Nelivetoisessa ei renkaat silleen kulu kuten etu- tai takavedossa jos alusta ja ajotapa vaan on kunnossa. Sen puoleen voi ostaa vaikka ne vähän kalliimmat kun niillä kerhon ratapäiviä hangaten pääsee monta vuotta. Sitä ajoa kun ei yleensä tule kuin enimmilläänkin 100 tai 200km per ratapäivä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
"Rata"renkaat harrasteautoon...?
Collapse
X
-
Kyllä nyt sopiva koko ja hinta ratkaisi. Tilaukseen lähti siis Federal 595 RS-R, koossa 245/35 r18. Hintaa kierrokselle jäi 466e kotiovelle toimitettuna.
http://www.ebay.com/itm/121749842428...%3AMEBIDX%3AIT
Comment
-
Itsellä on kokemusta Toyo R888, Kumho V70 ja Toyo R888R renkaasta, joskin tuolla viimeisellä ajettu vain noin 100 kierrosta. Kumho Medium ei kestä ajoa. 80-90 kierrosta melko lailla maksimimäärä. Toyolla ajaa varmaan noin 200 kierrosta, ehkä ylikin. Auton säädöt ovat hieman erilaisia eri renkaille mikä on syytä pitää mielessä. Toyon puolelle kallistun tuossa vertailussa.
Comment
-
Semisliksi-keskusteluita on näemmä kaksi, tämä ja tuo toinen (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=49882) mutta tässä aktiivinen keskustelu päällä joten jatketaan tähän.
Muutamia vuosia eri ratoja tahkoneena päätin nyt kokeilla tälle kaudelle itsekin ensimmäistä kertaa semisliksejä, ja aluksi budjettiluokassa. Vaihtoehtoina vertailin tuossa ylempänä mainittuja Federal 595 RS-R:iä sekä uudempaa, juuri markkinoille tullutta versiota 595 RS-RR:ää jotka valmistaja luokittelee molemmat UHP-luokan renkaiksi. Saatavuudessa oli kuitenkin hieman haasteita, ja toimitusajat jopa paria kuukautta joten päädyin lähes yhtä edullisiin mutta astetta pitävempiin FZ-201:iin, jotka valmistaja luokittelee puolestaan Semi Slick -renkaiksi.
Tulee olemaan mielenkiintoista verrata noita katurenkaisiin, ja myös kierrosaikoihin muuten samalla kalustolla. Saa nähdä tuleeko lisääntyneen gripin seurauksena myös puslajumppaa tälle kesälle, onko muilla semisliksien käyttäjillä millaisia kokemuksia alustaan kohdistuvasta rasituksesta?
Comment
-
Riippuen autosta ja sen kokoonpanosta sanoisin että ensimmäisenä loppuu jarrut. Mutkasta pääsee semeillä nopeammin kaasulle ja jarrutukseen on enemmän nopeutta kun normirenkailla. Jarrua saa painaa paljon enemmän koska renkaalla on pitoa ja lämpöä kehittyy.
Käytännön esimerkkinä normirenkaalla Alastarolla kaikissa pitkän suoran jälkeisissä mutkissa ABS:t on kokoajan pelissä mukana, semeillä vain hyvin harvoin. Autona A4/S4 B5 ja semeinä R888/595 RS-R.
Comment
-
Pitäis saada tuohon kesäautoon vetopitoa lisää. Nykyiset renkaat (Toyo T1R) on 225/50/15 ja leveyttä olis kyllä varaa korin puolesta kasvattaa. Ongelmana vaan on, että leveämpiä renkaita ei tossa halkaisijassa oikein nykyään enää tunnu olevan. Eikä ole monella edes tuota 225 kumia tarjolla, tuo T1R:kin on poistunut Toyolta.
Miten noi semisliksit toimii katuajossa? Tolla autolla ajo on 99%:sti katuajoa, kilometrejä tulee kesässä joku 5tkm, että ainakin sen saisivat kestää.
Kokemuksia noista Kumhoista katuajossa?
https://www.camskill.co.uk/m12b0s677...XC_Noise%3A_XC
Comment
-
Semisliksit toimii kaikissa muissa tilanteissa, paisti vesipatsaan päälle ne nousee heti. Kostealla asfaltillakin toimii jees.
Täältä esim. Toyot halvalla:
https://rengasjatarvike.com/kauppa/
Comment
-
Tuo koko on ehkä hieman haastava enkä ota siihen sen enempää kantaa kun ei ehdi googlaileen. Mitenkäs muut asiat niiden renkaiden ympärillä, pyöränkulmat, iskarit, jouset ja puslat? Vaikka renkailla tehdäänkin ehkä se suurin vaikutus pitoon niin kannattaa silti varmistaa että sillä renkaalla on parhaat mahdolliset edellytykset tehdä sitä pitoa.
Comment
-
Vieras
-
Melkeinpä se on vaan päivitettävä 16" vanteisiin, niin rengasvalikoima kasvaa aika reilusti. Sitten löytyy jo 245 leveitä muutamia vaihtoehtoja tai vaikka noi R1R:t 225 leveinä.
pyöränkulmat, iskarit, jouset ja puslat?
Comment
-
Pirellin P Zero Trofeo R on myös saatavissa tuossakin koossa (225/50/15) ja ihan Suomesta ostettavissa.
http://www.lar.fi/p_zero_trofeo/
Hintaa tosin on reippaasti enemmän noihin Toyoihin verrattuna.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiNykyään siis myydään R888R versiota, pitäisi olla hyväksynnät siinäkin.
Comment
-
Vieras
Mulla jako 5x100. Ei leggerat tai rpf:t hukkaan mene vaikka tuumalla pitääkin kokoa kasvattaa. Onpa sitten tilaa jarruille jos tulee tarve päivittää.
Comment
-
Vieras
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viestiCitroenin jako on 4x108, ja ne "alupeltipyörät" ovat todellakin kevyet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja settari Näytä viestiNostellaas vanhaa keskustelua.
Tarkoitus olisi osallistua tulevaisuudessa enemmän kerhon ratapäiville ja paremmat renkaat olisi S2 coupeen seuraavaksi ostoslistalla. Tarkoitus ei ole ostaa kaupan kalleimpia Misukoita, mutta hinta/laatu suhde nyt paremminkin kiinnostaisi. Eli mitä semi-slicks renkaita kokeneemmat sisäkurvin hinkkaajat suosittelisivat?
Vanteina toimisi kevyehköt BBS RC306 vanteet koossa 8.5x18. Sopiva ratarengas näille voisi olla 225/40
Näitä olen itse ajatellut:
Kumho Ecsta XS KU36
Federal 595 RS-R
Nankang NS-2R
Kertokaa ihmeessä suosituksia/kokemuksia!
Comment
Comment