eli tuon minun koslan vasen valo näyttää liian ylös. Minkällainen mekanismi on siellä umpion sisällä? kun ei nimittäin muutu minnekkään korkeus vaikka kuinka pyörittäis säätöä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
valojen säädöstä vielä
Collapse
X
-
Just tänään irroitin omasta Cee-nelkusta ajovalot ja putsasin linssit ja lasit. :)
Umpion sisällä heijastin on kolmesta kohtaa 'ruuvin' välityksellä kiinni umpiossa. Kaksi näistä on samalla seinällä, kaksi 'katossa'. En nyt muista oliko ne kaksi sisemmällä vai ulommalla seinällä. Se alin ruuvi on sähköisesti ohjattu, eli korkeuden säädön ruuvi. Moottori näytti olevan umpion takaseinässä ulkopuolelle koteloituna, eli kai irroitettavissa ilman umpion irroitusta, joka ei sinällään ole paha homma sekään.
Asiaan liittyen, miten tuovalojen perussäätö pitää tehdä. Tai siis miten niiden valojen PITÄISI näyttää? tuntuu, että olisi jääneet vähän turhan ylös.
Ymmärsin, että auto ajetaan vaateriin seinän viereen, mutta kuinka kauas ja mihin korkoon valot pitää säätää?
Comment
-
Koitin katsella 'projektikuvia', mutta ei näyttänyt tulleen kuvaa heijastimesta tai umpion pohjasta. Siitä olisi selvinnyt se säätöruuvien asettelu.
Minusta ne ruuvit, joita pääsee kääntämään, vaikuttaa enemmän sivusuuntaukseen ja se yksi siellä alareunassa olisi enemmän korkeuden säätöön. Sekin taitaa olla moottoroitu (ainakin omassa oli). Minun on linssiumpioilla.
Omassa ainakin ylempien kiinnitysruuvien aukot on sen verran isot, että ainakin korkeuden säätäminen onnistuu ihan niitä löysäämällä, jolloin umpiota pääsee pikkaisen siirtämään, luokkaa noin +/- 2..3 mm.
Comment
-
Korkeudensäätöön taitaa suositus olla 1.2%, ainakin noin luki mulla umpion päällä. Eli ajat tasaisella alustalla auton vaaleaan seinään kiinni ja merkkaat valokuvion ylärajan kynällä seinään. C4 linssillä raja on varsin selvästi näkyvillä. Sitten pakitat auton 5 metriä taaksepäin ja merkkaat rajan uudestaan. Jos valot näyttävät alaspäin sen toivotun 1.2% verran, pitäisi viivojen väli olla 6 senttiä kun etäisyyttä tulee viisi metriä.
Comment
-
Umpion päällä on kaksi (omassani valkoista muovista) kuusiokoloruuvia. Ulommasta valokeilaa säädetään korkeussuunnassa ja sisemmästä sivusuunnasta.
Tämän lisäksi on sitten se moottorisäätö, joka sijaitsee ulkoreunassa alhaalla. Jos ottaa moottorin irti (ja ehkä muutenkin), kannattaa tarkastaa, että moottorisäätäjän tappi tulee oikein kiinni umpion liikkuvaan sisäosaan. Muistaakseni säädin työnnetään sisään niin että tappi sojottaa alaspäin, ja kun säädin on pohjassa, niin käännetään vaakasuoraan, jolloin tapin pään pallo napsahtaa paikoilleen. Jos näin ei tee, niin umpion liikuvan sisäosan alanurkka on irti, ja säädöt toimii miten sattuu.
Comment
-
Mulla oli vanhoissa umpioissa se säätöruuvin hammastus ihan pyöreä eli pyöri tyhjää. Muovia kumpikin osa.
Comment
Comment