pta , kyllä Arnottkin on niitä samoja kiinalaisia. Tutkin niitä aiemmin vähän tarkemmi kun kahteenkin Allroadiin piti hommata niitä. Päädyin sit lopulta kuitenkin korjaaman orkkikset koska anakin silloin ne kiinalaiset olivat aika turhan kovia eikä ulosjousto eronnut sisäänjoustosta millään venttiilin asetuksella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Audin ilma-alustan kanssa painittu ja aimmat vikakoodit saatiin ratkaistua uudella kompuralla. Vanhan avasin ja näyttikin aika huonolta. Näyttikin olevan jo vuodelta 2007.
Kuitenkin pieniä murheita vielä. Keula tuntuu hiljalleen laskevan kun auto seisoo pari päivää. Ylimmässä asennossa vähiten, joten olen pitänyt siinä. Pihinöitä en ole havainnut, tai paikallistanut saippuavedellä. Tuntuu ettei vuoda aina.
Ei kuitenkaan viitteis uutta kompuraa sulattaa jos oikein paljon vuotaa.
Oliko näihin etupusseihen jotain valmista kohtuu hintaista korjaussarjaa ja räjäytyskuvia. Sen jälkeen kun ottaa työn alle, niin pitäs saada aika nopeesti kuntoon. Ei pysty oikein seisottamaan autoa.
Kyseessä siis a6 c6 quattro.
Comment
-
Ensimmäisen iskarin mäntä oli niin jumissa, että en keksinyt miten sen saa ehjänä ulos. Miten olette näitä purkaneet?
Se jälkimmäinen aukesi näin:
Ensin otin pitkän M12 pultin, jonka laitoin iskarin alapään reiästä läpi ja kiristin iskarin siitä ruuvipenkkiin vaakasuoraan venttiili yläspäin. Iskari lepäsi siis hyvässä työskentelyasennossa vaakasuorassa ruuvipenkin leukojen päällä.
Sitten puhdistin suurimmat kurat ja otin lukkorenkaan pois. Laitoin sopivan kokoisen hylsyn tuohon kannen päälle ja naputtelin varovasti kantta alaspäin. Sen jälkeen lukkorengas liikahti ja kohta sain sen irti. Liikuttelin varovasti kantta ja se ei tuntunut olevan kovinkaan tiukassa
Kannen sai nostettua papukaijapihdeillä pois paikaltaan. M8x1 pulttia voisi käyttään myös ulosvetäjänä tässä. Kuvassa pohjalla näkyy musta mäntä, mitä paineilma liikuttelee. Sen liikerata oli alle 1 mm.
Tämä jälkimmäisen tolpan mäntä siis liikkui ja sen sai vedettyä magneetilla pois poterostaan.
Kuvassa näkyy magneetti, jolla vedin männän ulos, mäntä, shimmilevy, kovera prikka, kupera prikka ja shimmilevy.
Tässä vielä kuva noista shimmilevyistä ja jousiprikoista.
Poteron pohjalla näkyy venttiili, jonka liikerata on noin 1,2 mm.
Nyt sitten pitäisi saada avattuo se toinenkin venttiili, että näistä saisi toimivan parin. Kaikki vinkit tähän ovat tervetulleita.
- 2 tykkäystä
Comment
-
+1.
Lämpö voisi olla myös ystävä. Iskarin tapauksessa saa tietty olla vähän tarkkana aen lämmön määrän kanssa.
Yksi mitä olen itse miettinyt, olisi kanteen pulttisäätö iskarin jäykkyydelle. Ainakin eukon allu meinaa orkkisiskareillakin säädön toimiessa mennä vähän pehmeän puoleiseksi matalimmassa asennossa.
Comment
-
Pähkäilin kaverin kanssa, että jos vaikka sorvaisi sopivan lätkän ja vääntäisi siihen kierteen keskelle. Se sitten sopivalla epoksilla mäntään kiinni ja sillä vetäisi männän ulos.
Jos epoksin vetomurtolujuus olisi esim 20 MPa, niin 16 mm halkaisijan lätkällä (p-ala 200 mm2) saisi 4 kN voiman.
Induktiokuumentimella saisi tuon sylinterin lämpimäksi (ei kuitenkaan ole tarve saada sitä punahehkuun saakka) ja iskarin putken ympärille voisi kääräistä märän rätin pitämään sen viileämpänä.
Jotenkinhan tuon pitäisi purkautua vielä lisää, kun tässä on selkeä hahlo, josta se on koottu. Voi olla, että se on vain matala kierreholkki, jolla messinkisylinteri on lukittu paikalleen.
EDIT: Jos mäntä on jumissa, niin ainoastaan mittaamalla voinee varmistaa, että se on pohjassa. Liikematkakaan ei ollut kovin pitkä.
EDIT2: Muistin väärin, että vaimennusteho muuttuisi tyyliin ON/OFF. Näköjään on portaaton:
Viimeksi muokannut pta; 10.5.2022, 21:28.
Comment
-
Mä tein taannoin testejä ja vertailin iskarin rakennekuvaan. Männä olisi tarkoitus liikkua isommissa joustoissa koko ajan ja muuttaa sisään/ulosjäykkyyttä. Ääriasentojen keskellä on löysin kohta jossa virtaus on suurimmillaan. Pultilla männä lukitseminen pohjaan tekee siitä (ainakin teoriassa ja mun testeissä) jäykimmän. En tiedä miksei okkim huomannut eroa.
Comment
-
Kunnon epoksilla on huomattavsti parempi vetomurtolujuus.
Kyllä tämä saattaisi aueta tuosta yläpään hahlostakin kiertämällä, kun vaan ehtisi tehdä kunnon työkalun. Yläosa näyttää sittenkin olevan messinkiä. Tämän messinkisylinterin mukana tulisi mäntäkin pois ja pääsisi herkistelemään sen.
Mikähän tuon kumirinkulan funktio tuossa alempana oli? Aukeaako tuo tötterö jostain alempaakin kumirinkulan paikkeilta? Audin SSP-242:n kuva ei aivan vastaa todellisuutta.
EDIT: Orapilla on näköjään aika tujua hetipitiliimaa 49 N/mm2, jossa täyttökyky on 0,3 mm: https://orapinordic.net/assets/24-631_fin.pdf
Aiemmin katsoin tällaista epoksia: https://fin.sika.com/content/dam/dms...power-1277.pdfViimeksi muokannut pta; 11.5.2022, 19:43.
Comment
-
Oikeanpuoleisesta sain sen kannen alta löytyvän mustan männän ronkittua magneetilla pois. Noi ylemmät kuvat ovat siitä.
Vasemmanpuoleinen on se haastava tapaus, jossa kannen alta löytyvä mäntä on jumissa. Pitäisi saada jotenkin sekin mäntä ulos ja herkisteltyä, että saisi säädön toimimaan. Saisi sitten samaa paria olevat tolpat auton alle, eikä tarvitsisi vaihtaa pussia toiseen tolppaan.
Siellä männän alla on tosiaan näkyvissä tappi, jolla iskari säätyy. Sieltä löytyy myös pieni sisäpuolinen lukkorengas, minkä poistamalla sen venttiilitapin saisi purettua pois. En ajatellut koskea siihen säätömekanismiin.
EDIT: Lisätty alle illan kuvasatoa ja ihmettelyä.
Sorvattiin kaverin kanssa M10 pultin kanta sileäksi ja liimattiin Orapin 24-631 hetipitiliimalla se mäntään kiinni. Puoli tippaa tätä tiksotrooppista liimaa riitti.
Sitten vain tuohon prikka, hylsy, prikka yms fylliä ja vaseliinia kierteeseen ennen mutteria. Induktiokuumentimella sopivasti lämpöä (O-renkaita varoen) ja vääntöä... kunnes pultti irtosi. Jäi vähän epäselväksi, että mikä on männän musta pinnoite, johon liima ei tunnu tarttuvan yhtä hyvin kuin pulttiin. Vähän myös hätäiltiin eli kannattaa antaa liiman rauhassa kuivua. Tunteja. Yritettiin jouduttaa kovettumista lämmittämällä kappaletta. Olisihan siihen olemassa aktivaattorikin, mutta sitä en tähän hätään hommannut.
Tätä sitten toistettiin: Pari kertaa putsattiin asetonilla liimajäämät pois ja sorvattiin putin pää puhtaaksi. Lopulta huomattiin, että mäntähän on lähtenyt liikkeelle. Sitä sitten voideltiin, kolisteltiin vasaralla 14 mm hylsyllä sisään ja taas liimattiin pultti paikalleen ja vedettiin mäntää ulos, heiluteltiin ja vaikka mitä, mutta se perhana ei tule ulos. Painuu kyllä ihan käsivoimin pohjaan ja pyörii tuon pultin kanssa ympäri sormilla pyörittäen.
Nyt loppui aika ja ymmärrys mikä tuota mäntää enää jumittaa. Itse mäntä kyllä heiluu pultista heiluttaen sivusuunnassakin ja tuntuu irtonaiselta, mutta ulospäin vedettäessä pysähtyy aina samaan kohtaan ikään kuin siellä olisi joku stoppari. En kyllä tunnusta liimanneeni O-rengastakaan sinne sylinterin seinään kiinni. Ei kai se voi olla ruostunut siihen männän alla olevaan venttiilin tappiin kiinni?
EDIT2: Mäntä lähti irti.
Kun hetipitiliima oli kovettunut yön yli, niin annettiin induktiokuumentimella lämpöä ja noin 10 Nm momentilla (M10 pultti) se mäntä lähti liikkeelle. Voimana tuo saattaa olla 7 kN suuruusluokkaa!
Männän alta löytyi ruostetta ja tämä iskari ei mene autoni alle. Ne jousiprikat ja mäntäkin ovat entiset.
Hetken aikaa ihmettelin miten tuo venttiilin potero on päässyt kastumaan, mutta kyllähän se selvisi. Se aiemmin ihmettelemäni kumirinkula toimii kuin polkupyörän venttiili: Männän painuessa sisään päin tästä pienestä reiästä pääsee ilma ulos ja jos kumirinkulan alla ei ole ruostetta, niin mitään ei pääse takaisin sisälle. Ikävä kyllä tässä on suunnitteluvirhe ja reikä on yläpuolella. Kerran sisään päässyt vesi ei pääse enää ikinä ulos. Kannattaa siis puhdistaa se kumirinkulan alunen ruosteesta ja maalata sitten kunnon maalilla. Kumirinkulan saanee ruosteesta puhtaaksi sitruunahapolla.
...että ihan helppo hommahan tämä venttiilihuolto on ja kannattaa tehdä vaikka vuosittain.
Seuraavaksi pitää alkaa opettelemaan miten ilmapussi vaihdetaan ehjänä iskarista toiseen ja samalla pääsee mittailemaan sinne uusia O-renkaita.Viimeksi muokannut pta; 14.5.2022, 00:06.
Comment
-
Vaihdoin Allroadin takatolpan seuraavasti:
- Otin esille irrotusöljyn, kuparitahnan ja ruostesuoja-aineet.
- Asetin auton tunkkausmoodiin (pitkä painallus ylös-alas napeista)
- Löysäsin pyörän pultit, 17 mm hylsyavain ja nivelväännin
- Nostin peräpään ilmaan vetokoukun alta
- Laitoin akselipukit helmojen alle tunkkauspisteen kohdalle
- Irrotin renkaan, 17 mm voimahylsy ja pulttipyssy
- Puhaltelin paineilmalla paikkoja puhtaaksi
- Irrotin ilmaletkun tolpasta ja teippasin sen pään umpeen, 10 mm kiintoavain
- Ruiskuttelin irrotusöljyä pultteihin
- Irrotin tukivarren alta suojuksen, 5 mm kuusiokoloavain (2 kpl M6 kuusiokoloruuvi)
- Irrotin korkeusanturin tangon yläpäästä, 2 kpl 10 mm kiintolenkki, joista toinen voisi olla ohut
- Irrotin tukivarren etupuolelta ABS-anturin johdon suojuksen, pieni hylsyavain
- Löysäsin iskarin alapään, 18 mm hylsyavain ja kiintolenkki
- Löysäsin iskarin yläpään pultit, 13 mm hylsyavain
- Irrotin ylätukivarren pyörän navasta, 18 mm hylsyavain ja kiintolenkki
- Irrotin jo aiemmin löystyttämäni iskarin pultit
- Pulttasin metrin mittaisen laipallisen putken pyörän napaan ja väänsin navan irti ylätukivarresta
- Painoin yhä napaa alaspäin ja puristin iskarin kasaan. Samalla autoin sorkkaraudalla iskarin alapään ulos poterosta ja sieltä se luiskahti ulos.
- Uuden tolpan asensin samaa kautta
- Laitoin iskarin alapään pultin reikään
- Kiersin vähän ilmapussia alapään muovikauluksesta, että sain yläpään reiät kohdalleen (Arnotteissa ei ole kohdistustappeja)
Huomioita:
- Ilmaliittimien kiristysmomentti on aivan olematon. Juuressa oleva O-rengas tiivistää sen.
- Kierrätin ilmaletkun iskarin ja renkaan välistä, sillä oikealle puolelle meni vasemman puolen iskari. Letku riitti hyvin, eikä osu mihinkkään..
Huomaa, että kaikki puslat pitää kiristää vasta, kun auto on oikealla ajokorkeudella, etteivät ne jää jännitykselle!
- Kun auto oli pyörillään, niin asetin sen 2. korkeuteen ja tunkkausmoodiin
- Mittasin etäisyyden takapyörän keskeltä lokasuojan reunaan
- Tunkkasin tukivarren alta nurkan ylös ja otin renkaan pois
- Säädin tunkilla navan aiemmin miittaamalleni korkeudelle
- Kiristin ylätukivarren pultin momenttiin
- Kiristin iskarin alapään pultin momenttiin
- Asensin pyörän takaisin paikalleen ja kiristin pultit momenttiin
- Poistin tunkkausmoodin ja tein koeajon
Lopuksi purin autossa kiinni olleen räjähtäneen tolpan:
- Irrotin yläpäästä muovitulpan
- Avasin alta paljastuneen mutterin pulttipyssyllä, 16 mm tulppahylsy
- Kiersin ilmapussia noin 1/4 kierrosta ja vedin sen irti iskarista
Iskarin ilmapussi oli alapään taitteen kohdalta aika huonossa kunnossa.
PDC-venttiilin kannen alle oli päässyt vettä. Mäntä on niin jumissa, ettei se lähtenyt pienellä naputtelemisella liikkeelle.
Kunpa löytäisin jostain iskarin, missä on toimiva venttiili.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Tasalaatuisia ovat sensorit...
3 koodia 4geen jousituksesta. Kaikki sensoreilta, mechanical failure.
Koodit: 455688 - Sensor for ride height. Mechanical failure. 455690 - Sensor for ride height. Mechanical failure. Sekä 455692 - Sensor for ride height. Mechanical failure.
Nyt en ole varma, on kyseessä yksi ja sama sensori. Ja erilainen mekaaninen vika.. Samaa mietitty muuallakin => Klik
Comment
-
A6 C7 3.0TDI Q -11 Alkanut myös parin viikon sisään heittämään ajossa satunnaisesti läjän erroreita, yleensä tasaisella moottoritieajolla. Nämä tulee siis yhtäaikaa:
- Air suspension fault
-ACC and audi braking guard not available
-Main beam assist: system fault
-Audi adaptive light: system fault
Vikakoodiksi tarjoaa joka kerta 455693 - Sensor for Ride-Height C1048 07 [008] - Mechanical Failure. Varaosanumero : 4H0941286G
Tarkoitus on katsoa ensiksi että onko siellä joku tanko mahdollisesti jumissa ja tarvittaessa herkistellä ennenkuin lähtee anturia tilailemaan. Varsinainen kysymys kuuluu siis, että onko jotain hyväksi todettuja antureita suositella? Merkkiliike tarjosi 267,40e, JM-tech 99e, Miessler 86e. Sitten ebay ym löytyy sekalaista vaihtoehtoa.
Comment
-
-
A6 2015 Compen vänkärinpuolen takarengas alkoi ilmanpaineista valittaa viime viikolla ja ihmettelin, kun ulospäin näyttää ihan normaalilta. Nyt sitten huomasin, että kuskinpuolen takarengas ei laske normaalisti alas. Testailin eri asetuksia/korkeuksia ja liikkuu kyllä, mutta esim. Dynamicillä jää todella ylös.
En ole vikakoodeja vielä lukenut, mutta kysynpä jo nyt, että onko mitään hajua missä vika voisi olla?
Vänkärinpuolen takarengas Dynamic:
Kuskinpuolen takarengas Dynamic:
Vänkärinpuolen takarengas Auto:
Kuskinpuolen takarengas Auto:
Viimeksi muokannut AKoponen; 22.8.2022, 09:41.
Comment
-
-
Kiitos. Onko tuosta 20 min. videosta joku tietty kohta, joka pitäisi tehdä?
Onko muuten normaalia, että auton sammuttamisen jälkeen autosta noustessa ilma-alustasta kuuluu lyhyt ääni, joka kuulostaa siltä, että jostain pääsee paineella ylimääräiset ilmat pois (kompura tms.)?
Tällaisia vikakoodeja löytyi alustan osalta. En vielä osannut VCDS:llä katsella lukemia. Mainittakoon vielä, että autoon on edellinen omistaja laittanut ne madalluslinkit.
Address 34: Level Control (J197) Labels:. 4G0-907-553.clb
Part No SW: 4G0 907 553 G HW: 4G0 907 553 F
Component: LUFE-DAEMPFER H19 0783
Coding: 008002
Shop #: WSC 02391 785 00200
ASAM Dataset: EV_AirSuspe 003025
ROD: EV_AirSuspe_VW51.rod
VCID: 2F3BEF01D79E1313665-807A
2 Faults Found:
455690 - Sensor for Ride-Height
C1048 07 [008] - Mechanical Failure
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 216
Mileage: 121350 km
Date: 2022.07.27
Time: 10:02:14
403200 - Function Shut-Off Active
C10C8 00 [008] - -
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 1
Reset counter: 216
Mileage: 121350 km
Date: 2022.07.27
Time: 09:12:22
Comment
-
Tuo on todennäkösesti vasemman takakulman korkeussäätöanturin vikakoodi. Lähde mm. tämä: https://www.audiworld.com/forums/s7-...codes-3019272/
Alempi vikakoodi tulee ainakin silloin kun on käytetty renkaanvaihtomoodia MMI:stä. Korkeussäätöanturi esim. eBaysta orkkiksena 130-150€, marmorilta satasen enemmän. Tarvikkeena saa alle satasella. Ensiapuna anturin linkkuihin voitelua, sillä sain itse jatkoaikaa aina puolisen vuotta kerrallaan, sittemmin vikatila ilmeni tiheämmin ja vaihdoin anturin. Vanhan linkku oli jo aivan valmis verrattuna pakkauuteen anturiin.
Mitä tulee kompuran suhahduksiin, on normaalia jos joskus suhahtaa parkissa kun auto tasaa korkeuden oikeaksi. Esimerkiksi silloin, jos purkaa painavaa tavaraa pois kontista.
P.S. jos viestisi on topicin viimeinen, muokkaa viestiäisi ja lisää siihen kysymyksiä, älä kirjoita joka kerta uutta viestiä.
- 1 like
Comment
-
Ohjainlaitteen 34 Advanced Measuring Values löytyy kaikki mitä ilmajousitukseen liittyen tarvii, nurkkien korkeudet, pussien paineet jne.
Ilmajousitushan tasaa auton suoraan auton pituus- ja sivusuunnassa. Tosin se kyllä jossain tilanteissa tasaa autoa että wheel gapit tasaantuu. Eli tuo sinun alkuperäinen "ongelma" ettei "kuskinpuolen takarengas ei laske normaalisti alas" selittyisi sillä että auto ei ole tasaisella alustalla ja jousitus pitää korin vaakasuorassa.
Mulla on kotona ylämäessä parkkipaikka ja siihen keula edellä ajaessa auto laskee takajousitusta alaspäin kun sammuttaa auton ja nousee autosta. Faijan talon edessä taas on sivuttain kalteva parkki, siinä auto nostaa alempana olevaa jousitusta ylöspäin että auto suoristuu sivusuunnassa.
Eli on normaalia että suhisee ja myöskin normaalia wheel gappi on eri suuruinen eri puolella autoa. Tutki VCDS että sulla toimii nuo anturit, vaihtelet dynamic, comfort, lift jne ja seurailet.
- 1 like
Comment
Comment