Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Fibo Näytä viesti
    Etupää tippuu edelleen kahden tai kolmen yön seisonnassa selvästi, vasen nurkka alas asti ja oikea nurkka vähän vähemmän.
    ...huomasin, että etupään tippumisen lisäksi oikea takanurkka itseasiassa nousee useamman sentin ja vasen takanurkka tippuu noin sentin, kun auto on seisonut pari yötä.
    Kun auton kori ei ole veltto, niin yhden nurkan painuessa alas vastakkaisen nurkan kuormitus vähenee. Tuo ainakin osittain selittää takanurkan nousemisen. Etunurkan tyhjeneminen tuo myös lisää kuormaa vierekkäisille nurkille, joten nekin niiaavat vähän.

    Mitä muille nurkille tapahtuu, kun nostat vasemman etunurkan tunkilla tukivarresta (kurakaaren reunasta mitattuna) oikealle korkeudelle? Voi olla, että vain se vasen etunurkka vuotaa.

    Comment


      Koittanu Kuukletella A6 4F järjestelmän/painevaraajan painetta...Oma kompura tuottaa n. 9 bar, eikä aina ihan tuotakaan...Nimim. pitääkö alkaa kompuran vaihtoon?

      Comment


        Vanhemmassa Allussa, samanikäisessä A8:ssa ja samoin uudemmassa Q7:ssa on 16bar maksimipaineet niin epäilisin, että on 4Fkin sama paineakun paine 16bar, johon pyrkii paineakun täyttämään. Volkspagen SSP:t tuon kertoo.
        Moni muukin on epäillyt, että olisi alempi, kun auto paikallaan näitä logitellaan ja nähdään vain pussien paine tuolta venttiiliblokilta. MUTTA jotta pusseihin saadaan se 6-9bar paine, kun auto seisoo taytyy paineakulla olla suurempi paine, että se ilma liikkuu oikeaan suuntaan. Hyvä logittaa ajossa painetta ja katsoa tuleeko painetta rajanopeuden ylityksen jälkeen eli käyttöönotossa(=ekaa kertaa aamulla) yli 43km/h ajaessa. Q7 aloittaa tuolloin ja lopettaa, jos nopeus tippuu 27km/h alle tai lämpötila- tai aikarajoitus katkaisee kompuran pyörimästä. Voisiko joku ystävällinen tarkastaa minulle samalla, missä arvoissa lämpötila pyörii kompuran käydessä, kun nousee niin nopsaan 200asteen päälle itsellä.

        Comment


          Uudella kompuralla paikallaan nosti 12 ja risat bar. Kompuran lämpö lopussa 64 astetta kun oli nostettu auto takajouset maasta Allroad asentoon. Etujousissa oli jokin verran ilmaa, eivät olleet maassa...

          Comment


            Paljonko on lämmöt, kun pumppaa paineakkua 16bar ajossa, pumppauksen aikana? Siellä on kompura kovimmilla. Minulla huitelee 200astetta, kun kompura pyörii ja laskee sinne 60asteeseen, kun lopettaa.

            Comment


              Just tulin koeajolta: 15.9 bar ja 66 astetta max.

              Comment


                Iso kiitos. Sit mulla jostain syystä kompuran käynti häiritsee mittauspiiriä, kun nousee kompuran käydessä lämmöt tasaisesti uudellakin kompuralla 200asteeseen. Varoittava esimerkki, kun jätätte autoa pajoille, joissa nostellaan virrat päällä niin aina TUNKKITILA päälle! On siellä lämpörajat ja muuta, mutta kuormittuu ilman jäähdytystä melkoisesti ja jostain syystä mulla nyt nousee lämmöt - uudella ja vanhalla kompuralla sama homma - pitänee ilmajousien ecua epäillä seuraavaksi... Onko ilmajousituksen ecuvikoja ollut kellään?

                Comment


                • Ootko kokeillu mitä tapahtuu, jos lämpöanturin liitin on irti? Jotenki nuo lämpötilat vaikuttaa samalaisilta mitä itsellä tuossa allroadissa se toinen lämpötila arvo mitä kummastelin tuolla aikasemmin. Kuten aikasemmin mainitsit ir mittarilla mittaamistasi lämpötiloista, niin tuo 70 astetta on varmasti lähellä totuutta ja tuntuu, että jostain syystä oikea tieto ei nyt mene perille. Näyttääkö se samaa lämpötilaa, kuin missä auto on jos kompura ei ole käynyt?
                  Viimeksi muokannut Teemu.R; 14.6.2024, 18:37. Perustelu: Kirjoitusvirheitä

                  Comment


                    Onko tässä tapauksessa IR-lämpömittarilla mitattu arvo luotettava? Onko heijastuskerroin otettu huomioon? Kuinka laajalta alueelta mittaus on tehty?
                    Noilla IR-mittareilla on helppo sohotella sinne sun tänne, mutta usein mittauksen luotettavuus on mitä sattuu ellei käyttäjä ole perehtynyt mittalaitteen ominaisuuksiin.

                    Maavikaa tässä epäilisin vaikka maaoitukset onkin käyty läpi. Luotettavan mittaustuloksen saamiseksi mittaisin kompuran käydessä jännite-eroa todelliseen maahan nähden enkä pelkkiä ohmeja. Mittausjärjestely voi olla haastava.

                    Comment


                      Olen C6 Allroadissa katsellut välillä OBDelevenillä ilmajousituksen livedataa ja se näyttää kahta eri lämpötila-arvoa kuutoskanavalla. Toisessa on lähtöarvona aina 80C ja toisessa suurinpiirtein ulkolämpötila. Korkeimmat arvot mitkä olen itsellä nähnyt noissa ovat noin 125C ja 65C. Kompuran ei ole kyllä tarvinnut koskaan pitkiä jaksoja olla käynnissä.
                      Ajattelin vaan, että voisiko nuo korkeat yli 200c lukemat johtua tuosta, että anturi näyttää lähtötilanteessa jo ihan liian korkeaa lämpötilaa?

                      Comment


                        Lähtee ulkoilman lämpötilasta tasaisesti nousemaan käydessään. Normaalisti riittää 30-40s jolloin lämpötila kerkiää nousta 180asteeseen. Jos on tasonnosto tehty niin pyörii pidempään ja yli 250astetta nousee lämmöt. Kun kompura pysähtyy niin 10ssä sekunnissa tippuu lämmöt 50-60een asteeseen. Vanhalla lämpötila-anturilla lämpötilaan reagointi oli hitaampaa eli uusi anturi on pahempi. Mutta tosiaan ei vielä häiritse eikä mittaristoon tule ilmoituksia niin homma ok. Pelkään vaan että hälyt lisääntyy ja viimein puottaa järjestelmää vialle ja TPMS hälyä ruutuun, kuin vanhalla kompuralla.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                          Mitä muille nurkille tapahtuu, kun nostat vasemman etunurkan tunkilla tukivarresta (kurakaaren reunasta mitattuna) oikealle korkeudelle? Voi olla, että vain se vasen etunurkka vuotaa.
                          Tämä oli hyvä vinkki, kiitos! Muut nurkat palautuivat muutaman millin toleranssilla normaalille korkeudelle, kun eniten tippunutta nurkkaa tunkkasi.

                          Comment


                          • Hei ryhmäläiset!

                            Oma A7 täräytti eilen tuollaisen vikavalon ja tänään luin vikakoodit josta löyty C104500. Onko ketään joka osaisi auttaa mikä mahtaa olla tai onko ollut kyseinen sama vika joskus?? Vika siis ilma-alustassa ja en itse ajossa huomaa mitään eroa aiempaan. Yön aikana ei mikään nurkka ollut silmin nähden painunut.

                            Comment


                            • Tämmönen homma audi a8 d4 autossa. Elikkäs ensin herjas oikeanpuoleista korkeuden tunnistinta, jonka vaihdoin ja tein alustalle adaptoinnin tms netti ohjeen mukaan. Nyt tuli tuo allaoleva herjaus tasaisessa ajolla hyvällä tiellä.

                              Address 34: Level Control Labels: 4G0-907-553.clb
                              Control Module Part Number: 4H0 907 553 B HW: 4H0 907 553
                              Component and/or Version: LUFE-DAEMPFER H16 0095
                              Software Coding: 008000
                              Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
                              ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003017 (AU64)
                              ROD: EV_AirSuspe_003_AU64.rod
                              VCID: 2B5F4581426B29CEC6-807E
                              2 Faults Found:

                              455692 - Sensor for Ride-Height
                              C1048 07 [00001000] - Mechanical Failure
                              Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                              Freeze Frame:
                              Fault Priority: 2
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 21
                              Mileage: 194868 km
                              Date: 2024.07.21
                              Time: 15:15:32

                              403200 - Function Shut-Off Active
                              C10C8 00 [00001000] - -
                              Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
                              Freeze Frame:
                              Fault Priority: 1
                              Fault Frequency: 1
                              Reset counter: 13
                              Mileage: 193804 km
                              Date: 2024.07.03
                              Time: 12:20:11

                              Comment


                                Tuo 455692 on vasen etu anturi ainakin 4G A6:ssa. Lähtisin sieltä etsimään vikaa.

                                Comment


                                • Kiitoksia ja jännää että kun viimeeksi tuli tuo herja niin siinä luki tosiaan, että oikea etu ja nyt ilmoitti eri tavalla. Näköjään nuo kaikki saa vaihtaa....

                                  https://www.ross-tech.com/vag-com/ca...elcontrol.html

                                  Tässä tosiaan jäi epäselväksi se että syötetäänkö korkeudeksi mitattu tulos ja vai kuinka auto osaa sitten tietää että korkeus on oikea, jos vaikka jokaisessa olisi eri etäisyys lokarin alimpaan kohtaan
                                  Viimeksi muokannut mjkorhonen; 22.7.2024, 12:51.

                                  Comment


                                    Syötetään korkeudeksi mitattu tulos. Kun liitetyn kuvan tanko (3) on pituudeltaan vakio, osaa auto laskea jousituksen korkeuden tasoanturin varren kiertymän perusteella tulevan 0-5 volttia signaalin mukaan. Eli auto tallettaa syötetyn millimetrilukeman mätsäämään samanaikaista voltti-arvoa joka sekin varmaan löytyy measuring blockseista raaka-arvona.

                                    Siihen tuo lowering linkseillä madallus perustuu että ne vääristävät tasoanturin varren kiertymää verrattuna auton todelliseen korkeuteen.

                                    Comment


                                    • Jep eli Itselläni vakio tangot. Jos auto on aivan tasaisella ja eri pyörissä on muutamia millejä eri korkeudet, nii kompensoidaanko korkeuseroja vähentämällä ja lisäämällä syötettävää korkeus arvoa?

                                      Comment


                                      • Ei kompensoida. Autolle kerrotaan vain ja ainoastaan se sen hetkinen mitattu arvo. Auto laskee itse "kompensaatiot".

                                        Oletetaan (keksitty) tilanne missä esim vasemman etunurkan anturi antaa ohjainlatteelle tällä hetkellä 2 voltin jännitteen (arvoalue 0-5 V). Mittaat napa-kaarietäisyydeksi esim 380 mm. Nyt auto tietää, että 2 voltin jännite vastaa 380 mm napa-kaarimittaa. Jos ohjainlaitteelle on kerrottu (l. tehtaalla ohjelmoitu), että auton pitäisi olla esim 390 mm korkeudessa, niin auto osaa korjata asentoaan tämän perusteella. Ohjainlaiteelle on tehtaalla kerrottu, että 1 voltti on xx millimetriä, mistä voidaan laskea että paljonko korjausta tarvii tehdä.

                                        Auto laskee keskiarvon vasemman ja oikean puolen kesken ja katsoo, että tämä akselikohtainen keskiarvo on sen mitä tehtaalla on kerrottu, että sen pitäisi olla.
                                        ​​

                                        Comment


                                        • Kiitos selventävästä vastauksesta. Elikkä kun vaihdoin oikean etu anturin ja meni n.1kk ja tuli tuo ns. vasemman etuanturin herja niin meneekö noi nyt kaikki lähiaikoina, että vaihdanko loput kolme tunnistinta samalla?

                                          Comment


                                          • Kyllä ne tasoanturiviat on tainneet aika yksittäisiä olla, et varmaan turhaa vaihtaa niitä loppuja varuiksi. Jos jotain ennakoivaa haluaa tehdä, niin herkistelee ja voitelee joka nurkasta ne anturien tankojen nivelet

                                            Comment


                                              Tuo viimeksi tullut herja viittaa juurikin mekaaniseen ongelmaan eli voitelua kaikkiin liikkuviin osiin kuten edellä jo neuvottiin.

                                              Comment


                                              • Tosiaan sillo n.1kk sitten vaihdoin eteen sen oikeanpuolen anturin sekä joka pyörään nuo orkkis välitangot jotka samalla voitelin.

                                                Comment


                                                  Yllä oleva tasoanturin toiminnan selostus oli yksinkertaistettu versio, mutta jos sen perusteella aletaan oikeastii tutkimaan signaaleja huomataan sen olevan nippelitasolla väärin.

                                                  Tasoanturilla on 2 puolta: (Lähde SSP 243)
                                                  1. analoginen puoli ohjaa ajovalojen korkeussäätöä (vasemman puolen anturit) ja
                                                  2. digitaalinen, jonka PWM-signaali ohjaa alustan korkeussäätöä.

                                                  Anturin signaali kertoo anturin kiertokulman, mistä ohjausyksikkö osaa laskea korkeuden. Mikäli vipuvarsien pituutta muutetaan, niin tämä laskettu korkeustieto on luonnollisesti väärä.
                                                  Oman vm 2002 Allroadin anturit toimivat 200 Hz taajuudella, mutta seuraava sukupolvi käyttää 800 Hz taajuutta.

                                                  Korkeusanturi on kontaktiton eli siellä ei ole mitään rikki menevää potentiometrin liukua. Siksi olenkin ihmetellyt miksi Allroadissani yksi anturi piirtää tasaisella moottoritiellä suoraa viivaa eli ei reagoi pieneen tärinään. Tämä sytyttää aika-ajoin merkkivalon mittaristoon. Suurempi töyssy sammuttaa vikavalon, koska siitä saadaan muuttunut signaali. Ominaisuus ei johdu tankojen jumittamisesta, sillä olen uusinut tangot. Ilmiötä en ole myöskän pystynyt toistamaan kuin moottoritiellä.

                                                  Click image for larger version

Name:	Angle_Sensor.jpg
Views:	346
Size:	223,3 Kt
ID:	1975435 Click image for larger version

Name:	Angle_Sensor_PinOut.jpg
Views:	341
Size:	70,9 Kt
ID:	1975436
                                                  Viimeksi muokannut pta; 24.7.2024, 12:17. Perustelu: Lisätty liitteet

                                                  Comment


                                                  • Aivan Itselläni tulee tuo herja juurikin motatilla ja sillo kun siskoni ajaa tätä autoa. Itselläni on tullut vain kerran kun ajoin väsyneenä motarilla ja havahduin piippaukseen. Ilmeisesti tässä nuo asentamani uudet orkkis välitangot on väljiä jolloin ne eivät liikuta anturia?

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Srock Näytä viesti
                                                      Hei ryhmäläiset!

                                                      Oma A7 täräytti eilen tuollaisen vikavalon ja tänään luin vikakoodit josta löyty C104500. Onko ketään joka osaisi auttaa mikä mahtaa olla tai onko ollut kyseinen sama vika joskus?? Vika siis ilma-alustassa ja en itse ajossa huomaa mitään eroa aiempaan. Yön aikana ei mikään nurkka ollut silmin nähden painunut.
                                                      Vastataan nyt itse itselle, jos vaikka jollain tulee sama ongelma. Elikkäs vika löyty ja yllättäen se oli se kaikista kallein osa joka oli hajonnut eli kompura?Ihan tätä en osannut odottaa. Kompura siis haljennut muutamasta kohtaa ja täten päästi painetta ulos. Uutta kompuraa tilalle ja ~2000€ köyhempänä toimivan auton kanssa kotiin.

                                                      Comment


                                                        Huh. Minun '02 vuosimallin Allroad maksoi 2019 tammikuussa 2400 €. Siis toimiva auto.
                                                        Tuossa huoltohinnassa taisi olla useampi tunti vianetsintää tai sitten liikkeessä kompressorin katteet oli todella kohdallaan.
                                                        Tämäkään ei ole se halvin kauppa, mutta myy alkuperäisiä Wabcoja.

                                                        Comment


                                                        • Mikä on muuten suositus, jos ilmajousilla varustettu auto on ulkona seisonnassa talvellakin, niin kannattaako ilmajousien takia autoa käynnistää vähän väliä? Eli onko jotain haittaa, jos jousia tai kompressoria ei ole käytetty vaikka kuukausiin?
                                                          Viimeksi muokannut Rik3; 5.8.2024, 09:47.

                                                          Comment


                                                            Jos tuota oikein teknisesti ajattelee niin kannattaa käyttää ettei paikat jumetu. Itse vaihtaisin myös ajokorkeutta, pussi `kuluu` eniten siitä kohtaa missä kääntyy `itsensä sisään`.
                                                            Vaihdoin tuossa taannoin itselle takapalkeet, hölväsin jousipussin ulkopuolelta silikonisprayllä, tiedä sitten auttaako mutta ei ainakaan asiaa pahenna...

                                                            Comment


                                                              Jossain oli juttua ehkä täälläkin, että kovilla pakkasilla ois hyvä pumppailla alustaa ylös alas että kosteus poistuu (ja kuivaa pakkasilmaa tulee tilalle). Yritin tätä toteuttaa viime talvena itse, paha sanoa oliko hyötyä vai ei kun auto toimi hyvin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X