalaukseen ja sunnuntai-iltana ruuvataan kilut ja kalut takas paikoilleen...

    Pari kuvaa autosta ennen operaatiota:
    http://www.pallokala.com/jone/A6BiTboQ/Audi5.html
    http://www.pallokala.com/jone/A6BiTboQ/Audi1.html
    http://www.pallokala.com/jone/A6BiTboQ/Audi2.html

    Jälkeen kuvat tuloillaan su-ma akselilla ;)

    Ps. Kuvien laatu on mitä on johtuen Nokian kamerakännystä...

    Comment


      #3
      No niin, ei kerenny koneelle niin täältähän ne löytyy jo....

      Comment


      • #4
        Mielenkiintoinen projekti!

        Mitä toi maalaus tuli maksamaan?

        Entä miten oot tehnyt ton "pakoputki ulostulo-muutoksen"? Onko viimeiset pöntöt vaihdettu vai onko pelkät kromipäät laitettu putkiin?

        Mulla vm. 2000 A6 ja näyttää vähän vanhalta 2001 mallisen vieressä missä ne putket vedetty ulos (ei piilossa) ja helmat on korin väriset.

        Comment


        • #5
          Maalaus kustanti 270 euroa.

          Autossa on Milltekin A6 2.7T cat-back putkisto ja ulostuloja varten jouduttiin muutama sentti rouhimaan muovia pois parkkitutkasta, jotta putket asettuivat nätimmin autoon. Tämän jälkeen ulostuloja varten tehdyt aukot hiottiin ja helmat maalattiin, niin siitä tuli varsin siistin näköinen. Olisin tosin halunnut ulostulot hieman ylemmäksi mutta se ei parkkitutkan takia enempää onnistunut ilman suurempia muutostöitä.

          Mikäli meinaat lastuttaa tai olet jo lastuttanut, niin suosittelen orkkis putken vaihtamista paremmin virtaavaan - alkuperäinen on harvinaisen tukkoinen jo pelkästään vakio koneeseenkin.

          Kuvia autosta maalatuilla helmoilla laittelen kunhan saan auton pestyä :)

          Comment


          • #6
            Maalauksen hinta?

            Mistä saa maalauksen tohon hintaan? Kyselin pelkkien sivuhelmojen maalausta korinväriin (metalliväri) ja Stockmannilla se kustantaisi 420 euroa ja Automaalaamo Niemessä 400 euroa.

            Comment


            • #7
              250?

              Entisessä Avant-kuutosessani tein saman projektin, ja käyttämäni itä-savolainen maalaamo rokotti 250? verran rahaa, vaikka samalla maalattiin uudelleen myös puskurien yläosat. Kyseessä oli tosin tuttu yrittäjä, joten se laski hintaa arviolta määrän X verran. Stockmann on varmasti viimeinen mesta josta tuollaista kannattaa kysyä. Mahdollisimman pieni ja syrjäinen automaalaamo jostain pikkukylästä tekee halvimman työn, kuten minunkin tapauksessani. Maalausmenetelmät on kaikilla kuitenkin nykyään samat. Rahanmenetystä suurempi haitta oli suurehko työ, jonka projektin eteen joutuu tekemään. Hankalia asentoja ja rikkoontunutta nahkaa on työhön alkavalle luvassa. Mutta se kannatti todella. Helmojen ja puskurien alaosien maalaus on kustannustehokkain tapa saada kuutosen ulkonäköön mukavasti nuorekkuutta ja ennenkaikkea keveyttä. Sedanissa efekti on mielestäni vielä positiivisempi. Jos kuutoseen vielä joskus päädyn, teen saman rojektin taatusti uudelleen. Mielenkiinnolla odotan Jonen projektikuvia... Huom! Ovien alareunan lista on pehmeää ainetta, johon tarttee käyttää erilaista maaliseosta, jotta se pysyy kiinni. Voin laittaa oheisen linkin taakse myös (entisestä) omastani pari projektin jälkeistä kuvaa, jos vaikka joku innostuu vastaavasta:

              http://www.saunalahti.fi/~jkosun/_kuvat_/a6_1.jpg
              http://www.saunalahti.fi/~jkosun/_kuvat_/a6_2.jpg
              http://www.saunalahti.fi/~jkosun/_kuvat_/a6_3.jpg
              http://www.saunalahti.fi/~jkosun/_kuvat_/a6_4.jpg
              http://www.saunalahti.fi/~jkosun/_kuvat_/a6_5.jpg

              Comment


              • #8
                Kaimalle: Maalausfirma oli Tampereen kupeessa oleva eräs pikkupulju. Tekivät huolellista jälkeä ja korjasivat vielä edellisen omistajan jäljiltä 5cm pitkän ja muutaman millin syvän "osuman" takapuskurista.

                Jani: Hienon näköinen tuli tuosta sinun entisestä - värikin on komea :) Tosiaan, eli ovien alalistat ovat enemmänkin kumia kuin muovia, joten mm. niitä varten maaliin sekoitettiin ns. joustoaine (lakka) mukaan.

                Comment


                • #9
                  Juurikin sain auton sutaistua puhtaammaksi, joten tässä muutama kuva: http://www.pallokala.com/jone/helmat2
                  (Täytyy hieman vielä harjoitella tuota kuvaamista ja napata kuvia, joissa maalatut helmat näkyvät paremmin :))

                  Comment


                    #10
                    Täytyy sanoa että on kyllä todella tyylikkään näköinen.
                    Tuo ei taas tartte mitään enää ollakseen täydellinen.

                    Comment


                    • #11
                      Komeahan siitä tuli...

                      Noiden Jonen kuvien perusteella täytyy sanoa, että ainakin piirun verran jäi nyt kaivelemaan kun päädyin tuollaisen BiTurbon sijasta ostamaan nykyisen, tavallisen oloisen A4 Avantini pari viikkoa sitten. Se kun kummitteli mielessä tuo tuplaturbo pitkän aikaa. Anyway, onnistuneen näköinen lopputulos näyttäisi olevan. Tuo auto ei paljon muuta enää kaipaa. Tuollainen +300hp varmaan jo tuntuu jossakin?

                      Onko kellään muulla käynyt koskaan mielessä, että tuo non-faceliftin nokka on jotenkin sporttisemman näköinen kuin faceliftin keula, joka taas on mielestäni pappamaisempi. Madallettuna asia vielä korostuu.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä on hienon näköinen!

                        Minkä verran mahtaa olla madallettu?

                        Metelöikö toi cat-back putkisto paljon? Vai onko "just sopivasti"? :)

                        Muistaks minkä valmistajan tekemiä noi RS4 replika vanteet on? Lienevät 18".
                        Mä olin just ostamassa sellaisia mutta kun sovitettiin paikalle niin puolat otti kiinni jarrusatuloihin, sit myyjä vaan nosti käsiään ja valitti tyyliin "sun autoon ei sit ole saatavana RS4 replikoita".
                        No, luulenpa että päädyn kuitenkin RS6 replikoihin, saa nähdä mahtuuks ne.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos, kiitos. Itsekin olen nyt tyytyväinen auton nykyiseen ulkonäköön.

                          Mitään muuta härpäkettä ei autoon nyt ole suunnitteilla. Putkisto on kovin herrasmiesmäinen ääneltään eli kutosen matalat murinat pääsevät oikeuksiinsa mutta matka-ajossa äänet eivät ole normaalia kovemmat - eli ei mikään teiniputki.

                          RS4 replikat tuli auton mukana, joten en osaa valmistajaa kertoa. ET on kuitenkin 35.

                          Comment


                            #14
                            Löytyykö linkkiä puskurien alaosien / kokonaan irrotukseen ja helmojen. Pitäs saada korin väriin eli a6 -99

                            Comment


                            • #15
                              Itekkin kaipailisin kyljen pitkän sivulistan irrotusohjeita tuohon kutos audiin.

                              Comment


                                #16
                                Nyt on puskurit ja alalistat a6 sessa korin väriset, eli vakoiset.

                                Oven listat ruuveilla kiinni molemmista päistä. Ruuvit pois, sitten liuvutetaan listoja taakse päin niin lähtee irti.

                                Helma muovit ylhäältä kiinni ruuveilla kynnys muovin alta, näkyy kun raottaa kynnys muoveja ylös päin helman liitoskohdasta, alapuoli myöskin kiinni ruuveilla sekä päädyt,
                                helppo irrottaa.

                                Puskurit maalattiin kokonaan paikallaan kun oli ylempänäkin kiven iskuja sekä takana naarmu.

                                Puskureista ei tullut aivan saman "väriset" auton kanssa koska pinta on karhea eikä kiillä.

                                Lopputulos aivan kuin eri auto suosittelen.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisi itellä sama operaatio edessä.

                                  Kuvat jotka olit laittanut eivät enää aukea :(

                                  Oliko vaikeaa saada helmat irti? Miten otit ne irti?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kysäisin tuossa paikalliselta maalarilta tarjousta etu+takapuskurin alaosien sekä sivuhelmojen maalauksesta korin väriin. Kumilistat repineet maalin aika rumaksi ovien alareunoista... Auto tuo Audi a6 avant 2.5TDI V6 -99 .
                                    Samalla korjaa pienen maalivaurion toisessa takakaaressa sekä lommon etukaaresta. Hinnaksi arvioi 1200€ sisältäen koko homman irroituksia myöten. Kylkien myllytys kuuluu myös kauppaan. Miltä tuo hinta kuulostaa?
                                    Viimeksi muokannut 8866; 31.1.2010, 20:44. Perustelu: Uskokaa jo. Ei ole profiilin autoja, ne muuttuu ajan saatossa kuitenkin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos tosiaan ei itse mitään tee, niin kyllähän toi yhtälö saattaa tosi olla, jos maalari ottaa sen 100e/h. Mutta on tossa silti about 500e irrotuksille/kasaukselle laskettu, mikä on aika paljon. Tosin, jos sitä ei ole ennen tehnyt kyseiseen autoon, niin voi siihen 5 tuntia mennäkin (vs. 1h jos tietää mitä tekee).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kertoi vasta tehneensä vastaavaan autoon saman homman. Tuossa tulee tietysti hintaa noiden kaarienkin paikkauksille. Lisäksi kyljet maalataan kylkilistoista alaspäin. Kysyn vielä muualtakin niin saa vähän vertailupintaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voi se olla hyvä kysyä pari tarjousta. Itselläni maksoi pelkkä maalaus (helmat, ovilistat, puskurit kokonaan) 500e. Pesin osat rasvasta kunnolla ennen maalarille vientiä. Paljoa tuon kalliimmaksi pohjien viimeistely ja maalaminen tuskin käy, joten voit vaikka siitä laskeskella mitä hintaa irrotuksille ja muille töille voisi kuvitella. Ja tottahan se myllytyskin aikaa vie, varsinkin jos on oikein hionnalla ensin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            hmmm...

                                            Ite sovin tänään maalarin kanssa, että vien auton sille noin viikoksi. Maalaa puskurit kokonaan, helmat, uudet S6 alalistat ja takaspoikan sekä oikaisee ja maalaa kuskin ovesta jonkun ääliön aiheuttaman(n. 15 cm:n kolhun). Mitään ei kuulemma irrottele, tai kiinnitä. Mun hommaksi jäi ajaa auto paikalle ja ottaa puskurinritilät irti sekä kiinnittää spoileri itse. Kiillottaa koko auton sitten vielä lopuks. Lupas 500? :oon...

                                            Hiukan jo (mun mielestä) haisi tanssimusiikki hengityksessä ja vähän joutu tarkemmin rojektia selittelemään, joten ei nyt vielä tullu semmosta JEE-oloa. Pikemminkin sellanen HMMM - olo. Mut katotaan ny. Kerron sitte ku kulkine on maalissa, saako hyvää halvalla vai jäikö luu käteen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kysyinpäs tuossa toiselta paikalliselta maalarilta tarjousta samasta hommasta ja hinta tippui sen 600?...:D Eli n. 600? tulee hinnaksi helmojen maalaukselle kylkilistoista alaspäin, ovien alareunojen korjaukselle sekä kahden kaaren paikkaukselle, töineen ja irroituksineen. Ei paha ollenkaan. Enpä taida enää enempiä kysellä vaan vien tuonne. Vielä tosin olisi yksi vaihtoehto joka tekee "iltatöinä", mutta voisi joutua itse irroittelemaan noita eikä työnjäljestä voisi valittaa... Ja tuskin hinta tuosta enää tippuisi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itellä maksoi A6:n helmojen, etu,- ja takapuskurin maalaus kaikkine töineen 460€. Maalari irroitti osat autosta, teki pohjat, maalasi ne ja viellä kiinnitti paikoilleen.

                                                Nyt olen suosinut paikallista ammattikoulua. Maalautin jokin aika sitten vanteet ja hyvää jälkeä tuli ja edullista oli! Aion jatkossakin käyttää heidän palveluja. Kysy sinäkin ammattikoululta, saattaisi hieman säästää.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ajattelin itekin ottaa projektiksi profiilin kotteron helmojen & puskurin maalaamisen korinväriseksi, työn ajattelin kuitennin suorittaa itse kun on noita ennenkin tullut tehtyä. Muovipuskurit vaan tarvinnevat muun kuin normimaalin? No, eiköhän sekin selviä liikkeestä lähempänä aloitusta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sama maali joka paikassa, pohjissa ero.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kävin tänään sopimassa ajan maalaukselle. 650? tuli hintaa kun pyysin maalaamaan koko etupuskimen kun on sen verran kivenhakkaumia yms. Ammattikouluilla olen joskus aikaisempia autoja käyttänyt remonteissa, mutta meni hermot kun nyysivät kaikkia wunderbaumit.:D Jouset kyllä ajattelin vaihdattaa oppilastyönä ammattikoululla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        "Kerron sitte ku kulkine on maalissa, saako hyvää halvalla vai jäikö luu käteen."

                                                        No, luu jäi käteen!! Ja järjetön v***tus. Maalari piti autoa kolme viikkoa. Ilmoitti tasasin väliajoin uuden tekosyyn miksei homma etene (polvet sökönä, putosin katolta, melkein putosin uudelleen, ym). Tänään hain auton pois ja vein uuteen paikkaan.

                                                        Kolmen viikon saldo: ovilistat irti (kiinnikkeet hukassa), uusi lohkeama maalipinnassa, hiomattomat pakkelit kolhussa (ilmeisesti vetästy melko suoraan vanhan hiomattoman pinnan päälle). Ei muuta...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No just, hyvin maalari hoitanu sovitun homman. Jospa sitä toisessa paikassa saat parempaa palvelua.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No, luu jäi käteen!!
                                                            Onko jokin paikallinen Raumalainen maalari (ihan vaan, että tietää kiertää kaukaa)?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X