Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vajaavetoisen takapyörien camberin säätö ja vaikutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vajaavetoisen takapyörien camberin säätö ja vaikutus

    Olen ilmeisen oikein ymmärtänyt, että vajaavetoisten (kuten esim. profiikikulkineessa) takapyörien cambereita ei säädetä ihan noin vain. Mutta jos toisen puolen camber on [COLOR=red]-2,10[/COLOR] ja toisen [COLOR=green]-1,40[/COLOR] - eroa siis 0,70, niin näkyykö tuo sitten renkaan (ulko)reunan kulumisena ja jos, niin missä määrin?

    Laskeskelen tässä nimittäin, missä vauhdissa täytyy rengastusta uushankkia, jos auto kerta kaikkiaan vaan kuluttaa yhtä takatassua. Vai unohdanko koko asian, kun tuo kulkee kuitenkin suoraan?

    #2
    Sisäreunaahan tuo syö, jos on syödäkseen.

    Comment


      #3
      No niin, marmorilta tuli "tuomio" - olee jäykkä taka-akseli eikä voi säätää. Tyydynkö siis renkaan/-aiden kulumiseen vai onko jotain stunttia saatavilla? Onko joku tätä virittänyt (romiksen taka-akseli ...)?

      Comment


        #4
        Kyllä sitä voi hieman shimmi rikoilla säätää, mutta on hieman kyseenalainen viritys.

        Comment


        • #5
          Aikoinaan Coupeen rakensin taakse hieman negatiivista camberia, pito parani kaarteissa kun rengas ei sortunut alle niin helposti. Akselipalkin ja navan väliin tuli ohut kiilamainen lisäpala jonka itse jyrsin. Aiheeseen liittyi myös oman takavakaajan rakentaminen jota tuossa mallissa ei alunperin ollut.

          Mielestäni prikoilla ei kannata lähteä tekemään kun vääntöä kohdistuu enemmän pulteille. Ei ainakaan paranna rakenteen lujuutta ja hätäisesti toteutettuna voi olla jopa vaarallinen.

          Comment


          • #6
            En kyllä ihan ymmärrä miten noissa sitten eroa on jäykällä akselilla, ottanut joskus kipeetä?

            Comment


            • #7
              En tiedä kans.
              Mulla oli muuten sama juttu edellisen Passatin kanssa, paitsi kyseessä oli vasemman takapyörän auraus.

              Asentaja vaan sanoi, että saattaa aiheuttaa sen että joutuu ratista vähän panttamaan vastaan. Ehdotti shimmaamista, jos välttämättä haluis kuntoon.

              Comment

              Working...
              X