On varmasti ollut puhettaa täällä ennenkin mutta kysytään nyt eli: Miten vaihdetaan a4 b5 vetoakselin ulomman nivelen suojakumi? Siis lähinnä kiinnostaa, että miten se nivel hajoaa osiin? Nivelen keskellä on sellainen 6-7mm pitkä muovi rengas josta setti kenties purkeentuu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
a4 b5 vetarin suojakumi
Collapse
X
-
joo siitä kohta se irtoaa. helpoin tapa on vedättää se omalla vetarin pultilla irti. Muistaa vaan kattoa ensin onko vetarin pää ontto vai umpinainen, jos ontto niin tekee esim. jostain vanhasta pultista "välitapin minkä laittaa sinne reikään ensin.
-
Siinä päteviä ohjeita jotka sopii myös B5:een: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=33674
Comment
-
No nii nyt on onnelliset 80km ajettu remontin jälkee ja taas kolisee... Kolinan syy ei vielä selvinnyt mutta vetarin suojakumi oli lähteny irti tai halennu, en nähny ku ulkona oli jo pimee mut rasvaa on taas ympäriinsä... "Kumi" oli mallia motonet ja muovinen, onko muilla kokemuksia kyseisistä tuotteista.
Comment
-
Kokemuksia ei ole, mutta itse kävin paikallisessa varaosaliikkeessä kysymässä kumia ja siellä oli noita kovamuovisia vain.
Myyjä sanoi suoraan, että nää on ihan perC:stä. Jätin sen kommentin takia ostamatta.
Olis maksanutkin molemmille puolille yhteensä 44e, marmorilta hain yht. 58e.
Motonetissa käännyin kannoillani kun tarjosivat kahta kokoa ja myyjä (enkä minä) tiennyt oikeaa kokoa.
Comment
-
Joo motonetistä saa useampia kokoja. Ja isointa kokoa saa vain muovisena. Olis kiva tietää että mistä toi vetarin paksuus riippuu, onko esim vuosimalli? Itellä muistaakseni pienempi pää on 26mm ja auto on -96.
Jos täytyy marmorilta hakea ni mistä kannattaa Lahden seudulla mennä kyselemään, kun täältä Heinolasta ei mitään saa kuitenkaan.
Comment
-
No nyt on suojakumi vaihdettu ja huomattu, että ilmeisesti nivel pitää raksuttaavaa ääntä. ELi ääni kuuluu vain esin risteyksestä lähdettäessä 1 vaihteella vasemmalle käännyttäessä. Sellainen ääni kuin olis muoviletku vanteen välissä ja läpsyttäis vannetta vasten. Muuten ääntä ei kuulu, esim parkkiksella pyörittäessä, vaikka renkaat linkussa.
Onko nivel rikki vai mikä siellä pitää ääntä?
Comment
-
Vastaisuuden varalle... Mitä foorumilaiset suosittelee siihen suojakumin "kiinnitykseen". Eli onko se kumin mukana tuleva metalli lukkorengas hyvä vai olisko rosteri nippuside parempi. itsellä on ollu ongelmia sen renkaan tarpeeksi hyvin kiinnisaamisessa. Millä toi lukitus olisi paras puristaa. Tänään varaosamyyjä suositteli hohtimia, mikä kuulosti varsin hyvältä vaihtoehdolta.
Comment
-
Veholla kertoivat, että ovat monia suojakumeja esimerkiksi Hondiin vaihtaneet uudestaan, kun joku on mennyt jättämään rasvaiseksi sen alueen kumin alta, johon panta kuristetaan.
Ootteko moisia kokemuksia kuullut Audien/vastaavien osalta? Eikait sen rasvan uskoisi haittaavan, jos kiristää pannan vaan tarpeeksi kireälle.
Comment
-
Keveri tappeli kesällä saman ongelman kans mutta auto oli Ford Focus. Eli muovinen kumi ei pysyny paikallaan, niin jollain korjaamolla olivat kehuneet että laittavat suojakumin(muovin) paikalleen ihan normaalisti lemmareilla mutta väliin laittavat kontaktiliiman!
Tiedä sitten tuostakaan, kaveri kyllä sai ne pysymään ihan vaan niillä pannoilla loppuen lopuks. Tämä jossain päin Tamperetta.
Comment
-
No niin nyt sitten sieltä nivelestä hajosi jotain.... ajelin ihan rauhallisesti töistä kotiin ja mutkassa noin 20-30km/h vauhdissa kuului kolaus ja veto hävisi. Rullautin auton pois tieltä ja laitoin ykkösen päälle ja vain rutina kuului. pienen ratin kääntelyn jälkeen autosta löytyi taas vedot mutta vain hetkeksi... Eli uuden nivelen seudulla on nyt sattunut jotain. Vetarin pultti kiinni ja nivel ainakin päällisin puolin kasassa, mutta vetarin irti sieltä nivelestä. Otin suojakumin irti ja vetarin pää kokonaan irti??? eikä lukkosokan uraa näy missään... rupesi vituttamaan niin paljon että annoin olla ja tulin kyselemään että onko mahdollista että vetari olisi mennyt poikki siitä sokan kohdalta....
Voiko vetarin vaihtaa ilman että irrottaa tolppaa ollenkaan... Eikös se ole ihan laikka kiinnitys siellä laatikon päässä. Niin ja jos varaosaa etsii niin onko montaakin eri pultti jakoa siihen laippaan? 108mm oli ainoa mitä itse aeb keiseen löysin? Ja onko vuosimallilla merkitystä onko 96 vai 97Viimeksi muokannut tapza_s; 14.10.2008, 17:28.
Comment
-
Vaikea sanoa miten pian menee, mutta eihän se hyvää mikäli on aivan kuiva.
Golfissa oli aivan kuivat ja oli jo sellaista alkavaa kiinnileikkaamisen jälkeä, myös oireitakin alkoi olla.
Uudet rasvat ja pannat, niin tilanne parani hyväksi.
Toki sisänivelen rakenne on erilainen kuin tuollaisen kuulia sisältävän ulkomurroksen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Olli Näytä viestiKysyn tässä samassa ketjussa.
Onko B5 quattron takavetarien ulommissa suojakumeissä jotain kiristysklemmaria siinä akselin päässä? Omasta en löytänyt mitään klemmaria kummaltakaan puolelta. Ihmettelin vaan olisiko molemmat hukkuneet matkalla :)
Comment
Comment