Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

motonet:in valovahvistin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • motonet:in valovahvistin

    terve
    motonet mainosti valovahvistinta aamulehdessä toissapäivänä, ilmeisesti siinä on hakkuri että tarjoaisi tasaisempaa virtaa, kai.
    Onko joku jo ehtinyt kokeilla onko tuosta mitään iloa muille kuin myyjille?
    esim
    Tuote: 48-3971 Valovahvistin H7 12V

  • #2
    Luulen että tuo on ihan tavallinen releytyssarja. Ainakin vanhemmissa vageissa valojen releytys toki antaa huomattavasti lisää valotehoa.

    Comment


    • #3
      Aha jos vain pelkkä releytys niin taidanpa tusata itse, vaikka ei silläkään tuntipalkalle pääse. Tuntuu että joka hommaan saa varata useita iltoja. Viimeisin peränöljyjen vaihto, kolme illan turaus. Meinasi saada täyttöruuvi henkisen yliotteen..

      Comment


      • #4
        Eikös siinä mainoksessa tosiaan lukenut, että sisältää hakkurivirtalähteen.
        Jos näin on, niin ainakin teoriassa pitäisi olla sopiva jännite käytettävissä koko ajan. Releilläkin jännite tippuu joissakin olosuhteissa.

        Jos autonsa valojen virransyöttöä päivittää, uskoisin, että perinteinen releytys välttää mainiosti ja on huomattavasti halvempi toteuttaa.

        Comment


        • #5
          Kai tuommoisessa hakkurisysteemissä on se idea, että lamppujen saama jännite pysyy suht vakiona riippumatta syöttöjännitteen vaihteluista. Ilmeisesti nostava hakkuri siis. Eli periaatteessa valoille pystyisi työntämään latausjännitettä korkeampaa jännitettä, kestääkö polttimot sitten taas, sitä on vaikea sanoa... Releillähän tätä ei saa aikaan, mutta se, onko tuosta hakkurista mitä/mitään hyötyä, on sitten vielä se mielenkiintoisin asia.

          Comment


          • #6
            Hinta ainakin pompsahtaa tuon hakkurin myötä. 59.90!
            http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=48-3971

            Perinteiseen releytykseen Bilteman sarja on helppo ja edullinen ratkaisu. Itse askartelemalla saa varmaan laadukkaamman, mutta tarvikkeisiinkin uppoaa helposti rahaa.
            Edelliseen autoon tein itse ja hintaa neljällä releellä liittimineen ym. tuli enemmän kuin valmiille, mutta jännitehäviötkin jäi 0,1-0,2 V tasolle.

            Comment


            • #7
              ite oon ko puljussa duunissa ja meille pidettiin koulutus noista valovahvareista. tosiaan on hakkuri joka tasaa virtaa, joka antaa paremman valotehon ja pidemmän iän polttimoille. kun auto käynnistetään menee noin 10s että valo saa täydet tehot. vahvistin esilämmittää polttimon eikä syötä virtaa täydellä teholla polttimoille jolloin säästyy. vahvari antaa optimaalisen jännitteen valoille jolloin valotehoa saadaan lisää. meille näytettiin video jossa toisella puolella oli vahvistin ja toisella ei. ero oli kyllä suuri...

              Comment


              • #8
                Vaikuttaa vikaantuvalta ja kalliilta. III Golffiin askartelin juuri Bilteman relesarjan, johon vaihdoin kunnon sulakkeet "sulakejohdon" tilalle. Vaihdoin samalla kaikki johdot umpion sisälle koska vanhat olivat lähes poikki.

                Valoteho kasvoi huomattavasti vaikka jännitteitä en mitannutkaan. Polttimojen kestoiällä ei juuri ole merkitystä kun uudet 3-5?/kpl.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti

                  Perinteiseen releytykseen Bilteman sarja on helppo ja edullinen ratkaisu.
                  Edelliseen autoon tein itse ja hintaa neljällä releellä liittimineen ym. tuli enemmän kuin valmiille, mutta jännitehäviötkin jäi 0,1-0,2 V tasolle.
                  Mittasin joskus vanhasta Bilteman sarjasta jännitehäviöt ja releillä tippui jännite 1.5V.
                  Ei ihme, että olivat aika lämpöisiä. Valoteho parani, kun kytki alkuperäiset johdot takaisin.
                  Ei ainakaan minua vakuuttanut kyseinen sarja. Uutena sekin kyllä oli varmaan toiminut suht vähillä häviöillä.

                  Comment


                  • #10
                    Mittasin joskus vanhasta Bilteman sarjasta jännitehäviöt ja releillä tippui jännite 1.5V.
                    Ei ihme, että olivat aika lämpöisiä. Valoteho parani, kun kytki alkuperäiset johdot takaisin.
                    Ei ainakaan minua vakuuttanut kyseinen sarja. Uutena sekin kyllä oli varmaan toiminut suht vähillä häviöillä.
                    Tuota juuri tarkoitin laadukkuudella. Valmiissa sarjassa ei välttämättä kauheasti panostettu liitoksiin ja releidenkin laatu voi olla kyseenalainen. Omaani tinasin kaikki liitokset ja suojasin kutistesukalla. Johdot taisi olla 4 mm2 (ehkä vähän ylimitoitettu, moni tyytyy 2,5 mm2). Toki releen kannan ja sokkelin väli voi olla alttiimpi kosteudelle ja hapettumille. Joku mainitsi tuolloin tinan huonommasta sähkönjohtavuudesta, mutta sillä tuskin merkitystä, kun liittimet oli ensin puristettu ja sen jälkeen vasta "valettu" tinalla umpeen. Mahdollisesti pintojen väliin menevä tinakerros tällöin erittäin ohut. Jännitetason pysyvyys jäi tarkistamatta, kun auto menikin jo vuoden päästä vaihtoon.
                    Nyt lähtee aika pahasti sivuraiteille. Enempi asiasta tuolla.

                    Comment


                    • #11
                      Tossa Bilteman sarjassa on kummallekkin releelle omat syöttöjohdot ja liian ohuet. Ne voi jompata releen päässä, niin saa jännitteen nousemaan 0,15V.

                      Comment


                      • #12
                        Eikö ne syöttöjohdot ole siitä liittimestä akun suuntaan juuri sitä kuuluisaa ja nerokasta punaista "sulakejohtoa" joka sulaa poikki. Kiva vaihtaa tienpäällä tai hakea huoltikselta uudet. Olen ne aina vaihtanut sulakkeisiin ja kunnon johtoon.

                        Comment


                        • #13
                          vahvari antaa optimaalisen jännitteen valoille jolloin valotehoa saadaan lisää
                          Mitä muuta tuo tarkoittaa, kuin että polttimolle syötetään korkeampaa jännitettä, mikä kyllä lisää valovoimaa lähes eksponentiaalisesti, mutta polttimon kestoiän kustannuksella. Esim. nostettaessa polttimolle menevää jännitettä 13.8V>14.4V, polttimon valovoima kasvaa noin 20%. Polttimon kestoikä tosin heikkenee samassa suhteessa. Tasainen jännite on toki hehkulankapolttimolle hyväksi.
                          pidemmän iän polttimoille
                          Polttimot suositellaan joka tapauksessa vaihdettavaksi kerran vuodessa.

                          Comment


                          • #14
                            hakkuri katkoo virran ettei kokoajan polta täysillä, muttei välissä ehdi sammuakkaan. itse en noistta sähkötekniikoista niin paljon tiedä, mutta ainakin kun kokeilin kaverin autoo nii aika hyvä etu tuli vahvistimen mukana. en sitte tiiä onko hintansa väärti jos vertaa noihin bilteman palikoihin, mutta yllättävä muutos...

                            Comment


                            • #15
                              Alkoi itseäkin kiinnostaa tuo valojen uudelleen johdottaminen. Tuli tällänen jännä juttu havaittua, kun ajelin iltapimeällä 6-tiellä: Nimittäin, ajovalot himmenevät merkittävästi silloin, kun kokeilee erehdyksessä sulkea jo kiinniolevaa sähkötoimista sivuikkunaa. Luulin, että sivuikkuna on rakosellaan ja naksautin oven kytkimestä kerran niin yllätyksekseni ajovalot himmenivät hetkellisesti. Toki ikkunannostimen moottori haukkaa virtaa oman osansa, mutta mielestäni tuo kyllä kielii heikosta johdotuksesta autossa. Autossa on akku/laturipuoli kyllä kunnossa, joten siihen ei tarvinne tässä kiinnittää huomiota enempiä. Tätä menoa pitää karsia muitakin sähkölaitteita jo käytöstä, että näkee pimeällä ajaa :D Onkos kukaan vielä kokeillut tuota motonetin hakkurisysteemiä?

                              Comment


                              • #16
                                Lasinnostin haukkaa tosiaan kunnolla virtaa, joten ei ihme, että valot himmenevät.
                                Toivottavasti esim. TM testaa tuollaisen laitteen, niin tulisi faktaa sen toiminnasta. Tavan käyttäjä ei oikein voi luottaa muuhun kuin omiin silmiinsä, hakkurilla tuotetun sähkön mittaukseen ei oikein yleismittari sovellu.

                                Comment


                                • #17
                                  Niin, tiedä sitten, että pitäisikö tuollanen käydä testimielessä ostamassa ja nykäistä kiinni vaikka oskilloskooppiin, josko siitä saisi luotettavampaa mittausdataa, kuin yleismittarista... Sillähän se sitten selviäisi. Tuollainen TM:n testi olis kyllä mielenkiintoinen. Voishan niillekin varmaan ehdottaa aihetta pikatestille?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Valojen hetkellinen himmeneminen paljon virtaa kuluttavien laitteiden toimiessa on ihan normaalia eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Uusissakin autoissa voi näin käydä ABS-pumpun toimiessa. Hyvässäkään laturissa ei vaan riitä kapasiteetti täyttämään suurimpia kulutuspiikkejä.

                                    Itse valonvahvistimeen... Eikö pätkiminen alenna jännitteen tehollista arvoa samassa suhteessa patkinnän määrään. Sen enempää yleismittari kuin poltinkaan ei nopeaan pätkintään ehdi reagoida, joten oskilloskooppi on ainoa jolla jännitevaihtelut suhteessa aikaan saadaan esille.
                                    Juuri samalla periaatteella toimii monien uusien autojen valoautomatiikan himmeämpi päiväajovalo. Jotta pätkitystä virrasta saadaan kirkkaampi valo, täytyisi jännitteen huippuarvon olla entistä suurempi. Polttimon kestoiän pidennys kait tulee sitä kautta, että tehollinen arvo voidaan suuremmallakin jännitteellä pitää vakaampana pätkintäaikaa muuttamalla vaikka huippuarvo vaihtelisi.

                                    edit: Edit täytyy tunnustaa etten ole syventynyt elektroniikkaan niin paljon että olisin perillä hakkurin toiminnasta ja jännitteen nostosta. :) Hakemallahan sitä tietoa varmaan löytyis, mutta nyt ei pysty.
                                    Viimeksi muokannut panu; 15.10.2008, 13:53.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tavan käyttäjä ei oikein voi luottaa muuhun kuin omiin silmiinsä, hakkurilla tuotetun sähkön mittaukseen ei oikein yleismittari sovellu.
                                      Jos ja kun kyseessä on boost-hakkuri, sen lähtöjännitteen tasoa voi mitata ihan yhtä hyvin yleismittarilla. Lähtöjännitteen pitäisi pysyä vakiona, mutta se heiluu rippelin verran. Tuota rippeliä ei yleismittarilla tietenkään saada mitattua, koska hakkurien kytkentätaajuudet ovat kilohertseistä ylöspäin. Toisaalta taas ei se polttimokaan siitä mitään tajua. :) Suunnittelusta riippuu sitten, kuinka suuri tuo rippeli on ja kuinka hyvin se pitää jännitteen vakiona sekä kestää tulojännitteen muutoksia.

                                      Hakkurin syöttövirtahan tietysti kasvaa, kun jännitettä nostetaan ja syötettävän kuorman resistanssi pysyy vakiona, eli kuorman teho nousee. Virrannousu ei nyt kovin suurta ole ja se ei vaikuta käytännössä mihinkään.

                                      http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter
                                      Viimeksi muokannut pasi_; 15.10.2008, 13:47.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin, olispa kiva enemmänkin tietää, millaista häiriötä tuollainen hakkuri mahdollisesti auton järjestelmiin tuottaa. Tiedä häntä millaisilla suojauksilla ja emc-suunnittelulla tuokin on tehty.
                                        Kyllähän tuo voi polttimoita säästää sinänsä, kun teho pysyy samana ja mahdolliset piikitkin toivottavasti suodattuvat pois.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Samalla kertaahan sitä sais 2-tuloisella skoopilla sitten mitattua sekä sisään että ulos menevän jännitteen käyrämuodot ja taajuussisällön, eli käytännössä kaikki mahdolliset häiriöt mitä tuo laite voi aiheuttaa. Kun olis vaan ylimääräistä aikaa, ni voisi noitakin mittailla =)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joku väitti nähneensä ihmevehkeen paketin kyljessä lupauksen, että valoteho (tarkoittaa varmaan valovoimaa) kasvaa 200%. Laitetaan nyt tännekin hieman teoriaa tyrkylle: jos 100% nimellisvalovoima saavutetaan käyttöjännitteen 100% arvolla on polttimon kestoikä tällöin 100%.
                                            Nostettaessa polttimon jännite 120%:iin, valovoima kasvaa toki 200%:iin, mutta polttimon kestoikä on tuolloin enää vain 6% alkuperäisestä arvostaan.
                                            Millä muulla keinolla saavutetaan valovoiman lisäys kuin polttimon jännitettä nostamalla?

                                            Vaalien alla luvataan paljon hyvää ja kaunista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              tuli eilen ostettua motonetista tuo valovahvistin. täytyy tässä lähi aikoina asentaa.
                                              lisäksi ostin night breakerit, saa nähä miten nyt näkee pimenevässä syksyssä...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Se on hauskaa miten polttimovalmistajat lupaavat aina 40/60/70/80% enemmän valotehoa. En tiedä mihin verrataan, myrskylyhtyyn vai kynttilään. Polttimon värisävyllä periaatteessa voidaan saada tietyntaajuista valoa näkymään pidemmälle, mutta mitä tekemistä sillä on näkemisen kanssa, on ihan toinen juttu.
                                                Valojen relesarjoilla saadaan todistetusti hyvää tulosta aikaan kun polttimon kantajännite saadaan nousemaan laturin tuottamalle tasolle. Muut lupaukset kovin usein menevät käärmeöljyn kanssa samaan vaikutussarjaan. Koska joku rupeaa markkinoimaan magneettia lampunjohtojen kylkeen että saadaan valoatomit kulkemaan oikein päin....?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ainakaan night breakerit ei kestä releytettyjen valojen kanssa, eli polttimot on tarkoitettu toimimaan ilmeisesti nimellistä alemmalla jännitteellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Viime vuoden puolella asensin nightbreakerit releytettyihin devil´s eye umpioihin. Sen nelisen kuukautta mitä käytin, toimivat mainiosti tarkoituksessaan.
                                                    Valonvahvistimen hinnalla saa aimo läjän releytystarvikkeita ja rahaa jää vaihtaa halvat merkkipolttimot vaikka parin kuukauden välein.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      valovahvistimen luvataan jatkaa polttimoiden käyttöikää.
                                                      polttimot eivät kuumene niin paljoa kuin normaalisti.

                                                      en osaa vielä sanoa mitään, kun ei ole asennettu härpäkettä...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        laite asennettu ja toimii viel ainaki. valot kirkastuivat huomattavasti

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oiskohan tuosta releytys hommasta mitään hyötyä nuihin jälkiasennus xenoneihin?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Xenonin kirkkauteen et voi mitenkää vaikuttaa releytyksellä. Häiriöitä ilmeisesti sillä saa poistettua mut kirkkauteen et voi vaikuttaa. Halogeenit asia erikseen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X