Auto on Audi A4 1.8 20v Avant vm.98. Ostin kadonneen benstankin korkin tilalle tarvikekorkin (Koivunen Oy:n maahantuoma Just Top). Korkin käyttöönoton jälkeen moottorista hävisi usein veto noin 100 kilometrin ajon jälkeen arviolta 5 sekunnin ajaksi.
Matkatessani Helsingistä Lahteen, auto alkoi pysähdellä Orimattilan tienoilla ja bensamittari näytti nollaa, vaikka tankki oli puolillaan. Sain keploteltua auton Laakkosen korjaamolle, missä lopulta huomattiin bensiniitankin rusentuneen kasaan ja sitten havaittiin se tarvikebensatankinkorkki. Korkki vaihdettiin alkuperäiseen varaosaan ja sen jälkeen auto on toiminut moitteetta parin tuhannen kilometrin ajan (ajon).
Imemällä tarvikekorkki tuntuu olevan tukossa, mutta rakenteen perusteella se jollain kovemmalla alipaineella saattaa laskea ilmaa sisäänpäin. Alkuperäkorkki laskee helposti ilmaa läpi sisäänpäin.
Koivunen Oy väittää korkin olevan virheettömän ja että tämän Audin tankki hengittää aktiivihiilisäiliön kautta. Vian olisi heidän mukaansa aiheuttanut tukkeutunut aktiivihiilisäiliön huohotusputki (päätty oikean etupyörän taakse). Imusarjan alipaine olisi päässyt aktiivihiilisäiliön ja toimimattoman venttiilin kauttan tankkiin. VV-auton töidenvastaanottajat pitävät selvänä, että ongelma on johtunut tarvikekorkista. Maahantuojan asiantuntija ei ota asiaan kantaa.
Miten on, mistä se tankki milloinkin hengittää? Mielestäni tuntuisi loogiselta, että sisäänpäin korkin kautta ja ulospäin aktiivihiilisäiliön kautta?
Matkatessani Helsingistä Lahteen, auto alkoi pysähdellä Orimattilan tienoilla ja bensamittari näytti nollaa, vaikka tankki oli puolillaan. Sain keploteltua auton Laakkosen korjaamolle, missä lopulta huomattiin bensiniitankin rusentuneen kasaan ja sitten havaittiin se tarvikebensatankinkorkki. Korkki vaihdettiin alkuperäiseen varaosaan ja sen jälkeen auto on toiminut moitteetta parin tuhannen kilometrin ajan (ajon).
Imemällä tarvikekorkki tuntuu olevan tukossa, mutta rakenteen perusteella se jollain kovemmalla alipaineella saattaa laskea ilmaa sisäänpäin. Alkuperäkorkki laskee helposti ilmaa läpi sisäänpäin.
Koivunen Oy väittää korkin olevan virheettömän ja että tämän Audin tankki hengittää aktiivihiilisäiliön kautta. Vian olisi heidän mukaansa aiheuttanut tukkeutunut aktiivihiilisäiliön huohotusputki (päätty oikean etupyörän taakse). Imusarjan alipaine olisi päässyt aktiivihiilisäiliön ja toimimattoman venttiilin kauttan tankkiin. VV-auton töidenvastaanottajat pitävät selvänä, että ongelma on johtunut tarvikekorkista. Maahantuojan asiantuntija ei ota asiaan kantaa.
Miten on, mistä se tankki milloinkin hengittää? Mielestäni tuntuisi loogiselta, että sisäänpäin korkin kautta ja ulospäin aktiivihiilisäiliön kautta?
Comment