pta , mun käsittääkseni korkeusanturissa ei ole mitään huollettavaa, siellä ei ole toisiaan vasten liukuvia osia vaan perustunee induktioon tms. Eli vain vaihtamalla paranee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Jep. Olet oikeassa. SSP 243 sivulla 23 kerrotaan: "The angle sensor used in the Audi allroad quattro is a contact-free sensor which operates according to the induction principle." ja edelleen kerrotaan, että kulma (=korkeus) kerrotaan "PWM signal proportional to the angle"
Sivuilla 25-26 on vielä tarkemmin kuvattu tuota toimintaperiaatetta ja en ymmärrä miten tuon herkkyys kulmamuutoksille voisi huonontua, kun siellä ei ole mitään kuluvia osia. Mietin sitä, että kun nuo vanhat nivelet olivat ruostuneet jumiin (ja joku oli ihan väljä), niin onkohan tuon anturin akselin laakerointi väljistynyt ja sitä kautta anturi olisi kadottanut herkkyytensä.
Comment
-
PWM-signaalin laatu voi heikentyä sitä tuottavien komponenttien vanhetessa. Myös liitosten hapettuminen/vanhentuminen vaikuttaa signaalin tasoon ja reunojen muotoon. Ja jos tuo on induktioon perustuva anturi, niin ei anturielementit/magneetit ihan ikuisia ole (jos olisi täysin avoin järjestelmä, niin ehkä jonkinasteisella säädöllä/kalibroinnilla voisi saada "toimivat" vanhoista. Mutta yleensä noin sisälle ohjausjärjetelmiin ei pääse ihan turvallisuussyistä)
Comment
-
Edellisestä inspiroituneena kävin ajamassa C5 allulla pienen lenkin kylällä. Käppyrät ovat noin 50 kmh vauhdista valoihin jarruttamiseen ja niistä kiihdyttämisen kautta noin 50 kmh tasavauhtiin. Omaan silmään kaikki kyllä pelaavat, enkä keksi merkittäviä laiskuuksia. Mitäs parviäly on mieltä?
Murheena on siis edelleen, ettei keula, eikä sen myötä peräkään lähde laskemaan edes kalibrointimoodiin laittaessa. Toisen takatolpan venttiilin kansi laskee järjestelmästä paineet alhaisiksi parissa kolmessa päivässä, jolloin keula putoaa alemmas. Kompura pärähtää tulille, kun paine laskee tarpeeksi ja täyttää systeemin. Vikakoodina satunnaisesti sattumanvarainen pyörän anturi, tai useampi. Ainut uusiutuva on control limit surpassed. Auto ilmoittaa ajokorkeudeksi ~50 mm alustan nappien valojen osoittaessa sen olevan mielestään tapissa ylhäällä. Alashan se ei sieltä tulekaan.Viimeksi muokannut arto s; 8.11.2022, 19:42.
Comment
-
Asutaan näköjään hämmentävän vilkkaassa naapurustossa. Aina kun olet laittamassa bleediä käyntiin, naapustossa pärähtää ruohonleikkuri tai tasohöylä, tai lehtipuhallin, you name it. En saanut tolkkua, kuuluuko sieltä mitä, mutta alas se ei tullut.
Oti purkuventtiilin irti kompuran kupeesta. Eihän sitä uudeksi erehdy.. ATX-virtalähteestä ryöstetty 12V aiheutti kevyen napsauksen, mutta ulospäin ei näkynyt liikettä. Tarvisi ehjän viereen referenssiksi. Miessleriltä näyttää saavan kotiin asti muutamalla kympillä, joten otetaan uusi.
Venttiilistä päätellen siellä on kyllä kosteuttakin. Kompuran irti saanti olisi siis kiva, mutta se ei ole enää pohjolahallin hommia.
Comment
-
A6 c7 ilmajousilla. Entinen omistaja vaihdellut korkeusantureita ja auto ei oikein tahdo istua suorassa. Olisiko jollakin laittaa linkkiä tai ohjeita tuohon alustan kalibrointiin vcds? Onnistuin keulaa jo nostamaan mutta nyt oikea puoli on hieman alempana kuin vasen. Anturit ja niiden tangot ehjiä. Saako palautettua jotenkin tehdasasetuksiin?
Comment
-
Comment
-
Potilas 2008 vuoden A8 D3 4.2 TDI sport ilma-alustalla. Erityisesti pakkasella tai lämpimässä tallissakin pari päivää seisoneena nokka vajoaa tonttiin ja erityisesti apukuskin puoli. Selvästi siis paineet katoaa ja vikakoodeista selviää seuraavaa:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 34: Level Control Labels: 4E0-910-553.clb
Part No SW: 4E0 910 553 L HW: 4E0 907 553 H
Component: LUFTFDR.-CDC H07 6340
Coding: 0015510
Shop #: WSC 00011 888 06946
VCID: 2C14D55A8FC224EF43-8078
4 Faults Found:
01400 - Suspension Level Control
001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 101
Reset counter: 141
Mileage: 361096 km
Time Indication: 0
Date: 2022.10.04
Time: 09:49:16
01781 - Vehicle Extremely Un-Level
003 - Mechanical Failure - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100011
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 36
Reset counter: 153
Mileage: 362472 km
Time Indication: 0
Date: 2022.11.13
Time: 11:04:13
01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
008 - Implausible Signal - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00101000
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 149
Reset counter: 155
Mileage: 348839 km
Time Indication: 0
Date: 2022.04.22
Time: 11:47:38
01400 - Suspension Level Control
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 101
Reset counter: 141
Mileage: 361096 km
Time Indication: 0
Date: 2022.10.04
Time: 09:49:16
-------------------------------------------------------------------------------
Vikakoodit siis ajoittaisia ja erityisesti tuo G291 pistää silmään sillä muut vikakoodit voivat olla sen seurauksia. Lisäksi kun autoon laittaa virrat niin kompuran ääni on epätasaista räpinää ja muutenkin tuo vaste alustan nostolle ja laskulle on hidas eli kymmeniä sekunteja. Epäilen siis että ainakin kompura on alkanut tulemaan tiensä päähän, onhan sillä jo 14 vuotta ikää, ja/tai tuo G291 ilmanjakoblokki. Mitään sihinää ei korvakuulolla kuule eli jos, ja kun, jostain vuotaa niin ei ainakaan paljon.
Katselin eBaysta tarvikemalleja (esim. https://www.ebay.com/itm/143999851208) mutta osaako konklaavi kertoa tekeekö niillä mitään? Kompuraa saa halvimmillaan alle parin sadan ja blokkia muutamalla kympillä. Vai mistä kannattaisi varaosaa lähteä katselemaan? Autodocilla on montaa merkkiä ainakin kompurasta mutta maksaa jo päälle 500 euroa ja laadusta en osaa sanoa mitään.
Voihan siellä olla ilmavuoto tolpassakin mutta jotain tarttis tehdä... Vinkit, ja erityisesti tieto, miten lähteä jatkamaan otetaan ilolla vastaan.
Viimeksi muokannut wellu; 23.1.2023, 09:29.
Comment
-
Kompura kannattaisi ostaa käytettynä ja alkuperäisenä ja laittaa siihen uudet männärenkaat. Toki no-name -versioitakin löytyy mutta ne on olleet mulle (Allroad ja Touareg) pettymyksiä. Nyt molemmissa mäntäkunnostettu alkuperäinen Continental. Mutta jos haluat päästä helpolla, Wabco / Continental varmasti toimii. Vaikka tällainen: https://www.miessler-automotive.com/...6-8-Zylinder_1
Comment
-
Moi!
Auto A6 Allroad vm.2013. Tuli vaihdettua kuskin puolelle taakse vuotava pussi, ja siinä samalla käytin kompuran pöydällä ryynien vaihdossa. Ryynithän ois voinut kuivatakkin mutta levisivät niin hyvästi tallinlattialle ettei auttanut kun etsiä uudet. Lopulta sinne löyty sähkömuuntajissa käytettävää silicageeliä. https://hamp.se/tuotteet/muuntajien-...tteet/?lang=fi
Autohan on hyvin pysynyt ryhdissään tämän jälkeen eli vuotoja ei enää missään. Mutta kun auto seissyt yön pihalla pakkasessa ja lähtenyt ajamaan on tullut pari kolme kertaa air suspension fault näyttöön. Pari kertaa on laskenut peränkin maahan. Uudestaan käynnistämällä vika lähtenyt ja auto nostanut perän taas haluttuun tasoon.
Tämmöisiä vikakoodeja löytyi:
0A5503 -Unknown fault code
C10C800 -Toiminnallinen irtikytkentä; aktiivinen
-Satunnainen
0A5505 -Unknown fault code
Oisko kellään antaa mitään vinkkiä mistä lähtis vikaa etsimään?Viimeksi muokannut juhekd; 28.2.2023, 01:03.
Comment
-
Vaikuttaisi samalle koodille / vialle kuin tämä:
https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/2541/
Tuossa syyksi epäiltiin tunkkausmoodia, mutta ei selvinnyt oliko varmasti kyse siitä.
Ehkä se, että laskee perän maahan, tukisi tuon tunkkausmoodin päällä oloa.
Jos vikakoodin lukisi VCDS:llä, niin siitä voisi saada enemmin irti.
Comment
-
Elikkä löytyisikö apuja, vikakoodi nelivedon koodaus virheellinen. Ilmeisesti harvinaisempi vika, koska merkki liike ei saanut korjattua. Kaikki alkoi Tasoanturin vikaantumisesta, lopuksi ilma-alusta ei toiminut ja mittaristoon tuli häiriö valoja useampia.
Vaihdoin Tasoanturin ehjään, anturin vikakoodi poistui. Edelleen ilmoittaa nelivedon koodaus virheellinen ja maavara alhaalla eikä ilma-alustan ohjaus toimi. En yhtäkkiä löytänyt vastaavaa. Audi A6 C5 Allroad -03.
Comment
-
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja juhekd Näytä viestiLopulta sinne löyty sähkömuuntajissa käytettävää silicageeliä. https://hamp.se/tuotteet/muuntajien-...tteet/?lang=fi
https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...84#post1927284
Comment
-
Löytyivät onneksi sähköalalla työskentelevältä tutulta. Poimin vain ensimmäisen linkin vastaavaan tavaraan minkä google tarjosi.
Mutta itse vikaan. En kyllä osaa yhdistää tätä ongelmaa millään tuohon tunkkausmoodiin. Sen oon ainaki lähes joka kerta muistanu kytkeä pois? Tosiaan ku lämpimästä tallista lähtee niin ei mitään ongelmia, mut auto kun seisoo yön pakkasessa niin sillon on joka kerta nuo herjat näyttöön tullut. Oisko tässä nyt järkevin vain saada VCDS nokkaan auto jos sieltä selviäis vähä enempi tietoo?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viestiKompura kannattaisi ostaa käytettynä ja alkuperäisenä ja laittaa siihen uudet männärenkaat. Toki no-name -versioitakin löytyy mutta ne on olleet mulle (Allroad ja Touareg) pettymyksiä. Nyt molemmissa mäntäkunnostettu alkuperäinen Continental. Mutta jos haluat päästä helpolla, Wabco / Continental varmasti toimii. Vaikka tällainen: https://www.miessler-automotive.com/...6-8-Zylinder_1
Comment
-
A7 prefl taitais alkaa kaivata uusia iskareita. Ilmajousissa kun ei mitään vikaa ole niin ajattelin vaihtaa pelkät iskarit.
Kysymys kuuluukin että mistä ja millaset kannattaa laittaa? Kait siihen voi pelkät iskarit vaihtaa?
Ei oo kyllä pienintäkään käryä että onko nuissa mitään sähkösäätöjä.
Comment
-
Katso vaikkapa tästä PR-koodin mukaan varaosanumerot:
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a7...a7/2014-711/4/
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a7...a7/2014-711/5/Viimeksi muokannut Killeri; 29.6.2023, 13:53.
Comment
Comment