Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenoneista taas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90% tapauksista xenonit pitkissä ovat laittomat. Ei taida löytyä pitkien xenoneille hyväksyntää kuin bi-xenon -umpioista ja jälkiasennussarjathan eivät oikeastaan ikinä ole hyväksyttyjä, koska polttimon kanta on väärä.

    Tieliikennekäyttöön hyväksytyt xenon-polttimot ovat aina D-kannalla. Jos joku on törmännyt E-hyväksyttyyn H-kantaiseen xenon-polttimoon niin kertokoon, minä en ole. Se onkin sitten eri asia alkaako katsuri tutkailemaan polttimon kannan tyyppiä eli huomaako polttimon olevan ilman hyväksyntää.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
      Jos joku on törmännyt E-hyväksyttyyn H-kantaiseen xenon-polttimoon niin kertokoon
      Hep! Erittäin halpa kiinaxenoni H7-kannalla lojuu laatikossa. Kannasta löytyy myös E-hyväksyntäleima. Aidosti hyväksytty se tuskin on, mutta leima löytyy. :P Laadusta kertoo myös se, että ovat lojuneet laatikossa lähes välittömästi oston jälkeen.

      Comment


        Kaiken kaikkiaan aivan jokaiseen laillisuuskysymykseen voi vastata saman: Kunkin polttimon tilalle saa lain mukaan laittaa vain siihen tarkoitetun E-hyväksytyn polttimon. Näin ollen jokainen xenon-jälkiasennussarja on tieliikennekäytössä laiton (paitsi DxS/R niille tarkoitetussa umpiossa tarvittavien säätö yms. laitteiden kera).

        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
        90% tapauksista xenonit pitkissä ovat laittomat. Ei taida löytyä pitkien xenoneille hyväksyntää kuin bi-xenon -umpioista ja jälkiasennussarjathan eivät oikeastaan ikinä ole hyväksyttyjä, koska polttimon kanta on väärä.
        Ihan täsmennykseksi: Bi-xenon tarkoittaa sitä, että sekä lyhyiden että pitkien valojen kuvio tehdään xenonilla. Apuna voi olla halogeeni tai sitten ei. Käytännössä 99% tapauksista on käytössä yksi DxS-polttimo linssin takana, ja muutos valokuviossa tehdään mekaanisesti solenoidin avulla. Näin ollen myöskään bi-xenon umpioissa ei näissä 99% ole kuin sille yhdelle xenonpolttimolle hyväksyntä, eikä mahdollisen apu-halogeenin tilalle saa laittaa kuin halogeenin. Tämä siis tarkennuksena - tuo lauseesi H-kannoista toki kattaa tämänkin tapauksen.

        Xenon-nelivaloja (toki ovat samalla myös ns. bi-xenonit) on erittäin harvassa autossa. Ainoa joka tulee itsellä mieleen on Phaeton, jossa on ainakin ollut 4xD1S-valoja.

        Tieliikennekäyttöön hyväksytyt xenon-polttimot ovat aina D-kannalla. Jos joku on törmännyt E-hyväksyttyyn H-kantaiseen xenon-polttimoon niin kertokoon, minä en ole. Se onkin sitten eri asia alkaako katsuri tutkailemaan polttimon kannan tyyppiä eli huomaako polttimon olevan ilman hyväksyntää.
        Laillisella E-hyväksynnällä noita ei ole eikä tule - onneksi (ellei vaatimuksia muutettaisi, johon on erittäin vaikea uskoa). Olkoonkin noin kuin sanot, mutta ei tarvitse olla kummoinen fakiiri että huomaa heijastinumpioon apuhalogeenin tilalle laitetun xenonin, eikä tarvitse paljon E-merkintöjä vilkuilla vaikka sellainen polttimoon olisi väärennettykin. Linssi/projektorivalojen kanssa voi jopa mennäkin läpi, kunhan pesurit ja korkeudensäätö (uudemmissa automaattinen) toimivat.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja grz_ Näytä viesti
          Eli toisin sanoen tämä on 8P-koppaisten kolmosten ongelma ainoastaan?
          Josko tässä omaan 8L:ään laittelisi 4300k H7R:t mahdollisesti...
          Näin juuri eli 8P ongelmia, itellä toiminut kohta 2 vuotta tuossa 8L:ssä..

          Comment


          • Voisin lisätä vähän vielä tuohon viime kirjoitukeen.

            Xenoneita löytyy kahta tyyppiä, toinen mikä on rakennettu halvalla jossa virta nostetaan hakkureiden avulla ja laadukkaampia kalliimpia jotka on tehty elektroniikalla jolloin ballastin kuluttama virta on huomattavasti matalampia eikä riko muita laitteita.

            Tässä yksi video youtubesta:
            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=h6d06X3BCq8&feature=grec_index[/ame]

            Itse ostin Ebay.de sisvustolta omaan 8p audiin mallia paremman sarjan ja mittasin ennen kuin asensin että ei ota liikaa virtaa, molemmat ballastit ottavat syttyessä noin 4,6ampeeria ja siitä pienenee 3,5ampperriin kun ovat lämpimät verraten 55w hehkupolttimoon joka ottaa kokoajan noin 4,58ampeeria.

            Eli toisinsanoen kannattaa ostaa laatukkaampi sarja ja mitata mitä se syö oikeesti ennenkuin asentaa autoon.

            Comment


              Aika paljon syttyy vaan hitaammin toi pikkuballasti. Mitähä lie oe ballastit ottaa virtaa syttyessä?

              Comment


                Ja tosin eihän tuo haittaa lähivalokäytössä juuri yhtään vaikka hitaammin syttyisikin. Kaukovalokäyttö eri asia.

                Comment


                • Onko mahdollista laittaa xenonit pitkiin ? Ja mitä kaikkea siihen tarvitsee kun oo ihan kujalla näitten valojen kans. Autona S3 (8L).

                  Comment


                  • itse olen aina leiman saanut xenoneilla :)

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Matiask Näytä viesti
                      Onkos ketään ikinä koittanut tehdä automaattista korkeudensäätöä autoon jossa sitä ei ole ? Joskus jossain muistan että myytiin jotain ihme boksejaki, kokemuksia ?
                      Kufatecilta saa valmiita settejä moneen automalliin. Esim. profiilissasi olevaan: http://www.kufatec.de/shop/product_i...set-A6-4B.html

                      Hellan yleismallissa mitataan etäisyyttä maahan parkkitutkan tavoin. Miten lie vaikuttaa pinnan muodot vaikkapa mökkitiellä tms?
                      Kufatecin sarja OEM-tyylinen akselikohtaisine viputunnistimineen.

                      Comment


                      • Mulla USA-malli B5 facelifti, joten alkuperäset xenonit lähti.. Mikä olisi paras, tai ainakin hyvä aftermarket-setti tilalle? Depon umpiot ja mitäs niiden kavereiksi? Olen kahlannut Ebayta, tätä forumia yms. ja kaikennäköstä valoa tuntuu löytyvän. DC-merkintä pitää löytyä umpioista, että saa xenonit asentaa? 35 vai 50W?

                        Comment


                          Miksei tilais valeon orkkis xenon umpioita? Ei maksa juurikaan paljoa enempi ku depot.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                            Miksei tilais valeon orkkis xenon umpioita? Ei maksa juurikaan paljoa enempi ku depot.
                            No Valeot käy tietysti. Mut mitkä xenonit? Alkuperäiset oli sen verran hanurista et ei sellasia ainakaan.

                            Comment


                            • Alkuperäiset oli varmasti hanurista jos kuluneet umpiot ja väsähtäneet polttimot. Uudenveroisena tuskin.

                              Comment


                              • Ihan ok-kunnossa oli umpiot, polttimot ei ehkä.. Anyway, en liene ainoa joka on tyytymätön orkkis-xenonien valotehoon(?).

                                Comment


                                • Jossain täälä näin jonkun referoivan jotain TM:n testiä premium autojen valotehosta ja testissä oli Audia haukuttu. Bemmissäkö vai Mersussako oli paremmat valot?

                                  Tuohon kesäautoon oon rakentelemassa kunnollisia bi-xenoneita ja maanantaina ajattelin käydä paikallisella romiksella tsuumailemassa jos löytyisi sopivia projektoreja. Että ohitanko suosiolla Audi rivistön..?

                                  Josh! Btw... Onko sulla semmonen musta lyhyt-kilpinen S4? Joskus muutama kk sitten Eura - Hvalta väliä ajellessani ohitin semmosen. Olisin vähän kaivannut kilvan-ajoa. ;-) Olin Cobra Mustangilla liikenteessä sillon.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja josh Näytä viesti
                                    No Valeot käy tietysti. Mut mitkä xenonit? Alkuperäiset oli sen verran hanurista et ei sellasia ainakaan.
                                    Jos alkuperäiset on hanurista, niin ei ainakaan kannata mihinkään markan depoon rahojaan sijoittaa. :D Valoteho vaan laskee entisestään. Ite sain viime kesällä uudet umpiot kiinni, niin valoteho tuplaantui vaikkakin luuli et on ihan ok kunnossa vanhatki umpiot.

                                    Comment


                                    • Kovasti niitä markan Depoja täälä kuitenkin kehuttu on, mutta laitetaan sitte Valeot keulille. Mitkähän ovat osanumerot umpioille joihin voi xenonit laittaa? Olen yhet faceliftin halogen-valeot nähny joissa kuitekin DC-merkintä löyty umpiosta. Vai onko ne kaikissa?? Ihan ulkona näistä.. :D




                                      Moukka: Eipä valitettavasti ole mustaa ässää mulla :)
                                      Viimeksi muokannut josh; 19.11.2011, 17:40.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja josh Näytä viesti
                                        Kovasti niitä markan Depoja täälä kuitenkin kehuttu on, mutta laitetaan sitte Valeot keulille. Mitkähän ovat osanumerot umpioille joihin voi xenonit laittaa? Olen yhet faceliftin halogen-valeot nähny joissa kuitekin DC-merkintä löyty umpiosta. Vai onko ne kaikissa?? Ihan ulkona näistä.. :D
                                        En kyl muista yhtään kehua valoisuudesta, hintahan noissa lähinnä houkuttaa. Toki jos vertaa kulahtaneihin vanhoihin, niin eroa voi olla positiiviseen suuntaan kyl. Nois facelift umpioissa lienee kaikissa dc merkintä valmiina.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                                          En kyl muista yhtään kehua valoisuudesta
                                          Esim. tämän topicin 1. sivulla. Voi tietysti olla pre-faceliftin valot kyseessä..?


                                          Nois facelift umpioissa lienee kaikissa dc merkintä valmiina.
                                          Selvä pyy. Onko myös orggis-ballastit yms. ylivertaisia aftermarket hiluihin verrattuna?

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Moukka'Bloukka Näytä viesti
                                            Jossain täälä näin jonkun referoivan jotain TM:n testiä premium autojen valotehosta ja testissä oli Audia haukuttu. Bemmissäkö vai Mersussako oli paremmat valot?

                                            Tuohon kesäautoon oon rakentelemassa kunnollisia bi-xenoneita ja maanantaina ajattelin käydä paikallisella romiksella tsuumailemassa jos löytyisi sopivia projektoreja. Että ohitanko suosiolla Audi rivistön..?
                                            Tilaatko TM:ää? Niiden sivulta kun selaa PDF:nä noita vanhoja testejä niin voi hyvin vertailla. Äkkiseltään muistuu mieleen että A6 C5:ssa oli paremmat lähivalot kun 4F:ssä. Ja parhaat xenonit tekee AL.

                                            Comment


                                            • Tilaatko TM:ää? Niiden sivulta kun selaa PDF:nä noita vanhoja testejä niin voi hyvin vertailla. Äkkiseltään muistuu mieleen että A6 C5:ssa oli paremmat lähivalot kun 4F:ssä. Ja parhaat xenonit tekee AL.
                                              En tilaa kyllä TM:ää. Mistäkö tämän AL valmistajan tunnistaa? Kiitos kuitenkin tästä tiedon jyvästä. Koitan tosiaan duunipäivän jälkeen huomenna keretä Palstalle. Tai sitten vaan tilaan TRS:ltä 3" Hellan projektorit.

                                              Comment


                                              • AL(automotive lighting) näkyy olevan ihan orkkisosavalmistaja. Niitten umpioissa on yleensä pieni valkea tarra missä lukee se AL tai automotive lighting

                                                Comment


                                                • Jeps, aihe kun kiinnostaa itseänikin niin on tullut noita hieman tutkailtua. AL:n xenonvalot löytyy mm:

                                                  A4 B7, B8
                                                  Mersu C-sarja W203
                                                  BMW E46 facelift
                                                  VW Golf mk5
                                                  Volvo S40/V50
                                                  Mazda 6 mk1

                                                  A6 4F:ssä, Mersu E-sarja W211, BMW 5-sarja E39 ja 7-sarja E65 näyttäisi olevan samat (?) Hellan linssit missä kohtalainen kantama mutta melko kapea keila. Jostain kun saisi tommosen AL:n projektorin käsiin niin näkisi onko niissä kiinnitysreijät sinne päinkään että saisiko väsättyä noiden Hellojen tilalle.

                                                  Comment


                                                  • Tuommonen löyty netistä...
                                                    http://www.auto-electronic.net/AL-Bo...-Projector.htm
                                                    Mahtaakohan kaupankäynti oikeasti toimia niin hyvin kuin TRS:llä?

                                                    Helloistakin on tullut uusi versio...
                                                    http://www.theretrofitsource.com/pro...products_id=92

                                                    Kävin Bemmistä purkamassa toisen luukkuvalon irti ja totesin että koo'oo härvelin projektorit on melkolailla erimoiset mitä tänäpäivänä, mutta eipä mitään, askarrellaan vaan enempi sitten.

                                                    Mulla on kyllä vähän toisenlaiset kokemukset noista Helloista. Audiin laitoin tuommoset ja toki ovat loistavat, mutta keila sais olla mun mielestä kapeempi ja pidempi. Nyt on mun makuun turhan leveä.

                                                    Comment


                                                    • Noi AL:t kyllä kiinnostais mutta tuskin ne käy Hellan kiinnikkeisiin. Missähän autossa toi Hella EvoX-R on ihan tehtaalta lähtien, vois ettiä löytyykö valokuviota mistään..

                                                      Comment


                                                      • Miten ne D2S-polttimot saa kiinni halogeeni-umpioon (B5 facelift)? Vai saako niitä lainkaan vaihtamatta linssiä?
                                                        Uudet xenon-Valeot n. 566e/pari. Siihen päälle säätömoottorit ja ballastit, niin on siinä hintaa jo kivasti :D

                                                        Comment


                                                        • No mun mielestä ei mitenkään. Ei varsinkaan linssiä vaihtamalla, vaan itse koko projektori (johon linssi kuuluu) sinne umpion sisään semmoiseksi johon sopii D2S polttimo.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Moukka'Bloukka Näytä viesti
                                                            No mun mielestä ei mitenkään. Ei varsinkaan linssiä vaihtamalla, vaan itse koko projektori (johon linssi kuuluu) sinne umpion sisään semmoiseksi johon sopii D2S polttimo.
                                                            Joo, termit vähä sekaisin.. projektoria tarkoitin.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja josh Näytä viesti
                                                              Miten ne D2S-polttimot saa kiinni halogeeni-umpioon (B5 facelift)? Vai saako niitä lainkaan vaihtamatta linssiä?
                                                              Uudet xenon-Valeot n. 566e/pari. Siihen päälle säätömoottorit ja ballastit, niin on siinä hintaa jo kivasti :D
                                                              Ei niitä nyt ainakaan marmoritiskiltä kannata ostaa. Varaosakanavan kautta tod. näk. halvemmalla, ja ihan ensiksi kannattaa katsoa eBay yms. Kukaan ei myöskään pakota laittamaan orkkis-ballasteja. Itse juuri ostin käyttämättömän originaali D2S-umpion (beekutoseen) vähän päälle satkulla (korkeudensäätömoottori mukana ja ballastin otin vanhasta umpiosta).

                                                              Kannattaa huomioida, että vuosimallista päätellen tarvitset myös automaattisen korkeudensäädön ja pesurit. Muuten saa vaihtaa koko umpion leimalle. (Ja kyllä, voi olla että kaikki katsurit eivät tarkasta automaattisen säädön toimintaa ja pesureita, mutta omalla kohdallani tämä on tehty joka kerta).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X