Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrut vollottaa välillä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrut vollottaa välillä?

    Mikähän mahtaa olla vikana, kun minun auton etujarrut pitävät välillä sellaista outoa ujellusta, mutta vain silloin, kun ei jarruteta.

    Ääni siis on sellaista melko vaimeaa ulinaa, joka arvatenkin tulee siitä, kun etujarruissa jotkin osat alkavat resonoimaan. Itse veikkaan äänen tulevan jarrupaloista jotka värisevät satuloissa ja sieltä ääni sitten johtuu runkorakenteita auton kabiiniin.

    Edit: Poistin virheellisen kommentin, kyllä noi jarrut vollottaa sadesäälläkin, mutta kestää vain vähän pidempään, että ääntä alkaa syntymään.

    Kyseessä on tälläiset jarrut:

    http://s80.photobucket.com/albums/j1...t=P7270028.jpg

    http://s80.photobucket.com/albums/j1...t=P7270024.jpg

    Nuo on siis Brembon valmistavat 4-mäntäiset monoblockit. Levyt A8 323/30mm ja palat Textarin (Porsche orkkis palat kait) sekä "vibration dampperit" Porsche orkkikset.

    Se tässä eniten kiinnostaa, mahtaako jarrujen vollotus olla omainaisuus eikä vika tälläisissä jarruissa. Jarrutettaessa ne eivät pidä mitään ylimääräisiä ääniä ja toimivat muutenkin enempi, kuin hienosti.

    Yksi asia mikä tässä on tullut mieleen ulinan tiimoilta on nuo vibration dampperit. Niiden jarrupaloja vasten tulevassa pinnassa on sellaisen muovikalvolla peitetty tarrapinta. Jäi vähän epäselväksi pitääkö tuo muovikalvo ottaa pois, jotta dampperit liimautuvat jarrupaloja vasten vai onkohan se muovikalvo joku pirun äänenvaimennin siinä palan ja dampperin välissä. Kellään mitään komenttia tästä?

    Toinen juttu mikä tuli mieleen on jarrulevyt. Porschen orkkislevyt on 28mm paksut, nuo minun A8 levyt on 30mm paksut. Jarrupalat olivat aika tiukat uusina juurikin tuon "ylipaksun" levyn vuoksi, mutta eiköhän ne jo ole kuluneet silleen, että välystä levyn ja palan välissä on se mitä tarvitsee olla.

    Kaikki vihjeet ja vinkit tervetulleita.
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 25.8.2008, 09:09.

    #2
    Heiluuko palat miten paikoillaan ollessaan? Siis onko välystä, jonka tuntee?

    Comment


    • #3
      Uutena palat istuivat hyvinkin jämäkästi paikoilleen eivätkä oikeastaan heiluneet yhtään. Tämä toki saattoi olla seurausta siitä, kun levyn ja satulan välys oli periaatteessa hiukan liian pieni (orkkislevy 28mm, minulla 30mm) Nyt ajettuani vajaat 1000km jarruilla, en ole kokeillut palojen heilumista uudelleen.

      Comment


        #4
        Vois kokeilla semmoista, että purat palat irti ja tasaisella alustalla esim p80 hiomapaperin päällä hiot paloista pinnan "auki". Voi olla lasittumaa ainakin paloissa.

        Ja jos ei puhdistusuraa ole, niin laikalla voi puoleen väliin palaa semmoisen ajaa, muttei ihan metalliin asti.

        Levyt kantsii sorvissa esim. kevyesti pyöräyttää.

        Joskus tuommoinekin on auttanut.

        Comment


        • #5
          Pitää varmaan käyttää palat auki ja katsoa, että niiden jouset yms. kiinnitysvärkit ovat ok.

          Ihan heti en kyllä melkein tuoreita levyjä sorvauttamaan lähtisi, jarrutuspuolella ei ongelmia ole ja luulisi sillä alueella ongelmien ilmenevän ensimmäisenä, jos levyt/palat olisivat lasittuneet tms.

          Paloissa on ura keskellä. Merkillepantavaa on myös palojen runsas jarrupölyntuotto. Vanteet on ihan mustana parin viikon ajon jälkeen.

          Kellään muulla ilmennyt vastaavaa vollotusta nelimäntäbremboissa?

          Comment


          • #6
            Mulla on samanlaista vollotusta, mutta vain toisella puolella. Luulin ääntä rikkonaiseksi laakeriksi, mutta vaihto ei korjannut ulinaa. Kuullostaa mielestäni etäisesti rengasmelulta ja tosiaan loppuu heti kun tarjoaa jarrua. Jarruina on RS2 smal redsit ja levyina A8 314 mmx 30mm. Pala on HL osatuonnin halpis, eikä mitään damppereita ole välissä. Palat ovat hyvin "sisään ajettu" clubin ratapäivillä eli tuo levyjen paksuusero ei ainakaan ole syy.

            Rengas ylhäällä kun pyörittelee niin ei ihmeellisiä ääniä kuulu. Epäilen, että pala hankaa hieman levyyn ja tekee ääntä.

            Comment


            • #7
              Pienestä laahaamisesta tulee se ääni. Hivenen kun otti tavaraa pois palojen päistä, niin loppui jollotukset ainakin itsellä.

              Comment


              • #8
                Juu, epäilen itsekin äänen tulevan palan aavistuksenomaisesta laahaamisesta/resonoimisesta levyä vasten. Paljoa se ei kyllä voi laahata, koska jarrut eivät lämpene epänormaalin paljoa tai siis juuri ollenkaan jos ei jarruttele.

                Pitänee ottaa palat pois ja viistota niiden johtoreuna.

                Tämän ohjeen mukaan ne vibration dampperit kuuluu "liimata" jarrupaloja vasten:

                http://www.heumann.com/bigred/index.html

                Tuota kun en tiennyt, niin jätin toisella puolen ne muovikalvot dampperien päälle (ainakin toinen meni oikein:) ja saattaa olla, että sen vuoksi ääntelevät. Ääni tuntuisi tulevan juurikin siltä puolen missä damppereissa on kalvot tarrapinnan päällä, mutta vaikea tuon äänen todellista lähdettä (oikea/vasen jarru) on selvittää.

                Comment


                • #9
                  Mulla teki ihan samaa. Vaidatin parikin kertaa oikean pyöränlaakerin, kun luulin äänen tulevan siitä. Mutta ääni tulikin laahaavasta jarrupalasta. Uudet palat joista piti hieman hioa päädyistä pois, että mahtuivat liikkumaan ja satuloiden pudistus auttoi asiaan. Varmaan noiden vibration damppereiden tarkoitus on vaimentaa resonointia... Itse jätin vanhat sinne enkä niitä liimaillut mihinkään enää. Ääni kuuluu enää todella vaimeasti, jos ollenkaan. Mutta silti toinen satula hieman laahaa, tai ainakin lämpenee jonkin verran ajossa. Pitäs varmaan aukasta koko satula ja tutkia mikä moista aiheuttaa.

                  Comment


                  • #10
                    Otin tänään toisen jarrun auki ja poistin dampperin liimapinnasta sen suojakalvon. Silläpä ei kuitenkaa ollut mitään vaikutusta ääntelyyn.

                    Hoksasin myös, ettei ne palat olleet uritetut. Muistin senkin väärin. Tässä kuvassa näkyy palat ja muutkin roinat mitä jarruissa on:

                    http://s80.photobucket.com/albums/j1...P6070048-1.jpg

                    Pitää varmaan ottaa jarrut uudestaan joku päivä ja viistota noiden palojen reuna ja tehdä mahdollisesti se ura keskelle palaa, jos nuo nyt ovat edes hengissä Ahveniston jälkeen.

                    Comment

                    Working...
                    X