Laakerivialta tuo äkkiseltään kyllä tuntuis.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen vinkuna
Collapse
X
-
Tuli tossa viikko sit vaihdettua levyt ja palat. Levyiksi Zimmermannin Sporttilevyt ja paloiksi EBC RedStuffit. Takapaloissa tuli mukana kitinälevyt, mutta etupaloissa ei. Ongelmana on nyt etupalojen vikinä lähes joka kerta kun jarruttaa. Ei tarvitse edes paljoa paina jarrua niin jo vikisee.
Oisko jotain vinkkejä? Mahtaakohan noihin etupaloihin edes olla olemassa kitinälevyjä?
DP31330C näyttää olevan etupaloina. Palathan ovat siis uudet ja tällöin tietysti myös puhtaat.
Comment
-
Mulla TT:n etujarrut vinkuvat aina, kun lämpötila laskee lähemmäs nollaa. Viimeisen huollon yhteydessä levyt irroitettiin ja putsattiin, palat tarkastettiin ja karhennettiin kevyesti. Sama sointi jatkui jo seuraavana päivänä.
Kyselin myös noista kitinälevyistä, mutta niitä ei kuulemma Laakkosella ole. Mitään varsinaista vikaa ei siis löytynyt ja pinnatkin olivat kunnossa. Lienee siis "ominaisuus", joka potuttaa niin vietävästi etenkin liikennevaloissa.
Comment
-
Faijan auton jarrut ovat vinkuneet jumalattomasti jarrurempan jälkeen. Vinkuvat varmaan niin kauan kun palaa löytyy. Pari päivää olivat hiljaisempia, kun karhensi ja laittoi Wurthin jarrupalasprayta liukupintoihin.
Olen tullut siihen tulokseen, että ne palat ovat vain huonot. Jotkut tarvikepalat, joissa on ilmeisesti aivan liikaa metallia tms..
Vinkuminen on sitä luokkaa, että jos sillä ajaa, ei meinaa valoihin kehtaa jarruttaa. Mieluummin lyö reilummin vauhdin pois mahdollisimman lyhyt aikaisella jarrutuksella. Ja vielä automaatti, joten sitä jarru joutuu vinguttamaan ihan tarpeeksi.
Comment
-
Mä olen myös taipuvainen uskomaan huonoihin paloihin, koska mulla on orggispalat, joilla ajettu 43tkm.
Kesällä vinkumista ei esiintynyt ja valoihin kehtasi ajaa normaalisti. Parisen viikkoa takaperin, kun lämpötila putosi ennakoiva jarruttelu alkoi taas, koska meteli on ajoittain todella huomiotaherättävä.
Comment
-
"kitinälevy" väärinpäin takasatuloissa / molemmilla puolilla kitinälevyt?
tämä oli ainakin omassa B4:ssa ja lienee samanlainen jarrusatula/jarrupalakombo kyseessä. Paloissa oli kitinälevyt molemmin puolin ja kun toisen otti irti niin vinkuna lakkasi. Orggispaloissa on levy vain toisella puolella.
Comment
-
Vielä yksi yhtä hyvä kommentti: hanki käyttikseksi 4F kutonen niin mikään jarrujen vinkuna ei kuullosta miltään, sen orkkispalat orkkislevyillä VINKUU ja lujaa... Ainakin mun 2,6+a cäbin (myös "työmatkakäytössä") jarrut ovat jollain halpis tarvikepaloilla senverran hiljaiset, etten ole ainakaan rekisteröinyt mitään ääntä jarruttaessa, ehkä tosin siksi kun välillä ajaa tolla kutosella...
Comment
-
Audi S3 2007 jarrujen vinkuminen
Hei,
Ongelmana on että ostin tuollaisen ässän jolla ajettu 68tkm, jarrut vinkuu etupäästä todella ikävästi 0-20km/h vauhdissa jarruttaessa.
Palat on vaihdettu mutta siitä ei ollut apua. Seuraavaksi kai pitäisi kokeilla vaihtaa levyt? Onko jotain suosituksia että mitkä levyt kannattaa vaihtaa? Rei'itetyt / uritetut tai combilevyt haluaisin.
Tutkia olen koittanut vanhoista threadeista ja muilta foorumeilta mutta yleisin vastaus taitaa olla "vaihda palat tai laita kitinälevyt"
Itseä ei myös huvita tuohon vaihtohommaan ruveta, joten löytyisköhän täältä jotain tee-se-itse miestä joka sen sopivaa korvausta vastaan tekisi?
Comment
-
Itsellä myös etupää vinkuu satunnaisesti. Välillä enemmän ja välillä ei ollenkaan. Ei ole niin paljoa stressannut että olisin asiaa tutkinut. Jossain autossa auttoi kun siivosi jarrulevyistä kuluneet reunukset pois. Tästä tapauksesta en kyllä ole katsonut näkyykö levyssä mitään selkeää kulumaa. Kesärenkaita vaihtaessa voisi vilkaista.
Comment
-
Ainakin tarvikepaloissa (varmaan muissakin?) vinkumisen saa pois tarpeeksi kovia jarrutuksia tekemällä. Tommosissa pikkuvauhdeissa jarrutus on yleensä aika hepponen, joten helposti saattaa vinkua. Kovemmissa vauhdeissa reilummin vaan jarruvoimaa, niin alkaa palojen pinta toimimaan paremmin. Jarrutkin tykkää kun niitä oikeasti käytetään...
Comment
-
Ajat kunnolla palat levyjen muotoon, niin ei vikise. Joudut kyllä odottamaan kesärengaskauteen, ja paljaaseen asfalttiin, ennenkuin voit tuon oikeasti tehdä.
Toistuvia jarrutuksia 100km/h -> kävelyvauhtiin juuri ABS rajalla PYSÄHTYMÄTTÄ kunnes jarrut haiskahtaa, siten vähintään 50km pysähtymättä ja toistaen. Taas huolella jäähdyttelyn ja ei pitäisi vikistä.
Sopivilla paloilla omat jarrut eivät a) kestäneet sisäänajoa b) lopettaneet vikinäänsä c) pitäneet yhtään mitään -15c lämmöissä... Ja kyseessä oli "hiukan" päivitetyt jarrut ;) Palat vaihtamalla normalisoitui tilanne (ok, yellowstuff palat), pitävät kylmänä ja lisäksi kestävät profiilin tonnikeijun ratakäytön mukisematta.
Comment
-
Kannattaa ottaa ne levyt irti ja putsata huolella ennen kuin alkaa tilaamaan uusia. Samalla voi todeta onko ne kulunut. Kun s3 jarrulevyt ei oo mitään halpoja.
Comment
-
4F, Jarrut vinkuu / ohjaus narisee...
Terve,
Nyt kun webasto on saatu kuntoon niin keskustellaan parista ongelmasta.
A6 4f 2.0 tdi multitronic -11 aj.57tkm
Jarrut:
Vinkuvat kun jarruttaa. Ärsyttävä ääni ja kun auto on uusi niin jarrut ei saa vinkua. Takuuta on jäljellä maalis -13 asti ja meinaan käyttää takuukorjauksessa.
Onko ollut vastaavaa vinkumistä...?
Ohjaus:
Kun kääntää rattia paikoillaan (tai aivan pienessä nopeudessa) oikealle esim. parkkipaikalla tai tallista perruuttaessa niin kuuluu outo ääni ohjauksesta. Ja varsinkin talvella.
Olisko ohjaustehostimesta, en tiedä...
Onko tietoa...?
Comment
-
Yleensä jarrut vinkuu kun on joko palat loppu, huonolaatuiset palat tai sitten paskaa/hiekkaa/jotain välissä. yleensä kuitenkin kulunut pala ääntää, miten sen nyt sanois, ''aggressiivisemmin'' tai ''repivämmin''. Ne siis pahimmillaan suorastaan kirskuu kun metalli ottaa metallia vasten. Huonolaatuiset palat vinkuu oletan sen vuoksi että ne ns. lasittuu helpommin.
Kerran yhessä koslassa ääntä palat kunnolla ja kuntoa tarkistaessa tuli huomattua että toinen satulan pultti puuttu kokonaan. Siitä ääni johtui sillä kertaa.
Niin ja ei se nyt auton ikää katso että vinkuuko palat vai ei. Kuluuhan ne kaikista.
Ohjaustehostimen pumppu se ruukaa ääntää useimmiten. ääni ns. ulisevaa/vonkumista vaatii yleensä nestevajetta. Kun nestevajetta tulee tarpeeksi niin ääni kuuluu koko ajan. Mites nesteet onko millä tasolla?
Comment
-
Voit valita joko kovat ja vinkuvat merkkipalat, jotka kestävät kenties enemmän kuin entiset merkkipalat jotka loppuivat jo 20tkm jälkeen, tai sitten pehmeämmät mutta lämpimällä narisevat AD-palat. Itse aikanaan valitsin ne narisevat. Paikallisen sokkarin hallista kun liu'uttelee viisi kerrosta ramppia alas niin taattua on että kansa katsoo pitkään ... Näitä on meilläpäin vaihdeltu merkkihuollossa useita, kannattaa kysyä sielläkin tai suoraan AD:lta.
Comment
-
Vinkuna kielii ainakin originaalipaloilla siitä, että palat ei liiku hahlossaan kunnolla.
Oma vinkui kuin syötävä sika tässä välillä ja samalla yllättäen takajarrutkin "hieman" lämpenivät.
Irroteltiin sitten palat ja hioskeltiin vähän pintoja yms niin loppui sekä vinkuna että jumittuminen.
Ohjauksen narina nopeasti kääntäessä taitaa olla ominaisuus.
Comment
Comment