Tuntuu että sotketaan muuntaja ja ballasti eli sytytin keskenään, nuohan ilmeisesti ovat eri asioita? Autowikistäkin ymmärtää että tuo olisi yksi ja sama asia...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Xenoneista taas
Collapse
X
-
Kiitos...
...Laurille asian selvittelystä:
noniin. valitettavasti control unitin voi vaihtaa, mutta igniteriä eli ilmeisesti sytkää ei. mutta tuota. voi olla sama homma kun korkessäätömoottorin kanssa, eli jossain toisessa konsernin umpiossa saattaa olla sama sytkä ja vaihdettavissa. eli askertelua tai koko umpion vaihto luvassa.
Täytynee käydä kysymässä jostain autosähköfirmasta, josko virittelisivät jotain eli käytännössä vissiin jonkun uuden ballastin johonkin kiikkumaan, alkuperäisen ohitus ja johdotus? Tai sitten vaan nöyrryn ja hyväksyn sen, että joka 50. sytytys ei onnistu.
Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla uusia polttimoita, josko olisivat vähän herkempiä syttymään kuin nuo alkuperäiset, viisi vuotta vanhat. Tosin kuten jo aikaisemmin totesin, polttimoiden vaihtaminen ristiin ei auttanut asiassa mutta vanha poltinhan se siihen tietysti vaihdettiin.
Comment
-
joo etka ei antanu sytyttimelle edes osanumeroa, mutta saattaahan se siinä silti olla ja selviää vasta kun saa siihen näköyhteyden. siitä on hyvä lähteä jo etsimään korvaajaa. sillä osanumerolla kun löytää sitten missä samaa sytkää käytetään muualla konsernissa ja samalla löytyy sen hintakin. sittenhän enää jääkin se pähkäily miten sinne vaihdetaan se osa mikä ei ole muka vaihdettavissa. luultavasti se lasi pitää lämmittää irti ja sitä kautta hilut ulos ja uusi tilalle.
tosiaan kun joku umpion komponentti särkyy niin en minäkään ihan purematta niele umpionvaihtoa ainoana keinona. näkyy etka antavan aina sen helpoimman ratkaisun, hinnasta viis. aurinkolipan kohdalla oli pakko nöyrtyä kun se oli vähän turhan kova pala valon katkaisijan vaihtoon nähden. sain onneksi purkulipan halvalla ja kohta pelaa sekin paikka.
Comment
-
Löytyikin joku joka paininut saman ongelman kanssa, joten jatkan aiheesta siellä.
http://www.audiclub.fi/forum/showthr...357#post515357Viimeksi muokannut Olmi; 23.11.2008, 18:05.
Comment
-
Asiasta moottorisahaan.
Kuinka herkkiä xenon polttimot on vedelle? Itellä nimittäin oli toinen valo sammunu ku aamulla lähin duuniin ajalemaan ja kun pääsin työmaalle kolauttelin umpiota varovasti josko olis kosketushäikkä.... No ei syttyny heti vaan vasta seuraavalla käynnistyksellä. Umpiossa on selvästi kosteutta kun on lasi huurussa mutta voiko pieni kosteus hajottaa polttimon. Viikonloppuna kyllä irrotan umpion lasin ja tiivistän saumat mutta onko kiire?
Comment
-
Ei se sytykkään ilman 'sytytystä'. Ksenon-polttimo sytytetään kilovolttien jännitepiikillä ja perus käyttöjännite pyörii siellä ~100V tuntumassa. Sytytyspulssi annetaan valoja päälle laitettaessa.
Voi olla, ettei se syttynyt ensimmäisellä yrittämälläkään.
Comment
-
No nyt sitten sammui se toinenkin polttimo. lähti satunnaisesti päälle kun laittoi autoon virrat mutta toinen polttimo pysyy pimeänä. Vika paikallistettu polttimoon kun molemmilla puolilla toimii kun on eri ballastit. Lamppu on myöskin kärjestään valkoinen.... Kauan noiden xenon polttimoiden tulisi kestää kun tämä sarja on alle vuoden vanha, eikä kosteuttakaan ollut liiemmin missään.
Lisäämpä vielä, että miten on kun on h4 polttimot eli ajovalossa on yksi polttimo niin pitääkö xenon sarja olla aina bi-mallinen vai onko xenon polttimoita joissa on myös halogeeni vai miten toi systeemi toimii?Viimeksi muokannut tapza_s; 5.12.2008, 16:15.
Comment
-
Itse olen huomannut, että jos oikein nopeasti vaihtaa esim. ajaessa päiväasennosta/automaattiasennosta valoasentoon, ei xenonit ehdi sammua. Itse asiassa silmäni eivät ehdi havaita mitään räpsähdystä, en sitten tiedä...
Ja eikös näissä dieseleissä virtoja laittaessa päälle ja hehkutuksen aikana syttyvät xenonit pysy käynnistyksen aikanakin päällä, ei sammu välillä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viestiJa eikös näissä dieseleissä virtoja laittaessa päälle ja hehkutuksen aikana syttyvät xenonit pysy käynnistyksen aikanakin päällä, ei sammu välillä?
Comment
-
Onko ketään, jolla olisi xenon-ongelmien seurauksena tai samoihin aikoihin valokatkaisija alkanut sekoilemaan?
Vaihdoin uuden jälkiasennus-sarjan kun en saanut polttimoita vanhoille ballasteille (eagle eye merkkinen..) ja uudet taisi pelata jonkun aikaa kunnes ne ei enään syttynyt starttaamisen jälkeen vaan piti "herkistellä" katkaisijalla eli rämpätä nolla asennosta päälle asentoon ja nostella sumareita kunnes valot syttyivät. Laitoin kokeeksi toisen vanhan ballastimen jossa on toimiva poltin niin kyseinen valo syttyi aina kun tämä uudempi taas syttyi joko herkistelyn jälkeen tai joskus jopa heti.
En alkanut tekemään mitään releasennuksia kun aikaisemmat xenonit toimi ihan plug and play asennuksena ja asiantunteva huolto (vepsäläinen Oulussa) sanoi ettei sellaiseen tarvi lähteä -> vika jossain muualla. Nyt paikallaan normipolttimot ja valoteho on mitä on. Uudempi xenonsarja kävi maahantuojalla tutkimuksissa, ei vikaa kuulemma.
Mutta, jos nyt laittaa valokatkaisijan 1 asentoon niin yleensä syttyy myös sumuvalot sekä eteen että taakse ja puolestaan pitkät on voinu laittaa päälle jo siinä nolla asennossa. Vian on tosin saanut pois napakalla kopautuksella katkaisijaan tai sitä vähän "herkistelemällä". Uutta katkaisijaan on kokeiltu aikaisemmin, mutta silloin yritettiin saada xenoneita syttymään normaalisti, eikä se sitä korjannut, joten laitettiin vanha takaisin. Ilmeisesti siellä on joku mekaaninen vika tullu liiallisen "herkistelyn seurauksena, mutta hieman asiaan jo väsyneenä ajattelin kysyä onko tullut vastaavanlaista ongelmaa ja millä se on hävinnyt.
Tarkoitus kokeilla nuita uudempia xenoneja sulakkeen vaihtamisen jälkeen, mutta missä ajovalojen sulake on kun en sitä löytäny kojelaudan päädystä?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja BcV Näytä viestiJossakin oli tekstiä että xenon valojen asennuksen jälkeen radio ei kuulu kunnolla. Mullaki kävi näin. Kuinka olettekorjanneet tilannetta b6 korisissa? Mulla on antenni takalasissa.
Comment
-
Osaako kukaan valaista:
a) mistä nuo ajovalojen sulakkeet löytyy?
b) miten valokatkaisija irrotetaan vm. -02 a4 ja onko siinä mitään mitä voi korjata tai voiko xenonit vaurioittaa sitä?
c) onko katkaisijan hinnasta tietoa, pörhöllä muistaakseni noin 100€..
Radion kuuluvuuteen en ole huomannu valojen vaikuttaneen. Nyt tosin halogeenit paikallaan.. Enkä myöskään kiinnittänyt ballasteja kunnolla kun aikaisemmatkin oli pelannut vain hyvällä sijoittamisella ;)
Comment
-
Juha,
Ajovalokatkaisin lähtee painamalla ja kääntämällä. Netissä oli jossain tähän myös hyvä havainnollistava kuva vaan en löytänyt sitä tähän hätään.
Ajovalojen sulakkeet ovat muistaakseni sulakepaneelissa kojetaulun päässä olevan muovilevyn alla kuskin puolella.
Comment
-
a) mistä nuo ajovalojen sulakkeet löytyy?
Johonkin muuhunkin ketjuun olen tuon joskus laittanut.
Comment
-
Mitenkä teillä syttyy ajovalot nuolla Piritekin sarjoilla? Omas syttyy sillä tavalla et ku valot laittaa päälle ni välähtää kirkkaasti ja himmenee samantien ja sit rupee noin 15 sek. aikana kirkastuun taas täyteen kirkkauteen. Jos sammutan ja laitan samantien päälle ni syttyy ihan normaalisti täydellä teholla. Joskus näyttäs räpsyvän ajaes. Missä mahtaa olla vika?
Comment
-
Normaali kylmän polttimon syttymisviive. Lämpimänä kirkastumisvaihe lyhenee, muttei silti kannata jättää valoviiksen kytkentää H4-asentoon. Tulee epämiellyttävä pimeä hetki valoja pitkiltä lyhkäsille vaihtaessa. Ja tietysti xenonin käyttöikä lyhenee räpsimisestä.
Joku taisi silloin kytkentäohjeen ollessa pinnalla suunnitella lähivalojen pimentämistä kauas näkemisen parantamiseksi...
Comment
Comment