Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 käsijarruvika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 käsijarruvika

    kuuluu olevan tyypillinen noissa girlingeissä, et käsijarru ei pidä.
    Vipu ikkäänkuin luiskahtaa yli.
    Onnostuuko vian korjaamaan ite korjaussarjalla, vai joutuuko satulan uusimaan?
    Vai onko siellä jotain mekaanista vikaa?
    Auto on tuo 100 2.5 tdi -94
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 2.11.2008, 19:46. Perustelu: Otsikkoa.

    #2
    Jos käyttöakselissa oleva "kuoppa" tai se pieni tappi joka välittää voiman mäntään on ruostunut/kulunut, niin kylläpä se sitten on vaihtosatula juttuja.

    Comment


      #3
      Pura ensin toinen ja katso mitä on kulunu, jos se tappi "lontoon rae" on päistään ehjä ja männässä eikä sylinterissä ole vikaa niin sitten kannattaa huoltaa!

      Vaihto satula "laadukas" maksaa muistaakseni girlinkinä/lucaksena 150-160 euroa kun täydellisen tiivistesarjan ja käkkärin korjaus sarjan saa noin 55-60 eurolla per puoli.

      käkkärin korjaus sarjassa tulee mukana jousi, tiiviste ja käyttöakseli ja oliskohan ollu jotain muutakin, en muista!

      Ja samalla jos päädyt huoltaan ne satulat niin kannattaa asentaa sille käkkärin akselille rasva nippa heti stefan alle!

      Comment


        #4
        Omassa C4 A6:ssa kässäri lakkasi pitämästä, koska vaijeri kanitti hieman. Jarru ei oikeastaan jäänyt juuri laahaamaan, mutta jousi ei jaksanut palauttaa akselia loppuun => säätö ei toimi. Kun systeemin kiristi auttamalla akselia ruuvarilla ja senjälkeen kässäri pohjaan (toistetaan kunnes kahva ottaa muutaman napsauksen jälkeen kiinni). Homma piti tehdä uusiks muutaman viikon välein. Vaiva loppui kun vaihdoin vaijerin. Ongelman voi todeta vaijerin aiheuttamaksi vetämällä vaijeria satulan päästä koskematta itse akseliin. Mikäli jousi jaksaa palauttaa akselin "0 -asentoon" on vika vaijerissa.

        Comment


        • #5
          audi 100 2.8 v6 takajarrut...

          Saako takasatuloista purettua sen käsijarru systeemin, ku tuntuu vähän jumittavan?

          Vaijerit oli ihan jumissa, ja ilmeisesti käytön puutteen takia on ruvennu jumittamaan muualtakin.

          Nesteethän sieltä tulee varmaan pihalle purettaessa?

          Mites jarrujen ilmaus ABSissa, sujuuko samalla tavoin ku vanhoissa lukkiutuvissa?

          Comment


          • #6
            Tuossa kohtuu hyvät ohjeet:
            http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

            Ilmaus hoituu ihan normaalisti.

            Comment


            • #7
              Mistäs noita korjaussarjoja vois kysellä?

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Motonet
                JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJA AUDI A6 95--04
                Sisältää yhden jarrusatulan männäntiivistekumin/kumit ja pölysuojakumin/kumit
                A6 Eteen (ei S6). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6396 8.50 ???
                A6 Taakse (ei S6/Quattro). . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6395 11.50 ???
                A6 3.97-- Taakse (ei S6/Quattro) KORJAUSsarja. . . . . . . 23-6742 19.50 ???
                A6 --2.97 Taakse (ei S6/Quattro) KORJAUSsarja. . . . . . . 23-6751 19.50 ???
                A6-Quattro Taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-6289 11.50 ???
                Tuossa yksi vaihtoehto, varmaan melkein jokainen varaosa/tarvikeliike noita myy.

                Comment


                  #9
                  Ja jos haluaa minimivaivalla oikeesti kuntoon niin ostaa vaihtosatulat.

                  Comment


                  • #10
                    Nooh, pitää nyt ainakii yrittää korjata, saa siitä ainakii kokemusta jos ei muuta.

                    Comment


                      #11
                      Ihan perus varaosatiskiltä kyselet Budweg merkkisiä tiiviste/vara-osa sarjoja, niistä löytyy kaikki tarvittavat osat ja vähän enemmänkin. Käsijarrun korjaussarja ja satulan tiiviste sarja oli noin 55 euroa/puoli!

                      Mutta jos sulla ei ole se käkkärin käyttö akseli syöpynyt ihan paskaksi niin silloinhan sinä et tarvitse käkkärin korjaussarjaa!

                      Comment


                      • #12
                        Niijoo, luulen et selvii pelkillä tiivisteillä ja puhdistuksella.

                        Toinen puoli pelaa moitteetta ilman vaijeria, toinen ei jaksa palautua omin voimin ihan loppuun asti.

                        Comment


                        • #13
                          Ainakin AD:ltä sai noita Budwegejä, hintaa oli jotain 30e/puoli.

                          Comment


                          • #14
                            Tarviiko sitä sitten tuon takia purkaa?

                            Mulla urssissa oli niin, että käsijarrukahva nousi aika lailla pystyasentoon syystä että toisen puolen mekanismi oli jumissa.
                            Ruuttasin helkkaristi WD-40:stä ja nitkuttelin sen liikkeelle.

                            Sitten vain käytin sitä käsijarrua, niin kahva alkoi jäädä oikeaan asentoon. Katsastuksessakin ajoivat rullille, piti hyvin, eikä myöskään laahannut.

                            Comment


                              #15
                              Mulla oli kummankin puolen käsijarrun käyttö akselin kaulat niin huonoksi syöpyneitä että stevan riekaleiden ohitse oli päässyt se akselin pesä täyttymään kuralla ja sen takia aivan jumissa, kokeilin kanssa alkuun jollain irroitus/voiteluaineella mutta tuloksetta!

                              Kannattaa kyllä ensin kokeilla voidella mutta kyllä se melkein on tekohengitystä ja lopun alun viivästystä!

                              Comment


                                #16
                                Meidän Rouvan B4:n käkkärille tehtiin samaa irrotusjumppaa tuossa kesän lopulla. Nyt kun oli pakkasia, käkkärin säätö ilmeisesti jäätyi, kun se rupesi taas pelaamaan kun kelit lämpeni.

                                Jonkin sortin jarrujumppa silläkin siis edessä. Tiivisteiden ja liukutappien vaihtoa ajattelin kokeilla.

                                Omaan C4:n ajattelin myös kostoksi vaihtaa suojakumit ja liukutapit noin ennakoivana hoitona.

                                Comment


                                • #17
                                  Mie kans yritin voiteluu...mut ei tuottanu minkäänlaista tulosta.

                                  Sillo ku ostin ton auton ni siit oli molemmat levyt ihan umpi ruosteessa ja liukutapit totaalisesti jumissa...eli takajarrut ei toiminu yhtään.

                                  Vaihdoin levyt ja palat sekä herkistelin tapit ni johan parani, mut sit ku koitti talvi ja pakkaset ni johan alko kässäri jumittamaan.

                                  Oli jo mielessä et melkein pääsis helpommalla ku uusis kaikki, ni ei tartteis taas seuraavilla pakkasilla miettii et uskaltaako vetää kahvasta vai ei. Ku ei oo oikeen terveellistä nilkuttaa aina tallille levyt punasina.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pakkasenaikainen jumitus voi johtua myös siitä, että kuluneen ja halkeilleen vaijerin sisään on mennyt vettä, joka jäätyessään ymmärrettävästi hankaloittaa toimintaa. Uudet vaijerit oli yllättävän halvat, jotain parikymppiä kappale, joten vaihto ei tule edes kalliiksi. BTDT.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Noniin tämäkin aihe tulee taas esille eli satasen käsijarru
                                      Korjaus sarjaa ynm tuli ostettua ja niillä saatiin katsastukseen mittarin vähän värähtämään.
                                      Nyt on vaihdettu satulat ja vaijerit tapit jne. palat ja levyt vanhat mutta ok kunnossa.
                                      Eli siis Käsijarru saatiin vihdoin pelaamaan (lue käsijarru päällä runsaasti kaasua ennenkuin auto edes liikahtaa)
                                      Pajalta siis kotio kohti huomasin kuitenkin n.300 metrin ajon jälkeen että kuskin puolelta käsijarru oli jääny päälle ei siis ollut jostain syystä palauttanut? Ja nyt se ei pidä ollenkaan toinen puoli kyllä
                                      Levy kävi punaisena hetken kun ei palauttanut...

                                      Pettikö jostain? Saakohan satulaa takuuseen kun itse laitettu vuoden takuun kuitenkin lupasivat..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rekka turneelta jälleen palailtu joten jos joku voisi asiaa hieman valaista??

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse laitoin rasvanipat takasatuloihin, reijät tein siihen kylkeen missä se käsijarru"tappi" on siinä satulassa. Kuvia saa jos haluaa.
                                          Kerran olen ne rasvannu, silloin kun ne rasvanipat laitoin ja on nyt 2 talvea voinu käyttää käsijarrua ihan miten haluaa, eikä jumita. Pohjosen -35c toimi vielä hyvin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä vain tällä kertaa sattu sillä viisiin että satula oli ilmeisesti kasattu väärin eli kun käsijarrun vetää päälle nii se tappi löysää jarrun ja kun käsijarrun ottaa pois päältä se kirraa. Että tämmöistä tällä kertaa uuden satulan kanssa! :D

                                            Toinen puoli pelaa vallan mainiosti. Huomenna viedä liikkeeseen ja saavat ite vaihtaa en kynsi tuota jarrua enää minuuttiakaan :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Omaan kutoseeni laitoin nämä. Mielestäni aika kilpailukykyisesti hinnoiteltu, sikäli että sarja on täydellinen jarrupaloineen päivineen. Toimituskuluja tietysti tulee jokunen euro tuolta Luxemburgista.

                                              Comment


                                                #24
                                                Asiallisen näköiset. Onkohan noi vähemmän jumiherkät kuin Ate/Girling satulat? Tommoset pitää varmaan joskus hommata S:ään jos niitä siihen tulee saataville.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuskin, ihan ovat kopiot niistä. Mutta ovatpahan kevyemmät ja uudet ja halvat. :) Puoli vuotta nuo nyt on alla pyörineet ihan ok, eihän sitä tiedä ennenkuin pari talvea on takana että mitä kestävät.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mihin muuten tuo käsijarrun jumittelu perustuu? Omassa nuo toimii vielä ok (odotetaan nyt vielä talvea).
                                                    Isoin syy mulla oli vipujen takelteluun moska, joka oli sinne vipujen juureen pakkautunut.
                                                    Ja tietysti se, että sylinterit jumitti myös, mutta nuo vivut ei liikkunut kauhean vapaasti ennekuin satulat putsas kunnolla myös ulkopuolelta.
                                                    Viimeksi muokannut Puuhapete; 27.7.2010, 14:08.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ainakin yks syy on varmasti löysät palautusjouset. Tekee sen jos heimankin on kökköä tos mekanismis tai vaijerissa niin ei jaksa vetää vipuja takaisin päähän asti vaan ne jää siihen puoliväliin, aivan huulelle et ottaako jarru kiinni vai ei.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eiköhän se vain akseli kanita kiinni ruosteesta, paskasta ja muusta epämääräisesti jota sinne väliin pääsee.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Totta mut jos olis enemmän vääntöä jousissa niin eihän ne niin mitättömästä heti kanittaisi kiinni, ja vipujen liikekin pysyis suurena. Usein orastavalla jumimisella liike on aivan mitätön kun jarrun vetää päälle, mikä osaltaan nopeuttaa entisestään tota jumimista. Eli vivut ei palauta pohjaan asti...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Lisäksi nuorimman korin käsijarruvaijerit on sen 13v ajetut jo, kyllä sinnekin pääsee kosteus ja paska ajanmittaan kertymään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X