Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aurauskulma -> mm/m

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Aurauskulma -> mm/m

Keväällä jostain syystä osasin laskea paljonko 0°10´ tekee millimetreissä yhtä metriä kohti.
    Nyt olen näköjään hukannut kaikki trigonometrian tietoni ja pyytäisin jotain insinööriä tms. ratkaisemaan ongelmani.
    Eli auraus 0°10´, paljonko se tekee mm:reissä 1000 mm kohti.
    α=0°10´, a=1000mm, b=?

Eikö 0°10' ole 1/60°? Jotenkin jälkeenjäänyttä, että yhä tietyissä asioissa käytetään yhä moisia huuhaayksiköitä. Tiedä sitten kuinka jälkeen jäänyt tämä seuraava selitys on:

Tämähän nyt riippuu pitkälti siitä, mikä on renkaan koko tai siis tarkemmin yhden renkaan mittauspisteiden välinen etäisyys (etu-taka).

Se on kuitenkin tan (1/60°) = r/c eli r=c*tan(1/60°)= c*0,000291.

Eli siis etumitta on b= a - 0,000582*c.

edit: Tai oikeastaan d:n suhteen eli b= a - 0,000582*d

edit2: Ja siis lyhyempi tietenkin. Kuvassa nurinpäin. Eikö auraus ~aina tehdä sisään päin?

Attached Files
    Viimeksi muokannut jasso; 15.9.2008, 19:58. Perustelu: Prrrkl.....!

Comment

Niinpä,
      ajatukseni on kuiteinkin mitata aurauskulmat tyyliin:
      mitataan väli 1000mm päästä keskiöstä. Sen jälkeen mitataan väli 3 m päästä keskiöstä käyttäen hyväksi laser "vatupasseja". Näin määritetään auraus metriä kohden.
      Tein suuntauksen keväällä kyseisellä menetelmällä ja kesän aikana (10000 km) renkaat on kulunut n. 0,5mm sisäreunasta enemmän (johtunee n. 60mm madalluksesta).
      Haluaisin korjata kyseistä virhettä.

Comment

Siis ododan kuitenkin kuinka paljon millimetreissä metriä kohden.

Comment

Eli haluat siis kuvassa c = 1m, siis laserin piirtämien viivojen välinen etäisyys vähenee ~6mm/metri (5,82mm/m).
          Viimeksi muokannut jasso; 16.9.2008, 16:05. Perustelu: Pilkkuvirhe korjattu.

Comment

Jep,
            kiitos ymmärsinhän lopulta, olen valmistunut koneenrakennuksen valmistustekniikan teknikoksi joskus 80-luvulta ja kaikki tekninen on unohtunut.
            Kiitos.
            Edit: siis olen yli viiskymppinen. Ymmärtäkää!
            Viimeksi muokannut arton; 15.9.2008, 20:35.

Comment

Tuolla samalla tavalla olen itsekin laserilla säätänyt kulmia. En kylläkään laskenut mitään arvoja, mutta aika hyvä tuli.

Comment

Ettei jassolla olisi pilkkuvirhe tuolla laskuissa? Mun mielestä sun laskut perustuu 1minuutin kulmaan, eikä 10minuutin jota kysyttiin. Lisäksi toinen oletus, onko 10minuuttia kokonaisauraus vai yhden pyörän auraus (kuten jasso oletti)? Mun vastaus olisi siis alkuperäiseen kysymykseen että b=3mm.

Comment

0°10' on arvo, jonka Autodata ja Alfamer-korjausopas ilmoittaa. Joku ammattilainen voisi vahvistaa onko kyseessä konaisauraus.

Comment

Tosiaan, pilkkuvirhe. 1/6° on oikea lukema.

Jos tuo on kokonaisauras eli tuo arvon viittama kulma olisi 2*alfa eli laskuissa 0,5*1/6° = 1/12°. Silloin se on siis puolet tuosta eli juurikin tuo ~3mm/m.

Tämä onkin hyvä, että puidaan näitä lävitse. Tarvitsen itsekin piakkoin moisia tietoja.

Comment

Working...
                    X