Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ratti vinossa ½-pykälää hammatangon rempan jälkeen, typ44

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ratti vinossa ½-pykälää hammatangon rempan jälkeen, typ44

    200:sen (200tq -89) ratti jäi hammastangon tiivistyksen jälkeen puoli pykälää vinoon. Sitä ei siis saa suoristettua säätämällä rattia.

    En oikein muuta keksi kuin, että kasaamisen yhteydessä rattaat ovat pyörähtäneet paikoilleen hieman "eri jaolla". Mutta onko tuo ylipäänsä mahdollista vai meneekö hammastanko-rattiakseli -yhdistelmä aina samaan jakoon riippumatta siitä, missä asennossa rattaat alunperin työntää paikoilleen.

    Ohjausvaihteen ja rattiakselin liitoksen boorit ovat ratin booreja tiheämmät, mutta mielestäni rattiakselia ei saa kiinni kuin yhdessä asennossa lukituspultin uran takia.

    Lähdenkö vain säätämään suoraksi raidetangoista vai tuleeko mieleen, pitäisikö jotain ensin tarkastaa? Ulommat raidetangon päät vaihdan jokatapauksessa, joten siinä mielessä säätö ei haittaa.

    Ennen hammastangon vaihtoa ratti oli suora ja nelipyörämittauskin vastikää tehty.

    #2
    Onko hammastangon kiinnityksen pultinrei'issä yhtään "väljää, ts. pultti vs. pultinreikä olisi toisessa laidassa nyt? Tuossa kohtaa ei paljon tarvitsisi puolen hampaan heittoon.

    Jos vehkeet muuten soi moitteetta, säätäisin itse raidetangonpäistä niiden vaihdon yhteydessä. Tarkkaa puuhaa sieltäkin, paljon ei tarvitse käännellä.

    Comment


    • #3
      Ihan samoin kävi mulle remontissa.
      Kyllähän sen hammastangon ja "hammasrattaan" saa eri asentoon helpostikin (näin ainakin muistelen).
      Itse päädyin säätämään raidetangoista, mutta oli sekin yllättävän hankalaa. Todella pienellä muuttuu ja parin tunnin säätämisen tulos oli yhtä vino ratti. :)

      Comment


        #4
        Kulmien ei pitäisi tuossa remontissa muuttua, mutta jokin kuitenkin muuttui. Ehkäpä pyörien suuntaus ei olisi huono idea ja samalla tulisi rattikin suoraan.

        Comment


          #5
          Kerran sitä on tullut vastaavaa ongelmatapausta Gotlannin nurmikoilla säädettyä, eli ne pultit oli väljät niissä raidetankojen toisissa päissä (eli ohjausvaihteen kokoojassa tai mikä se nyt oli).

          Comment


          • #6
            Kyllähän se asia on niin, että jos irroitat jotain tukivarsia/ohjauksen osia niin aina pyörien suuntaus on tehtävä.
            Ainut poikkeus on jos käyttää pallonivelestä osaa irti niin silloin muuttumisen mahdollisuus on pieni.
            Päivittäin näen töissä "remontin jälkeen meni renkaat sileäksi" tapauksia kun teen suuntauksia joka päivä.

            Comment


              #7
              Toki, siis jos vaihtaa raidetangon päitä tms., mutta hammastangon irrotuksessa ei noin pitäisi tapahtua.

              Hammastanko ei oikeastaan voi mennä väärin runkoon kiinni. Kuskin puolesta se tulee suoraan pultatuksi kylkeä vasten kahdella pultilla. Jos se ei menisi jotenkin pohjalle asti, apparin puolella ei pultin reikä osuisi mitenkään kohdilleen. Hammastanko, tai siis kotelo, menee siis paikoilleen oikeastaan vain just eikä melkein.

              Itse epäilin, että "jako" on muuttunut siinä vaiheessa, kun ohjausvaihde on kiinnitetty hammasakseliin. Siinähän hammasakseli työnnetään ohjausvaihteen rattaan alle. Ohjausvaihde siis pyörii työnnettässä ja jos alkuasetelma on jotenkin hieman poikkeava, niin "jako" on lopussa hieman väärin. Mutta sitten taas toisaalta, pitäisikö moinen edes olla mahdollista?

              Ei muuta, mutta kettumaista säädättää kulmat ja sitten vasta huomata, että jotain olikin vinksallaan.

              Renkaat+vanteet vaihtui kyllä uusiin ennen ratin lopullista suoristusta, mutta ei kai sillä nyt pitäisi olla vaikutusta? Rengasliikkeessä pyöräytetyt kumit, joten niissä ei ole mitään heittoja.

              100:ssa olen kaksi kertaa purkanut ohjausvaihteen irti. Ensimmäisellä vaihdon kokonaan hammastangon toiseen, toisella purin, tiivistin ja laitoin takaisin. Kummallakaan kerralla ei ratti jäänyt siten vinoon, ettei sitä olisi saanut suoristettua.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                Itse epäilin, että "jako" on muuttunut siinä vaiheessa, kun ohjausvaihde on kiinnitetty hammasakseliin. Siinähän hammasakseli työnnetään ohjausvaihteen rattaan alle.
                Noin siinä on varmaan käynyt, mutta ei tuolla minun mielestäni voi mitään merkitystä olla. Pitäisi olla ihan sama, miten "jako" osuu kohdilleen.

                Ja ei tuossa hommassa pyöräkulmat muutu ratkaisevasti. Toki auraus kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi. Riittää ihan metrimitalla mittaus.

                Comment


                  #9
                  Muuten pyörät on vastikää säädätetty nelipyörämittauksessa, mutta tuo aurauskulma nyt siis kaipaa hieman rusnausta. Siksi siis ei kauheasti kiinnostaisi taas mennä säädättämään yhtään mitään.

                  Kannattaako tuota nyt itse ruveta rusnaamaan? Ei kai siinä muuta ole, kuin että ratti suoraksi ja metrimitalla haritus, vai?

                  Comment


                  • #10
                    Vaikea se oli säätää ratti ihan suoraan, mutta erehdyksen kautta varmaankin onnistuu. Itse en jaksanut hieroa loppuun, kun muutenkin pitäisi kulmat säädättää.

                    Aurausta ei kannata niin justiinsa hieroa kohdilleen, ennen kuin on saanut ratin mielestään suoraan. Muuten siinä säätämisessä menee ikuisuus. Sitten, kun ratti tuntuu olevan suorassa, niin hinkkaa sen viimeisen puoli milliä paikoilleen.

                    Ja varmaan tiedätkin oikean tavan mitata auraus. Että vanteen ja akselin heitot eivät vaikuta mittatulokseen.

                    Comment


                      #11
                      En luultavasti tiedä.

                      Merkki keskelle rengasta vastakkaisille puolille ja renkaat suorassa mitataan etäisyys merkistä merkkiin auto normaalisti suorassa maassa? Sitten vain lasketaan etupuolen ja takapuolen etäisyyksistä haritus?

                      Vaihdan nyt aluksi nuo raidetangon päät samoihin pituuksiin kuin vanhat olivat ja sitten pyörittelen kierroksen kerrallaan molempia päitä saman verran samaan suuntaan, kunnes ratti on suora. Tuon jälkeen ihmettelen haritusta.

                      Comment


                      • #12
                        Yksi merkki vain per rengas. Ensin mitataan etupuolelta akselia ja sitten työnnetään autoa sen verran, että merkit siirtyvät toiselle puolen akselia. Tai takapuolelta aloittaa, mutta kuitenkin, yksillä merkeillä mennään. Näin ei ylimääräiset heitot vaikuta mittatulokseen.

                        Takapuolelta kun ei pääse mittaamaan ihan navan korkeudelta, niin edestäkin kannattaa mitata samalta korkeudelta. Itse olen ihan mitalla mitannut korkeuden maasta.

                        Comment

                        Working...
                        X