Tuo pakkasilma on pelkkä myytti koska se kosteus järjestelmässä on jäässä, ei se sieltä mihinkään lähde. Ei se lähde sieltä muutenkaan "puhaltamalla" koska silica rakeet sitovat kosteuden itseensä, ainoa keino on kuivattaa rakeet huolella oikeassa lämpötilassa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Ilman ulospuhallus kulkee samojen ryynien läpi, kuin sisään tullessa ja sen pitäisi kuivattaa ryynejä. Toki hyvin kyllästetyissä pavuissa kama voi tosiaan jäässä. Paineistettuna ilma lämpenee, mutta riittääkö se sulattamaan ja kuivattamaan, who knows.
Jos paineilmasäiliössä on kondenssivettä, ei se kuivatus ainakaan kovasti helppoa ole. Tyhjennys ja ryynien kuivaus/vaihto on ainakin minusta siis joka tapauksessa varsin fiksu temppu.
Comment
-
Terve.audi A6 2012 vaihdoin ilma alustan kompuran, releen ja suodattimen.
Ensimmäinen alustan nosto toimi hienosti, mutta siihen se jäikin.
Kompuran kyllä käynnistyy, mutta auto ei nouse.
Vaatiikorempan jälkeen vikakoodin nollauksen vai pitäisikö pelata ilmankin.?
EDIT: Lisäyksenä vielä ettei kyllä laskekaan.
Comment
-
En tiedä koodeista, kun oma testeri ei lue noita juttuja.mittaristoon vaan tulee ilmoitus, että auto liian matala.ei tosin ole.
Boksi on joo, mutta se ei nyt ole ongelma.
En ole ajellut, kun ehkä 50 kmh pikku lenkin.täytyy testata.
Tyhmä kun olin niin rupesin ryynien vaihtoon ja onnistuin rikkomaan ehjän kompuran, älä kysy miten?.
Toimi kaikki hienosti ennen.ehjää kun ei pitäisi sorkkia prkl.
Ja nyt tuon uuden kanssa ongelmia.
Comment
-
Joo, eli Audin alusta ongelmia pääsin vihdoin tutkimaan.vikakoodeja on nyt nämä
c 1046 00
C11af f0
C1038 12
C10c8 00
Yksi on releestä, oisko siitä kun eilen vaihdoin vielä uuden kun sattui olemaan.
Onko arvon Audilaisilla noista päätellen jotai ajatuksia mikä mättää?
Ja autohan c7 vuodelta 2012.
Comment
-
Sitä itsekin veikkaisin.
nyt homma kuitenkin selvisi kun avasin vielä suojan kompuran edestä.en tiedä ilkeääkö edes sanoa..
katsoin peiliin ja syyllinen näkyi siellä.
oli mennyt suodattimelta tuleva letku lyttyyn kun olin laittanut kompuran sijoilleen.eli ilman puute.
Sen verran asento muuttui kun työnsin kompuran lopulliseen koloonsa.
Nyt nousee ja laskee taas ilman herjoja.
Tämmöistä ti asennusta.
Kiitokset silti kaikille vinkeistä ja katsotaan mitä seuraavaksi laitellaan.
Comment
-
Audi a6 c7 (2017), ilma-alusta ongelma. Auto herjaa air suspension fault ja vehicle is too low, eikä lähde nostamaan ajokorkeutta. Takana oli vuoto pussissa, molemmat takapussit on nyt vaihdettu, mutta ei lähde vieläkään nostamaan autoa. Kompura ei lähde käymään, mutta testattu suoralla virralla, että toimii. Rele vaihdettu, ei vaikutusta.
Auto ilmoittaa myös, ettei ajovalojen korkeuden säätö toimi, katsoin taso-antureiden tietoja ja vasen taka-anturi erosi jonkin verran muihin nähden ja vaihdoin sen varuilta. Tälläkään ei ollut vaikutusta.
Vika koodeja oli alustaan liittyen useita ja kaksi niistä uusiutuu vieläkin:
677386 - Ride-Height System; Plausibility Error C1046 00 [009]
sekä muuten sama, mutta yksi kutonen vaihtuu seiskaksi
677387 - Ride-Height System; Plausibility Error C1046 00 [009]
Koodeja jotka ei uusiudu enää oli:
115968 - Functional Limitation due to excessive Temperature
P178E 00 [008]
403200 - Function Shut -Off Active
C10C8 00 [009]
357643 - Bleed Valve for Ride-Height
C103B 13 [008] - Open Circuit
405256 - Pressure Accumulator for Level Control
C11AF F0 [008] - Leak Detected
onko kompura lämmennyt liikaa vuodon takia ja nyt siellä on joku function shut off aktiivisena?
Mistäköhä lähtisi etsimään vikaa seuraavaksi?
Comment
-
Ja korkeusanturien arvot näyttävät kaikkialla suht samoilta kun heiluttaa autoa kulmista?
Pumppuhan voi myös hyvin kyllä pyöriä, mutta ei jaksa tehdä painetta.
Voit ajaa VCDS:llä pakkosyötöllä paineet säiliöön (olikohan Fill/Charge pressure accumulator) ja sitten täytä akselille pakkosyötöllä paineet (Fill/charge axle). Jos nousee normaalisti, niin sen jälkeen vain vikakoodit pois ja annat auton säätää itse vakiokorkeuteen. Sillä saat ainakin selville, onko vika pumpussa vai antureissa. Jos nostaa ja laskee ok, mutta vetää jälleen vikatilaan, niin ajaisin korkeuden kalibroinnin uudelleen.
Viimeksi muokannut jasso; 17.10.2024, 13:14.
Comment
-
SSP243 kertoo C5 Allroadille seuraavaa:
Säiliön paineesta verrattuna A6 malliin kerrotaan mm. seuraavaa: "The operating pressure is increased to 16 bar owing to the pressure accumulator system."
Ja edelleen näin: "before the vehicle is raised there must be a pressure difference of at least 3 bar between the pressure accumulator and the air springs."
ja vielä lisää nippelitietoa: "The pressure accumulator is made of aluminium and has a storage volume of approx. 6.5 l. The maximum operating pressure is approx. 16 bar."Viimeksi muokannut pta; 17.10.2024, 17:47.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
Samalla toki se kompuran huoltosarja menee paikalleen myös.
Comment
-
Tervehdys kaikille tasapuolisesti ?
Ongelma on seuraava:
Q7 ei suostu nousemaan eikä kalibroitumaan.
Pumppu, rele ja ohjainmoduli (värikkäät paineilma muoviletkut auton joka kulmaan) on uusittu.
Pumpun saa testerillä käyntiin ja kikkaamalla (käynnistämällä aina uudestaan (60 sekunniksi) paineet max reiluun 10bariin.
MMI:ssä näkyy välillä vain Automatic ja välillä Lift mutta milloinkaan ei autosta nouse mikään kulma eli auto viihtyy niin sanotusti tontissaan.
Vikakoodeina säätörajaa ei opittu tai perusasetusta ei säädetty.
Jos yrittää mennä nurkka kerrallaan säätämään niin tulee vaan odota eikä pumppu käynnisty saati että auto nousis.
On luettu ulkolaisia foorumeita ja tehty kaikenlaista mutta tuloksetta.
Mikä neuvoksi jos vaihtoehtona ei ole for sale eikä marmoritiski?
Comment
-
Kiitos kovasti.
Mistähän löytäis koko ilmajousijärjestelmän komponenttien diagrammin ja tarkemmin "johdotukset/putkitukset" ?
Paineakkuna tarkoitat ilmeisesti painesäiliöitä joita on ilmeisesti 2 kyseisessä autossa ?
Se mikä ihmetyttää on et toinen testeri näyttää pumpun käydessä paineen nousevan mutta toinen testeri (Bosch) näyttää jonkun paineen olevan aina alle 3bar.
Ilmeisesti mittaavat eri sensoreita ja se mitä Bosch mittaa olisi kiinnostavaa tietää?
Mittaako sit jotain ilmapussia vai onko muuallakin painesensoria?
Comment
-
Volkspagelta SelfStudyProgrammia lukemaan: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_362.pdf
Kyllä se Quu nousee n. 6-8bar paineella, mutta kannattanee nostella tunkein avuksi ni ei joudu kompura koville ja anturit on alueellaan - ne eivät ole alueellaan normaalisti, jos pussit on "tontissa".
Käytä filliä etu tai takapäälle alkuun ja kun saa lähelle niin sitten voi alkaa kalibroimaan.
Paineantureita ei ole kuin venttiliblokin sisässä ja painearvo mikä näkyy on vain "syötön/täytön" aikainen.
- 1 like
Comment
-
En muuten löytänyt etupainesäiliötä enkä tiedä minne se olisi enää voitu piilottaa kun altapäin katsottuna kaikki suojamuovit hitollaan?
Minkälainen puhallusjärjestelmä Kompuran isolta päältä lähtee kun en keksi minne se menis?
Takana on säiliö mutta siellä vain pieni sininen letku kuten ilmeisesti etusäiliössäkin (jos olis)?
Säiliöden täyttö tapahtui vain ja ainoastaan pienestä sinisestä linjasta venttiilipöydän lähdöstä?
Minne se pumpulta lähtevä iso musta letku lähtee jos kerta sille ei ole edes säiliötä?
Kalibrointi (pumppu) menee aina lukkoon kun ei ekalla kalibrointikerralla onnistu täyttö ja tulee herja että ohjainlaite lukossa.
Auton korkeusanturit antavat liki saman ~0.50mm (0.50-0.56mm) arvot paitsi etuvasen joka tarjoaa aina 0.71mm.
Keula nousee pihalla satunnaisesti mutta persepää ei lähes koskaan.
Sit jos kaikki kulmat nousevat niin pitää ilman kevyesti vuorokauden (tiedän että pitäis pitää enemmänkin).
Sit kun vuorokauden jälkeen autoon menee sisälle niin alkaa tuuletus.
En tajua mitä se tuulettaa? Liekö sitä että saa painua taas tonttiin eikä lähteä minnekään?Viimeksi muokannut Ajii; 20.11.2024, 11:11.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ajii Näytä viestiPumppu, rele ja ohjainmoduli (värikkäät paineilma muoviletkut auton joka kulmaan) on uusittu.
Mitä vikaa vanhassa oli?
Comment
-
Ei tarvitse venttiiliblokia koodailla/kalibroida - tottelee ohjainta.
Lienee se iso musta letku kompuran imu/poisto, joka menee V8:ssa oikeaan ilmansuodatinkoteloon. Kuuntele mistä se "tuuletus" kuuluu - yleensä silloin tapahtuu täyttö, kun painesäiliöstä täyttää nurkkaa, joka on alhaalla virrat kytkiessä - silloin kuuluukin kuulua venttiiliblokilta ääntä. Ei saa tuossa vaiheessa kyllä laskea minnekkään, jos et ole sitten poistanut jotain painavaa autosta.
Nosta tunkilla auto comfort-korkeuteen, sit fillillä täyttö pääty kerrallaan tontille ja sit tunkit pois ja kalibrointi.
Suosittelen VCDS:llä tai vastaavalla tuota calibroimaan - itsellä ainakin huonoja kokemuksia muista.
Toinen painesäiliö on vasemman eturenkaan kivisuihkussa osin muovien suojassa - näkyy SSPn kuvassa letkuineen. Itsellä oli puhki jo 180tkm kohdilla, 7v vanhana. Sillon kuuli pihinän aina autosta poistuessa.
Ja tässähän on sitten se tasaus myös virtojen sammutuksen jälkeen, joka voisi selittää yön laskehtimista, jos vuotoa jossain:
SSP:Vehicle level correction after occupants exit the vehicle, after 2, 5 and 10 hours depending on requirements.
Täytä mitä menee tolppiin ilmaa ja laita tunkkimoodi päälle(estää täytöt) - mittaa joka kulma vanteesta pyöränkaareen ja aamulla uusiksi - ei saisi laskea yhtään näin voi tutkia mikä nurkka vuotaa. Sitten saippuavettä suihkimaan venttiiliblokille ja tolpalle, jos vajuu. Tolpan vuotoja on tosin vaikea löytää - suojamuovi/kumi ylös ja alapäästä voi löytää o-renkaan vuodot itse palkeita ei niinkään. Etutolppien letkunrikkoventtiilien liitos on yksi ensimmäisistä arvauksista, kun ovat suolasuihkussa.
Letkunrikkoventtiilit letkussa tolppien kyljessä on olleet näissä se ongelma myös, että juuttuvat kiinni ja auto ei nouse eikä laske minnekkään ja antaa mechanical failure-koodia, kun venttiili auki, eikä auto laske. Syy on järjestelmässä oleva vesi, joka näillä keleillä jäätyy.
- 1 like
Comment
-
Mitä meinasit Fill-täytöllä?
Kompuraa on vaikea saada oikein mitenkään käyntiin.
Milloin herjaa testeri ettei pääsyä $22 koodilla.
Olisi hienoa jos kompuran saisi vaikka pariksi minuutiksi käyntiin vai pitääkö se auton alta pakkosyöttää käyntiin isoista virtapiuhoista vai mistä?
Tunkki eli Jack-modekaan ei vaikuta mihinkään tai ainakaan anna mitään käskyä käynnistää kompuraa.
Jos auto joskus sattuu nousemaan tontista niin se on lähes aina vain etupäästä tapahtuvaa.
Peräpäätä ei saa oikein millään ylös :(Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 16:33.
Comment
-
Nosta perä tunkilla alueelleen ni alkanee tapahtua. Yli alueen, kun on mittaukset niin tuskin edes yrittää...
VCDSsä on tyhjennys ja täyttö tällee: https://youtu.be/zWpB5R8NavA?si=151uc3X7i52FSwFB
Kyllä se käy jos lämpörele ei leikkaa lämpötilan takia ihan niin kauan, kun paine on mielestään riittävä tuolla Fillillä - ainakin tuon pari minuuttia, jos ihan tyhjä on - jos lämpörele leikkaa niin useammassa erässä vaan. Kompura kuumenee paikallaan kyllä melko nopsaan.
- 1 like
Comment
Comment