Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiVenttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.
Vika ei tietenkään ole tullut vielä kuntoon. Auto seisoo normaalisti lämpimässä tallissa mutta nyt viime yönä joutui olemaan ulkoruokinnassa. Aamulla kun läksin liikkeelle niin alustan valo vilkkui keltaisena uudelleen käynnistykseen saakka. VCS:llä vikakoodit lukuun.
Koodi:Sunday,26,November,2023,10:18:58:08647 VCDS Version: Release 23.11.0 (x64) Running on Windows 11 x64 www.Ross-Tech.com Address 34: Level Control Labels: 4L0-910-553.lbl Control Module Part Number: 4L0 910 553 H HW: 4L0 907 553 Component and/or Version: LUFTFDR.-CDC H03 7870 Software Coding: 0015520 Work Shop Code: WSC 31414 790 00001 VCID: 2F3BEE7A6B1F5002869-807A 3 Faults Found: 01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291) 008 - Implausible Signal - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00101000 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 37 Reset counter: 115 Mileage: 219992 km Time Indication: 0 Date: 2023.10.23 Time: 19:35:31 Freeze Frame: Error Code: 78 01583 - Leak in System Detected 000 - - - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100000 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 12 Reset counter: 115 Mileage: 220174 km Time Indication: 0 Date: 2023.11.14 Time: 12:22:18 Freeze Frame: Error Code: 70 02645 - Valves for Level Control System 003 - Mechanical Failure - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100011 Fault Priority: 2 Fault Frequency: 1 Reset counter: 116 Mileage: 220489 km Time Indication: 0 Date: 2023.11.26 Time: 09:53:26 Freeze Frame: Error Code: 141
Lienee vettä systeemissä. Aiheesta on ihan TSB: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...23921-9999.pdf
Comment
-
Kyllä tuo Q7 kin antaa silloin tällön mekaanista vauriota ilmajousista, kun avaa venttiilin ja nurkka tai pääty ei laske. Vettä todennäköisesti, kun korjaantuu kun saa lämpimään talliin sulamaan ja alusta pari kertaa ylös ja alas. itse huomasin, että letkurikkoventtiilit(näitähän ei ole kaikissa) on se jäätyvin osa ja vaihdoin kaikki nyt ei ole yhtä taajaan jäätynyt, ilmeisesti se jousi kuoleentuu.
Kuormureihin on olemassa jonkinlaista jäänestoainetta, mutta onko kellään kokemusta millasta toi on ja mitä ryynit siitä tykkää?
Kannattaa muistaa vuotoja etsiessä niin asettaa renkaanvaihtotilaan - silloinhan ei säätöjä tapahdu ja mittaa kaarista keskiöön mitat ja seuraa mistä laskee. Siinäkin huomasin yhden vuotavan palkeen kohdalla, että jää helposti ristiriipuntaan, eli ristikkäiset nurkat + moottori kannattelee helposti vuotavaa takapussia.
Comment
-
Aerolia käytetään kuorma-autoissa ja perävaunuissa mutta se ei ole suositeltavaa, poistaa rasvan, kuivattaa venttiilit. Liikaa käytettynä venttiileistä tulee nestetoimiset ;-) Aerol laitetaan ilmasäiliöön, ryyneihin ei ikinä.
Kuivain(ryynit) kun on kunnossa, niin kemikaaleja ei tarvitse.
Comment
-
https://4x4airseals.com/product/air-...ion-repair-kit
Tuolta tilasin huoltosarjan. Kuuklettamalla toki muualtakin.
Ryynejä pelkästään raskaan kaluston varaosaliikeistä mutta tiivisteitä ei sitten tule luonnollisesti mukana eikä männän rengasta.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=mdy1...channel=Veikra
Tuon metallilieriön sisällä on muovilieriö, sekin kannattaa kopistella irti. Itsellä oli kosteutta kun avasin. Varmaan löytyy muitakin videoita avuksi.
A6 4F Kompurapaketti roikkuu kolmen pultin varassa jousitettuna. Mutterit, ilmapilli ja sähköpistoke irti niin murikan saa pöydälle.
Eikä sitten kannata katkaista kompuran sylinterin pulttia... Yo. firman sarjassa ne onneksi tulevat uudet.
Comment
-
-
En ehtinyt vaihtaa ryynejä ja kompuran tiivisteitä yms. ennen kun lähdettiin Tahkolle. Täällä on aika napakasti pakkasta ja jo menomatkalla alkoi ilmajousituksen keltainen valo vilkkua. Tänään aamulla vasen puoli oli tontissa ja toinen ylhäällä. Ei ole tänään ollut vielä ajoa niin en turhaan käynnistänyt autoa ja katsonut nouseeko auto ylös.
Comment
-
Onko vikakoodeja? Saatko sitä lähelle minnekään lämpimään?
Itse nilkutin hyvin varovasti 30 km takapussi räjähtäneenä, mutta en suosittele kokeilemaan. Sehän oli vain iskareiden pohjaanlyöntikumien varassa, mutta minulla hyllyssä odotteli toinen pari takaiskareita, joten otin riskin.
Comment
-
Nousi se nyt onneksi kuitenkin. Ja kun tästä Tahkolta pääsee tunnin verran ajamaan niin saan auton talliin yöksi.
Koodit
Thursday,04,January,2024,16:22:00:08647
VCDS Version: Release 23.11.0 (x64) Running on Windows 11 x64
www.Ross-Tech.com
Address 34: Level Control Labels: 4L0-910-553.lbl
Control Module Part Number: 4L0 910 553 H HW: 4L0 907 553
Component and/or Version: LUFTFDR.-CDC H03 7870
Software Coding: 0015520
Work Shop Code: WSC 31414 790 00001
VCID: 2F3BEE7A6B1F5002869-807A
4 Faults Found:
01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 44
Reset counter: 148
Mileage: 220505 km
Time Indication: 0
Date: 2023.11.26
Time: 13:12:59
Freeze Frame:
Error Code: 78
01583 - Leak in System Detected
000 - - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 21
Reset counter: 148
Mileage: 220532 km
Time Indication: 0
Date: 2023.11.27
Time: 17:51:25
Freeze Frame:
Error Code: 70
02645 - Valves for Level Control System
003 - Mechanical Failure
Freeze Frame:
Fault Status: 11100011
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 31
Reset counter: 110
Mileage: 220545 km
Time Indication: 0
Date: 2023.11.27
Time: 20:59:43
Freeze Frame:
Error Code: 141
01400 - Suspension Level Control
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 150
Mileage: 221787 km
Time Indication: 0
Date: 2024.01.04
Time: 11:04:47
Freeze Frame:
Error Code: 67
Viimeksi muokannut TeroPee; 4.1.2024, 16:28.
Comment
-
Voi hyvin olla vain pieni jäätukos putkissa. Kun pääset tallin pihalle, niin nostele ylös alas useamman kertaa pihalla. Pakkanen on mukavan kuivaa ilmaa, joten auttaa kuivattamiseen.
Näillä ilmoilla voi hyvin pudota järjestelmässä olevan ilman lämmöt 30 astetta, niin se jo tuntuu paineessa ja pudottaa alaspäin, jos ei välillä kompura korjaa.
Comment
-
Kotiin on päästy ja nyt saa auto olla tallissa ainakin 1,5vrk. Kuopiosta kun ajettiin Mikkeliin niin sinne päästyä perä oli alhaalla. Mittaristossa paloi ilmajousituksen valoista sekä keltainen vilkkuen että vihreä yhtäjaksoisesti. Lounastauon ajan kun auto lepäsi niin oli saanut sen verran voimia kerättyä että perä nousi ylös ja pysyi kotiin asti.
Kotona yritin saada autoa nousemaan ja laskemaan muttei se sentään siihen suostunut.
Comment
-
Kirjataanpa tännekin ylös, Q7 ilmoitteli töistä lähtiessä että tarvisi pumpata vähän ylöspäin (vihreä merkkivalo), mietin siinä että onpa vähän pompottavan oloinen kun tulin kanttikiven yli tielle. No se pompottaminen vaan paheni ja kohta tauluun keltainen merkkivalo vihreän kaveriksi, välillä paloivat, välillä vilkkuivat. Ajelin kotia muutaman kilsan ja VCDS.llä koodeja lukemaan. Siellä oli läjä odottamassa, leak in system, temp sensor for compressor, turn off due overtemp, height lower limit exceeded jne. taka-akseli oli ihan maassa.
Muutaman kerran kokeilin nollata koodit ja leak, temp sensor ja turn off due over temp kummittelivat jatkuvasti. Ja persaus kentässä. Ajoin auton kylmään talliin ja kävin syömässä sekä lukemassa vinkkejä netistä. Kattelin measurement blokkien arvoja, laskin painetta pois varaajasta ja etuakselilta, tunkkasin takanurkan fyysisesti ylös, kuuntelin suhinoita. Korkeussensorit vaikuttivat toimivan, kompuran lämpötila oli -11 astetta (ulkona -25) ja ei vaan lähde mihinkään. Seuraavaksi tajusin kokeilla kompuran relettä output testillä ja ensi alkuun sekään ei lähtenyt päälle (rejected by controller, sitten tuli joku muu häröpallero koodi output testiin kun taas nollailin vikakoodeja välissä. Lopulta sain releen ohjauksen toimimaan ja rele naksui mutta mitään muuta ei tapahtunut, ei noussut lämmöt kompuralla, ei tehnyt painetta.
Lopulta syttyi ajatus, että jos täältä puuttuu sähköt kompuralta mutta VCDS ei osaa sitä kertoa ja overtemp on joku kontrollerin laskenallinen arvo jota se nyt vinkuu kun luulee kompuran olleen päällä vaikka kuinka kauan. Ja niinhän penkin alta oli 40A sulake mennyt, onneksi oli varaosa olemassa. Sulake paikoilleen, auto käyntiin ja kaikki toimii taas normaalisti. Joku vikahan tuolla on kun sulake on kerran lähtenyt, mutta nyt ei auta kuin seurata.
Edit: Seuraavana päivänä toimi töihin, töistä kaupan pihalle ja kaupan pihasta lähtiessä sytytteli taas valot tauluun, nyt auto pysyi kuitenkin ylhäällä. Katsellaanpa tätä ensi viikolla (nyt -27 pakkasta), onneksi on vaimon auto pihassa.Viimeksi muokannut STP; 16.1.2024, 17:06.
Comment
-
Mulla entinen C7 poltti tota 40A sulaketta, kun kompura alkas olla ehtoon puolella. Lopetti sulakkeen syömisen, kun vaihtoi kompuran. Joten kannattaa henkisesti varautua tuohon n puolikkaan harrasteyksikön menetykseen
Comment
-
Nestejousitettujen ranskalaisten kanssa on aivan yleinen keino lykätä jousituksen pumpun uusimista vaihtamalla 50A sulake tilalle.
"kyllä se sen kestää jos kestää neljäkymmentäkin..."
Ja kestääkin kyllä, 60A sulakkeen kanssa vasta sytty pumppu palamaan ja oli pakko vaihtaa uusi.
- 1 like
Comment
-
Raati oli oikeassa, kompuran vaihtamalla homma alkoi taas pelittämään. Sain minä sen sunnuntaina pakkasen lauhduttua elvyteltyä jollekin mallille ja maanantain pystyi käymään töissä. Tänään tiistaina syttyi töihin mennessä vihreä valo ja palatessa keltainen sitten kaveriksi. Vikailmoitukset on tosiaan laidasta laitaan. Ei kylläkään polttanut enää sulaketta toistamiseen. Oli alkuperäinen kompura vm. -06. Vaihdon tein venttiililohkon kanssa, homma oli nätti, edestä yksi letku, takaa 5 letkua, alta kolme sähköliitintä ja kolme pulttia pois ja paketti oli käsissä. Niin ja pelkääjän puolen pohjamuovi tietenkin ensin edestä pois.
Comment
-
Comment
-
Jaahas, se olisi taas aika uusia C5 Alluun takapussit. Oikean puoleinen alkanut vuotaa, niin että yössä vajoaa miltein tyhjäksi. Nykyiset ovat Arnott Gen 1, ovat n. 2.5 v vanhat ja n. 40tkm ajettu. Kokeilin jo tiivistää O-renkaat uusiksi, mutta eipä se auttanut.
Nyt on kokeiltu käytettyjä Orggiksia, nimetöntä kiinalaista, Miessleriä ja Arnottia, näistä originaaleilla ajeltu eniten. Eteen vaihdoin syksyllä Dunlopit, joten niistä ei kokemusta vielä sen enempää. Nämä vaikutti laadullisesti ihan ok.
OEM takapussia kyllä saa edelleen ainakin Audi Tradition:sta, mutta 444€ /kpl hinta ei houkuta.
Onko raadilla suosituksia mitä laitetaan tilalle? Onko jonkin merkin kestävyydestä hyviä kokemuksia?
Comment
-
Kyllä ne arnotitkin kestää, pitää vain pitää huolta noiden "vanhanmallisten" pussien puhtaudesta. Tuntuu, että eivät oikein tykkää, että hiekkaa jää pussin pintaan ja hiertää pussin puhki
Comment
-
Mulla on toisessa Allussa Arnottin ekat versiot olleet kymmenen vuotta ja vielä mennään. Kiinastahan nuo kaikki tulee eri toleransseilla. Haaste on aina se että niiden kumin paksuus / joustavuus vaihtelee mutta ehkä sitä ei sit ajossa kuitenkaan huomaa. Orkkikset on huomattavasti pehmeämmät kuin nuo muut eli sellaisen kanssa en samalle akseliille uutta vaihtaisi halpaversiota.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiKyllä ne arnotitkin kestää, pitää vain pitää huolta noiden "vanhanmallisten" pussien puhtaudesta. Tuntuu, että eivät oikein tykkää, että hiekkaa jää pussin pintaan ja hiertää pussin puhki
Comment
-
Mulla oli se jakotukki halki ja vuoti sieltä vasemman nurkan alas. Sitten, kun pistin auton tunkkausasentoon ja nostin taka-akselin ilmaan, niin se täydempi oikean puolen pussi räjähti. Ensin se vähän ritisi ja sitten tuli ihan kunnon kajaus. Ostin eBaysta A8 jakotukin, kun ne oli niin paljon siistimmän näköisiä kuin Allroadin alla olleet. Jotain kulmaa siitä joutui vähän viilaamaan.
Ne VOSS-mutterit pitää vetää tosi hennosti kiinni. Jos ne oli näitä, niin 4+1 Nm.Viimeksi muokannut pta; 5.2.2024, 21:07.
Comment
-
Kiitoksia hyvästä vinkistä!
Alkaa näyttämään siltä, että samassa paikkaa vikaa täälläkin. Neljännen kerran kun suihkuttelin vuodonilmaisinta jakotukkiin, niin keltaisen letkun juureen tuli ilmakuplaa. Vaihdoin letkulähtöjen VOSS liittimiin uudet O-renkaat, mutta ei se auttanut. Edelleen vuotaa jostain saman keltaisen (painesäiliö) letkun juuresta. Tilasin tommosen Audi A8:n jakotukin, palataan asiaan jahka osa saapuu ja saan sen vaihdettua.
Comment
-
No niin, 3 viikkoa toimi alusta kiukuttelematta. Kompura toimii edelleen. Nyt auto haluaa ajaa itsensä ihan vinoon sivuttain, eli oikea puoli nousee todella korkealle ja vasen puoli ei pääse lähellekään tavoitetta mutta ei makaa pohjassa. Arvot on tyyliin -36 +36 edessä ja -48 ja +48 takana. Vikakoodina oli extreme unevenness. VCDS:llä nuo ylös menevät kulmat saa tiputettua takaisin normaali tasolle output testin kautta. Mutta akseleita kun yrittää ajaa ylös, niin paine saavuttaa sen 7 bar kohtuu nopeasti mutta auto ei ole missään nimessä silloin ylhäällä, eli niinkuin vasemmalla puolelle ei menisi ilma perille asti. Eikö nuo nurkat ole kuitenkin itsenäiset venttiiliblokista eteenpäin? Kokeilin senkin, että otin järjestelmän ihan tyhjäksi VDCS:llä, auto sammuksiin ja uudestaan käyntiin ja yrittää itse päästä normaali korkeuteen. Silloin vasen puoli nousee kuintenkin jonkun viisi senttiä ylöspäin oikean puolen mukana ja sitten oikea puoli karkaa taivaisiin. Vikakoodeja ei jäänyt päälle. Hyviä ideoita, mitä seuraavaksi testaukseen?
Comment
-
Vika oli noissa venttiileissä. Kokeilin ensin lämmittää kylmän tallin ja auton, josko venttiilit olisivat vaan jäässä. Käytin sitten molemmat vasemman puolen venttiilit irti kun auton sulattaminen ei kerran auttanut ja tökkäsin vaan piippurassin päällä ventiiliin sisälle, kun en sille muutakaan osannut tehdä. Ruuvailin takaisin kiinni ja korkeudensäätö lähti saman tien toimimaan. Helppo korjaus. Olin itse siinä luulossa, että venttiilit hajoavat vain siten että ne eivät päästä painetta pois pussista.
- 2 tykkäystä
Comment
Comment