Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rattia heilututtaa voimakkaasti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rattia heilututtaa voimakkaasti

    Mihinkähän pitäisi lähteä vikaa kohdistamaan, kun ratti heiluu edestakaisin vauhdissa 90 +-10 km/h melko voimakkaasti. Muissa vauhdeissa ei juurikaan ole ratin heiluntaa havaittavissa. Heilunta on viime kuukausina vain voimistunut. Jotain kolina-ääntä kuuluu, kun renkaista vääntelee käsin ja ääni tulee molempia renkaita heilutettaessa. Eräs tyyppi epäili hammastankoa. Alatukivarsien puslat on vaihdettu, ohjauskulmat on säädetty, renkaat tasapainotettu ja vanteetkin on uudet, joten noissa ei pitäisi olla vika.

    #2
    Mitenkäs raidetangot päät? Pyörien tasapaino?

    Comment


    • #3
      Ei kai sinulla ole sama vika, kun minulla = aluvanteiden keskittämisrenkaat puuttuvat /väärän kokoiset vanteiden keskireijät? Samanlainen oire on minullakin. Lisää mutua: Liian leveät renkaat-huonosti tasapainotetut (vaikka ko liike väittää toista). Etupyörän laakerit? Yläpään osien väljyys? Väärä renkaiden ilmanpaine?

      Comment


      • #4
        Vanteiden pitäisi olla ihan sopivat ilman keskittämisrenkaitakin? Ei noissa niitä olekaan. Vanteet mallia 6.5x15 ET45 Advanti S326 keskireikä 57.0 mm. Talvirenkailla oli sama juttu tosin ei niin paha. Tuntuu, että koko ajan vaan homma pahenee. Alamäessä, ja kun kaasua ei paina niin paljoa ja erityisesti vapaalla rullattaessa, ratin heilunta on pahimmillaan. Tienpinnasta on myös aika paljon kiinni. Sileällä tiellä ei juurikaan heiluttele.

        Comment


          #5
          Niin eihän tosiaan keskittämisrenkaitai tartte jos vanne on suoraan sorvattu audin navalle.

          Meillä taitaa olla 57.1 noi kaikki sovitusrengaat mitä sarjoissa tulee.

          Comment


          • #6
            En oikein osaa muuta sanoa kun, että käy katsastamassa audi. Eikohän katsastusmies löydä jostain löysää? Pirullinen vika.

            Comment


              #7
              Kaverikin kertoi oivan tavan selvittää onko autossa jotain selkeetä vikaa auton alla.
              Vie auton autokatsastukseen vaikkei oliskaan aika. Hinta ainakin pitäis olla kohdallaan :)

              Siis aivan kuten Jorma sanoi.

              Comment


              • #8
                Varmaan on tuo vasemman puoleinen vetonivel, joka tuon ratin heilutuksenkin aiheuttaa. Tänään parkkiksella ympyrää ajettaessa kuului ääni naks naks naks noin sekunnin välein, ja ääni ei ollut kova, mutta kyllä sen juuri kuuli. Suojakumi oli tuossa keväällä rikki ulommasta vetarista vasemmalla puolella ja uusi kumi vaihdettiin, mutta oli sitten nähtävästi nivelkin kerennyt ottaa damagea. Ratin heilutuksetkin alkoi vähän ennen kuin huomasin suojakumin rikkoutuneen.

                Comment


                  #9
                  Olet selvästikin jäljillä- vetari vaihtoon. Kannatan molempien (oik/vas) vaihtoa samantien. Ei ihan halpaa mutta kouriin tuntuva parannus ajamiseen.

                  Comment


                  • #10
                    Miten laadukkaita liene nuo Löbron vetonivelet? Esim. motonetin kautta näyttäis saavan.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäislaatua

                      Comment


                        #12
                        vipotuksesta

                        Ovatko renkaat varmasti ehjät ja _pyöreät_? Syksyllä ostetussa lötkössä oli talvirenkaista 2 kpl kudosvaurioisia - aiheuttivat melkoista vipotusta rattiin heti nollasta lähtien. Pienempi vaurio saattaa alkaa oireilla vasta vähän korkeammalla nopeudella. Yli satasta ei tuolla viitsinyt edes koittaa ajaa. Päällepäin ei mitään vaurioita renkaissa näkynyt, mutta rengasliikkeen tasapainoituskoneella pyöritettäessä ei tarvinnut edes liitua käyttää kun huomasi missä vika oli. Parissa renkaassa oli melko reilusti pysty- ja sivuttaisheittoa. Autolla oli selvästi ennen kesärenkaitten alle laittoa ajettu jonkin rajun kanttarin tms. yli ja jätetty sitten hajonneet renkaat takaloosteriin liikkeen huoleksi. Se on sitä r*ssä-mentaliteettia...vanha itänaapurin konsuliauto kun on kyseessä.

                        Eipä sitten tarvinnut ihmetellä onko aurauskulmat viimeksi säätänyt ollut vain laiska ja säätänyt vain toiselta puolelta, kun ratti oli suoraan ajaessa vinossa, vai ovatko kulmat oikeasti pielessä. Eihän sitä haritusta ollut kuin muutama aste...

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa sateiden aikaan oli havaittavissa sellainen ilmiö, että ratin heiluminen väheni kymmenesosaan siitä mitä taas nyt kuivalla kelillä. Ei ole naksettakaan kuulunut sitten sen yhden kerran kokeilun jälkeen, mistä liene naksunut. Välillä tärisyttää kyllä koko koria. Ja sitten myös vaihdekeppiä varsinkin kakkosvaihteella tärisyttää.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt myös havaittavissa jarruttaessa, että jarrupoljin potkii takaspäin, niinku ois ABS-jarrut. Ei vaan ole ABSeja. Liittyneekö tuohon ratin heilumiseen sit millään tavalla...

                            Comment


                            • #15
                              epäilisinpä et sulla on kierot jarrulevyt...........jos poljin kerran potkii takaisin (ja täristää rattia samaan aikaan ?)

                              Comment


                              • #16
                                Tuli jarrulevyt vaihdettua eteen. Kovasti oli levyt kuluneet, kun oli enää noin 18,5mm paksuutta (22mm uudet) ja kilometrejä mittarissa vain reilu 130000. Ratin tärinät väheni, eivät poistuneet kokonaan. Jarrupoljinta täristää vieläkin jarruttaessa, ei tosin ihan niin paljon. Kori tärisee vanhaan malliin, jarruttaessa voimakkaasti ja ajaessakin jonkin verran. Väljyyttä ei vaan löydy sitten mistään.

                                Comment


                                • #17
                                  Niin ja renkaat on uudehkot, joten niissä ei pitäisi vikaa olla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Navan ja levyn väli puhdas? Ei paljon tarvi olla ruostetta tms. niin tärinä on varma.

                                    Comment


                                      #19
                                      Omassa satkussa oli aiemmin samankaltaisia ongelmia. Ratin vispauksesta selvisin etupyörien laakereiden vaihdon kautta. Laakereiden väljyys tuntui myös jarrupolkimessa takaisin potkimisena.

                                      Tärinän kanssa elelin pitemmän aikaa, kun mistään ei löytynyt vikaa, ei edes katsastuksessa. Lopulta vaiva paheni todella hankalaksi, vaimon ajettua kolarin, ja auton tultua merkkiliikkeen korjauksesta tärisevänä takaisin. Koska kolari oli mallia toinen auto kylkeen pyörän kohdalle, tulin epäilleeksi murrosta. Ulompi olikin korjauksessa vaihdettu, mutta syylliseksi paljastui sisempi, jossa kuppi oli haljennut ja antoi välystä pyöriessään enemmän. Se kolaroitu puoli meni samaan piikkiin ja toisen vaihdoin itse heti perään. Siihen loppui myös tärinät, joten tämänmoinen arvaus täältä suunnasta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistäs muusta kuin jumittavista jarrusatuloiden männistä voi jarrulevyjen kieroutuminen johtua, kun mulla meni Motonetin (huippulaatuiset siis) levyt viikossa kieroksi? Mitään sen kummempia voimajarrutuksia ei ole harrastettu. En vain voi uskoa, että Motonetin levyt sentään niin surkeaa laatua olisi.

                                        Liukutapit on upouudet ja männätkin sai painettua normaaleilla papukaijapihdeillä suht helposti sisään. Jarrupalat on uuden uutukaiset vag-tuotteet. Ei vaan viittis mennä ostamaan kalliita kunnon levyjä ja todeta viikon kuluttua että nekin on kierot.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ettei virhe olisi tapahtunut kuitenkin vaihdossa? Käsijarrua ei tulisi vedellä ennenkuin käyttöjarrulla männät ovat asettuneet kohdilleen. Muuten "automaattisäätö" ei oikein saa hommaa tehtyä ja jää kanittamaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tarkennetaan sen verta, että kyseessä on etujarrut, ainakin viimeksi kun käsijarruvaijerit vaihdoin, ne menivät taakse :) Eihän tuommoisessa karvalakkimallissa mitään levyjarruja takana ole, hyvä vaan, eipähän ole ongelmia jumittuvan kässärimekanismin kanssa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Noniin, palataanpa aiheeseen. Nastarenkaiden vaihdon jälkeen ratin tärinät lähtivät samantien. Aluvanteisiin tuskin tuli vikaa kesken kesää, kun ei mihinkään kanttiinkaan tullut niitä ajettua. Vähintään kaksi kesärengasta oli siten varmaankin epätasapainottunut itsestään, kun tärinät kesän mittaan vaan paheni ja paheni. Ja tuli kesärenkaatkin vaihdettua edestä taakse ja takaa eteen eikä sekään poistanut tärinöitä. Tärinöitä oli hieman viime kevättalvellakin nastarenkailla, mutta ne johtuivat varmastikin etujarrulevyistä. Ensinnäkin ne olivat paljon alle minimipaksuus suosituksen. Lisäksi levyn sisäpuolella jarrupalat ottivat kiinni levyn ulkokehälle, koska levyssä oli jo jarrupalojen korkeuksinen noin kaksi millimetriä syvä ura. Keväällä sitten näkee, saako noita kesärenkaita tasapainotettua kohdilleen...Mitenkä yleistä tuo renkaiden epätasapainottuminen lienee?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla kävi niin kun oli vasta maalatut alumiinivanteet niin niistä lähti irti liimalla laitettavat painot jotka aiheuttivat tärinöitä. Hieman vesihiomapaperilla karhensin lakkapintaa ja tasapainotutin uudelleen niin pysyivät kiinni.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mulla on kanssa nyt ilmennyt tuota ravistus vaivaa. Sitä ilmenee nopeusalueella 80-110km/h ja on voimakkaammillaan noin satasen nopeudessa. Kun vedättää kovasti ei ravista yhtään. Lisäksi kun nopeus on noin 120 ja siitä ylöspäin ei ravista. Mutta alhaisemmilla nopeuksilla, tasainen veto päällä tai vapaalla tai moottorijarrutuksessa ravistaa perusteellisesti. Itse epäilin vetoakseleita, mutta kun kokeilin ei niistä nivelistä mitään ääniä kuulunut. Sisemmissä nivelissä tuntui olevan noin 1-2 mm välys pyörimissuunnassa. Olisko kellään mitään lisävinkkiä kuinka niiden kunnon voi testata vai pitääkö purkaa ja katsoa sisälle? Etupäässä on paljon suht hintavia osia, eikä viitsisi summamutikassa alkaa niitä vaihtamaan. Alatukivarren puslat näytti aika kehnoille, ja kun isolla ruuvarilla väänsi ne liikkuivat edes-taakse noin 5-8mm. Onko normaalia? Hommasinkin jo noi uudet puslat. Onko vaikea vaihtaa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Käy tasapainottamassa renkaat, vaikka olisikin tasapainotetut. Omassa autossa piti toisen kerran käydä tasapainottamassa, ja sitten vasta tärinät hävisivät. Ja ihan samanlaiset oireet oli. Pienestä se on kiinni.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ratin ravistus ajaessa

                                                      Minulla oli v-87 Audi TD 1.6 ja ostin siihen Nokian rolsterit kesäkumeiksi:Ajelin pari viikkoa ja alkoi täristää 50-110/h nopeuksilla.Tasapainotutin uudelleen ja täristys loppui.No taas viikon päästä alkoi täristää kun nostimme turbon paineita 0.7>1.2bar ja syöttöjä myös.Ajelimme testejä nopeudet pyöri 170-183/h välillä ja kiihtyvyys hyvä, kun revitimme.Renkaat täristi ja tutkimuksiin ed.tasapainotus liikkeeseen ja kato !Renkaat ei kestäneet revittelyä ja kovaa vauhtia.Tuli vyvikoja etupyörän renkaisiin,takuuseen ei tullut uusia renkaita>revitetty ja ajettu hulvattomasti oli liikkeen vastaus.Tärinää ei ollut kun kiihdytti,enimmäkseen kun löysäsi kaasua.


                                                      Ostin toisesta liikkeestä Misukat alle ja siihen loppui tärinät ja ei muuta kuin menoksi.
                                                      Joten renkaita kun olen ostanut,niin vain laatumerkkejä,hinta ei ole ratkaissut ,vaan laatu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulla heiluu ratti 90km/h vauhdissa..ja nimenomaan kesäpyörillä.
                                                        Pitäs olla laakerit, nivelet, ohjauskulmat ja tasapainotukset kunnossa.
                                                        Eli onko muilla vastaavia onkkelmia vai alanko syyttämään kasikuupan herkkää ohjausta ja nokian nrh:n kesärenkuloita.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikko, mutu on, että tasapainoitus on pielessä. Tekijöitä on rengasliikkeissä monenlaisia. Kokeile toista firmaa, jos ei ole uudet/juuri laitetut kumit jolloin takuu työstä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitoksia vinkeistä. Täytyy vielä aistia... tekis mieli laittaa talvirenkaat eteen ja koittaa niillä kuinka ravistaa, vai ravistaako ollenkaan. Kesärenkaat ei nimittäin ole mitkään laaturenkaat vaan edellisen omistajan hankkimat Barumit. Kävin tasapainottamassa ne noin 2 viikkoa sitten. Asentajan mukaan ei ollut pahasti epätasapainossa, mutta soikeat eturenkaat vaihdettiin taakse. Ei auttanut. Täytyy tutkia ja miettiä pitäiskö käydä tasapainottamassa jossain toisessa firmassa uudestaan... Edit: Unohtui mainita, että asentaja ähräsi yhden renkaan kanssa kauan: laittoi painon, kokeili, laittoi toisen painon ja kokeili ja laittoi vielä sen jälkeen alkuperäistä vastaavan painon takaisin. Mystistä. Itse olen aina ostanut vain laaturenkaita ja niin tulen tekemään jatkossakin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X