Tekniikan Maailman Talviauto -testissä oli taas iso nippu valoja syynissä. Osassa autoja oli mitattu sekä halogenit, että ksenonit. Siitä on hyvä alkaa tutkimaan kuvioiden eroja.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Xenoneista taas
Collapse
X
-
Omien autojen facelift-umpioissa on muistaakseni suuntausohje orkkisxenoneille 0,1%, halogeeneille 1,0%.
Jos valot on suunnattu tuon mukaan, kyllä xenon näyttää pidemmälle. Xenoneilla saadaan (ilmeisesti johtuen pienestä/lyhyestä valokaaresta) niin paljon tarkempi rajaus kuvioon että voidaan suunnata ylemmäs.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viestiOmien autojen facelift-umpioissa on muistaakseni suuntausohje orkkisxenoneille 0,1%, halogeeneille 1,0%.
Jos valot on suunnattu tuon mukaan, kyllä xenon näyttää pidemmälle. Xenoneilla saadaan (ilmeisesti johtuen pienestä/lyhyestä valokaaresta) niin paljon tarkempi rajaus kuvioon että voidaan suunnata ylemmäs.
Enhän minä tiedä, mutta oletan :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiDepon umpiot on siis aivan loistavat B5:een. Ovat siis yks-yhteen kopiot S4:en vastaavista.
Niillä näkee tosi hyvin, jopa paremmin kuin B6:en Xenon+:illa. Suosittelen.
Onko tuolle linssien sameudelle mitään tehtävissä? Jos tuollainen muovi(?)linssi on samea on se varmaan saanut liikaa lämpöä (vrt. silmälasit joita on pesty kuumassa vedessä) eikä se sameus siitä mitenkään kiilottamalla lähde.
AVK:lta uudehkon keulapusun rikkinäisistä umpioista uudet linssit? Teettää cernillä lasista? Ebaystä linssiosa (olen niitäkin nähnyt)?
Comment
-
Komppaan Kimmoa. Kokeiltu on. Varsinkin, kun pitkiä käytetään 15-30 sek. kerrallaan, ei tuo ksenon vaan oikein toimi pitkässä. Itse vaihdoin takaisin halogeneihin.
Ja ainakin C4:n linssien pesu auttoi valojen kirkastumiseen huimasti. Tippa Fairya ja haaleaa vettä ja huolellinen kuivaus. Hyvä tuli.
Comment
-
Vaikeahan sitä sanoin on kuvata. Tässä huono kuva erosta. Linssi oli tosiaan samea ja eron huomasi oikeastaan vasta kun oli puhdas kädessä. Myös umpion lasi oli sisäpuolelta mustan moskan peitossa, joten niidenkään tiskauksesta ei varmaan ollut haittaa.
Voit kuvitella vaikka lasi pullon joka on seissyt vuositolkulla vajan hyllyllä pölyyntymässä. Pesun jälkeen näkee taas läpikin.
Comment
-
Miten ja millä välineillä tuo linssivalo on mahdollista ja järkevää puhdistaa? Joku kertoi että tippa fairia veteen, mutta millä välineellä? Makkaratikun päähän joku tuppo, jota kostuttaa tuolla litkulla?
Riittääkö että ottaa umpion irti ja putsailee siitä polttimon reijän kautta, vai vaatiiko kuumailmaa että umpion lasi irtoaa?
Comment
-
Pyydän jo etukäteen anteeksi, että kysyn tätä. Ostin toissapäivänä profiilin mukaisen auton (se on tuotu jenkkilästä) ja kyselen, että kun siinä on ilmeisesti yhdet Xenonit, niin saako siihen toisetkin, eli ne pitkät, luulen? Ja miten se tapahtuu? En tullut hullua hurskaammaksi luettuani tämän ketjun =).
Comment
-
Ostat ballastit ja polttimot sopivalla kannalla ja asennat mukana seuraavien ohjeiden mukaan. On sitten tieliikennekelvoton jälkiasennus, jota ei kukaan ikinä missään nimessä saa tehdä..
Pitkien tapauksessa saattaisin itse harkita ennemminkin lisävalojen hankintaa ja niihin ksenonien asennusta. Toki sillä oletuksella, että niille on käyttöä enemmän, kuin täällä rantaviivassa, jossa aamuliikenteen seassa pitkiä käytetään keskimäärin 15 sekuntia kerrallaan. Siinä on polttimon kesto koetuksella,kun ksenonia sytytetään vähän väliä.
Comment
-
Onkos täällä kenelläkään kokemuksia uuden facelift A3sen xenon valoista? Omasta mielestäni näyttää pirun ylös. Varsinkin kun räpsäsee pitkät päälle niin näyttää puun latvoihin. Motarillakin on melki sama käyttääkö pitkiä vai ei kun lyhyillä näkee ihan yhtä pitkälle. Lisäksi omasta mielestäni aavistuksen ehkä tehottomat nuo valot. Kovin näyttää "harsomaisen ohuelta" tuo valo. Vai onko tää ominaista kaikille xenoneille?
Comment
-
En viitsi aloittaa uutta threadia kun kyse on kuitenkin Xenoneista. Omassani otti ja hajosi apukuskin puoleinen Xenon, mutta en ole varma menikö lamppu vai jotain muuta. Mittariin tuli vikailmoitus (saksankielisen ohjekirjan mukaan viittaa etulamppuun - muuta en tiedä). Eilen oli valo hyvin himmeä ja punertava. Aamulla ei sitten enää syttynyt.
Osaako tuosta ylläolevasta tehdä varmaa johtopäätöstä onko kyseessä hajonnut lamppu vai jotain muuta?
Jos lamppu on hajalla niin onko vinkkiä heittää mitkä Xenon polttimot ovat hyvät ja millä värilämmöllä? Ei ole Xenoneista entuudestaan kokemusta, valitettavasti ja searchikään ei oikein antanut vastausta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja 2.5T awd Näytä viestiHm, eli siis jälkiasennetut pitkät ksenonit ovat yksiselitteisesti tieliikennekelvottomat? Vai oliko joku kriteeristö, millä tuo jälkiasennus muuttuu luvalliseksi?
Erillisinä lisäpitkinä, joissa hyväksyntä ksenoneille, ja referenssiluku jää alle 75, laillista. Eli kun näiden jälkiasennettavien ksenonlisäkaukovalojen referenssi on usein 37.5/kpl, on omat pitkät tällöin kytkettävä pois toiminnasta tai oltava vaihtokytkin jolloin molempia ei voi käyttää yhtäaikaa.
Comment
-
Voiko pitää paikkaansa seuraava:
-toinen xenon hajalla
-ajotietokone antaa vikahälytyksen (oranssi varoitus) kun valot laittaa päälle
=> tehot osittain kateissa!
-xenonit pois päältä (pelkät parkit päällä)
-vikailmoitus lähtee pois
=> tehot tallella!
Eihän tuo voi pitää paikkaansa - ei tuossa ole mitään järkeä. Ero on varsin tuntuva - erityisesti kun kierrokset nousee moottori tuntuu puutuvan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Tureq Näytä viestiOmiin umpioihin asennettuna kyllä, ovat laittomat.
Erillisinä lisäpitkinä, joissa hyväksyntä ksenoneille, ja referenssiluku jää alle 75, laillista. Eli kun näiden jälkiasennettavien ksenonlisäkaukovalojen referenssi on usein 37.5/kpl, on omat pitkät tällöin kytkettävä pois toiminnasta tai oltava vaihtokytkin jolloin molempia ei voi käyttää yhtäaikaa.
Lyhyiden kohdallahan tuo jälkiasentaminen on "loputon suo", mikäli sen oikeasti tekee juuri takitilleen lain ja asetusten mukaan.Viimeksi muokannut pennola; 25.2.2009, 10:57.
Comment
-
Umpion "lasi" voi olla sama sekä halogeeni- että xenonumpiossa, mutta niissäkin on eritelty lähi- ja kaukovalon tyypit. Muuntosarjan halogeenikannalla varustetut polttimot ei ole hyväksytyt eikä minkään standardin mukaiset.
Ja kun xenon on paljon kirkkaampi, pitäisi halogeeneille määritetyt referenssiluvutkin olla murto-osa maksimista. Ref 75 = 225000 cd.
Xenon muistaakseni 3 x halogeenin kirkkaus. Äkkiseltään tuosta laskis, että max ref. 25 eli 12,5/puoli. Vai meneekö se ihan noin yksinkertaisesti?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiUmpion "lasi" voi olla sama sekä halogeeni- että xenonumpiossa, mutta niissäkin on eritelty lähi- ja kaukovalon tyypit. Muuntosarjan halogeenikannalla varustetut polttimot ei ole hyväksytyt eikä minkään standardin mukaiset.
Ja kun xenon on paljon kirkkaampi, pitäisi halogeeneille määritetyt referenssiluvutkin olla murto-osa maksimista. Ref 75 = 225000 cd.
Xenon muistaakseni 3 x halogeenin kirkkaus. Äkkiseltään tuosta laskis, että max ref. 25 eli 12,5/puoli. Vai meneekö se ihan noin yksinkertaisesti?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ Näytä viestiKaukovaloillehan ei tarvi välttämättä olla tasonsäätöö tai pesureita. Myydäänhän niitä lisäkaukovalojakin xenon mallisina, eikä niissäkään ole pesureita eikä tason säätöö, nehän sammuu kun on vastaan tulevaa liikennettä..
Comment
-
Niinhän se on. Vähän niinkuin moni muukin ksenoneilla ajavan kulkine, lastutetut vehkeet jne.
Katsastusmiehestä varmaan kiinni, puuttuuko ksenon-pitkiin. Mitään haittaahan niistä ei ole, tai ainakaan minä en keksi..
Comment
Comment