Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Allroadin iskunvaimentimien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Allroadin iskunvaimentimien vaihto

    Allroadini iskarit alkavat olla vaihdon tarpeessa ja kysyisinkin:
    - onko kukaan vaihtanut ja onnistuuko itse tehtynä
    - tulisiko vaihtaa samalla ilmajouset
    - mikä olisi edullisin hankintakanava, Audilla yksi koko paketti maksaa noin 900 ? ja pelkkä iskari noin 300 ?.

    #2
    Kannattanee vaihtaa samalla ilmapalje, eivät nekää ikuisia ole.
    Tepolta kannattaa kysyä tarjous

    Comment


    • #3
      Oletko itse irroittanut iskaripakettia. Kukahan tuo Teppo on ja miten siihen saa yhteyttä.

      Comment


        #4
        Teppo on kerhon PJ, Teppo Kalske.
        Toimittaa osia Saksasta, katso jäsentiedotukset osiosta.

        En ole itse irrottanut, ihminen sen rakenteen on suunnitellut ja koonnut.
        En valitettavasti myöskään pysty kertomaan onnistuuko itseltäsi.
        Periaatteessa rakenne on hyvin yksinkertainen ja jos jousijalan ottaa kokonaisena palkeineen, ei siinä kauheasti askartelua jää.

        Comment


        • #5
          OFF TOPIC: jos ketään kiinosta, niin tommosia palkeita kun joltakin aina joskus puhkeaa,sellasen saa avattu ihan järkevästi ja paikattua sisä puolelta ihan normaali kumi paikoilla, itse joskun paikkasin A6 takapäästä ne kumi palkeet. Hyvin kesti ainakin puoli vuotta, empä ole sen jälkeen nähnyt autoa, toihan on ihan järkevä homma jos ne kovinkin kalliita.

          Comment


          • #6
            Periaatteessa iskari ja jousipalje pitäisi vaihtaa samalla kertaa vuoto-ongelmien vuoksi. Korjaussarja sisältää O-renkaat yms. Työn voi kyllä tehdä itse, mutta paineilmojen kanssa pelaaminen vaatii osaamista, kasauksessa esim. pumpun aktivointia . Ehkä paras olisi ostaa osat kerhon kautta ja vaihdattaa ne Espoon Audilla, säästö on jo silloin suuri. Allroadiin on tullut uusia osakokonaisuuksia, jotka ilmeisesti ovat alkuperäisiä parempia, mutta vielä kalliimpia. Itse vaihdatin etujouset ja iskarit Espoon Audilla, sain sieltä uudet osanumerot. Osat tilasin tällä kertaa Slamitilta (näitä osia ei löydy VagCat:ista). Auto on nyt todella hyvä ajettava myös mutkissa. Ilmapalkeita saa nykyään myös Goodyearin tekemänä, osilla on elinikäinen takuu, takajouset tulee myyntiin tämän vuoden lopulla. Auton voi myös muuttaa tavallisille jousille, siihenkin löytyy suoraan asennettavia sarjoja.

            Comment


            • #7
              Itseasiassa Allroadin jousien/iskareiden vaihto on melkeinpä helpompi juttu kun rautajousilla varustetun A6:sen. Ei tarvitse painia jousenpuristimien kanssa! Ilmanpaineiden kanssa ei ole ongelmia kun vain muistaa laittaa auton telakointiasentoon korkeussäätönapeista. Itse vaihdoin kaikki jouset tuohon omaan kulkineeseen uusilla o-renkailla ja toimii kun uutena.
              Laitoin alkuperäset Continentalin tekemät palkeet.

              Comment


              • #8
                Kävin tänään marmoritiskillä hintaa tulee 3826 €, jos kaikki neljä iskaria ja paljetta vaihtaa ja lisäksi asennus 800 €. Pekka mihin hintaan sait osat ja asennuksen. Pertti oliko iskari / paljepaketin irroituksessa vaikeuksia tai pitääkö tietää jotain niksejä, minusta se näyttäisi olevan kohtuullisen helppo homma. Mihin ne o renkaat tulee, kun Espoon Audilla eivät osanneet sanoa, tietokone kertoi, että ovat iskareiden korjaussarja.

                Comment


                • #9
                  Juu kalliiksi tulee osineen Audilla.
                  Tässä minun hinnat Slamitilta siis etupää: korjaussarja 4Z698507 2 x 36 EUR
                  - ilmajousi 4Z616051D ( siis eri kuin vagcatissä) 2 x 580 EUR
                  - iskari 4Z7413031A 2 x 182 EUR
                  Työ Audi Centerissä: ilmajousien irrotus ja kiinnitys 77,91 EUR
                  - joustintukien irrotus ja kiinnitys 178,08 EUR
                  Kaikki hinnat Alveineen . Töiden hinta mielestäni asiallinen . Kannattaa vielä kysyä Tepoltakin, kun nuo kooditkin nyt löytyy.
                  Muistaakseni netistä Goodyearin ilmajouset 299 dollaria/kpl siis etupää.
                  Viimeksi muokannut vepek; 27.10.2008, 19:55.

                  Comment


                  • #10
                    Iskaripaketti irtoaa samalla tavalla kuin rautajousisen paketti. Vain ilmaletku pitää ruvata jousesta irti. Kannattaa huomioida purkaessa asentoanturi ettei sitä riko tai väännä väärään asentoon. Takana meinasin rikkoa anturin mutta onneks huomasin hölmöilyni ja irrotin vivun ajoissa...
                    O-renkaat tulevat alapuolella palkeen ja iskarin väliin ja yläpäässä alumiiinikotelon ja palkeen väliin tämä siis etupäässä. Takana periaatteessa samalla tavalla. Ei niitä väärin voi laitaa sinne kun katsoo kuinka ne irtoavat.
                    Mulla kului aikaa etupään jousien vaihtoon 45 min rengas irti- rengas kiinni välillä ja vain hallitunkki oli apuna pihalla...Takapäässä meni ehkä reilu tunti turaillessa. Tärkeintä koko hommassa on muistaa ehdottomasti laittaa se telakointiasento päälle kun nostaa pyörää ilmaan ja irrottelee letkuja.

                    Comment


                    • #11
                      Sain tänään Audilta asiantuntijan langan päähän ja hän oli sitä mieltä, että kun jousitus pelaa ja auto ei vajoa parkissa ollessa ei kannata lähteä vaihtamaan jousituksen osia. Ongelma on, että kun ajaa esim kaistaa vaihtaessa urien yli niin auto kiemurtaa hiukan ja hän oli sitä mieltä, että parannusta kannattaisi lähteä hakemaan renkaat vaihtamalla tai alustan säätöjen tarkistuksella ja korjauksella. Pekka ja Pertti mikä oli teillä syynä osien vaihtoon.

                      Comment


                      • #12
                        Osien vaihto lähti käyntiin oikeastaan ohjausyksikön toiminnasta. Ostaessani sanottiin, että ilmajousituksen ohjausyksikkö on vaihdettu ja työ teetetty Audilla. Ilmajousituksen ohjaus ei kuitenkaan mielestäni toiminut ohjekirjan mukaisesti eli ajettaessa kovaa auton jousitus laski alas, muttei noussut ylös nopeutta pudotettaessa. Vasta uudelleen käynnistys nosti auton normaali korkeuteen. Huollossa Laakkosella tuli diagnoosissa ilmajousituksessa "säätö kytketty pois", mutta eivät osanneet sanoa oliko tehty toimenpide vai vika.
                        Vein auton Espoon Audille, jossa diagnoosi säätöyksikkö kunnossa, ilmajouset edestä vuotavat. Auto olikin joskus yön aikana vähän vajonnut eli alettiin vaihtaa etujousia. Tuloksena auto ei nyt vajoa yhtään vaikka seisoisi viikon, mutta ohjausyksikkö toimi edelleen samalla tavalla, oudosti, mutta annoin asian olla. Keväällä teetin Decatecillä uuden ohjelman, jossa tuli mukana näköjään ilmajousituksen manuaalitoiminta, voi liittyä nopeuden rajoittimen poistoon . Jousitus on hieman ala-asentoakin matalampi ja pysyy siinä aina( tason säätö muuten toimii). Täytyy jossain vaiheessa itse vähän perehtyä asiaan.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla vuoti toinen etujousi. Sen kuuli korvalla ja saippualiuos vahvisti asian. Vaihdoin molemmat samalla kertaa. Vähänaikaa auto oli lähes normaali mutta jokin vielä mätti. Normikorkeudesta ei meinannut nousta millään ylös ja tästä päättelin myös takajousien vuotavan ajossa koska auto pysy ylhäällä seistessään mutta kompura kävi aika taajaan ajaessa. Takajousien vaihto auttoi asiaan mutta auto ei edelleenkään ollut mieleinen... Kompura vaan kävi...Pienen tutkiskelun tuloksena selvisi, että kompressori oli tiensä päässä(sylinteri/mäntä kuluneet). Uuden asennuksen jälkeen kaikki on toiminut kuin uutena.
                          Voisi sanoa, että takajouset vaihdoin ehkä turhaan mutta nyt on huolettomia kilometrejä edessä jousituksen osalta ainakin.

                          Comment


                          • #14
                            Minunkin ohjausyksikkö toimii kuten Pekan, en tiedä onko se oikein vain väärin. Autossani ei ole kuvaamianne ongelmia, ainoastaan kiemurtelu vinoittain urien yli ajettaessa, joten aloitan uusimalla talvirenkaat ja jos se ei auta jatkan alustan säädöllä. Audin asintuntija muuten suositteli Continentalin talvirenkaita, koska ovat jäykempirunkoiset ja sopivat siten näin painavaan autoon. Paljonko teillä oli kilometreja kun vuoto-ongelmat alkoivat. Kiitos avusta Pekka ja Pertti.

                            Comment


                            • #15
                              Minulla oli kilometrejä n. 140 tkm . Tuosta auton vetelystä, omani ei kyllä vetele yhtään päinvastoin, urat ei vaikuta menoon mitenkään . Jousien vaihdolla ei ollut tähän vaikutusta. Renkaista : tällä hetkellä ajelen ContiCrossCountry Wintereillä eli kitkarenkailla. Renkaat ovat erittäin hyvät, mutta seuraaviksi talvirenkaiksi valitsen taas nastarenkaat, koska ilman nastoja jäällä pito on huono , jatkuva varuillaanolo alkaa vähitellen rasittaa.

                              Comment


                                #16
                                Tuo kiemurtelu viittaa enemmänkin kuluneisiin tukivarsiin. Etupään taaemmat alatuet ovat hyvinkin suuntavakavuuteen vaikutttavat. Mitä lukee matkamittarissa?
                                Kun iskarit kohtaavat takuun loppumisen, tulee autosta kameli - heiluminen ei lakkaa. Vuotava ilmajousi johtaa kompuran tiheään käymiseen, muttei vaikuta ajoon ennen kuin vikadiagnostiikka kertoo liian radikaalista vuodosta.
                                Renkaiden kantokykyyn voi koemielessä vaikuttaa paljonkin nostamalla paineita vaikka 3bar tasolle. Eivät enää nulju urissa alla. Tietysti kantokykyyn liittyvä kysymys, ovatko renkaat oikealla painoluokalla? Allroadissa eivät riitä perhemopon renkaat.
                                Hapuileva muistikuva että pitäisi olla 92 tai enemmän, voi olla että hapuilu on oikeampi kuin muistini....

                                Comment


                                • #17
                                  Katsastin auton kesällä ja pyysin katsastusmiestä katsomaan alustan nivelet tarkkaan ja hän totesi, että ei edes alkavaa välystä missään, kun taas toisen takaiskarin jokin arvo (vaimennus??) oli 48 (muut 65-72), siitä päättelin, että kun yhden arvo oli selvästi alempi se voisi aiheuttaa kiemurtelua. Renkaani ovat aika lopussa olevat Kumho Exstat, jos niiden vaihto ei auta vien auton nivelien tarkastukseen ja alustan säätöön. Autossani on nyt mittarissa 150 tkm.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ilmajousisen auton iskuvaimenninmittaus katsastuskonttorilla on höröhöppää. Enemmän saa virhettä aikaan yhden renkaan väärä ilmanpaine.
                                    Mene ostamaan Michelin Diamaris renkaat, ne sopivat tuon alle erinomaisen hyvin. Hiljaiset ja suuntavakaat.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X