Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 jarrujen parantelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B6 jarrujen parantelu

    Sopiiko B6 S4:sen jarrut bolt-on 1.8tq B6 A4:seen? Minkä kokoiset jarrut S4:ssa on edessä ja takana?
    Autossa nykyään 28?mm levyt edessä ja takana jäähdyttämättömät.

    Sopiiko jostain muista S/RS Audeista levyt+satulat? Onko joku tehnyt jotain levy+satula kombinaatiota omalla kannakkeella?

    Muistelisin et sivuilla oli jo joku vastaava topic, mut en millään löytäny sitä et linkki siihenkin olis kiva.

    #2
    Tuolla oli jotain keskustelua.

    Comment


      #3
      Helpoin on ehkä 120kW tai 140kW mallisen kannake + levyt. Sillä saa 312mm etulaikat, satulat
      on samat. Tämän ehkä tiesit jo, mutta laitan nyt hakua varten.

      Comment


      • #4
        Onko noissa ko. malleissa jäähdytetyt levyt takana?
        Mitä kaikkea takajarruissa menee vaihtoon jos noista jäähdyttämättömistä vaihtaa jäähdytettyihin.

        Nuo 312mm olisi varmaan myös ihan järkevä vaihtoehto kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään rata-auto.

        Comment


          #5
          Albumin mukaan A4:sessa on 245x10mm jäähdyttämättömät takana, paitsi kuusisylinterisissä
          ja (PR-1KP) nelisylinterisissä (mitä minulla näköjään on, varustekoodi 1KP) joissa 255x12mm.
          Normilaikka tämäkin. En tiennytkään että 140kW A4:sessa on isommat takalaikatkin, aina oppii
          uutta.

          Satulat näyttää olevan samat 245mm ja 255mm takalevyillä, kannake ja levy on vain eri
          (en anna takuuta tästä lausunnosta). Eli samanlainen viritelmä kuin edessäkin.

          brake carrier norm 8E0 615 425
          brake carrier 1KP 8E0 615 425 A
          caliper norm 8E0 615 423B
          caliper 1KP 8E0 615 423B
          levyn roiskesuoja sama

          S4:ssä on sitten 300x22mm. Satulat on ainakin eri kirjaimella (a: 8E0615423B s: 8E0615423C).
          Voi hyvin olla että itse laakerin pesä on sama.

          Itse laittaisin ehkä 120kW tai 140kW setin kun se on valmiiksi suunniteltu, satulat on jo
          sinulla ja auto on tehtaalta tullut tuolla kokokombinaatiolla (312mm+255mm) niin luulisi että
          balanssi säilyy. Saattaa jopa olla että Vag-Comilla voisi kalibroida ABs-yksikön "tietämään"
          suuremmista jarruista? Mov'it sarjat jne sitten erikseen, mutta käyttikseen tuo 312+255mm on
          ehkä helppo, nopea ja käyttöedullinen.

          Comment


          • #6
            Ok, tuo olisi sitten varmasti kustannustehokkain päivitys.

            Onko jollain varmaa tietoa et miten nuo B6 S4:sen jarruosat (etu ja taka) sopivat A4:sen napoihin jos sellaiset sattuisi ebaysta löytymään?

            Comment


              #7
              ABS-järjestelmää ei kiinnostane jarrujärjestelmän fyysiset komponentit. Karkeasti ottaen se mittaa pyörien pyörimisnopeutta ja sitä jarrutetaanko vai ei. Jos pyörimisnopeus tippuu nollaan, jarrupainetta vähennetään niin kauan kunnes pyörä taas pyörii.

              Comment


                #8
                Ach so, järkeenkäypää tosiaan että se on ESP joka haluaa tietää nuo.
                1KP ei ollut vaihtoehtona tosin.

                Comment


                  #9
                  onko millainen homma vaihtaa tuollainen kanneke?
                  nyt tuli takajarruihin remontin tarve, niin ajattelin laittaa samalla isommat levyt sinne, eli ne 255x12mm
                  mitä joutuu irroittamaan että saa sen kannakkeen vaihdettua?
                  onko millainen homma vaihtaa taakse sellainen?

                  Comment


                    #10
                    Ehkä tuo kuva auttaa? Pyörä pois, satula kannakkeesta. Levy pois, ja isompi tilalle.
                    Uusi kannake paikalleen ja satula+pyörä, avot.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Pyörä pois, satula kannakkeesta. Levy pois, ja isompi tilalle.
                      ja sen kannakkeen kiinnityspulttien avaamiseen (2kpl kuusiokolopultteja) kannattaa varata isoja työkaluja, CRC:tä ja hermoja, olivat nimittäin kohtuu tiukassa kun n. kk sitten vaihdoin omaan takalevyt+palat.
                      Sen kannakkeenhan joutuu ottamaan pois jotta saa levyn vaihdettua ehjänä.

                      muutenhan tuo ei mitään rakettitiedettä ole.

                      Comment


                        #12
                        Voin toimittaa tarpeet ko. muutoksiin sis. kannakkeet, ATEn palat ja Zimmermannin levyt.

                        Eteen vakiolevyillä 390e
                        reiällisillä levyillä 420e

                        Taake vakiolevyillä 230e
                        reiällisillä levyillä 270e

                        teppo.kalske@iki.fi

                        Comment


                          #13
                          a4mods-sivulla on juttua B5 S4 jarrujen asennuksesta B6:een. Modi on
                          sivun mukaan yleinen päivitys B6 A4:een.

                          Jutussa tosin ei mainita että mikä on lähtökohta, 312x25mm levyt arvailen.

                          Comment


                            #14
                            tuli vähän tutkittua takajarruja, saako levyä vaihdettua ilman että ottaa irti tuon jarrukannattimen? taitaa olla älyttömän tiukassa se, ja "pulttina" joku kuusiokolo???
                            yritettiin hieman irroittaa sitä, mutta eihän se mihinkään lähtenyt...
                            millä työkalulla jarrukannattimen oikein saa hyvin irti?

                            Comment


                              #15
                              Itse olen kyllä saanut ihan "breaker-bar" työkalulla ja palalla. Eli sellainen suora varsi,
                              noin 40cm pitkä jossa päässä ½" kara nivelessä. Ellei se riitä niin sitten pidempi
                              putki (antenniputki tjms) em. työkalun jatkeeksi. Sillä aukesi navan pultti hyvin.

                              Comment


                                #16
                                Ei siinä mitään ihmellistä pitäisi olla. Kunnon työkalulla vaan vääntää, ja varoo ettei lipsahda kulmat pyöreäksi. Mulla ei ole ollut kovin tiukassakaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Kun tietokone alkaa kääntämään tappisladissa olevaa autoa, luulisi jarrujen koon olevan syytä olla parametreina
                                  Eikös siellä ole kaikenmaailman kiihtyvyysanturit tätä varten?

                                  Comment


                                    #18
                                    On varmaan, ja onhan moottoreissa myös ilmanmassamittari sekä lambda. Moottoreissa on
                                    kuitenkin peruskartat, ja näitten on syytä olla linjassa raudan kanssa. Menosta voi muuten
                                    teoriassa tulle JAS-Gripenmäistä, jos ymmärrät yskän :)

                                    j-vlar, j-vlar, j-vlar!

                                    Comment


                                      #19
                                      Kannattaa myös selata ecstuning.com sivuja, siinä on paljon esimerkkejä mitkä
                                      kannakket ja minkäkokoiset levyt sopivat. Tuo kaksiosainen 312mmx25mm levy
                                      keveänä kiinnostaa edelleen :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mikä olisi kustannuksellisesti järkevä tapa päivittää A4 B6 quattron jarrut tehokkaammiksi? Lähinnä jotain upgrade polkuja tässä mietin. Esimerkiksi jos jonkun toisen merkin kaluja saisi sovitettua siihen. Jarrujen pitäisi hanskata reilusti isommat tehot ja ajatuksena oli mennä 310 mm isommalle puolelle mutta tämäkin vaatii vielä lisää tutkimista.

                                        Maailmalta löytyi vastauksena S4 jarrut mutta tämä ei ole ihan huokean kuuloinen polku. Porschen jarruja ilmeisesti on myös käytetty? Kaikki ajatukset otetaan kiitoksella vastaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Periaatteessa halvin päivitys suurempiin jarruihin olis 2.5v6 tdin jarrusetti (allekirjoittaneelta löytyis kokonainen setti purkuautosta vinkvink :D, etulevy 288 tai 312, ei muista, takalevy 255) tai sitten uudemman b7 2 0tfsi/3.0tdin jarrut (320mm etulevyt ja 288mm taka). Noita 2.0tfsi/3.0tdin satuloitakin löytyy uutena n. 50eurolla.
                                          Löytyis myös kierros B7n levyjä ja takasatulat.
                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 30.5.2021, 23:58.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X