Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT:n alusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Korkeushan säädetään siis sieltä olka-akselin juuresta, korkeus ei vaikuta alustan jäykkyyteen kuten perinteisessä coil-over sarjassa. Joten korkeuden rajana on alustan muut osat eli raidetangot, vetarit ja tukivarret, niiden toiminta alue pitää jättää tarpeeksi isoksi, että auto on turvallinen ajaa.
    Jäykkyys säädetään sillä jousen omalla säätömutterilla halutuksi, eli korkeus ensin sopivaksi, sitten säädetään jousesta alustan jäykkyys halutuksi, voi vaatia useamman säätökerran että löytyy se itselle sopiva tuntuma.
    Kuitenkin muistaen että tarpeellinen joustovara pitää jättää että iskunvaimennin toimii oikein, takana myös pituus pitää säätää niin että, ei pääse töyssyssä lyömään mäntää läpi.

    Mitä sitten iskarien säätöön tulee, niin säätää ensin puoliväliin ja lähtee siitä hakemaan oman tuntuman mukaan sopivaa säätöä, itse ainakin sain takaa säädöt tehtyä rengas paikoillaan, joten säätö onnistu nopeasti.
    Jos haluaa oikeasti toimivan alustan, niin kulmapainojen mittaustahan se vaatisi ja sellaisen henkiön säätämään kun oikeasti tietää miten mikäkin säätö vaikuttaa ajettavuuteen. Kyseiset palvelut ovat vain harrastelijalle kalliimman puoleisia.

    Comment


    • Nyt on alusta laitettu alle, todella onnistuneesti ja helposti meni. Pari juttua jäi hieman mietityttämään. Eli etuiskarissa on liikevaraa vain 70mm kokonaisuudessaan kun normaalissa iskarissa on lähes 200mm ja FK:ssa on 150mm. Tämä aiheutti sen että, kun sain alustan säädettyä todella hyväksi ja mukavaksi, niin jousitus pohjasi helposti ja auto oli tällöin keulasta liian matala. Kun jousitusta säädettiin ylös oikeasta säätökohdsta, niin tällöin pohjaaminen tapahtui iskarissa kumien varassa. Kun alustan sai toimimaan riittävän turvallisesti, että liikevaraa jäisi molempiin suuntiin tarpeeksi, niin jousi piti säätää erittäin tiukalle, tällöin autosta tuli todella kova.

      Se mikä ihmetyttää, niin jäykkyydestä huolimatta alusta ei ollut liian pintakova ja pompotti vain hieman. Iskarin vaimennuksen säädöllä ei pompotusta saanut pois, jos sen sääti täysille, niin pompotus ehkä hieman väheni ja löysimmällä vaimennus oli liian vähäistä ja pompotus oli rajua ja tavarat rämisivät autossa paljon. Ainut epäilyttävä asia on tuon etuiskarin vähäinen 70mm liikematka?

      Jos säädän esijännitystä hieman löysemmälle ja nostan korkeutta jalasta sekä säädän vaimennusta vähän löysemmälle, niin uskoisin pompotuksen katoavan kokonaan?

      Alusta on todella laadukas ja monipuolinen säädöiltään. Oletan, että seuraavalla söötökerralla saan sen hieman paremmaksi. Tämä on melkoinen parannus aikaisempaan FK silverline X verrattuna joka on myöskin suht hyvä setti.

      Comment


        Moro,

        Tuossa kun vaihtelin vetarinnivelen, raidetangon pään sekä apapallonivelen, niin muutaman kymmenen km:n jälkeen syttyi ESP-valo. Vikakoodit 00778 Steering Angle Sensor. Kulmat ovat kyllä aivan pielessä, vaikka yritin laittaa pallonivelen ja raidetangonpään samoille kohdille. Tänään auto menee pyöränkulmien säätöön. Tuon jälkeen aioin yrittää tehdä sitä kalibrointia ohjauskulmalle ross-tech:n ohjeiden mukaan. Voiko ym. vikakoodi syntyä huomattavan poikkeavien pyöränkulmien vuoksi? Vai olenkohan mahdollisesti rikkonut jotain piuhaa vetonivelen vaihdon yhteydessä?


        "Suspension geometry" kuten kuva ehdottaa yhtä syytä, voisikohan johtua tuosta?
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Audiowille; 10.11.2014, 12:31. Perustelu: lisäys

        Comment


          Pyöränkulmien säätöjen jälkeen itsetehty calibrointi onnistui:

          " Start the vehicle.

          Turn the steering wheel one turn to the right and one turn to the left.

          Drive in a short distance straight line on a level surface at a speed not higher than 20 km/h.
          If the steering wheel is straight during the test drive then stop the vehicle with the wheels pointed straight.

          Ensure that the steering wheel is not moved again.

          Keep the engine running and do not switch off the ignition.

          System voltage at least 12.0 V. "

          Tuolla tavalla tehtynä hävisi ESP:valo.

          Comment


          • Kiitos Ville tästä ohjeesta. Ei oo vielä tullut itelle vastaan tälläistä, vaikka olen raidetangot vaihtanut.

            Comment


              Ei mitään, piti kyllä pari kertaa yrittää ennenkuin onnistuin. Taitaa olla aika tarkkaa se, että se ratti ei pääse kääntymään tuon ajon aikana. Luin jostain, että tuon voi tehdä myös vag-comilla, muttei perus vikakoodinlukijalla.

              Comment


              • Madalletun TT:n kolina takaa

                Tuli tuollaiseen -00 TT quattroon laitettua edullinen TA Technicsin säädettävä alusta.

                Muuten kaikki ok, mutta nyt heti ensimmäisellä testilenkillä huomasi takaa molemmilta puolilta tulevan kolahduksen, ihan kuin jousi pääsisi liikkumaan tms. Äkkiseltään tuntuisi, että tulee ihan töyssyissä + kurvissa auton "painottomalta" puolelta. Säätö tällä hetkellä takaa matalimmassa asennossa. Säädön laitoin jousen yläpuolelle, onko tuolla jotain merkitystä?

                Muilla ollut vastaavanlaista ongelmaa ja löytyisiköhän tuohon jotain ratkaisua?
                Viimeksi muokannut nikokup; 16.11.2014, 21:20.

                Comment


                • Audi TT 1.8T quattro 165kw

                  Osaako joku auttaa tossa audi TT takapäänkolinassa. Tänään työpäivän jälkeen aloin kattelee millasen sian säkissä on mennyt ostamaan. Elikkä quattro kyseessä, alustana on näköjään KW, edessä säädettävät tolpat, takapää näytti kiinteeltä äkkiä tsekattuna, sitten siellä on vaihdettu tämä remuksen putkisto katilta taaksepäin.

                  Jotenka mistä helkutista tää kolina nyt tulee. Takakallistuksenvakain tuntui jämäkältä eikä klappia tuntunut ollenkaan, vasemmasta ulommasta koiranluusta oli hivenen alempi kumipusla irronnut vulkanoinneistaan mutta silti kaikki ne olivat ehjiä ja ei välyksellisiä, takaiskarien yläkiinnityksiä en ole vielä kattonut. Pakoputkea säädin hivenen loppuvaimentimen päästä kun vasen puoli hakkasi puskuriin mutta ei silti aiheuttanut ääntä mitä nyt haetaan. Pakoputkessa oli myös selvä hankausjälki takaperän kumilaipan kohdalla kun putki on osunut kumilaippaan. Onko jotain muuta mitä kannattais tsekata, kyllähän siellä sitä pyöräntuentaa on vaikka millä mitalla. Jännästi tätä ääntä ei vain lautalla saanut kuuluman mutta heti kun auto liikkuu niin johan alkaa kuuluumaa. Ja tämä auto on vielä leimattu lokakuussa.

                  Comment


                  • Jos putki ei kolise mihinkään niin sen yläpuolella on lämpösuojalevy mikä voi olla irti. Koiranluut voi kolista vaikka niitä ei nykimällä väljiksi huomaiskaan. Vakaajan puslat voi myös olla lopussa. Putki irti, purat lämpösuojalevyn ja takavakaajan pois, putki takas kiinni ja käyt ajelemassa että koliseeko vielä.
                    Älä jätä niitä koiranluita kuitenkaan vapaasi pyörimään vaan vedä vaikak nippusiteillä kiinni ne johonkin testilenkin ajaksi.

                    Comment


                    • Audi TT Quattro 180hp -99. Takajouset

                      Terve!

                      Takajousista toinen poikki, joten molemmat vaihtoon.
                      Nykyinen jousi 1J0 511 115 BM (viisi sinistä täplää).
                      Kysymys kuuluu. Voinko korvata takajouset jollain toisella "tyypillä"?
                      Esimerkiksi Mister Auton sivulta löytyy kasa jousia mutta ei vastaavaa.

                      Comment


                      • Katsastusviranomaiselta kysyttäessä: et voi.

                        Käytännössä: voit pistää sinne mitkä vaan jouset, jos haluat perää alaspäin niin astetta miedommalle akselimassalle suunnatut vieterit, jos ylöspäin niin suuremmalle.

                        Tismalleen samoja jousia on btw. käytetty myös nelikkogolffeissa 98-01 vuosina. Sieltä katalogista löytynee myös valinnanvaraa.

                        Comment


                        • Kiitos tiedoista :).

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Audiowille Näytä viesti
                            Pyöränkulmien säätöjen jälkeen itsetehty calibrointi onnistui:

                            " Start the vehicle.

                            Turn the steering wheel one turn to the right and one turn to the left.

                            Drive in a short distance straight line on a level surface at a speed not higher than 20 km/h.
                            If the steering wheel is straight during the test drive then stop the vehicle with the wheels pointed straight.

                            Ensure that the steering wheel is not moved again.

                            Keep the engine running and do not switch off the ignition.

                            System voltage at least 12.0 V. "

                            Tuolla tavalla tehtynä hävisi ESP:valo.
                            Tyhmä kysymys... Rattia pitää kääntää kierros vasemmalle ja sitten kierros oikealle , eli kun on käännetty vasemmalle niin sit takaisin keskelle ? Vai vielä kierros oikealle

                            Comment


                            • Alustasarjan asennuksesta TT 225/Q

                              Ostin tuollaisen halvan TA-Technics alustasarjan ja nyt ihmetyttää etuiskarien asennus.

                              TA_Technicsin iskarin alapää on 0,8mm ohkaisempi kuin alkuperäinen, joten tuntuu melko väljältä pyörän napaan. En uskaltanut alkaa kiristelemään ettei napa mee pilalle. Osanumerot täsmää TUV todistuksen ja tyyppikatsastuskoodin kanssa, joten ko. iskarit pitäisi olla oikeat.

                              Onko kellään irrallaan jotain vastaavia etutolppia että vois mitata tuon halkaisijan? Mulla orkkis 49,6mm ja TA-Technics 48,8mm.

                              Ei oikein tunnu turvalliselta ruuvata tuota tuohon väkisin kiinni.

                              ---
                              Toinen ongelma on ulomman vetarin nivelen kanssa, en saa oikeata niveltä irtoamaan akselista, vasen irtosi napakalla napautuksella, mutta oikea ei vaikka kuinka takoo. Vinkkejä?

                              Mikä on kun ei taidot riitä...

                              Comment


                              • Jaa, muillako ei oo ollu vastaavaa väljyyttä etutolppien kanssa? Lähettäisin takasin, mutta kun takapään osat ollu jo paikallaan kuukauden verran.

                                Vetonivel lähti irti pienellä taistelulla Bilteman mainiolla ulosvetimellä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...in-2000022654/
                                Oli melko tiukassa, tuli poorit C-lukkorenkaaseenkin...

                                Comment


                                • TT 8N Quattron alustasarjan kanssa ongelmia

                                  Toivottavasti tämä viesti on oikealla puolella. Eli auto korjaamolla nosturilla tämän sarjan asennuksessa:

                                  http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx...etle-rsi.html/

                                  (Tiedän, ei olisi pitänyt säästää, mutta vanha alusta oli aivan loppu ja piti saada uutta järkevällä hinnalla alle katsastukseen..)

                                  Ebay ilmoituksessa ei mainittu tätä riviä ollenkaan: We recommend the use of shorter coupling rods, for example EVOPE003, ja aluksi asennus tyssäsi noiden puuttumiseen. Metsästin vastaavat slamitiltä, ja toimitin ne huoltoon. Nyt kuitenkin soitettiin, että iskarin yläpään laakerit eivät sovi. Yritin kysyä että miten ne eivät sovi/jotain mittoja joiden avulla sopivat voisi löytää, mutta en jostakin syystä saanut kauhean selkeää vastausta, vaan lupasivat soittaa jos keksivät jotain vanhojen uudelleenkäyttämiseksi, mutta kehottivat metsästämään sopivaa.

                                  Eli onko kenelläkään mitään hajua että millaiset tuonne pitäisi laittaa, saako niitä mistään suomesta pk. seudulta mieluiten hyllystä ja miksi helvetissä ne vakiot eivät muka sovellu tuon alustasarjan kanssa käytettäväksi, kun TA-Technixkään ei tuosta mitään mainitse?

                                  Comment


                                  • Ei tt, mutta s3/a3 (joka alustarakenteeltaan käsittääkseni sama) on tullut 3x ta-technixit laitettua ja kaikkiin mennyt vakio yläpäät heittämällä paikalleen.

                                    Comment


                                      TTs etu iskarin irroitus

                                      Eli onkos toi alapää muutakuin "puristamalla" kiinni?Ja mikäs sen alumiinipultin kiristys momentti on?

                                      Comment


                                      • Puristusliitoksella tuo on kiinni ainakin vanhemmassa mk1 mallin TT:ssä, olisikohan tuossa uudemmassa mk2:ssa myös.
                                        Vanhan tolpan kun irrottaa ja uutta laittaa tilalle niin hieman pitää sitä levittää jollakin konstilla.
                                        Siihen löytyy kyllä jonkinlaiset merkkityökalutkin 1/2 " karalla olevat hylsytkin; Suspension Strut Spreader Socket 3424 VW ja Audi
                                        https://www.aliexpress.com/item/Volk...796492952.html

                                        PS. Varmaan jollakin on täällä foorumilla tietoa tts:n iskarin tolpan alapultin/mutterin kiristysmomentista :)
                                        Yleismonenttiin itse laitellut alustamuutoksissa.
                                        Esimerkkkinä:
                                        - Iskaripakettia kootessa iskunvaimentimen yläpään jousilautasen mutterin kiristysmomentti 40 Nm.
                                        - Iskunvaimentimen kiinnitys koriin eli vaimenninpaketin yläpultin kiristysmonetti 60 Nm
                                        - Iskunvaimennintolpan alakiinnitys olkavarteen/eli alapään momentti noin 60 Nm
                                        (joissakin kulkineissa oli muistaakseni ohjeena, että sitten momentin lisäksi vielä 90 astetta lisää vääntöä kireämmälle)
                                        Viimeksi muokannut eeroolli; 22.5.2018, 20:25.

                                        Comment


                                        • Tt alusta

                                          Mistä löytyisi tt vm.2000 165 kw guattro jouset ja iskarit.
                                          Tietenkin laakkonen mutta mistä muualta.
                                          Autovaraosat24 on vittumainen tilailla kun pitäisi tietää oem mumerot kyseisille osille.

                                          Comment


                                            Takajouset on sitten hieman suolasen hintaset... suosittelen ostamaan jonkun säädettävän alustan suoraan, maksaa melkein samat, mutta samalla tulee uudet iskarit ja vieterit joka nurkkaan.

                                            Edit: Samalla kannattaa laittaa säädettävät takatukivarret, maksaa takaisin itsensä rengaskuluissa heti
                                            Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 18.2.2019, 18:52.

                                            Comment


                                            • alusta

                                              Tarkoitus olisi nimenomaan se että ei olisi niin matala(suomen tiet).
                                              Kaikki alustasarjat taitaa vain madaltaa:

                                              Comment


                                                Jos muistan oikein, niin esimerkiksi KWn alustoista pitäis saada ruuvattua korkeampia kuin vakio. Muutenkin nuo on mukavemmat kuin TTn vakio kivireki

                                                Comment


                                                • TT takapään kolahtelu

                                                  Olisiko jollain vinkkejä, mistä takapään kolinoita kannattaisi etsiä, TT:n 4-veto vaihdettu taakse kaikki puslat, koiranluut,iskarit,kallistuksen vakaajan puslat ja vielä kolahtelee?

                                                  Comment


                                                    Siellä on muistin mukaan 19 puslaa takana, niin onko kaikki vaihdettu varmasti?

                                                    Comment


                                                    • TT jousien suunta

                                                      Takajouset olleet pois nyt suunta hieman hakusessa,menikö tuo tasaisempi pyörylä ylöspäin vai alaspäin,kolahtelun lähdettä edelleen etsitään?
                                                      Niin noita takaperän puslia ei ole vaihdettu, mutta enpä usko niistä ääntä tulevan.
                                                      Viimeksi muokannut sonicci; 25.2.2019, 21:57.

                                                      Comment


                                                      • Oiskos kellään myydä ehjää edullista alustasarjaa 2000 TT Quattroon, nyt orkkis korkeus ja haaveilen maltillista madallusta ehkä 25-35mm jousia mutta en halua liian matalaa kuitenkaan....

                                                        onko kellään tai mitä suositellaan, coilovereita en hae mutta nekin saattaa käydä jos sopivat tulee vastaan

                                                        Comment


                                                        • Tallissa odottaa 25mm madaltavat Eibachin jouset ja nyt katselin iskareita noi Bilstein tarjoais B6 sport versioita madalletulle alustalle mutta melko hinnakkaita ovat, tosin varmasti hyvät....no nyt kysynkin onko jotkin muut yhtä hyvät ja edullisemmat koita kannattaa miettiä

                                                          Comment


                                                            Hei, jos TT Quattro 2000:seen vaihtaa etu alatukivarren ja pallonivelen niin tarviiko pyöränkulmia säätää?

                                                            Comment


                                                            • Kyllähän siinä alapallossa on camberin säätö olemassa. Mittaa vanhasta varresta nivelen paikan niin saa edes sinnepäin. Toki suuntaus olisi suotavaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X