Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Toisen takajarrun käsijarruvipu jämähti ja kun auto pitää saada katsastukseen, niin jouduin ostamaan uutta osaa. Satula oli 190 eur ja liukukappale 53 eur. Ihanan kallista. Yllättäen vaihto-osia ei ole tarjolla. Vaihdoin tuossa joutessani satulan ja ajattelin, että maksaisiko vaivaa purkaa se ja kunnostaa se myyntiin? Männän tiivistesarja maksaisi 23 eur. Liukutappeja kumeineen ei saa erikseen (osa liukukappaletta), eli voi olla ettei liukukappaletta kannata kunnostaa.
Entä satula? Jos sen purkaisi, putsaisi, voitelisi ja kokoaisi uusilla tiivisteillä, tulisiko siitä soiva peli jollekin? Millä tuon putsaisi? Ihan jarrunesteellä ja harjalla vai esim dieselillä + bräkleenillä? Voiko/tarvitseeko sylinteriä hoonata varovasti?
Jos nyt on kyseessä tuo B5 A4 niin kyllä noita liukutappeja ja suojakumeja saa erikseen ainakin motonetistä:
A4 Taakse Lucas-satulan liukutappi+suojakumi+pulttisrj. . . 23-6492 28.50
A4 Taakse Lucas-satulan liukusuojakumi+pulttisarja. . . . . 23-6382 5.90
Lainataanpas tätä topikkia. Eli tätä perinteistä takajarru/käsijarru ongelmaa A4 b6:ssa. Käsijarrun käyttö sai jarrut enempi tai vähempi laahaamaan. Molemmissa satuloissa on oudon tiukka tuo männän palautus, vasta ihan lopussa sellainen tavallisemman tuntuinen. Toinen satula on kokonaan irti ja toinen kokeiltu ilmausnippa auki. Männän käytin pois, putsailin/hioin männän sekä sylinterin seinämän ja puhdistusaineella+jarrunesteellä huuhdeltu.
Jo se sylinteriin tuleva tiiviste tuntuu todella tiukalta männälle, suojakumi menee uraansa ihan helposti.
Onko kokemusta mikä mahtaisi mättää? Viimeksi tehnyt Mondeoon ja siinähän ne männät pyöri oikeinkin kevyesti sisään.
Yritin purkaa tuota irti olevaa satulaa kokonaan osiin, mutta käsijarruvipu ei suostu lähtemään irti akselin spooreista eikä minulla kyllä olisi sopivia seger/lukkorengas pihtejäkään näköjään... Puuilosta jo katselin sopiva mutta en löytänyt.
Kyllä se vika on siellä satulan sisällä. Hommaat ne pitkäkärkiset lukkorengas pihdit,niin pääset räjäyttämään koko satulan. Tiivistesarjat on edullisia. Muista ottaa semmonen sarja, jossa tulee mukana semmonen muovinen/kuparinen/messinkinen holkki! Karkeasti homma menee näin:
Mäntä pois, satulan sisältä pohjasta lukkorengas pois, käsjarrun palautusjousi pois, mikäli se vipu on booreissa piukassa, niin mutteria auki, jätä mutteri höplälle siihen päähän suojaksi ja siihen päähän lyöden, jolloin akseli liikkuu alaspäin ja irtoaa booreistaan. Tai sitten lämpöä ja kampeamista. Mekanismin akselissa voi olla ajan patinaa ja ruostetta paksusti. Jollain välineellä vähän hivaset alkuperäseen muotoonsa ja uusilla tiivisteillä kasaten.
Minä yritin vivun irroitusta niin päin että ruuvipenkkiin kiinni siitä käsijarruvivusta, mutteri sopivasti löysälle ja siihen mutteriin iskuja. Aika reippaastikin lyönyt, mutta kiinni on ja pysyy. Väännellyt myös. No pitää ihmetellä tuota toistakin satulaa ja vertailla. Edit: toinen satula jonka mekanismi aluksi jäi jumi asentontoon ilman mäntääkin, annoin lämpöä niin nitkuttelemalla sitten lähti vipu akselista pois.
Tässä toisessakin satulassa on se jännä että mäntää kun yrittää asettaa takaisin sylinteriin (ilman suojakumia) niin se tiiviste ainakin tuntuu olevan aika helkkarin ottava. Tarvitsee ihan liian paljon voimaa että se mäntä kiertyy siihen akseliin. Ei sen ihan noin paljon voimaa pitäisi vaatia.
Pitänee tilata korjaussarjat...ja vaikka uudet satulatkin varmuuden vuoksi. Pääsisi ajamaan kun on niin kivat kelitkin.
Pitää huomenna käydä ainakin parilla korjaamolla käydä satuloiden kanssa jos niillä olisi vaikka sopivia pihtejä. Miten noiden vaijereiden kanssa....saako ne vaihdettua ilman pakoputkiston ja lämpöpeltien irrottamista? Etummaiset muoviklipsit ainakin vmäisessä paikassa tallin lattialla maaten, varmaan auton alla seisten olisi helppomin saavutettavissa. Eka lämpöpellin, tankin pohjassa, kiinnitys meni välittömästi mutteria aukaistessa poikki, saakohan niitä uusittua?
Joo, mutta entäs kun se mutterin kääntäminen katkaiseen sen pultin/tapin, jossa se mutteri on kiinni. Kuten minulla nyt tankissa olevan. Eli tankissa pohjassa on neliömuoto, josta tulee tappi/kierretanko johon sitten lämpöpelti kiinnittyy ainakin minun autossa mutterilla. Niitä ei hirveästi pysty lämmittämään, ruosteenirrotusainetta ja teräsharjaa mutta ne takimmaiset/alemmat on kyllä toivottamassa kunnossa. Ylemmät on terveemmän näköiset. Kardaanin tukilaakerin ja samoilla pulteilla kiinni olevan lämpöpellin pultit aukesivat nätisti. Pakkoputkistokin tulisi alas ripustustelineineen kyllä nätisti.
Ei voi muuta sanoa kuin että onpa taas keksitty rakenne, ihan järjetön systeemi. Oispa nätti olisi vaikka putkitettu tuo osittain ja voisi siitä syöttää uuden vaijerin. Näihin ei varmaankaan mitään muunnoksia huoltoystävällisemmäksi ole tehnyt?
Ei oo mitään parempia ratkaisuja olemassa (paitsi sähkökäkkäri uudemmissa jossa on taas sähkömurheet). Samalla tavalla ne vaijerit menee monissa muissakin merkeissä (esim. Ford) ja nuo lämpöpellit ruostuu siitä mutterin ympäriltä. On ne muutamilla muttereilla aina pysynyt vaikka vähän rämiseekin, ei tietty optimiratkaisu ole tuo. Joissain tapauksissa nuita lämpöpeltejä on saanut taivutettua jos kaikki mutterit ei lähde irti, just käsi mahtunut väliin.
Mitä minulla on kokemusta käsijarruvaijereiden vaihdosta muutamasta eri merkistä niin kyllä ne oli helppoja, kaikki ihan helposti näkyvillä ja tehtävissä. Toki niissäkin oli noita lämpösuojapeltien kiinnityksiä ruosteessa ja jumissa. Pöljää kyllä muoviseen tankkiin tehdä ainakin tuollaisia kiinnityksia sekä tuollaisia muovisia klipsejä laitella tuollaisiin paikkoihin tai laitella lämoösuojapeltia samaan kiinnitykseen kuin kardaanin tukilaakerin telineen kiinnitys. Tuollainen alatukivarren metallinen kiinnitys taas on ihan ok, tosin toiselta puolelta toinen niistä on poikki. No tämmöstä tämä näiden kanssa on... Saisipa näihin tehdä erillisillä satuloilla hydraulisen, tai edes sen sähköisen käsijarrun.
Onko siis tuossa tankin etupuolella olevan lämpöpellin, joka osittiain kiinnittyy tankkiinkin, alla jokin kiinnike/tuki vaijerille quattrossakin vai onko ne siellä edempänä olevat klipsit ainoat? Katsoin tuota Audizinen projektia mutta jotenkin huonohkot kuvat tuossa.
Kyllä tankin kupeessakin on parit kannakkeet. Näissä nelivetosissa tietysti kardaani lisää työmäärää, työmäärän takia kannattaakin suosia laadukkaita vaijereita eikä niitä halvimpia mistä kuoriutuu suojakuoret aika hepposesti.
Vaihdoin viikonloppuna B6 jarrusatulan toiseen käytettyyn ja ilmausnippa lämmittämisestä huolimatta katkesi ja tynkä jäi sisään.Varovasti poraten, pienemmästä isompaan 3-9mm asti onnistuin kuitenkin saamaan nysän aika pitkälle pois. Ihan pohjalle jäi myös pala, joka kuitenkin pyörähti pois 2mm terällä poratessa. Kierteistä jämät lähti nätisti M10x1 kierretapilla, jollaista ei normisarjoissa ole, mutta esim. Biltemasta 3€. Säästyi ainakin tällä kertaa isommalta projektilta.
Oman kokemuksen mukaan lähes aina männän jumitus (olettaen että mäntä ei tietenkään ole ruosteessa) johtuu siitä että suojakumin ja mänääntiivisteenurien pohjalla on paskaa tiukassa ja tekee siten tiivistyksestä liian tiukan. Jos uusillä tiivisteillä/osilla mäntä ei mene heti nätisti sisään niin homma seis, joku on vialla.
Harvemmin tulee huollettua, kun joutuu sitä omalle työllekkin jokusen pennin laskettua ja sit yleensä uudet/kunnostetut onkin jo halvempia.
Männät molemmissa todellä vähän hapettuneet, putsasin teräsvillalla + ruosteenestoaineella kiillottaen. Sylintereissä on naarmuja, toisen satulan sylinterin hioin hiomapaperilla melko hyväksi vaikken ole saanut purettua sitä osiin. Tiivisteet käytin pois ja putsasin urat. Tiivisteet ja suojakumit näyttävät hyväkuntoisita ja liukastelin ne jarrurasvalla. Molempia kokeilin pelkästään sisemmällä tiivisteen kanssa ja tuntuu että se on todella tiukka, ja toista kokeilin vielä lisäksi suojakumin kanssa ja se ei tiukenna tilannetta. En tiedä olisiko se tiiviste sitten vaikka väärä tai turvonnut tai jotain. No pitää katella miten tekee, en ole vieläkään saanut käsiini sopivia pihtejä kun en ehtinyt käydä naapuri korjaamolla kysymässä.
Mutta otin pari lämpösuojapeltiä pois ja tosiaan siellä allahan oli vaijerilla peltiset kiinnikkeet/kannakkeet, pakoputkiston päästin takavaimentajista kokonaan irti, dp:n väliholkki löysälle ja siitä keskikannattimesta jossa ne muoviklipsitkin on kiinni päästin irti ja kääntelemällä sivulle päin pääsi niihin muoviklipseihin jopa ihan sormin. Ei niitä sormivoimin saanut auki ja aika isolla talttapää meisselilä kääntäen tuntui että se koko muoviklipsi vääntyilee eikä se pääse taittumaan auki. Jotenkin ne sitten vain aukesi... Saisikohan nuo vaijerit laiteltua tuolta nyt vaikka se kardaanin tukilaakerin kanssa kiinnityksissä oleva lämpösuojapelti on paikollaan. Pakoputkisto on nyt kokonaan pois paikaltaan kun katselin tarkemmin niin tarvitsee hitsausta, nyt reikä yläpuolella "haarassa". Olisikohan tähän missään tarjolla fiksumpaa putkistoa...
Viikolla putsailin vielä lisää noita satuloita tiivisteuristaa ja hioin mäntää ja sylinteriä ja sainkin nuo toimimaan jouhevasti eli mäntä kietyi molemmissa kevyesti sisään. Olisiko jäänyt aiemmin sitten johonkin reunaan vielä sitä likaa ja hapettumaa. (Liukutapit on hiottu, niiden "kolot" on putsailtu ja on käytetty jarrurasvaa, satulan telineen jarrupalajen sijat on viilattu ja palat asettuu niihin sopivan väljästi. ) Uusilla käsijarruvaijereilla ei vieläkään mielestäni toimi ihan niinkuin kuvitelisin eli jäävät molemmat hieman liikaa laahaamaan varsinkin oikea enemmän. En tiedä sitten voisiko olla osa syynä jarruletku...aivan kun jo pelkästään käyttöjarrulla polettuna ei kyseinen oikea satula vapautuisi samalla tavalla kuin vasen ja kun vetäisee käsijarrun päälle ja päästää niin laahaaminen on vielä selvempää. Pitänee etsiä on aiheesta juteltu jossain tai omassa topikissaan mutta onko näiden käsijarrukahvan automaattimekanismeissa ollut minkäänlaisia vikoja?
Juuri huoltanut yhden takasatulan. Käyttöakselin tiiviste kovettuu ja alkaa laskea vettä sekä rapaa väliin. Myös sisällä rasvat kuivuvat. Seurauksena käyttöakseli ei palaudu lepoasentoon ja jarru jää laahaamaan.
Uusi satula maksaa satasen pintaan. Esum Spareto myy tiivistesarjoja. Omalle ajalle ei paljon kannata hintaa laskea, jos meinaa voitolle jäädä. Käsijarruhommista oli omakin lankansa jossain. Siellä oli asennusvinkkejä tarkemmin.
Morjesta sellane pulma olis et pitäs A4 B6:n takajarruu vaihtaa mäntä mutta mistään ei tunnu löytyvän suoraan mäntää missä on kierretapille vastakappale. Onnks tää sellane marmoritiskin spesialai vai onko tuo vastakappale irrotettavissa vanhasta männästä.
Viimeksi muokannut Killeri; 8.1.2021, 19:50.
Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.
Se männän sisällä oleva kierrekappala kannattaa purkaa ja vaihtaa rasvat korjauksen yhteydessä. Monissa vehkeissä saattaa olla samat männät, esim. Golf mk2, vw transporter ja joku muukin gold oli samoilla 38mm kierremännillä. Joskus vaihtelin niitä nimittäin autosta toiseen.
Piti taas alkaa hieman ihmettelemään noita takajarrusatuloita, kun toinen alkoi laahaamaan ihan reilusti ja toinen vähän...useamman viikon auton käyttämöttömyyden jälkeen.
Kun käsijarrun vapautti, toinen vipu jäi pari-kolme milliä vajaaksi 0-asennosta ja toinen ehkä tuplat siitä. Pikkusen kun sormella avitti niin vipu meni alkuasentoon ja jarru vapautui. Mutta kun ottaa vaijerit pois niin molemmat palautuu ihan nätisti ja kun toisen vain laittaa paikalleen niin silloin sekin jossa on vaijeri palautuu ihan nätisti alkuasentoon. Vaijerit on pari vuotta vanhat.
Ihan ensimmäiseksi minua ihmetyttää noiden käsijarruvaijereiden pituus... Vaijerit tuntuu yltävän täydessä mitassaan juuri ja juuri niin että vipu palautuu 0-asentoon ja paikalleen laitettaessa kun toisen puolen on laittanut paikalleen ja tällöinhän se kahvanluona oleva "tasuri" antaa pituutta sinne suuntaan niin toisen laittaminen on heti tuskaisempaa. (Esim. Ford Mondeo mk3:ssa noita saa vedettyä ihan reilusti ylipitkäksi). Onko kokemuksia onko ollut kaikki samanlaisia ja olisiko alkuperäiset ne parhaat. Nyt taitaa olla Coflet.
Kun vaijerit on paikallaan niin kahvan "tasuri" on suurinpiirtein saman verran molemmille puolille, kuten myös käsijarru päälle vedettynä.
Pitää käyttää molemmat sen verran osina mitä saa, putsailla ja rasvailla...josko se joku pieni kitka lisää sen verran vastusta ettei homma toimi ihan sujuvasti.
Onko vakiojarrut takana vai mitkä? Kyllä nuo jumivat käsijarrulinkut ainakin orkkissatuloissa ennakoi uusien satuloiden vaihtoa, jos ei sitten halua niitä vanhoja purkaa osiin ja vaihtaa kaikkea mikä liikkuu. Että omasta kokemuksesta sanoisin ettei oo vaijerien venymisestä tai säädöistä kiinni.
Jarrunesteenkin kun vaihtais kuin vois pian herkistyä vähän, jos siellä mäntäkin meinaa jumia.
Ymmärtääkseni ihan vakiojarrut. Sepä se kun vaijerit irti ne linkut palautuu ihan hyvin. Vaijerit paikallaan ei. No eipä se auta kuin rassautua tuon winterbeaterin kanssa.
Palautuuko ne linkut terävästi? Helpoin konsti on elvyttää sitä kun irrottaa sen linkun ja sen "stefan" ja sinne akselin juureen päästää vaikka WD:tä. Stefaa tuskin ehjänä saa irti mutta kumisarjoja saa kaupasta.
Tuolla kuvauksella toinen vaijeri on jumissa. Ne tarvikevaijerit pakkaa kestämään pari kolme vuotta. Varsinkin, jos ei ole uitettu silikonissa ennen asennusta.
Niistä kuluu se vaijerin päällyste ja itse vaijeri alkaa ruostua. Samalla se pinnoite ruttaantuu suojakuoreen ja vaijeri alkaa takkuilla.
Jos vaijerit meinaa jäädä tiukalle, siinä kahvan käyttötangossa on perinteisesti ollut kierre, jolla vaijerien tiukkuuden voi säätää. Antaa sieltä löysiä, asentaa vaijerit ja tiukkaa takaisin sopivaksi. Hommaa helpottaa pakoputkiston ja kardaanin pudottaminen.
Kyllä ne linkut liikkuu ihan käsivoimin ja kun päästää niin palautuu terävästi. Puran, tarkastan ja putsailen satulat joka tapauksessa.
Vaijeritkin liikkuu molemmat saman tuntoisesti. Ehkä ne voisi liikkua liukkaamminkin...pitää vielä kokeilla että miten vaikuttaa ne muutamat mutkat mitä niiden matkalle tulee. Sielläkö tasurin etupuolella kahvassa on vielä säätö? Auton allahan ei ainakaan ole kun vaijerit menevät kummatkin suoraan sinne kahvan takana olevalle tasurille. Vaijerit uusin pari vuotta sitten.
Comment