Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mika__M
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja koitap Näytä viesti
    Siinä mainitaan että "Field-[4] will display the current pressure Note: System will time out after 60 seconds, the procedure maybe repeated as necessary to achieve the desired system pressure."
    Mistä voin tietää että kuinka monta kertaa tuo prosessi pitää toistaa? En tiedä mitään ohjearvoja paineille. Osaako järjestelmä lopettaa kompressorin jurnuttamisen kun haluttu paine on viimein saavutettu?
    Se lopettaa itse kun paine on riittävä. Sinne tulee teksti "Done" tai "Finished correctly" tai jotain vastaavaa, ei nyt pysty enää tarkkaan muistamaan. Jos tulee timeout, niin voi kokeilla uudelleen. Mutta lopulta kompura heittää hanskat naulaan ylikuumenemisen takia ja jos se tulee eteen ennen paineiden nousua, niin jossain on vikaa.

    Mitä adaptaatioon tulee, niin ei sillä ole väliä missä moodissa jousitus on, eikä sitä tosiaan pysty edes vaihtamaan. Auto nostaa itsensä oikeaan korkeuteen (mikäli siis kaikki on kunnossa että se pystyy sen tekemään) kun adaptaation aloittaa ja pyytää sitten mittailemaan korkeudet.

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Ei noita eri modeja taida saada tosiaan valittua, kun ei ole adaptaatiota tehty. Mä taisin vastaavassa tilanteessa tehdä vaan korkeuden adaptoinnin uudestaan niillä kaaresta mittaamillani arvoilla.

    Joku 7-9 bar ne pussit vaatii normaalitilanteessa painetta. Eli jos painesäiliössä on esim >10 bar painetta, niin sillä järjestelmä tasailee jo vähän matkaa nurkkia. Toki laittaahan se itsestään sitten kompuran käyntiin, jos näyttää että on tarvetta.

    Leave a comment:


  • koitap
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja koitap Näytä viesti
    Mittailin vielä paineanturin G291 käyttöjännitettä. Jos paineanturin otti irti ohjainboksilta, niin boksilta lähti tasainen 5V, mutta kun anturin kytkee kiinni niin jännite kyykkäilee välillä. Eli taitaa olla tuossa se vika kuitenkin.
    Venttiiliblokki vaihdettu ja vika näyttäisi poistuneen. Ne korkeusanturien pallonivelet lähti tosiaan ihan vetämällä auki ja nehän oli kaikki enemmän tai vähemmän täysin jumissa. Herkistelin ja pistin uusilla rasvoilla kasaan.

    Täytin ilmasäiliön ja jousipussit Ross-Techin ohjetta noudattaen: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...eding/Charging
    Siinä mainitaan että "Field-[4] will display the current pressure Note: System will time out after 60 seconds, the procedure maybe repeated as necessary to achieve the desired system pressure."
    Mistä voin tietää että kuinka monta kertaa tuo prosessi pitää toistaa? En tiedä mitään ohjearvoja paineille. Osaako järjestelmä lopettaa kompressorin jurnuttamisen kun haluttu paine on viimein saavutettu? Tuo 60 sekunnin aikaraja taitaa olla vain kompressorin lämpenemistä ajatellen.


    Kaikki jousituksen vikakoodit poistui, paitsi tietysti se, että adaptointia ei ole tehty. Jostain lukemani tiedon mukaan jousitus pitäisi asettaa "Automatic" asentoon kalibrointia varten. Ongelma on, että minulla on jäänyt "Comfort" mode päälle ja lisäksi tunkkausmoodi päälle ja vikakoodin ollessa päällä valinnat ovat harmaana eikä niitä pääse muuttamaan. Onko jokin keino pakottaa jousitus automaatille vai voinko tehdä kalibroinnin Comfort-modessa ja tunkkausmoodi päällä ja tämän jälkeen mahdollisesti pääsen muuttamaan valintoja ja teen sitten uudelleen ohjeen mukaan?


    Click image for larger version  Name:	comfort.jpg Views:	0 Size:	145,1 Kt ID:	1929266

    https://www.ross-tech.com/vag-com/ca...elcontrol.html Tuo Ross-Techin ohje ei kyllä mainitse, että jonkin tietty moodi pitäisi olla valittuna, mutta aika puutteellisia ohjeita nuo on muutenkin.

    EDIT: löysin jostain ulkomaiselta foorumilta vinkin: Delete all the related DTCs, than make adaptation with the factory values instead of the measured! Tätä varmaan uskaltanee kokeilla? Jos vaikka tuon jälkeen antaisi jousituksen valinnat MMI:lle taas näkyviin..
    Viimeksi muokannut koitap; 3.11.2021, 21:49.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Touareg/Cayenne puolella ei mitenkään poikkeuksellisen harvinainen vika että suspension control modulessa murtuneita juotoksia ja samat ohjainlaitteethan näissä on kaikissa. Mahtaisko se Audissakin sijaita samassa paikassa tavaratilan oikeassa sivussa verhoilujen takana. Kannattaa käydä loopin ja kolvin kanssa läpi jos vaikka niin helpolla tulis kuntoon.

    Leave a comment:


  • Tamariinii
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
    Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

    Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

    Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.
    Jatkoa tarinalle lisää, kytkentäkaaviot hankittu Erwinistä (kiitti vinkistä koitap, en tiennyt tuollaista palvelua olevan) ja valitettavasti on niin että sama resistanssi pääsee myös perille asti lämpöanturilta ja johdot mitatenkin ehjät ja samoin liittimet. Kytkin myös kokeeksi lämpöanturin suoraan Ecuun ja vikakoodi säilyy sekä diagnostiikan kautta mitattu lämpötila pysyy nollassa.... Eli valitettavasti taitaa olla ecu rikki. Yllätys.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
    Tein Alluun tuollaiset adapterit joihin saa läpipultit. Voin kiristää niillä takaiskarin venttiilin jäykimpään asentoon. En tiedä muuttuiko vaimennus hirveästi, mutta tulipahan nyt tehtyä. Sorvasin samalla myös tulpat letkujen päihin.

    Click image for larger version

Name:	HTPwhGlp_Wn9c8vPUEJnJJ74bggZsHxsz8WxnPtGB0Y8uDQAU7xqDJDMMTAtgLvxCAB9EQjnEyxUKeFUMzYLp-G3DsjBJ9giSxmbNZX4QnoFYInSPU46CCNH0a4uXFdDCWkE672q48QylCR0qD9B3NjDWuZkrFtiiV3lY0K1fC7c6T07T9M0p0OS_hrQmRWbewXEko2qULuRN2W7R_5Qfg1nh5un5Mov6m3k7PAvCh4MSlVULtKBKo9XxGKHDcv
Views:	1181
Size:	223,1 Kt
ID:	1929121
    Click image for larger version

Name:	Ft-pXYP1X4CST6pwlWA0ze_7Lup_bKJL7X9ZDmLpz8idQH6yqiBOsLlQH-Z7WsQI3sHedcMjew97zXV4EIpvcpPojst9KM1BN6EHocPOmRdxfOmeXChVlJUKoe10inZxAwWH0Ih1mqgy7MRRH2HHeoNS0_S9z--GiGVJvqAwwBR5WfjsGzzZZRFSYyK-P90jSSrwyU6HWtWydN6LHgLxcKUc6QyhAq7gGbJWJNVckNiw1uAI1ndH1fsTVW4vlTu
Views:	1162
Size:	271,2 Kt
ID:	1929120
    Mulle kelpaisi myös tuollaiset. Siellä on ne anturitankojen jatkot paikallaan,eli auto on alimmassa asennossa ~15 mm matalampi kuin tehtaalta. Alimmassa asennossa iskarit ovat ehkä turhan löysät. On minusta aika kamala ajettava. Voisi tietty koittaa, paraneeko inan nostamalla ohjelmallisesti.

    Leave a comment:


  • Dave63
    vastasi
    Tänään sitten tuli viesti auto kunnossa. Oli pitänyt ajaa yli 140 km/h ja valinnat korkeuden suhteen mahdollisia sen jälkeen. Huomenna täytyy enemmän testailla. Onko tuo mahdollista edes mennä noin? Ihmettelen.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Dave63 Näytä viesti
    Takapussin vuodon takia vein korjaamolle. Saivat vaihdettua, sekä myöskin etuanturin rikki ja sekaisin koko alustan säädön. Heräsi kysymys, jos jättää vaihtamatta tunkkausasentoon eli paineet pussukoihin. Akun irroitus? Nosturilla sitten ilmaan koko auto, niin työntääkö pyöriä niin alas että anturit mahdollisesti vioittuu? Auto oli ehjä sinne vietäessä. Alusta säätyi eri asentoihin jne. Nyt sitten Kuopion Audille vievät auton hinurilla.
    Tunkkausasento ei poista paineita pussukoista - ainoastaan "estää" liikkeet, eli kun nostat yhtä nurkkaa niin koettaa kompensoida vastakkaista nurkkaa nostamalla ja saattaa pudota siltä tunkilta - muistaahan kaikki tämän nyt renkaanvaihdoissa.
    Auto ymmärtää olevansa nosturilla, jos kaikki nousee kerralla tai toteaa, että mitään ei ole tehtävissä säädöllisesti.

    Pussien tyhjennys ja täyttö onnistuu ohjelmallisesti VCDS:llä tms.

    Anturia tuskin rikki saa, mutta ainut tulee mieleen, että jos ovat tehneet kalibroinnin väärin niin, että ollaan joskus ajossa yli anturin alueen. Itse ahnehdin "tontittamisessa"(huijaamalla alemmaksi) ja teki sen, että yksi nurkka meni ajossa vikatilaan ja samalla ilmeiseti koetti säätää loppuun asti ja viimein kompura oli lämpörajalla sekä paineakut tyhjät ja auto pohjaanlyöntikumien varassa(vauhtia se 80km/h:-)). Tien varressa virrat pois ja päälle ni nousi ongelmitta. Uusi kalibrointi korkeammalle ja homma kunnossa.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Ohessa kuva venttiilin rakenteesta. Löytyy SSP 246 (A& Air Suspension).



    Click image for larger version  Name:	image_77954.jpg Views:	6 Size:	159,7 Kt ID:	1929146

    Kirjoittelin tästä modesta muutama vuosi sitten pitemmät ohjeet jos muitakin kiinnostaa. Kiinan iskareilla (Arnott, Miessler jne) vaikutus on paljon voimakkaampi.
    Viimeksi muokannut ttenhunen; 2.11.2021, 08:47.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    O-rengasta en mitannut koska otin vaan hyllystä sopivan, mutta se on jotain 20x2 mm. Tuo osa on ~22.75 mm halkaisijaltaan ja noin 15 mm korkea.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Mitkähän ovat tuohon uraan tulevan alkuperäisen O-renkaan mitat?
    Pitäisi sorvailla itsellekin tuollaiset palikat. Mitkä ovat tuon lieriön ulkohalkaisijat ja korkeudet? O-rengasuran voin tehdä sitten sen mukaan mitä rinkuloita tallilta löytyy tai sitten alkuperäisen mitoilla.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Minun auton iskarit on varmaankin jo aika lopusssa niin suurta eroa en huomannut. Täytyy nyt ajella enemmän ja ihmetellä. Olisi sen ilmapussin päänkin voinut tulpata, mutta tekemällä nuo tulpat pääsin helpommalla kun ei ollut sopivia pultteja.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Mulla muutoksen huomasi vaikke se nyt kivirekeä autosta tehnytkään. Tein reiän ja kierteet ihan siihen nipan holkkiin. Mutta tuosta ei sitten olekaan paluuta entiseen. Tulppasin ilmapussin ilman tuota letkua.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Tein Alluun tuollaiset adapterit joihin saa läpipultit. Voin kiristää niillä takaiskarin venttiilin jäykimpään asentoon. En tiedä muuttuiko vaimennus hirveästi, mutta tulipahan nyt tehtyä. Sorvasin samalla myös tulpat letkujen päihin.

    Click image for larger version

Name:	HTPwhGlp_Wn9c8vPUEJnJJ74bggZsHxsz8WxnPtGB0Y8uDQAU7xqDJDMMTAtgLvxCAB9EQjnEyxUKeFUMzYLp-G3DsjBJ9giSxmbNZX4QnoFYInSPU46CCNH0a4uXFdDCWkE672q48QylCR0qD9B3NjDWuZkrFtiiV3lY0K1fC7c6T07T9M0p0OS_hrQmRWbewXEko2qULuRN2W7R_5Qfg1nh5un5Mov6m3k7PAvCh4MSlVULtKBKo9XxGKHDcv
Views:	1181
Size:	223,1 Kt
ID:	1929121
    Click image for larger version

Name:	Ft-pXYP1X4CST6pwlWA0ze_7Lup_bKJL7X9ZDmLpz8idQH6yqiBOsLlQH-Z7WsQI3sHedcMjew97zXV4EIpvcpPojst9KM1BN6EHocPOmRdxfOmeXChVlJUKoe10inZxAwWH0Ih1mqgy7MRRH2HHeoNS0_S9z--GiGVJvqAwwBR5WfjsGzzZZRFSYyK-P90jSSrwyU6HWtWydN6LHgLxcKUc6QyhAq7gGbJWJNVckNiw1uAI1ndH1fsTVW4vlTu
Views:	1162
Size:	271,2 Kt
ID:	1929120

    Leave a comment:


  • koitap
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
    kytkentäkaavio siis haussa, ei etene muuten. Anyone? Jostakin piuha poikki ja/tai maissa mutta kun ei tiedä ecun pinnijärjestystä niin hankala tutkia
    Täältä itse latasin kytkentäkaavion. Pystyy hakemaan suoraan auton valmistenumerolla: https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do

    Leave a comment:


  • Tamariinii
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
    Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

    Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

    Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.
    Jatkoa tälle, alkuperäinen anturi oli ehjä kuten epäilinkin.. tilasin kokeeksi uuden ja vikakoodi pysyy… kytkentäkaavio siis haussa, ei etene muuten. Anyone? Jostakin piuha poikki ja/tai maissa mutta kun ei tiedä ecun pinnijärjestystä niin hankala tutkia

    Leave a comment:


  • Tipe72
    vastasi
    Dave63 eiköhän tuo jatko mene korjaamon piikkiin ?
    Vaikka varmasti yrittävät vastuuta pakoilla, suomalainen tapa, mutta vaadi ja jollei auta, niin tee ilmoitus.

    Leave a comment:


  • Dave63
    vastasi
    Takapussin vuodon takia vein korjaamolle. Saivat vaihdettua, sekä myöskin etuanturin rikki ja sekaisin koko alustan säädön. Heräsi kysymys, jos jättää vaihtamatta tunkkausasentoon eli paineet pussukoihin. Akun irroitus? Nosturilla sitten ilmaan koko auto, niin työntääkö pyöriä niin alas että anturit mahdollisesti vioittuu? Auto oli ehjä sinne vietäessä. Alusta säätyi eri asentoihin jne. Nyt sitten Kuopion Audille vievät auton hinurilla.

    Leave a comment:


  • tomhelenius
    vastasi
    A6 4F ilma-alustalla ja kaikki toimii, mutta etutolpan pölysuoja (haitarikumi) on rikki/poikki. Onko syytä huoleen ja voiko tuon pelkän suojakumin vaihtaa?
    Arnottin tolpilla on ajettu n. 90tkm
    Vara-osa esim täältä https://www.aliexpress.com/item/32998052282.html
    Viimeksi muokannut tomhelenius; 29.10.2021, 07:34.

    Leave a comment:


  • Tamariinii
    vastasi
    Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

    Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

    Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.

    Leave a comment:

Working...