Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100:en (typ44) vetokoukku näkkileipää...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100:en (typ44) vetokoukku näkkileipää...

    Kävipä hassusti eilen... onneks huomasin itse kun piti rapsuttaa ruosteet koukusta ja massata se että se oli totaalisesti läpiruostunut!
    Ensin tuli kylmä hiki kun ajattelin mitä kaikkea olen viime aikoina sillä autolla vetänyt, kun miettii että mitä olis voinut tapahtua.
    Puukolla siis veistelin pahimmat pois ja sitten pienellä vasaralla naputtaen paksummat kerrokset. Reikiä tuli niin että hirvitti!
    Paljonkohan vastaavia löytyy liikenteestä kun niitä koukkuja ei pahemmin tsekata edes katsastuksessa...?
    Yritin tänään metsästää uutta koukkua mutta eioota myytiin joka paikassa, paitsi Motonet, yksi koukku lojuu Turun varastossa. Tilasin sen Espooseen.
    Nyt ei ollut edes hinnasta kiinni kun pitäis saada se äkkiä ettei talliprojekti veny liikaa ;)

    Onko kellään mitään hyvää/pahaa sanottavaa Motonetin koukuista?

  • #2
    Mun Audi tipautti pari kertaa ruostekikkareen takapuskurin välistä. Koukustahan ne olivat peräisin. Reikiä ei löytynyt, mutta uusi koukku meni kuitenkin tilalle.

    Eilen kävin katsastamassa Audin. Mielenkiintoinen huomio oli, että vetopaino oli noussut 60kg jarrullisena ja 40kg jarruttomana. Uudet painot, 1300/660kg.

    Comment


      #3
      Juuri 200:sen koukun irrotin ja puhalsin. Oli kaikkialta täysin ruosteessa. Sen siitä saa, kun on käytetty pulverimaalausta. Se ei kestä autokäytössä yhtään mitään vaan kaikki pulverimaalatut osat mitä olen autoissa nähnyt, ovat pahasti ruosteessa. Kyseessä oli Kovilin koukku.

      100:ssa on itsellä orkkiskoukku, ja vaikka se on 3-4 vuotta tuota 200:sen Kovilia vanhempi, oli se yhä hyvässä maalissa.

      Eli siis jyrkkä ei Kovilille (ainakin vanhemmat) ja pulverimaalaukselle.

      Comment


      • #4
        Muistan joskus nähneeni mainoksen, missä vetokoukulle luvataan auton ikäinen takuu.
        TM taisi olla lehti ja mainos oli joskus 80-luvulla.
        Mietin vaan mainostajaa (Kovil?), että josko olisi oma koukku ollut saman valmistajan. Olisi voinut kysellä takuun perään.
        En vaan mainosta enää löytänyt, eikä kyllä vanhassa koukussa ollut valm. lätkääkään jäljellä.

        Kovililla tosiaan surkeaa laatua olevat koukut. -Ruostetta varisevaa räkärautaa tuntuvat olevan.

        Nyt on Westfalia, niin kuin veljellä myös ja kummatkin vielä kohtuullisessa maalissa ja ruosteettomia.

        Comment


          #5
          Westfalia ~ orkkiskoukku, mikä selittää laadun. Jos vetokoukkua suunnittelee hankkivansa, en ostaisi ainakaan itse Kovilia.

          Comment


          • #6
            Jaaah, katsotaan mitä minä sitten saan Motonetistä...
            Noh, tilapäisratkaisuna otin toisesta avantista koukun ja puhdistin sen pintaruosteesta ennenkuin maalasin sinkkimaalilla ja tölkkimaalilla ja vielä massalla.
            Hassua että tämä oli lähes ruosteeton, todennäköisesti yhtä vanha. Oli muuten helkkarin paljon järkevämmin toteutettu kuin se läpiruostunut romu! Täytyy katsoa lätkistä että minkämerkkiset ovat, ilmoitan sitten tänne.

            Comment


            • #7
              Nyt selvis (kun puhdistin tunnuslaatan) että se hyvä koukku on merkiltään Felox, Oulu Finland. Siitä näkkileipäkoukusta oli se laattakin kadonnut mutta muistuttaa erehdyttävästi Fixus koukkua... ainakin kaikki asennusheebelit ihan identtiset.
              Ehkä sekin on nykyään parempilaatuinen kuin silloin, en tiedä.

              Comment


                #8
                Juuri 200:sen koukun irrotin ja puhalsin. Oli kaikkialta täysin ruosteessa. Sen siitä saa, kun on käytetty pulverimaalausta. Se ei kestä autokäytössä yhtään mitään vaan kaikki pulverimaalatut osat mitä olen autoissa nähnyt, ovat pahasti ruosteessa. Kyseessä oli Kovilin koukku.
                Kovilien ruostesuojaus taitaa olla lähinnä vitsi, eikä edes hyvä sellainen.

                Itse maalasin koukun rungon neuroottisesti 2x sinkkiprimerilla + 2x epoksilla ennen sen asennusta. Merkiltään koukku oli Westfalia ja ei se minun mielestä tehtaan jäljiltä mitenkään üüberisti ollut ruostesuojattu. Kovilia parempi kylläkin.

                Comment


                • #9
                  Itsellä kans Westfalia ollut käytössä vuodesta 2003 asti ja vaihtui edellisestä autosta nykyiseen 2006, ja se on koukku muihin verrattuna. Runkoon laitoin hyvän maalin päälle vielä ruostesuoja-ainetta.

                  Comment


                  • #10
                    Pakussani on 15 vuotta vanha, tehdasasennettu Westfalia. Keväällä puskuria irrottaessani totesin, että eipä tuolle mitään tarvitse tehdä. Puskurin alla olevaa järeää putkea lukuunottamatta koukku onkin umpirautaa.
                    Joku vuosi sitten C4:een uutena asennettu fixus oli yhden talven jälkeen aika lohduttomassa kunnossa.

                    Comment

                    Working...
                    X