Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitääkö madalluksen jälkeen säädättää ohjauskulmat?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitääkö madalluksen jälkeen säädättää ohjauskulmat?

    Aion laittaa Weitec madallusjouset (50mm etu ja 30mm taka, on jo paketti tallissa) A4-B6/8E avant 2,5TDi. Jouset on tilattu ilmoitetun akselipainoin.
    Onko ohjauskulmien säätö tarpeen? Muutoskatsastus varmaan tarttetaan.

    Ja jos on vaihdon tehneillä antaa jotain hyviä vinkkejä "miinojen" välttämiseksi, olisi se ok.
    Vaihto varmaan onnistuu vakio jousipuristimillakin, on niillä ainakin Golfin ja Mazdan jouset mahtunut paikallaan puristamaan ja vapauttamaan.

    Ja toinen kyssäri, Elsawin ohjeet sanoo että jälkeenpäin olisi tehtävä xenonien automaattisen säädön perussäätö. Sitä kappaletta vaan ei tuosta mun UK-manuals Elsawinistä löytynyt. En ole ehtinyt vielä penkoa voiko sen tehdä Rosstec VCDS:llä?

  • #2
    Morjens Jouni!
    Kannattaakohan mun taas lihottaa Espoon Audicenterin kassaa vai säädättää jossain muualla? Herää kyllä kiusaus muiden kiireiden keskellä teettää koko vaihto niillä kun on kuitenkin ne kulmat säädätettävä... Ohjeet oli aika peruskamaa, kuten muissakin autoissa , ammattimiehellä ei kovin kauaa luulis menevän. Ei sulla ole Elsawinistä sellaista versiota milä antaa työtuntien perusarvion?

    Comment


    • #3
      Rengasliikkeet lienevät parempia säätelemään kulmia kuin merkkiliikkeet. Esim Vianor tekee hyvinkin laadukasta jälkeä kohtuuhinnalla.

      Comment


      • #4
        OK, paras sitten vaihtaa itte niin säästyy rahat kulmien säätöön... Kiitti vaan.

        Comment


        • #5
          Millaista hintaa pyöränkulmien säädöstä pyydetään?

          Comment


          • #6
            Taitaa liikkua siinä 40-100e tietämillä. Halvin tietysti pelkkä tarkastus ja kallein nelipyöräsuuntaus.

            Comment


            • #7
              90e sjoen vianori otti ku sielä kävin kasikymppisellä noin viikko sitten...

              Comment


              • #8
                Olarin Vianoriin ei ainakaan kannata viedä säätöihin. Ilmoitan tämän julkisesti,
                koska v*tuttaa vieläkin valohoidon hinta ko. puljussa. Säätöihin ei oltu
                edes koskettu. Vie Espoonlahden autohuoltoon, niin saat kulmat kohdalleen.

                Comment


                  #9
                  Espoonlahden autohuollossa ei välttämättä toimi alladinin antureiden kiinnitys aluvanteelle. ainakaan mun superleggeroille ei alettu kiinnitystä edes yrittämään.

                  Comment


                  • #10
                    superleggeroille ei alettu kiinnitystä edes yrittämään.
                    Kuinkas säätö sitten toteutettiin? Ei ollut mun RS replica rillojen kanssa
                    ongelmia.

                    Comment


                    • #11
                      Aina alustaa muuttaessa.

                      Comment


                      • #12
                        1) Aina alustaa muuttaessa kannattaa tarkastuttaa aurauskulmat.

                        2) Maksaa 40-100e (Turun Euromasterilla oli ~75e jos oikein muistan, hyvä paikka btw, suosittelen).

                        3) Riippuu säätöpaikan mittauslaitteista sopiiko autosi vanteet ja myös on todettu alustakorkeuksissa ongelmia. Välttämättä niillä 20" tiheäpuolaisimmilla vanteilla mitä kaupasta löytyy ei kannata mennä mittaukseen. Tästä oli #audifinns kanavalla yksi päivä keskustelua. Jollain (taisi olla Jyppe) oli niin matala auto ettei säteet kohdanneet tai jotain vastaavaa eikä mittaus onnistunut.

                        4) Suosittelen löysäämään/avaamaan raidetangonpäät valmiiksi ennen säätöön menoa. Kerran eräässä nimeltämainitsemattomassa paikassa kolme kaveria pyöri pari tuntia edellisen Audini alla ja lopputuloksena ilmoitti ettei saa raidetangonpäitä auki. Tarkistusmaksun veloittivat silti, 40e. Sapetti aivan helvetisti. Audi kotiin, vähän lämmitystä ja jatkovarren kanssa kiskaisu niin kummasti aukesi parissa minuutissa. Ei tarvi sinne firmaan enää mennä koskaan asioimaan yhtikäs mitään.

                        Itselläni on aina (tuota yhtä naurettavaa kertaa lukuunottamatta) säätö onnistunut ja kahdessa eri paikkaa olen pääsääntöisesti käynyt, joissa olleet eri laitteistot.

                        Comment


                        • #13
                          Capital rengas helsingissa on kanssa hoitanut ok kulmia kuntoon

                          Comment


                          • #14
                            Välttämättä niillä 20" tiheäpuolaisimmilla vanteilla mitä kaupasta löytyy ei kannata mennä mittaukseen.
                            Tätä ylempänä jo olalta tivasinkin, että kuinkas ja missä sai laitettua kulmat ojennukseen?

                            Tottakai kulmat suunnataan alustan vaihdon jälkeen.

                            Comment


                              #15
                              Ei ole vielä suunnattu ja ratapäivät on jo vedetty niin ei ole kiirekkään enää. Königillä on mun auto ennen suunnattu ihan ok vaikka on matala. En muista oliko silloin alla superleggerat vai 19 tuumaset 5 puolaset. Olis tuossa alladinissa ollut spoileriohjelmakin tarvittaessa.

                              Katotaan jos saa talven aikana vaihdettua alumiiniset etujousituksen osat (ja jopa säädettävät ylätukivarret) ja sitten koittaa uudestaan vaikka königillä.

                              Tarviiko tässä ostaa alustansäätö rengas/vannesatsi : )

                              Comment


                                #16
                                Huomasin tossa että kolmen päivän päästä on nyrren reissu ja säädöt on tekemättä (auto oli liian pitkään pukkien päällä) ja kun aika paljon vaihtu alustan osia niin pyörät sojottaa minne sattuu ja sen huomaa suoraan ajaessa (yrittäessä) ja varsinkin kovissa jarrutuksissa. Silmillä näkee että takana on aurausta ulospäin (kääntyy hyvin mutta epävakaa) ja edessä sisäänpäin, oikealla enemmän (ohjaa vasemmalle).

                                Auto on talvikorkeudessa enkä välttämättä ala sitä enää edes tiputtaan koska sen voi tehdä myöhemminkin ilman uutta suuntausta. Sain onneksi Königiltä ajan huomiseksi hintaan 155eur, mikä tosin on paljon korkeempi kuin viimeksi 90eur mut elämä on. Varmistin vielä että onnistuu 18" superleggeroilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Sanokaas viisaammat,että muuttuuko ohjauskulmat jos raideleveys kasvaa? Tuollaiset 20mm adapterit per napa tuli tilattua ja mietityttää tarviiko uudelleen suunnata.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei ne kulmat siitä mihinkään muutu, mutta ajettavuus saattaa muuttua jonninverran ja laakerit rasittuvat hieman enemmän. Ja tää siis maalaisjärjellä pääteltynä, en ole mikään alustaguru, mutta eihän toi voi muutenkaan mennä : )

                                    Comment


                                      #19
                                      Samaa aavistelin ettei muuttuisi kulmat. Vanteista tulee adapterien kanssa 8" ET15 eli todennäköisesti tulen käyttämään koko tien leveyden kiihdyttäessä ja rystyset valkosena puristan rattia. Ainakin 16x9 ET15 vanteet oli jotain ihan hirveetä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sain onneksi Königiltä ajan huomiseksi hintaan 155eur, mikä tosin on paljon korkeempi kuin viimeksi 90eur mut elämä on. Varmistin vielä että onnistuu 18" superleggeroilla.
                                        Melkoisen kallis säätö on kyllä. Ite kävin just täällä Tampereen Euromasterilla säädättämässä äSsän kulmat 80? hintaan..

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei oo halpaa ei. Keskittääkö ne siellä etukelkan eli tasaa camberin edessä? Itse olen koittanut välttää noita rengaspaikkoja kun niin usein kuulee epäonnistumisista. Hyvä jos sulla onnistu kohtuuhintaan. Saitko jonkun printin sieltä niin näkis arvot?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sanokaas viisaammat,että muuttuuko ohjauskulmat jos raideleveys kasvaa?
                                            Miten sen nyt ottaa, jos oikein tarkkoja ollaan, niin pyörän liikerata ei ainakaan pysy enää samana sen liikkuessa jousituksen mukaan. Luulisin ainakin camberin olevan erilainen jousitusliikkeen loppua kohti mentäessä spacerilla varustetussa autossa verrattaessa vakiokuntoiseen autoon, myös pyörien kääntökulmat muuttunevat pikkaisen. Toki alustan jousitusgeometria vaikuttaa paljon siihen mikä kulma muuttuu jousitusliikkeen aikana.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eihän se kulma mihinkään pääse muuttumaan oli se rengas kiinni tolpassa tai metrin päässä siitä. Sama "kaks astetta" se on kuitenkin. Jos se muuttuisi, niin vanteen pitäisi liikkua tolppaan nähden.

                                              Ola, kyllä niiden pitäisi säätää apurunkoa että camberit saadaan keskitettyä, mutta eivät välttämättä tee jos ei käske. Tuolla hintaa pitäisi tehdä pyytämättäkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Spacereiden kanssa camber muuttuu samalla joustomatkalla vähemmän kuin ilman spaceria. Muutos lienee kuitenkin aika marginaalinen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eiku tarkoitin että keskittivätkö euromasterilla.

                                                  Mulla ei itseasiassa keskitetty tällä kerralla kun oli edellisen säädön jälkeen vielä kohdillaan. Säädöt oli niinkuin silmällä olin kattonut. Takana haritusta aste ulospäin (epavakaa suoraan ajettaessa) ja edessä liikaa sisään.

                                                  Nyt säädettiin vielä sen varaan että voi laskea ilman että auraukset muuttuu liian agressiivisiksi. ELI huom! Auraus muuttuu ulospäin korkeutta vähänkin säätämällä vaikka luulin että ei muuttuisi kuin rajummissa joustoissa. Eli toi johtuu 'bump steer' ominaisuudesta, jota ei varmaan missään säädetä edes pyytämällä vaikka kuuluu audin geometrian säädettäviin kohtiin.

                                                  Taka vasen camber epäkesko oli niin jumissa että ei voitu säätää, joten taakse jäi aste camberia. Siitä olis voinu ottaa puoilkkaan pois mutta ei vaan irronnu. Toi aste kuitenkin on ok radalle ja kadulle mutta syö rengasta ku laskee alustaa lisää. Taaksekkin jätettiin toi laskuvara auraukseen kun haettiin korkealla alustalla kadulla toimivaa settiä ja madallettuna radalla toimivaa settiä. Tavoite on siis nolla auraus ratamadalluksella joka on semmonenkompromissi säätö rata/katu-käyttöönkin

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hyvä jos sulla onnistu kohtuuhintaan. Saitko jonkun printin sieltä niin näkis arvot?
                                                    Ei saanut peräpäätä ainakaan ihan arvoihin, kun on 19" renkaat ja auto aika tontissa. Sain kyllä arvot paperille ja voin koittaa laittaa niitä näkyviin huomenna, jos muistan ottaa ne autosta mukaan..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mulla kulu kesässä renkaat kun oli tontissa, joten nyt on ollut aika allroad meininki ja taitaa olla nyrrelläkin niin saa sakut ihmetellä uutta muotia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tämmöset arvot saatiin tohon mun mosseen(vähän epäselvä printti).. Nyt vasta huomasin et ohjearvot on A4:sen sporttialustasta. Onko S4 sama alusta vai eikö siihen vaan löydy arvoja joka rengasliikkeestä? Auraukset on näköjään kohdallaan, mut camberit edessä ja takaoikealla ohjearvojen ulkopuolella, paremmin ei kuulemma saanut.. Eipä tuo kyllä ihan suoraan nytkään mee, jos rattiin ei koske. Osasyy tietysti huonot tiet ja leveet renkaat, rengaspaineet tarvii viä kattoo, jos siellä on eroja..
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse tullut siihen tulokseen mitä tuota alustaa omasta etuvedostani olen katsellut niin edessä ei ole ollenkaan camber säätöä vai onko jokin jäänyt huomaamatta? Takanahan ei voi säätää mitään etuvetoisissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eipä noilla ohjearvoilla ole paljoa merkitystä jos auto on tontissa. Camberia ei vaan voi saada normiarvoihin ilman säädettäviä ylätukivarsia. Ei toi sun etupää mitenkään pahaan camberiin ole joutunut vaikka onkin tontissa. Mulla on auto korkeella ja suht samoissa cambereissa pyöritään?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X