Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tein teippitestin ja tuon verran oli joka nurkka laskenut noin vuorokaudessa.

    Comment


      Fairyvesi suihkepullossa. Sillä selviää, mistä vuotaa. Nooh, odotetaan mitä myyjä ja huolto kommentoi.
      En usko vian olevan iso.

      Comment


        Joo, kävi vielä tuuria kun illalla vein auton pajalle ja asentaja oli ropaamassa omaa autoaan. Sai jutella hänen kanssaan suoraan ilman rikkinäistä puhelinta välissä.

        Comment


          Isot ongelmat 4F ilmajosituksen kanssa jatkuu... Saaga on mennyt suurinpiirtein näin...

          Taka vasen pussi vaihdettu n. 4 vuotta sitten. Pian tämän jälkeen tuli vikakoodi:
          00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve (N338)
          011 - Open Circuit - MIL ON

          Tällä on menty viime syksyyn asti (n. 60tkm) sen kummemmin asiaa miettimättä, toki keltainen alusta vikavalo ollut mittaristossa mutta muuten toiminut moitteetta.

          Sitten vuosi sitten kesällä alkoi tulla TPMS failure mittaristoon, ja samassa yhteydessä alustan säätö meni MMI:stä jumiin. Tämä toistui sattumanvaraisesti mutta ehkä pikkuhiljaa tihentyen.

          Tänä keväänä tuo alkoi useamminkin tulemaan, lähes joka startilla mutta useasti uudelleen käynnistys vian poisti ja reissu meni murheitta. Välillä kun auto ahdettiin täyteen jäi alustan toimintavalo (vihreä) palamaan kun systeemi jumiutui mutta toki sammui viimeistään uudelleen käynnistyksellä, joskus jonkun ajan kulutttua. Muutenkin kun alustaa tuli kokeiltua niin nousuaika alkoi olla todella pitkä ennen kuin haluttu korkeus saavutettiin, lasku sujui samalla nopeudella kuin aiemminkin.


          Loppukesästä sitten ongelmat alkoivat lisääntymään, ja alkoi tuntumaan että keula ei noussut enää ollenkaan. Viimein elokuulla keula meni kenttään ja alustan valo(vihreä) alkoi vilkkumaan mittaristossa ja tällöin mikään kulma ei tehnyt enää mitään. Tarkennettakoon vielä että alusta ei itseään pudottanut useammankaan päivän seisomisen jälkeen, joten vuotoja pusseissa ei ole.

          Vikakoodit olivat seuraavat:
          00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve (N338)
          011 - Open Circuit - MIL ON
          Freeze Frame:
          Fault Status: 11101011
          Fault Priority: 3
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 51
          Mileage: 273801 km
          Time Indication: 0
          Date: 2020.05.12
          Time: 13:58:46

          02646 - Plausibility of Level Control System (tää tulee takas)
          008 - Implausible Signal - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 203
          Reset counter: 123
          Mileage: 326486 km
          Time Indication: 0
          Date: 2022.08.03
          Time: 21:28:03

          01583 - Leak in System Detected
          008 - Implausible Signal - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101000
          Fault Priority: 3
          Fault Frequency: 254
          Reset counter: 117
          Mileage: 326946 km
          Time Indication: 0
          Date: 2022.08.05
          Time: 09:40:44

          00453 - Function Limitation due to Over-Temperature
          000 - - - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00100000
          Fault Priority: 7
          Fault Frequency: 5
          Reset counter: 99
          Mileage: 345601 km
          Time Indication: 0
          Date: 2023.07.22
          Time: 13:36:30

          01316 - ABS Control Module
          013 - Check DTC Memory - Intermittent
          Freeze Frame:
          Fault Status: 00101101
          Fault Priority: 2
          Fault Frequency: 1
          Reset counter: 92
          Mileage: 347553 km
          Time Indication: 0
          Date: 2023.07.30
          Time: 21:33:12

          Näistä tuo 02646 - Plausibility of Level Control System tulee takaisin ja valo alkaa vilkkumaan ruudussa. Sitten hetken perästä TPMS ja 00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve.
          Autoon on vaihdettu venttiliblokki ja kompura nyt viimeisenä, mutta edelleen auto ei nouse mihinkään vaikka nosturilla nostetaan hieman ettei ole ihan pohjassa. Kompuran toimii ja tekee painetta, mutta paine ei kulmiin asti pääse.

          Olisiko hyviä vinkkejä kuinka nyt jatketaan. Auto on pajalla jolla ei VCDS ole käytössä, mutta menen nyt sinne itse koneen ja piuhan kanssa niin katsotaan jos jotain parempaa löytyy muistista.

          Comment


            Onkohan siellä alustan korkeusanturit (ja johdotus) kunnossa?

            Comment


              Samaa mietin. Käytännössä anturit hyvin pitkälti samat esim 4g:ssä. Aikaisemmassa 4g:ssä yksi anturi oli umpijumissa, josta tuli vikakoodi.
              Kannattaa käydä jokainen anturi yksitellen lävitse, tarkistaa ja rasvata. 4f venttiilibloki ja kompura on oikeassa etukulmassa. Siellä voi hyvinkin olla venttiili jumissa, mikä estää paineen pääsyn järjestelmään.

              Comment


                Tosiaan venttiliblokki ja kompura vaihdettu että niissä ei pitäisi olla.
                Kävin juuri pajalla ja VCDS hieman katteltiin... 3 kulmaa näytti korkeustietona tasaisesti 0,24mA mutta yhden kulman lukema oli 0,00... eli näyttäisi olevan että tuolta ei korkeustietoa saada. En nyt muista kanavaa mitä katsoin mutta siinä oli 3. laatikko tämä mikä näytti nollaa... eli epäilisin että vasen taka kyseessä. Tuota lähdetään seuraavaksi ihmettelemään.
                Viimeksi muokannut jasso; 10.10.2023, 10:46.

                Comment


                  Tajunnan virtaa: Jos kaikkien nurkkien korkeus ei ole tiedossa, niin aika vaikea sen ilma-alustan on nostaa itsensä oikealle korkeudelle. Eikö korkeusanturista ollut vikakoodia?

                  00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve (N338)
                  Joko piuha on poikki tai sitten tämä kela 4F0598081 on poikki. Vaikuttaa iskunvaimentimen vaimennustehoon. Jos samasta nurkasta ei tule korkeustietoakaan, niin arvaisin fifty-sixty johtovikaa.

                  02646 - Plausibility of Level Control System
                  Voisin veikata, että jos yksikin korkeusanturi on sökö, niin järjestelmä on ymmällään.

                  01583 - Leak in System Detected
                  Vaikka auto ei vajoakaan tonttiin, niin jossain päin järjestelmää on vuoto. Pysyykö painesäiliössä paine?

                  00453 - Function Limitation due to Over-Temperature
                  Tuliko tämä vanhalla kompuralla? Jos se ei tuottanut tarpeeksi ilmaa, niin saattoi ylikuumentua.

                  01316 - ABS Control Module
                  Mitä vikakoodeja ABS-modulista löytyi?
                  Pitäisi lukea SSP:stä yrittääkö esim ESP jäykistää takaiskareita, mutta kun se vasen takanurkka ei säädy, niin suuttuu siitä.

                  Comment


                  • Koodit 01583 ja 00453 on tullut kahdesti vastaan kuluneen kompuran yhteydessä. Tässä topicissa aiemmassa viestissä asiaa vähän avasinkin. Sillä VCDS:n "pressure reservioir test" tms saa osviittaa kompuran kunnosta.

                    ja tuo 02646 tuli itselle vuotavan ilmapussin takia, mutta ettei olisi tullut sama koodi myös kompuran kulahtamisen myötä.

                    Comment


                      VCDS kertoo aika paljon dataa järjestelmästä. Sieltä pitää vaan alkaa kahlaamaan arvoja läpi ja yrittää löytää poikkeamia.
                      https://web.archive.org/web/20190103...ecu_10216.html

                      Comment


                        Tosiaan venttiliblokki ja kompura vaihdettu että niissä ei pitäisi olla.
                        Kävin juuri pajalla ja VCDS hieman katteltiin... 3 kulmaa näytti korkeustietona tasaisesti 0,24mA mutta yhden kulman lukema oli 0,00... eli näyttäisi olevan että tuolta ei korkeustietoa saada. En nyt muista kanavaa mitä katsoin mutta siinä oli 3. laatikko tämä mikä näytti nollaa... eli epäilisin että vasen taka kyseessä. Tuota lähdetään seuraavaksi ihmettelemään
                        Oleellista on katsoa myös, että ne arvot muuttuvat herkästi. Aika tyypillinen vika on, että korkeusanturi takeltelee mekaanisesti ja ei seuraa enää pieniä liikkeitä oikein, vaikka sähköisesti onkin yhä täysin ehjä.

                        Comment


                          Jos signaali on staattinen 0,0mA, niin uskoisin että on myös sähköisesti rikki, tai sitten tosiaan joku liitin tai johto. Pitää kattella mikä siellä on kun vaan ehtii. Eiköhän se siitä ala nousemaan kun saadaan joka nurkalta korkeustieto eteenpäin.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                            Joo, kävi vielä tuuria kun illalla vein auton pajalle ja asentaja oli ropaamassa omaa autoaan. Sai jutella hänen kanssaan suoraan ilman rikkinäistä puhelinta välissä.
                            Väliaikatietoa pajalta:

                            Tällä hetkellä kahden vuorokauden aikana vas. etu pää tippuu 1cm alas. Jonka jälkeen koko auto alkaa laskee samalla nopeudella alas. Audin huoltopäälliköltä olen saanut suoran vastauksen asiaan, "Jos ulkoisia vuotoja ei löydy varmasti, kaikki ilmajouset vaihtoon vuorotellen, ensimmäisenä vaihdetaan se ilmajousi mikä epäilyttää eniten"
                            Meidän tapauksessa se vas. etu jousi epäilyttää eniten ja ainakin se joutuu vaihtaa jatko diagnoosia varten.

                            En sitten tiedä voiko etupussissa olla niin pientä sisäistä vuotoa että se olisi tuon syy. Ja miksi koko auto laskeutuisi sen jälkeen?

                            Kustannukset etupussin vaihdolle on luokkaa 1200e, kustannusten jako ei ole vielä selvillä.

                            Comment


                              TeroPee , ainakin C5 Allroad ja Touareg 2011 laskee koko autoa jos yksi kulma alkaa painua. Ehkä uudemmatkin tekevät samaa. Mulla Touaregin vuoto-ongelmiin auttoi venttiiliyksikön vaihto.

                              Comment


                                Venttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.

                                Comment


                                  Siellähän on myös tiivisteitä. Jos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?

                                  Otse tilasin 4B alluun uudet etupussit. Toivottavasti tulee sillä kuntoon, ettei tarvi alkaa venttiiliyksikköä vaihtamaan. Tästä putoaa keula ensin ja perä jää pystympään. Sammutuksen jälkeen järjestelmäpaine alkaa pudota heti.

                                  Comment


                                    Jep, venttiiliyksikön liitosnipoissa on sisällä kaksi letkua vasten tulevaa o-rengasta ja yksi venttiiliyksikköä vasten tuleva. Etenkin sen tulee olla hyvälaatuinen ettei murene kiristettäessä. Nimim. vuotoa parikin kertaa metsästäneenä.

                                    Allun pusseissa yleisin vuotokohta on se iskarin varteen tuleva iso o-rengas. Itse olen sen vaihtanut aavistuksen paksumpaan. Ja yläpäässä on vielä kaksi, sisällä pieni vartta vasten ja iso jousen ja lautasen välissä.

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                      Jos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?
                                      D3 SSP292 mukaan adaptive air suspension tasailee harventuvin aikasyklein autoa virran sammuttamisen jälkeen, viimeinen säätö kymmenen (2h, 5h, 10h) tunnin jälkeen. Mikä liekään logiikka jos yksi nurkka on niiannut muita reilummin, ilmaa sinne vai toisista pois? Joka tapauksessa auto ei jää parkkiin ilma-alustan venttiilit lukossa vaan tekee säätöjään ajan kuluessa.

                                      Sleep mode
                                      After 60 seconds in after-run mode without
                                      receiving an input signal, the system goes
                                      into the energy-saving sleep mode. The system
                                      leaves sleep mode briefly after 2, 5 and
                                      10 hours to check the height level again.
                                      Any difference in height from the specified
                                      value (e.g. due to the cooling of the air in the
                                      pneumatic springs) is corrected by the accumulator.

                                      Comment


                                      • Kun ei ole mitään kokemusta ja hakemallakaan en ole vielä tietoa löytäny niin onko jokin pois softaus mahdollisuus noille jousituksen jutuille. Kojelaudassa palaa keltanen jatkuvasti, ja vihree sillon tällön.
                                        Autoon siis vaihdettu kierrejouset ja mulla ei kohta viikon omistuksen aikana ole tullu perehdyttyä miten se juttu on edes tehty. Kuvassa on oikeen etutolppa.
                                        Ja mietin että haittaakos tuollaset katsastuksella? Nyt se on katsastettu kyllä ihan varmasti keltasen valon palaessa.

                                        Comment


                                          Ei kai se katsastusta haittaa.
                                          Jos autoa on saanut tehtaalta rautajousilla, luulisi löytyvän koodausoptio niille. Muuten en osaa sanoa, miten sitä pitäisi huijata kuvittelemaan, että järjestelmä pelaa kuten orkkis.

                                          Comment


                                          • Totta. Eihän tuo isoa asia ole, mutta kivempi jos kojelaudassa ei palais ylimääräsiä valoja.

                                            Comment


                                              pomo Joihinkin malleihin oli esim. Arnottilla delete-kit jossa oli joku mokkula jolla sai vikavalot pois.
                                              Varmista myös että valojen korkeussäätö toimii rautajousien laiton jälkeen oikein. https://www.arnottindustries.com/coi...nversion-kits/
                                              Viimeksi muokannut ttenhunen; 31.10.2023, 11:12. Perustelu: Lisäsin linkin.

                                              Comment


                                              • Kalibrointi ainakin toimii ja valot jää oikeelle korkeudelle. Mutta pitääpä perehtyä tuohon delete kittiin.
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 31.10.2023, 16:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                Comment


                                                  Täällä juttua asiasta miksei C5 Allroadia ehkä ihan noin vaan koodata rautajousille.

                                                  Tosin BaluParts on myynyt kittiä, jonka mukana on ollut "instructions on how to disconnect the Audi Allroad suspension level warning light system."

                                                  Tuo BlauPartsin koodaus ei kai toimi kuin joihinkin Allroadeihin, sillä nämä alla olevat koodit eivät oikein matchaa heidän ohjeeseen: (Esim minulla on '02 vuosimallin 2.5 TDI:ssä 01016)
                                                  Koodi:
                                                  Motorelektronik (J248) Codierung
                                                  ??0xx: Fahrzeug
                                                   00 = Audi A8 (4D)
                                                   01 = Audi A6 (4B) & allroad (bis MJ 2004)
                                                   02 = Audi A4 (8E)
                                                   03 = VW Passat (3B)
                                                   04 = Skoda Superb (3U)
                                                   06 = Audi A6 (4B) allroad (ab MJ 2004)
                                                  xx0?x: Abgas
                                                   0 = EURO-II
                                                   1 = EURO-III
                                                  xx0x?: Antriebsstrang[
                                                   1 = Frontantrieb mit Automatikgetriebe mit/ohne ESP
                                                   2 = Frontantrieb mit Schaltgetriebe mit/ohne ESP
                                                   3 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe ohne ESP
                                                   4 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe ohne ESP
                                                   5 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe mit ESP
                                                   6 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe mit ESP
                                                   7 = Frontantrieb mit Multitronic (01J)
                                                   8 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe/Nachschaltstufe
                                                  Lisäyksenä BlauPartsin ohjeeseen autolle, jossa on xenonit, niin vasemman puolen korkeusantureille pitää huolehtia sähköt, että korkeussäätö toimii. Tällaisen ohjeen olen joskus bongannut: 50 pin, the larger plug at level control computer. Black power wire pin 49 (terminal 15 of ignition switch) to yellow/red pin 17 (xenon leveling +12 V power supply)

                                                  Mielenkiinnosta asiaan kysyn, että onko tuo muutos merkitty otteeseen? Onko siellä joku korkeusmerkintä yms tietoja jousista/iskareista jne?
                                                  Jos ilma-alustan varoitusvalo ei pala ja vaihtaa kojelautaan blankot näppäimet, niin välttämättä leimalla ei muutosta edes huomata. Varmaan jotain papaerisotaa (todistukset jousista) tarvitaan jos tuollaisen muutoksen tekee virallisesti.

                                                  Comment


                                                  • Mielestäni ei oo mitään merkintää jousien vaihdon suhteen.
                                                    Ei tässä oo kojelaudassa mitään jousituksen näppäimiä.

                                                    Comment


                                                      Minulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
                                                      Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.

                                                      Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.

                                                      Comment


                                                        Isän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                                                          Minulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
                                                          Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.

                                                          Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.
                                                          Profiilin A6.

                                                          Mode-edit
                                                          2009, eli 4F/C6 facelift
                                                          Viimeksi muokannut arto s; 3.11.2023, 11:13.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                            Isän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
                                                            Ei ole osunut, mutta kompuran mukana myydään monesti uusi rele ja joillain sen vaihto näyttää olevan takuun ehto. Ei siis mitenkään tavatonta, että hitsaa kiinni.

                                                            Comment


                                                              Joo minullakin tuli rele uuden kompuran mukana. Jätin vaihtamatta koska vanha toimi hyvin :)
                                                              Releen nimi on J403, ja tuolla sanotaan että se olisi paikassa 6: https://fuseandrelay.com/audi/allroad.html

                                                              Ja kyllähän se rele siellä jumitti, kuulemma alkoi toimimaan koputtelemalla.
                                                              Viimeksi muokannut okkim; 3.11.2023, 11:35.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X