Ei ne vuodet vaan päälläoloaika (keskinopeus*ajokilometrit). Kestäähän ne vuosia jos ajoa tulee vähän. Myös polttimoiden ja ballastien laatu varmasti vaikuttaa kestoikään. Vuoden välein ei ole järkeä vaihtaa ellei tule todella paljon kilometrejä tai ole erittäin perfektionistinen :). 100tkm taas on aivan liikaa jos haluaa nähdä yhtään mitään eteensä - ja useimmiten kyllä noita vaihdetaan aivan liian harvoin jos ihan omiin silmiin on uskominen.
Tekniikan Maailma tuota aikanaan tutki: 120tkm ajetuissa laatupolttimoissa on 20-30% alkuperäisestä valotehosta jäljellä, eli aivan totaalisen vaihtokunnossa. 75tkm ajetuissa on noin 70% jäljellä. Ilmeisesti tuo noin 75tkm-125tkm väli on se kriittinen (Suomen keskinopeuksilla), jolloin valotehoa katoaa todella paljon. Kukin voi sitten itse pohtia milloin on sopiva vaihtohetki.
Tekniikan Maailma tuota aikanaan tutki: 120tkm ajetuissa laatupolttimoissa on 20-30% alkuperäisestä valotehosta jäljellä, eli aivan totaalisen vaihtokunnossa. 75tkm ajetuissa on noin 70% jäljellä. Ilmeisesti tuo noin 75tkm-125tkm väli on se kriittinen (Suomen keskinopeuksilla), jolloin valotehoa katoaa todella paljon. Kukin voi sitten itse pohtia milloin on sopiva vaihtohetki.
Comment