Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Neuvoja kaivataan: xenonit A6:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Neuvoja kaivataan: xenonit A6:een

    Eihän tuolla näe enää mitään, eli nyt on pakko asentaa xenonit A6:n linssiumpiohin.

    Kyseessä on siis umpio, jossa on erikseen H1:t lyhyillä (linssi) ja pitkillä sekä erillinen H3 sumareissa. Laitan ekaks xenonit lyhyille, pitkillä nyt jotenkuten vielä pärjää.

    Voisiko joku yst. vähän neuvoa ja antaa vihjeitä...
    - miten otan sähköt ballasteille umpion originaali-liittimestä (= pyöreä liitin, jossa kaikkien valojen sähköt)
    - mihin voi porata uuden läpiviennin xenon-polttimon piuhalle
    - mihin ballastit mahtuu
    - jos käytän 35 W:n sarjaa, tarvitaanko välireleitä
    - onko autocheckiä varten tehtävä jotakin

    #2
    Tosta apua alkuun:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=39178

    - miten otan sähköt ballasteille umpion originaali-liittimestä (= pyöreä liitin, jossa kaikkien valojen sähköt)
    Huonosti, jos et löydä jostain tuolle liittimelle vastakappaletta. Sen sijaan originaalin H1:sen abikon tuuppaa kätevästi suoraan releeseen kiinni. (vink, vink...)

    - mihin voi porata uuden läpiviennin xenon-polttimon piuhalle
    Minä porasin siihen umpion taakse tulevaan suojaan, siinä oli sen verran suoraa pintaa että 25mm terällä tuli nätti reikä.

    - mihin ballastit mahtuu
    Umpioitten alle.

    - jos käytän 35 W:n sarjaa, tarvitaanko välireleitä
    Mielellään joo, valoviiksi voi sanoa muuten työsopparin irti suuremman käynnistysvirran vuoksi (jos ei ole jo muutenkin valmiiksi menossa...)

    - onko autocheckiä varten tehtävä jotakin
    Jos piipityksen haluaa pois, niin puuhastelua tiedossa. Itse otin etuvalojen valvonnan pois laittamalla ko. pinnin maihin autocheck-purkin sisältä. Takavalojen valvonta toimii edelleen normaalisti.

    Comment


    • #3
      Sähköt ballasteille otetaan umpion sisällä.

      Comment


      • #4
        Lainaus:
        - miten otan sähköt ballasteille umpion originaali-liittimestä (= pyöreä liitin, jossa kaikkien valojen sähköt)

        Huonosti, jos et löydä jostain tuolle liittimelle vastakappaletta. Sen sijaan originaalin H1:sen abikon tuuppaa kätevästi suoraan releeseen kiinni. (vink, vink...)
        Eli releet mahtuu siis asentamaan umpion sisälle ??


        Lainaus:
        - jos käytän 35 W:n sarjaa, tarvitaanko välireleitä

        Mielellään joo, valoviiksi voi sanoa muuten työsopparin irti suuremman käynnistysvirran vuoksi (jos ei ole jo muutenkin valmiiksi menossa...)
        Miten paljon tuo 35 W:n ballasti ottaa virtaa käynnistyksessä ???


        Lainaus:
        - onko autocheckiä varten tehtävä jotakin

        Jos piipityksen haluaa pois, niin puuhastelua tiedossa. Itse otin etuvalojen valvonnan pois laittamalla ko. pinnin maihin autocheck-purkin sisältä. Takavalojen valvonta toimii edelleen normaalisti.
        Olen selaillut joukon viestejä liittyen tuohon autocheckin toimintaan: herjaako autocheck, jos kytkennät tekee kummankin omalle puolelleen ??? Eli suunnilleen sama virta molemmille valoille (ballasteille).

        Eli jokatapauksessa taitaa olla niin, että umpioon joutuu johdottamaan pari nippua uusia johtoja (sähköt ballasteille ja korjeajännitepiuhat polttimoille).

        Comment


          #5
          35W jälkiasennus xenon sarja ottaa tuolla uudella ballastilla virtaa noin 6A maksimissaan käynnistyessään.
          Nykyään ei relesarjaa välttämättä tarvitse kuin joissakin autoissa. Juurikin tuon valovaroittimen takia.
          Nyt on myös saatavana toisenlaistakin varottimien poistoa. On vain semmoinen mulikka mikä laitetaan johtojen väliin suoraan.

          Comment


            #6
            Tuohon valokytkimien sun muun kestämiseen täysin kantaa ottamatta.
            Itse otin virran ballasteille suoraan hehkun liittimistä ja pelaa täysin ilman valitusta. Reikä johtoja varten siihen umpion takakanteen ja tosiaan ne ballastit umpioiden alle.

            Comment


              #7
              Katselin itse tuohon omaan samoja juttuja. En kerennyt viikonloppuna aloittaa. Tän viikon lopulla voisi yrittää.

              Ajatuksena oli viedä ballastit ilmastoinnin kojeiston tai relerasian viereen. Relerasiaan eivät taida mahtua. Johtoja joutuu kyllä jatkamaan. Mulle tuli piruvie väärät (55W) vehkeet, joten voi olla että releitä saa virittää.

              Toinen mihin katselin ballasteja, oli juuri tuohon umpioiden alapuolelle. Ei tarvitsisi pilkkoa johtoja.

              Mulla virrat otetaan latta-abikolla alkuperäiseltä liittimeltä lamppujen sisältä. Ajattelin irrottaa umpiot polttimoiden asnnusta varten. Ei ole paha homma.

              Edit:

              Nyt on paikallaan. Virrat alkuperäiseltä, polttimolle tulevalta liittimeltä ja maa oli pakko rosvota, kun ei ollut isoja pyöreitä urosabikoja.
              Läpivienti umpion kanteen. Siinä oli sen näköinen paikka. Projekti osioon lisää aiheesta.
              Edit:
              Omasta putsasin jo linssit ja lasit sekä vaihdoin uudet polttimot. Parani valot kummasti. Toki nuo paremmat polttimot vaihdetaan kuitenkin. Valoa kun ei voi olla liikaa..
              Viimeksi muokannut arto s; 24.10.2008, 17:00.

              Comment


              • #8
                Xenonista häiriö nopeusmittariin

                Nyt on vihdoin ja viimein jälkiasennus-xenonit sekä lyhyissä että pitkissä (H1 35W 6000K HID-sarja). Että on hyvät valot nyt....

                Ballastit ovat vakiomallia, eli ne vähän kookkaammat, ja niiden asennuksessa olikin eniten työtä että sai sopimaan ja tukevasti kiinni. Käytin omia kiinnikkeitä, nippusiteitä ja kakspuoleista teippiä vähän aina tilanteen mukaan. Jos johdot ois ollu vähän pitemmät niin olisi sitten ollut helpompaa.

                Pitkien halogeenia hitaampi syttyminen vähän vaivaa (ainakin näin aluksi), mutta kun pitkät ovat olleet päällä tovin, syttyvät ne täyteen kirkkauteen lähes heti.

                Ongelmaksi/viaksi olen havainnut sen, että pitkiä ekan kerran sytyttäessä (siis "kylmä" lamppu) tipahtaa nopeusmittari nollaan ja nousee siitä sitten heti takaisin. Kun xenon on lämmin, ei moista tapahdu.

                Johtuukohan tuo xenonin käynnistysvirran otosta vai siitä, että korkeajännitepiuha kulkisi mahdollisesti johtonipussa lähellä nopeusmittairin signaalia.

                Jännitteet ballasteille on otettu suoraan halogeenien piuhoista. Ballasiten runkoja ei ole maadoitettu erikseen.

                Comment


                  #9
                  Samaa tekee muuten meikäläisen nopeusmittari jälkiasennus xenonpitkien kanssa. Teki tosin samaa mielestäni jo orkkis halogeeneillä eli suuntaisin mittariston virtoihin ennemmin syyttävän sormen. Varsinkin kun nopeus- ja joskus kierroslukumittarin neula pomppii, varsinkin juuri ajoon lähdön jälkeen kylmänä, vaikkei valoihin koskisikaan.

                  Comment

                  Working...
                  X