Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alipaineinjektointi (kuituosien valmistus muotissa alipaineella)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alipaineinjektointi (kuituosien valmistus muotissa alipaineella)?

    Onko kenelläkään kokemusta alipaineen avulla tehtävästä laminoinnista?

    Alipainepumppu on, ja ehkä sopivaa muoviakin (pitää testata sulattaako hartsi sen), mutta ei käytännön tietoa mitä pitäisi tietää ja tehdä että menee oikein.

    Tarkoitus olisi vähän "oikaista", ja levittää hartsi käsin jonka jälkeen säkittää kappale ja vetää se alipaineeseen että kaikki mutkat ja nurkat tulee kunnolla. Monesti on tullut vaan kokeiltua eri tekniikoita, mutta nyt olis kiva vaihteeksi tehdä heti kerralla tulosta :)

    Ilmeisesti pumpulle pitäisi olla erotus"kaivo" ettei se ime hartsia itseensä. Vai mahtaako tässä minun tapaukessa sitä tarvita?

    Täällä on asiaa tuosta oikeaoppisesta tavasta: http://www.api.hut.fi/

  • #2
    itseäkin kiinnostaisi tee-se-itse ohjeet, saisi ainakin hiilikuitupinnan helpommin taipumaan eri muotoihin. Tähän asti on pitänyt pärjäillä ihan käsin laminoimalla, mutta monesti on käynyt mielessä miten tuo säkitys onnistuisi näppäriten..

    Comment


      #3
      Tuossa nyt yksi linkki, josta löytyy lisää iltalukemista kuidun kanssa läträämisestä: http://www.r-g.de/en/downloads.html

      Samassa paikassa on myös 350 sivuinen kataloogi hintoineen ja varmasti valikoimassa riittää jokaiselle jotain.

      OT: yksi kaveri tilasi tuolta R&G:ltä myös autotallin lattian epoksit pari vuotta sitten, olivat silloin noin puolet suomen hinnoista postikuluineen.

      Comment


      • #4
        r&g ei taida enää toimittaa epokseja postissa.

        Comment


          #5
          Juu, tulevat kuriirin kautta. Tietty hinta on vähän kovempi kuin normi postipaketilla, mutta tulevatpahan sitten kotiovelle asti.

          Comment


          • #6
            Käyppäs lukemassa fillarilehden foorumilta jossa saattaa olla kavereita jotka tekevät pussittamalla hiilikuituosia pyörään. Tarkoitus tuolla alipaineella on saada myös kaikki ylimääräinen hartsi pois jolloin kappaleen paino kevenee. Ongelmana on hartsin kiehuminen jos alipainetta on liikaa.

            Comment


              #7
              Oliskos se sitten tuo Hartsi C jota lattiaan levittäis vai mikä tuote tuolta R&G:ltä?
              Vaiko Hartsi L ja VE 3261 -kovete?
              Viimeksi muokannut kalsket; 2.10.2008, 15:16.

              Comment


              • #8
                Tuolla on ihan OK FAQ:

                The "Betonbeschichtungen" ["Concrete linings"] instructions in our handbook contain the information you need. Instead of epoxy resin HT 2 many of our customers, including professional floor finishers, use the epoxy resin system L with hardener L.

                Comment


                  #9
                  eli RTFM jälleen kerran. Kiitos avusta.

                  Comment


                  • #10
                    Erotuskaivona voi käyttää vaikka pilttipurkkia, johon kanteen ruuvailee muutaman letkukaran.

                    Comment


                      #11
                      Juu sain saman vinkin puhelimitse :) Menee muuten vissiin tukkoon. Kuulemma tuo säkitysmuovi pitäisi olla suht vahvaa. Minulla on auton maalauksessa suojaukseen tarkoitettua muovia joka on erittäin ohutta. Se ei ilmeisesti kestä.

                      Kevralla olis vaikka mitä mutta kun on vähän kaukana. Kun on ihan pihalla asioista, niin olis hyvä päästä ekalla kerralla ihan paikan päälle kyselemään...

                      Comment


                      • #12
                        Bang & Bonsomer tuo/myy myös kuituja ja hartseja.
                        kokemusperäistä tietoa ja apuja on jossain määrin saatavissa varttimaili porukoilta. sillä sektorilla löytyy kuulemma myös uuneja isommillekin kappaleille (toisen käden tietoa)
                        yksi lähipiiriläinen teki/teetti varttimailiosastolla lippaa golffin etupuskurin alle ja siitä tuli ilmeisesti liian hyvä(jyrkkä), kun alkoi 150kmh jälkeen painamaan keulaa tonttiin raapimiseen asti..
                        Viimeksi muokannut Vänni; 3.10.2008, 09:11.

                        Comment


                        • #13
                          Käsin hartsia levittäessä sitä tulee yleensä reilusti, että kuitu kastuu kunnolla joka kohdasta. Rakenteesta saa kevyemmän, kun käyttää säkitysmuovin alla imukangasta, esim. tavallista lasikuitumattoa. Hiilikuidun ja tuon lasikuidun väliin pitäisi pistää sitten sellaista pienireikäistä muovikelmua (en muista mikä on tämän oikea nimi), joka mahdollistaa hiilikuituosan irrotuksen ja päästää kuitenkin liian hartsin reikiensä läpi imukankaaseen.

                          Comment


                            #14
                            Tuo rei'itetty muovi on Kevrassa nimellä "perforoitu irroituskalvo".

                            Minulla ei ole tarkoitus alkaa hifistelemään painon kanssa, alipainetta ajattelin käyttää siksi että saan kaikki muodot tarkasti kopioitua. Monimutkaisissa osissa kun lasikuitu tahtoo oikoa.

                            Jos tuota reikäkalvoa käyttää hiilarin kanssa, siitä tulee kuulemma matta pinnaltaan. Eli ei käy jos tarkoitus on tehdä siitä tuninkiosa. Mutta voihan sen lakata jos pinta on muuten sileä.

                            Comment


                              #15
                              Tässä muutama oma havainto omista projekteista sekä vinkkejä joita on tullut Kevrasta. Kevra on kyllä yksi parhaita paikkoja hankkia tietoa/välineitä kuidutukseen. Sieltä löytyy osaamista ja tietoa kun vain kysyy.

                              Mieti ensin haluatko blingbling kiilto osan koriste tarkoitukseen vai oikesti kevyen hiilikuitu osan. Ero lähinnä hartsin määrässä. Aavistuksen ylitäyttämällä saa helposti kiiltävän epoksi pinnan mutta jos imeyttää kaiken ylimääräisen hartsin pois kuidusta siitä tulee kevyt mutta samalla mattamainen eikä suoranainen ulkonäkö osa.

                              Itse olen laminoinut kappaleet muottiin käsin ja ihan perinteisin menetelmin, päälle irroituskalvo, ja sen päälle imeyts kangas jos on tarkoitus ollut hakea keveyttä. Jos keveydellä ei mekitystä ei imeytystä välttämättä tarvitse. Sitten muotti pussiin, Huolellinen tilkitseminen jotta pussi on varmasti tiivis ja imu päälle.

                              Imu letkustoon kannattaa laittaa heti muotin jälkeen esim purkki jonka kanteen tekee tulon ja lähdön tämä varmistaa sen että ylimääräinen hartsi kerääntyy tuohon purkkiin eikä tuki kaikkia letkuja/pumppua/injektoria.

                              Itse olen imenyt ilmat pois injektorilla esim festolta löytyy tälläisiä. Periaatteessa 70-80% alipeine riittää jo vallan mainiosti ja on suositeltava. Liikaa imu hidastaa hartsin jähmettymis prosessia ja liiallisessa määrin voi estää jähmettymisen koska reaktio aineet imeytyvät pois. Itse en ole tähän törmännyt enemmänkin kuulemma isojen kappaleiden ja pitkän imu ajan ongelma. Alipainetta olen pitänyt noin 30-40min (kunnes hatsi on jässähtänyt) ja avittanut prosessin käynnistymistä lämmittämällä kappaletta lämpimällä ilmaa kun se on pussitettu ja imussa. Hatsin juoksevuus paranee myös kun se lämpenee jolloin pienet pin holet pitäisi vähentyä myös.


                              Pussi on syytä olla ohutta mutta todella kestävää jotta se löytää pienetkin ja tiukat muodot, Kevrasta saa hyvää pussia monikerros kamaa ja kohtuu edullisesti. Se on alipaine kuidutksen ehkä se tärkein asia joten siinä ei kannata muutaman euron takia lähteä säästämään.
                              Olen joitain hyvin isoja ja laakeita osia (moottorinalasuoja) imuttanut normi raksa muoviin mutta se on jäykkää ja huonosti taipuvaa tiukkoihin muotoihin.

                              Hartsit polyesteri tai epoksien kanssa en ole törmännyt siihen että ne olisivat sulattaneet pussi materiaaleja joten sen suhteen ei tarvitse olla huolissaan.

                              Kannattaa tehdä ensimmäiset ekat kokeilut polyesteri hartsilla ja siirtyä vasta sitten epoksi hartsiin kun muotti/pussitus toimii. UV-kestävä epoksi hartsi kun on noin viisi kertaa kallimpaa kuin polyesteri hartsi mutta samalla ainut mistä kannattaa tehdä ulkonäkö osia koska se ei liituunnu.

                              Lopuksi valmiin hiilikuitu osan voi vielä uunittaa ja saada tällä lisä kestävyyttä osalle.

                              Syksyn tullen tuli huomattua että hartsi on nirso lämpötilalle, liian kylmässä prosessi ei lähde käyntiin enään. Tämä on itsestään selvää mutta jos turailee esim pihalla ilman vaihdon takia niin tämä tulee vastaan nyt.

                              Sitten vielä muistutuksena.
                              Ilmanvaihto ja hengityssuojaimet on syytä olla kunnossa kun näiden myrkkyjen kanssa touhuaa. UV-kestävä hartsi on esim jokseenkin hajutonta mutta silti myrkkyä. Epoksille altistumisella on kumulatiivinen vaikutus joten hanskoja on syytä käyttää epoksi allergian välttämiseksi.

                              Ei muuta kuin opettelemaan ja kokeilemaan hyviä niistä osista tulee kun vähän jaksaa panostaa.

                              Comment


                              • #16
                                Tuollakin jotain aihetta liippaavaa:

                                http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...?topic=16699.0

                                Comment


                                • #17
                                  Mitenkäs Mikko onnistui nuo pussitus hommat? Mitä käytit pumppuna? Olisko kuvia prosessista? Kiinnostaisi tehdä joitain osia hiilarista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jees, ekat kokeilut on tullut tehtyä, niistä on kuvia tuolla sedan-projektissa. Oli hieman vaikeaa saada pussista tiivistä, ja en saanut kunnon alipainetta aikaiseksi, en vaikka miten yritin tilkkiä. Osa (takalokari) oli kyllä niin iso ja kömpelö käsitellä etten senkään takia oikein saanut aseteltua pussia hyvin.

                                    Pumppuna oli tällainen Ultimatemarketin laitos johon lisäsin alipainesäiliön ja hartsiloukun. Siinä oli lisänä alipainekytkin, mutta se ei soveltunut kunnolla tuohon kun säätövara loppui. Pitäisi tehdä elektroninen säätö, mutta sitä ennen pitää säkki saada täysin tiiviiksi.

                                    Sai tuolla tavalla silti kaikista parasta jälkeä (noinkin monimutkaisella osalla) mitä koskaan aiemmin olen saanut. Mitään kuplia ei jäänyt gelcoatin ja lasikuidun väliin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ihan mielenkiintoinen menetelmä.. Itse oon maalarina venetehtaassa joten lasikuitutyöt on jossain määrin tuttua puuhaa.=)

                                      Noita kappaleita maalatessa kannattaa huomioida,että geeliin tulee oikea kovetin määrä ja maalin paksuus,koska liiallinen kovetin ja paksu maali heikentään geelin elastisuutta, siis jo 1% prosentin kovetin heitto näkyy reklamaatioissa=)

                                      Ruiskulla maalatessa värin ihanne paksuus on n.700myytä ja kovetin prosentti 1.6-2%"riippuen värin valmistajasta"

                                      Jos geeli ei jousta kuidunpäällä niin tulee melko helposti "hämähäkkejä",kun kappaleeseen kolahtaa joku"varsinkin noin ohuissa osissa"

                                      En tiedä oliko turhaa pätemistä mut kunhan toin vinkkejä omista kokemuksista toin julki..
                                      Viimeksi muokannut helmut; 9.10.2009, 20:08.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei ole turhaa "pätemistä", kyllä tietoa maailmaan mahtuu.

                                        Taitaa olla nuo minun prosentit mitä sattuu kun laitan sitä täysin kokemusperäisen arvion mukaan ;) hyvin on silti kestänyt, mutta gelcoatin paksuus on varmaankin millin luokkaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mistä halvalla alipainepumppu? Ultimatemarketin hintaki on pompsahtanu jos ei osta ilmalämpöpumppua samalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ilmeisesti noita ainakin paikan päällä on saanut ennen ostettua ilman pumppuakin tuohon pakettihintaan, kannattaa kysyä ja tingata.

                                            Itsekkin kun talliin tuolta tilasin ilmalämpöpumpun niin otin tuon alipainepumpun mukaan, vaikka kaikki ilmastoinninhuoltovehkeet duunin kautta saan, sen verran halpa oli sen aikainen 59e hinta, juurikin alipainelaminointi oli mielessä. Vielä kun saisi sen verran aikaa että kerkeisi tekemään jotain.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitäs öljyä olette käyttäneet ultimatemarketin pumpuissa? Alkaa mukana tulleet olla finaalissa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Sain kaverilta jotain ilmastointikompuran öljyä. Tuntuu muuten jonkin verran huohottavan sitä pihalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sama vika että huohottelee ja muutenkin tuntuu lämpeävän kohtuullisesti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joskus toistakymmentä vuotta sitten olin kesätöissä yrityksessä jossa valmistettiin alipainelaminoinnilla osia. Muovi oli joustavaa, mutta useamman millin paksuista. Muovi teipattiin reunoistaan alustana toimivaan jigin leveällä paketointiteipillä. Reunoihin jätettiin reilusti ylimääräistä muovia joten reunat tarttui tiukasti alustaan kun ilman imi pois. Minulle jäi sellainen kuva että alipaine muodostettiin tavallisella kompuralla mutta saatan muistaa väärinkin. Toimintaperiaate sama kuin alapuolisessa maaliruiskussa. Eli suora putki kompuralta johon oli liitetty kompuraan päin vinosti toinen putki johon sitten muodostuu alipaine kun suoran putken läpi puhaltaa kompuralla ilmaa. Tuossa toisessa putkessa oli vielä venttiili jolla saatiin alipaine pysymään kun kompura sammutettiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alipaine-ejektori on ainakin yksi nimitys tuollaiselle kikkulalle joka "tekee" alipainetta paineilman avulla. Laitteiden hintaluokasta ei mitään tietoa, tuskin mahdottomia, kun ei ole ensimmäistäkään liikkuvaa osaa :-)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mahtaako tuollaisella saada niin hyvää alipainetta kuin oikealla alipainepumpulla? Tai sitten saa olla iso kompura työntämässä ilmaa ja reilusti. Itse en saanut säkkiä niin tiiviiksi ettei pumppua voinut sammuttaa ollenkaan, joten jos kompurakin huutaa tuntikausia niin ei ole kovin hyvä homma.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä sillä riittävästi pitäisi saada; liika on liikaa alipaineessakin:
                                                          Ongelmana on hartsin kiehuminen jos alipainetta on liikaa.
                                                          Vasta tilasin työn puolesta alipainetarraimen, jossa kahdella 250 mm ejektoritoimisella imukupilla nostokyky 200 kg. Luonnollisesti mitä tiiviimpi säkki ym. sitä vähemmällä pääsee kompura... Takaiskuventtiili ja sälilö välissä vähän auttanevat asiaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mahtaako tommoinen alipainepumppu mitään ihmeöljyjä vaatia, en ainakaan äkkiä keksi että miksi jotain spesiaalia tarttis ottaa huomioon (varsinkaan tässä alipainelaminointitapauksessa). Tarpeeksi notkeeta vain, ettei mitään SAE50 öljyä sinne laita.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X