Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 käsijarru

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B4 käsijarru

    Katsastus lähenee tuollaisella 80 b4 audille (vm. 92) ja käsijarru ei pidä ollenkaan. Kahva ottaa hyvin vastustusta vetäessä eli vaijeri on sopivan kireällä, mutta siltikin pito on minimaalinen, joten vika taitaa olla itse jarruissa.

    Kyselisinkin tietääkö joku vikaa onkelmaan, sekä vaikuttaako käsijarru normaaleihin jarrupaloihin vai onko jarruissa jokin erillinen osa jota käsijarrulla käytetään? Levyjarruthan kyseisestä pirssistä takaa löytyvät.

    #2
    Kässäri vaikuttaa suoraan takajarruun. Ei siis ole erillistä jarrua kässärille. Jarrusatulan mäntä siis liikkuu tai pitäisi liikkua, kun vedät kässäristä. Siinä on sellainen kierretankomekanismi, jonka avulla mäntä liikkuu ulospäion käsijarrusta vedettäessä. Oiskohan tuo satulan mäntää liikuttava mekanismi rikki, jos kässäri eri pidä lainkaan. Tai ehkä palat aivan totaalisen loppu, jolloin männän liikevara ei ehkä riitä aiheuttamaan riittävää jarrutustehoa.

    Comment


    • #3
      Selvä, kiitoksia tiedoista. Pitänee lähteä etsimään syyllistä. Pieni pito kuitenkin havaittavissa joten tarkistetaanpa palat ensimmäiseksi.

      Comment


        #4
        Käsijarrumekanismihan on näissä suunniteltu siten, että ilman satulan kunnostusta ja rasvanippojen asennusta herkistelyn saa tehdä joka vuosi. Eli satulan tiivistesarja mukaan, satula auki ja rasvanippa tuolle käsijarrun käyttöakselille, niin ei tarvitse siitä enää murehtia, kunhan muistaa myös sitä rasvaa joskus sinne työntää. Ohjeet täältä tai ffp:ltä.

        Comment


        • #5
          Kaverin kanssa menimme lainamontulla käväisemään ja auton alla lämpöpellin takaa kiristimme sitä 10mm säätömutteria kireämmälle. Myöhäinen ilta ja kylmä sää kuitenkin aiheutti että homma tehtiin liian hosuen ja eihän se käsijarru vieläkään ota kunnolla kun ei tarpeeksi kiritty.

          Onko nyt siis viimeinen totuus, että ko. profiilin rassin käsijarrun saa ainoastaan vain kiristettyä tuolta auton alta osat purkamalla, kun ei ole montulle pääsy mahdollista vähään aikaan?

          Comment


            #6
            Jarrusatuloissa on automaattisäätö joten tuohon 10mm säätömutteriin ei periaatteessa tarvi koskea ollenkaan, mikäli satulat on kunnossa. Jos vaijeri tai satula on jumissa, ei mutterin kiristäminenkään auta.

            Comment

            Working...
            X