Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jünther
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
    Tuo koodi 02646 tulee tosiaan siitä kun järjestelmä päättelee, että joku ei nyt täsmää. Voi olla kyse ihan siitä, että kompura on loppu eikä jaksa nostaa autoa. Kompura jurnuttaa aikansa mutta korkeusanturien mukaan auto ei nouse -> laukeaa vikakoodi 02646 koska ohjainyksikkö havaitsee että nyt ei ole kaikki kunnossa.

    Myös tuo ylikuumenemisen koodi viittaa siihen, että kompura ei enää oikein jaksa. Onko se auto nyt ihan maassa? Jos on, niin mitä tapahtuu jos nappaa Basic settingsien puolelta vaikkapa etupäälle "Charge front axle" vai mitä siinä nyt tarkalleen lukikaan. Sen pitäisi nostaa paineet johonkin 9 bar tienoille ja nostaa keulaa selvästi ylöspäin. Jos ei nouse, paine eikä auto, niin taitaa olla kompura kaput.


    Pari viikkoa taas meni, että audi toimi normaalisti ja pysy ylhäälläkin kohtuu hyvin. Välillä näytti vikavaloa, mutta kuittaantu kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan.
    Nyt kuitenkin tämän viikon aikana auto painunut niin alas, että ei voi edes ajaa. Näytti sekä vihreetä, että keltaista vikavaloa ja mitään ei tapahtunut.
    Kokeilin hieman tunkilla nostaa autoa ja käyttää kompuraa. Vikavalot häipy kompura pyörii hetken kunnes sammuu ja syttyy keltainen vikavalo. Tunkin kun ottaa pois alta niin auto painuu heti takaisin tonttiin. Ei siis saa yhtään painetta pusseille ?

    Voiko kompura olla niin loppu ettei jaksa tehdä enää juuri yhtään painetta. Vai kannattaako etsiä vikaa jostain muualta ?

    Aiemminhan oli vikakoodia "implausible signal" josta sivulla 35 kirjoteltiin
    Sillon kuitenkin kaikkien nurkkien anturit toimivat yms.

    Jotain vuotoakin siellä luultavasti pakko olla kun auto putoaa nykyisin yön aikana jo alas. Mitään pihinää ei kuitenkaan mistään kuulu. Ongelma oikeastaan vain etupäässä. Ja kuskin puoli vajoo vielä enemmän..

    Koitin venttiiliblokilta ottaa molempien etupussien letkun irti ja painaa suoraan perus kompuralla ilmaa. Nousee silloin jonkun verran, mutta laskee heti alas kun irrottaa kompuran. Eikös letkurikkoventtiilin pitäis estää tämä ?
    mitään pihinää ei kuitenkaan kummaltakaan etupussilta kuulu kun sinne ilmaa painaa.


    Ilmeisesti tossa blockilla sen verran älyä, ettei siitä auton oman kompuran putkesta kuitenkaan pysty sinne syöttämään ilmaa?
    Viimeksi muokannut jünther; 23.10.2021, 20:01.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Minulla on sellainen mielikuva, että tällaisista joku oli koonnut uuden välitangon, kuten okkim jo ehdotteli.

    Leave a comment:


  • koitap
    vastasi
    Okei, arvelinkin että voisi irrota ihan vetämällä, mutta en vielä tohtinut kokeilla ennenkuin varmistan. Jos hajoaa, niin eipä uusi tasoanturi nivelineen näytä olevan orkkisosanakaan kovin kallis.
    Viimeksi muokannut Killeri; 16.10.2021, 17:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Huomasin kyllä samalla, että tuo anturin nivel oli tosi jäykkä (kuvassa ympyröity). Pystyykö tuon jotenkin purkamaan putsausta ja rasvausta varten?
    Sen voi kai purkaa uutena vaan vetämällä sen pallon ulos nivelestä. Mutta jos se on ruostunut ja turvonnut täyteen niin sitten se ei enää tule ehjänä ulos sieltä. Melkein tekisin tuohon pallonivelistä ja kierretangosta uuden nivelen.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Ainakin Miessler myy niitä letkurikkoventtiileitä C6 koriin, joten kai siellä sellaiset on. Katalogista en ole löytänyt niille VAGin varaosanumeroa.

    <offtopic>
    Pitää nostaa hattua, että ensin diagnosoidaan vikaa näinkin perusteellisesti ennen kuin tullaan foorumille kysymään: "Mikä mulla on vikana, kun auto on rikki?" On paljon mielekkäämpää rakkaudesta tekniikkaan yrittää etsiä ratkaisua ongelmaan, kun on edes "vähän" lähtötietoja kasassa.

    Myönnän itsekin joskus syyllistyväni siihen, että yritän päästä helpolla ja utelen mahdollisia vikavaihtoehtoja ennen syvällisempää diagnosointia, mutta esimerkiksi OBD-väylän vika tuli paikallistettua simppelin DSO Nano oskilloskoopin avulla. Toinen mielestäni tärkeä asia on dokumentoida tänne kuinka vianetsintä etenee ja ainakin lopputulos. Välillä harmittaa, kun yrittää auttaa ja antaa vinkkejä ja sen jälkeen kysyjästä ei kuulu mitään. Ainakin omalta osaltani yksi syy aktiiviseen(?) kirjoittelemiseen on se, että itsekin viisastuu asioita tonkiessa.

    Tykkään jakaa tietoa, sillä se on siitä kiva juttu, ettei siinä itse köyhdy yhtään :)
    </offtopic>
    Viimeksi muokannut pta; 15.10.2021, 23:43.

    Leave a comment:


  • koitap
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
    En usko kahteen yhtäaikaiseen vikaan. Jos tuollaista kanttia ajetaan kelaan, niin lopputuloksena aaltomuoto voi olla hmm... mielenkiintoinen.
    Pistäisin loton vetämään ohjainlaitteen vaihdon puolesta. Saman HW ja SW version omaava laite löytyy kuitenkin eBaysta suhteellisen edullisesti jos alkuperäisestä ei löydy vikaa kylmäsprayn, kuumailmapuhaltimen ja kolvin kanssa.

    PS Onko tuossa jo letkurikkoventtiilit? Vm 2002 Allroadissa ei ollut, mutta muistelen uudemmissa olevan.
    Noniin tätäkin pääsin tutkimaan taas vähän paremmin. Kokeilin toisella J197 boksilla ja ihan samanlaista kanttia sekin työntää pihalle, eikä vika sillä kyllä muutenkaan muuttunut mihinkään.

    Tein tuommoisen kytkentälaudan, jonka avulla pystyi vähän paremmin haarukoimaan eri toimilaitteiden vaikutusta vikaan.

    Click image for larger version

Name:	mittauskytkentä2.jpg
Views:	1512
Size:	160,4 Kt
ID:	1928028

    Havaitsin, että kun oikean takapyörän korkeustunnistimen nappasi irti, niin venttiliblokin napsutus loppuu samantien. Siispä tutkin anturia vähän tarkemmin, mutta en sitten löytänyt siitä mitään vikaa. Käyttöjännite pysyy ihan tasaisena ja ulostulosignaalin pulssisuhde muuttuu loogisesti anturin vipua kääntämällä.

    Huomasin kyllä samalla, että tuo anturin nivel oli tosi jäykkä (kuvassa ympyröity). Pystyykö tuon jotenkin purkamaan putsausta ja rasvausta varten?

    Click image for larger version

Name:	level_sensor.jpg
Views:	1450
Size:	75,7 Kt
ID:	1928029

    Mittailin vielä paineanturin G291 käyttöjännitettä. Jos paineanturin otti irti ohjainboksilta, niin boksilta lähti tasainen 5V, mutta kun anturin kytkee kiinni niin jännite kyykkäilee välillä. Eli taitaa olla tuossa se vika kuitenkin.

    Tuota venttiiliblkin vaihtoa pohdin jo tuossa edellisessä viestissäni, eli onkos tässä C6 korisessa ne letkurikkoventtiilit, että auto ei tule tonttiin jos ilmaletkut irroittaa venttiiliblokilta?



    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Ei ollut onnistunut oma korjaus. Joko en saanut riittävän tiukkaan niitä tai sitten alumiini on hapettunut ja sitä kautta röpelöinen ettei siksi tiivisty. Kierretiivistysnestettäkin voisi kuulemma kokeilla.

    Vähän liian myöhään huomasin tämän Ebaystä:https://www.ebay.com/itm/Laser-Tools...-/363491674250

    Ehdin tilata OEM-työkalun Puolasta.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 15.10.2021, 19:50.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Miesslerin kuvissa C6/4F letkurikkoventtiili näyttää erilaiselta kuin Q7 venttiili.

    Täällä on tehty tuo T10158/1 työkalu 19 mm hylsystä ja parista "naulan" pätkästä.
    Mersuissa on samantapaisia venttiileitä. Tuosta kun scrollaa vähän alaspäin, niin löytyy kuva työkalusta ja ohje tehdä sellainen kiintolenkistä. Muutenkin tuolla on paljon tietoa, joka on sovellettavissa VAGineiden ilma-alustoihin.

    Leave a comment:


  • Tipe72
    vastasi
    Onko A6 C6 Allroadin iskarissa nuo samat venttiilit, mihin tuo avain käy ?

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Olinhan tuon Wheeler Dealers jakson joskus katsonut. Nyt ei vaan osunut palaset korvien välissä kohdalleen.
    Kyseessä on siis tämä hylsy OEM T10158/1. 18.5mm inner Diameter. Used for removal and installation of residual pressure valve on air spring damper. Touareg 2003 and higher, Audi Q7 2006 and higher.
    Britti keroo vähän eri autot: Audi Q7 (2002 - 2010), Porsche Cayenne (2003 - 2010), VW Touareg.

    Leave a comment:


  • GaIIe
    vastasi
    Katso tuo lainauksessa oleva video, niin selviää selittelemättä.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Tyhmänä kysyn, että minkälainen erikoistyökalu tarvitaan, että tuon nippelin saa kiristettyä?
    Vaikka kyllähän niitä nolla-avaimiakin on tuumamitoituksella oleville pulteille.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
    Reilun viikon päästä olisi tarkoitus vaihdella nuo o-renkaat Q7:n (ensirek. 2006) etupäähän. Tuossa on pikakelausvideo aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=JmGUiqj_K9c

    Miten oleellinen tuo erikoistyökalu on ja oisko jollain tässä pk-seudulla sitä lainattavaksi asti?
    Oma urakka ois nyt erikoistyökalua vaille. Sitä ei toki ole nyt käsillä niin täytyy alkaa soveltaminen. Tietty jos jollain sellainen on tässä pk-seudulla / Uudellamaalla niin mielelläni voisin lainata.

    Edit: jatkoin homman loppuun lukkopihtien avulla mutta ilmeisesti jäi vähän löysälle kun ei pihdit pitäneet ja pieni vuoto jäi edelleen tuohon. Täytyy yrittää keksiä jotain millä kiristellä vielä.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 8.10.2021, 20:44.

    Leave a comment:


  • evinrude
    vastasi
    Mahdollinen vian kuvaus olis hyvä, voisi ehkä auttaa jos haluaa foorumilta helppiä.

    Leave a comment:


  • Ray77
    vastasi
    Tipe72 meni hätäaputöiksi toi oman kulkineen korjailu. Vaihdoin sinne nyt tuon KL-varaosien männänrenkaan kun alkoi oikuttelemaan. Ei juuri vaikutusta. Otan vielä kompuran irti ja elän toivossa että sen saisi jotenkin korjattua. Onkohan jollain vuotanut tuo kompuran yhteydessä oleva tyhjennysventtiili, vai mikälie onkaan oikeammalta nimeltään? Tuntuu omassa tapauksessa oudolta kun välillä toimii ja välillä ei.
    Toki ajattelin vielä kylvettää molemmat etutolpat niin tietää "varmuudella" vuotaako.
    Viimeksi muokannut Ray77; 5.10.2021, 11:53.

    Leave a comment:


  • evinrude
    vastasi
    . Jos ajaa A6 C6 4F:n alustan ala-asennosta ylä-asentoon, niin kauanko tuon pitäisi viedä aikaa ?
    Taitaa tulla kompuran vaihto jossain vaiheessa, ainakin omassa tuo on melkoisen hidas toimenpide.
    Vai onko se vaan suunniteltu noin hitaaksi ?
    4F tekee noston kahdessa osassa, ensin keulaa vähän sitten perä ja sama vielä kerran. Kompressori ei suoraan vaikuta nopeuteen sillä nosto suoritetaan varaajan ilmalla/paineella. Nosto tehdään ohuita letkuja pitkin jotka rajoittavat virtausnopeuden.
    Viimeksi muokannut evinrude; 4.10.2021, 23:49. Perustelu: typo

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Ne murut ovat silica-rakeita. Ne voi uunittaa +120 asteessa. Niille ei päde: "mitä korkeampi lämpötila, niin sitä parempi": Liian kuumassa menevät pilalle.
    Wikipedia kertoi: "Silikageelirakeet voidaan regeneroida eli aktivoida uudelleen ts. uudistaa hygroskooppisiksi eli kosteutta sitoviksi lämmittämällä niitä 2 tuntia 120 °C:ssa."

    Ostin kerran jotain kristalli kissan"hiekkaa", joka oli silica-rakeita.

    Leave a comment:


  • Tipe72
    vastasi
    Kerro sitten Ray77 miten pelittää..
    Eipä tuo tulleineen ja veroineen mahdottoman hintaiseksi tule.

    Leave a comment:


  • Ray77
    vastasi
    Ajattelin kokeilla tätä sarjaa: https://x8r.co.uk/audi-q7-2005-2013-...r-fix-kit.html

    Leave a comment:


  • Tipe72
    vastasi
    Noi kuivurin murut, ainakin E-mersuun kannatti vaihdella.
    Samalla tosin se putsari ilmalle, niin ei talvi tee ihan niin paljon tepposia...

    Katselin ebaystä ja sieltä löytyis isompi setti, missä kiertokanget, sylinterit yms. hintaan 66 dollaria.
    Kiinasta ilmainen postitus

    Ohessa kuva setistä. Tuohon vielä toiseksi se putsari ja kuivuriin uudet murut+tiivisteet, niin ois aika bueno huolto.
    Kiinan poikien kamaa.. mikä ei ehkä ole se, mitä haluan omaan autoon =)

    Click image for larger version  Name:	s-l1600.jpg Views:	0 Size:	72,0 Kt ID:	1927257
    Viimeksi muokannut Tipe72; 2.10.2021, 11:18. Perustelu: korjattu väärinkäsityksen tiedot

    Leave a comment:

Working...
X