Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 käsijarruvika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tämä aihe kuvasti parhaiten ongelmaa elikkäs käsijarruissa ilmeni toverin audissa katsastuksen yhteydessä ongelmaa. Kuskin puolelta käsijarru ottaa hienosti kiinni mutta vänkärin puolelta tulos oli mitatessa pyöreä nolla.

    Alettiin sitten asiaa tutkimaan kun kaverille tokasin et on vain vaijeri jumissa toiselta puolen kun itse kahva on aika normaalin oloinen repäistessä käkkäri päälle. No auton alle nopea silmäys ja toveri kiskoi kahvasta niin kaikki kilkkeet liikkui mitä pitikin eli vaijerit ok ja satulan akselit liikkuu hyvin.

    Sitte tarkemmin asiaa katseltiin nosturilla ja huomasin kuskinpuolella, jossa jarru siis toimii, sen satulassa olevan käsijarruakselin liikkeen olevan todella pieni verrattuna toimimattomaan hanttimiehenpuolen jarrusysteemiin. Kokeiltiin sen jälkeen tuosta toimimattomalta puolelta käsipelin kammeta sitä käsijarruakselia ja se liikkui ihan "ääriasentoon" asti mutta mäntä ei kyllä mielestäni tehnyt kuin mitättömän liikkeen eikä jarrutustehoa siis tullut näinkään kokeilemalla.

    Onkohan tuolta satulan sisältä siis voinut hajota tuo automaattinen säätölaite vai onko satula jo niin entinen ettei edes avata kannata?

    Ja maininnan vuoksi normi käyttöjarujen osalta jarrutustehot hyvät ja tasaiset.

    Comment


    • #32
      Sieltä voi tosiaan olla sisuskalut irti satulasta. Itse sain yhden vastaavan vielä korjattua vaikka vaurioituneita/vääntyneitä osia sisältä löytyi.

      Tälläkin foorumilla taisi olla yksi esimerkki kun oli pulttipyssyllä ammuttu mäntä sisään ja mekanismit rikki.

      Comment


      • #33
        Jos satulassa oleva käsijarrun vipu ei palauta max. millin päähän vastineesta, niin automaattisäätö ei toimi. Jos tästä on kysymys, niin käsin loppuun asti palauttamalla saa säädettyä kohdalleen. Voi vaatia useita toistoja. Tämä on vain väliaikainen apu, joten syy on syytä selvittää. Jos vika ei ole vaijerissa, niin itse olen noissa tapauksissa vaihtanut koko satulan, kun eivät nyt kuitenkaan ihan mahdottomia maksa.

        Comment


        • #34
          Joo, tuli vaihdettua koko satula. Pöydälle kun saatiin vanha niin akseliä kääntämällä ei tapahtunut oikeastaan mitään. Sieltä luultavasti nyt olisi ollut se pieni tappi antautunut/kulunut kun siihen mäntään ei minkäänlaista voimaa välittynyt.
          Satulaa ei sitten alettu purkamaan sen erikoisemmin vaan vaihtosatulaa peliin. Motonetistä saatiin jopa oikea satula quattroon a´117,40€ ja osanumerolla 23-9379. Tosin ensin myyjän haettua tavara hyllystä tuolla numerolla niin laatikossa oli vasemman puolen satula mut onneksi oli toinenkin loota jossa sitten oikean kätinen osa.

          Comment


          • #35
            Noihin jokaiseen Audiin, joita olen omistanut, niin kässärivaijerit olleet syypää, tai vianaiheuttaja (jos liian myöhään uusittu).
            Vajaavetoisissa, joita mulla on ja ainoastaan ollu huomannu sen, jotta vaijerit menee puhki tietystä kohdasta alustassa ja ongelmat alkaa. (etupyöristä lentävä hiekka ym. suihku).

            Kriittiset kohdat vahvistamalla gorillateipillä tuli vaijerille lisää elinikää ja taitaa vieläkin nuo vaijerit tässä satkussa toimia, vaikka operaatiosta on jo muutama vuosi.

            PikkuMyystä meni kerralla molemmat, juurikin etupyörien aiheuttaman suihkun takia.

            Comment


            • #36
              Mulla on CAC satulat takana, mutta vanhat vaijerit.
              Viime talvena takelteli enemmän, eli jäi hieman nakittamaan, mutta tänä vuonna ei ole samaa ongelmaa juurikaan ollut.
              Kesällä avarsin hieman satuloiden pintoja, kun nuo palat alkoivat jumittamaan tiukkuttaan.

              Comment


              • #37
                Kesällä avarsin hieman satuloiden pintoja, kun nuo palat alkoivat jumittamaan tiukkuttaan.
                Valaisetko tätä operaatiota hieman.

                Comment


                • #38
                  Miten sitä selittäisin ilman kuvia.
                  Vaihtoehtoja on ottaa palojen rungosta vähän laikalla tms pois tai sitten satuloiden vastakappaleista, eli mihin palojen liu'ut tulee. Mulla Boschin palat oli CAC satuiloihin jotenkin liian tiukat ja ulompi pala jäi jumittamaan.

                  Järkevämpää on modata siis paloja, jos ne tuntuu olevan tiukkat satulaan.

                  Comment


                  • #39
                    Toi palojen liukupintojen työstäminen kuuluu mullakin vakiotemppuihin jarrurempan yhteydessä. Jos satulat sattuu olemaan pikkaseen syöpyneet niin tulee niistäki sipaistua pikkasen poies.

                    Comment


                    • #40
                      Tarkoitatte varmaan kumpikin satulan kannakerautaa.

                      Comment


                      • #41
                        Kannakeraudasta puhelin juu omissa höpinöissä.

                        Comment


                        • #42
                          Täällä kokemusta vastaavasta ihan OE-osilla. Kannakkeista kannattaa riipaista ylimääräiset ruosteet kuikkaan aina, kun siellä suunnalla operoi. Itse otin vielä varmuudeksi siivut pois palojen rungosta.

                          Comment


                          • #43
                            Olen todennut toimivaksi Bräkleen ja teräsharja soittelemisen aina kun palat vaihtaa. Ei ole koskaan tarvinnut sen kummempaa hiomista, liekö jarrujen käyttöasteella merkitystä asiaan.

                            Comment


                            • #44
                              Palojen runkoa minäkin tarkoitin, mutta mielsin sen kapean lipareen liukupinnaksi joka tulee satulaa vasten. :)

                              Comment


                              • #45
                                Kävi ihan identtinen juttu kuin Vellun toverille. Vaan ei taida nyt tuo 23-9379 olla oikea osa C5:een? Ei myöskään Motonetin valikoimista tarjoa mitään 2000 Quattroon. Mister-autosta näkyisi löytyvän 130€ hintaan (pitää lähetellä vaihto-osa jonnekin - Ranskaan??).

                                Vaijereitakaan ei tuntuis Quattroon olevan Motonetissa. Marmorilla olivat 75€/kpl - ei hyllyssä sielläkään.

                                Pomppashan se myös ylätukivarsista. Ne Slamitilla 30€ kpl ja Centerillä 135€. Ostin sit yhden semmoisenkin, jossa on nuo Audin rinkulat - ei ollut Slamitilla hyllyssä.

                                Edit:
                                Näkyy olevan tuossa kahdenlaista systeemiä takajarrusatuloissa C38 ja C43. Minulla nyt näyttäis olevan C38 - ei ole tuuletettu levy. Mahtaiskohan olla kumminkin ihan sama kuin se vanha 23-9379?
                                Viimeksi muokannut Iivari; 3.3.2013, 19:19. Perustelu: lisäys

                                Comment


                                • #46
                                  C4 Quattron takasatula ei ole sama kuin C5. Mulla on nimittäin CAC satulat itellä C4:ssä ja niihin sopii C5:n takapalat. C4:ssä on erillaiset satulat ja palat.

                                  Comment


                                  • #47
                                    ok. Mekonomenilta löytyi hyllystä vaihtosatula 85€ (+30€ pantti) - rekisterinumerolla siis Mekonomenin tietokannan mukaan käypäinen. Viikistä oli vaan koko pulju lopetettu ja Tammistossa nykyisin. Viikonloppuna taas nosturille sovittelemaan.
                                    Nuo edellä mainitut C38 ja C43 oli jotain Audin tyyppinumeroita ja viitannevat männän halkaisijaan.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Hessumobiilista saa käsijarru vaijereita, hinta oli vajaa 50€kpl. Kannattaa painottaa että kyseessä on Quattro sekä siinä on pidemmät vaijerit kuin etuvedossa.

                                      Nimimerkillä: 3 vaijeri oli oikea kun hessussa tilailivat...

                                      Comment


                                      • #49
                                        Kävihän tuo satula. Se oli Scandinavian Brake Systems (tanskalainen) kunnostama. Vaijerin ostin kanssa (50€), mutta jäi laittamatta vielä. Kaikki vaijerin liitokset ja pakoputken lämpösuojan kiinnikkeet näytti sen verran ruostuneilta.

                                        Entisen Saabini venäläistaustainen hovikorjaaja haki aina osat Hjessumobiilista. Sekin on kai Itiksestä jo aikaa sitten lopettanut.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Onkohan kukaan kokeillut Bilteman tiivste/korjaussarjaa C4 takasatuloille, tekeekö noilla mitään, ja mitähän kenties sisältävät? Olis nyt alennettuun hintaan niin kokonaiset 4e kustantais yhdelle satulalle.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ei varmaan jeesaa käsijarrun toimintaan mitenkään tuo setti. Luultavasti siinä tulee tiivisteet männälle, kumi liukutapeille ja hyvällä tsägällä liukutapitkin. Niin, luulohan ei oo tiedon väärti joten käypä poistamassa niin tiedetään paremmin. Ite hain kyllä justiisa tehdaskorjatut Lucakset, mutta kyllähän noita on useampia pareja odottamassa huoltoa joten kaikki vaihtoehdot kelpaa.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei varmaan tuohon hintaan ole kuin männäntiiviste ja pölysuoja.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Pitääpä käydä töiden jälkeen pari settiä lunastamassa. Oli ihan entinen toi männän pölysuoja toisessa satulassa, joten saapa edes sen vaihdettua.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Kannattaa se männäntiivistekkin vaihtaa, kun joutuu kuitenkin männän ottamaan pois pölysuojan vaihtoa varten.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Oli poistuva tuote, eikä ollu yhtäkään sarjaa paikallisessa Bilsussa. :(

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      C4 takajarrusatulan käsijarrumekanismin murheita

                                                      Urssissa on erikoinen bugi takasatulassa. Heti kun käsijarrua vetää vähänkään, vaikka ihan sormivoimin kääntää käsijarrun linkkua niin satulan sisältä ampuu se ainoa seekerirengas irti urastaan. Samalla se käsijarrumekanismin palautusjousta paikallaan pitävä kuppi pomppaa seekerin takaa irti eikä käsijarru tietenkään toimi.

                                                      Käyttöjarrut toimivat aivan moitteettomasti, kuten kaikki satulan ulkopuolinen käsijarruun liittyvä. Olen sen satulan nyt monta kertaa purkanut ja kasannut eikä mene järkeen että mikä osa siellä on niin kulunut tai rikki. Jotenkin tuntuu että se seekerirengas olisi syyllinen mutta ei siinä silmällä näy mitään vikaa.

                                                      Tällä hetkellä satula on tallissa viilapenkissä kiinni kun pari tuntia sen kanssa jo tapellut eikä enää keksi mitään uutta. Vinkkejä tai ehjä urssin vasen takasatula tulisi tarpeeseen.


                                                      https://www.audiworld.com/forums/aud...guide-2770104/

                                                      Tuolla näkyy hyvät kuvat satulan sisäpuolisesta rakenteesta ja siitä lukkorenkaasta. Alla samasta artikkelista ripattu kuva ko palikoista.
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut hopsis; 12.7.2017, 16:09.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Voisko olla, että on renkaasta hävinnyt jännitys ja kun on noin erikoisen mallinen, niin pääsisi kääntymään "kierteelle" ja nuo olkapäät lipsahtaisi pois urasta?

                                                        Olisko vaivan väärti koettaa sinne tällaista "oikeaa" pesään tarkoitettua seekeriä (mikäli vaan mahtuu menemään paikalleen):

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Normi reikämallin seekeri ei mahdu paikoilleen syystä että silmukat ottavat kiinni siihen "jousitorniin" mutta omiini olen joskus joutunut seekerin vaihtamaan niin ihan perus akselimallin seekeri istui hyvin paikoilleen ja pysyikin siellä missä oli tarkoitettukin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Se ei se seekeri oikein tahdo pysyä siellä urassaan. Kokeilin pelkällä seekerillä ilman jousta ja sitä touhua siinä jousen ympärillä niin menee uraan mutta kaikki palikat siinä keskellä kasattuna se ei oikein mee sinne uraan. En tiedä mikä on ja kun sitä tilaakin on siinä touhuta taas ihan runsaasti niin ei jaksa enää. Täytyy hankkia vähän erilaiset seekeripihdit ja kokeilla kerran vielä tai sitten kylmästi vaihtosatula.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Joka kerta noidun sen lukkorenkaan kanssa yhtäpaljon eikä Suomesta mistään kivijalasta saa tarpeeksi pitkillä kärjillä olevia että työ onnistuisi kerralla. Pitäs viitsiä ebaystä tilata, mutta viimeksi tutkiessa ne oli aika hyvän hintaisia (30-40$) eikä löytynyt kuin USA:sta. Kaksi viimistä satularemonttia päätyi kokonaan uusien satuloiden tilaamiseen Saksasta, luokkaa 70e kuluineen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X