Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Terve taas,

    potilaana Audi q7 4.2FSI 2006.

    Kompura vaihdettu, viikko meni ilman vikavaloja, mutta nyt automaatti moodilla alkanut herjaamaan 01400 lower limit not reached, joka jumiuttaa MMI:n ja jättää ainoastaan comfort ja automaatti asennon käyttöön.
    Lähtee nollaamalla ja toimii taas hetken aikaa, sama kun säätää autoa ala-asentoon niin sama vika ilmestyy.
    Vaikuttaa että mikään ei vuoda eikä auto tipahda yön aikana.

    Välillä myös ilmoittelee signal wire from level ctrl pressure sensoria, mutta se nollaantuu itsekseen( 01772).

    Onko tietoa mikä tuo 01400 lower limit on, eli onko se asentotunnistimilta ja tuo level cntr pressure sensor 01772 valve blockilta?

    Oonko aivan metsässä tässä vian haussa?
    Google hauilla, löytyy 01400 vikakoodilla vain kompuran vaihto videoita, mutta voiko tosiaan tuo 01400 lower limit not reached viitata kompuraan? Eikain kompura vaikuta tuohon ala-asentoon?

    Edit: nyt kun sääteli autoa ylös ja alas en saanu vikaa päälle..


    Kiitoksia taas vastauksista!
    Viimeksi muokannut mosa; 29.9.2021, 18:01.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja koitap
      Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
      Kyllä se vakaa käyttöjännite pitäisi olla. Aloita nyt mittaamalla J197:n käyttöjännite, että onko se vakaa. Sitten koita haarukoida tehdä tuo sama anturin käyttiksen mittaus, mutta ota maa muualta kuin boksin pinneistä. Sitten irrottele boksista antureita/venttiileitä ja katso mitä pinnien jännitteelle tapahtuu.

      Sanoisin lonkalta, että jossain liitin hapettunut tai jokin komponentti räpsii oikaria. Auton alla olevat komponentit hyviä syyllisiä, mm. se venttiiblokki. Suhteellisen kuluttava ympäristö.

      Ei ole vielä 2009 A6:ssa mitään parametrisointia tai component protectai alusta ohjaimessa, joten onnistuu ihan VCDS:lläkin. Boksin koodauksen näkee tosta postaamastasi skannista.

      Sopeutus ei onnistu juurikin tuon vikakoodin takia.


      Mosalle:

      "Lower limit not reached' ei viittaa alustan korkeuteen, vaan jonkin anturin arvoon. Tässä tapauksessa luultavasti paineanturin arvoon. Esim. väljä kompura ei jaksa tehdä painetta = lower limit not reached, koska paineet ei nouse riittävän ylös. Kerran kompura uusi, niin katsoisin sen paine-anturin.
      Viimeksi muokannut jasso; 29.9.2021, 17:09.

      Comment


      • Kiitti vinkistä. Tosiaan unohdin mainita, että J197 käyttöjännitteen ja molemmat sulakkeet tarkistin ihan ekana, ei vikaa.

        Kerkesin tänään tutkimaan vähän lisää ja löysin liittimiä, jotta sain tehtyä vähän paremman mittauskytkennän.
        Kun ohjausboksille laittaa pelkästään käyttöjänniteliittimen kiinni ja mittaa tuon venttiileille lähtevän käyttöjännitteen suoraan nastasta B1, niin hyvältä näyttää. Tosin eipä olekaan tasajännite vaan kanttia. Lienee kuitenkin ok kun on noin säännöllinen?

        Click image for larger version  Name:	kanttiaalto.png Views:	0 Size:	926,0 Kt ID:	1927114

        Irrottelin ja kiinnittelin toimilaitteita boksille ja näyttäisi että jännite häiriintyy kun joko venttiiliblokin tai kompressorin solenoidiventtiilin N111 kytkee kiinni. Eli kaksi vikapaikkaa!

        Click image for larger version  Name:	solenoidi.png Views:	0 Size:	526,7 Kt ID:	1927115

        Tuota solenoidia näyttäisi saavan erikseenkin tuolla Wabcon koodilla. Onko kellään kokemusta sen vaihtamisesta, vai onkohan melkein fiksumpaa uusia koko kompura?

        Miten tuo venttiiliblokin vaihto menee? Tarviiko ensin tyhjäillä järjestelmää VCDS:llä vai avaako vaan varovasti liittimiä niin että paine pääsee pois? Jousipusseissahan taitaa paine pysyäkin, eli auto ei tule tonttiin?

        Comment


          Kytkentäkaavan mukaan B1 pinnissä olisi ainakin venttiiliblokin päässä 12V. En keksinyt Allroadin tai A8 SSP-dokuista syytä sille, että käyttöjännitteenä ajettaisiin mg-venttiileille tai paineanturille kanttiaaltoa.
          Onko venttiiliblokin käyttöjännitteen ja maan välissä vastusta? Havaitseeko ohjanboxi sen, ettei venttiiliblokkia (tai paineanturia) ole kytketty ja alkaa antaa siksi kanttia ulos?

          Comment


            Kannattaa tosissaan harkita koko kompuran vaihtoa pelkän solenoidin sijaan. Siellä on luultavasti muutkin osat samassa kunnossa.

            Kannattaa ajaa VCDS:llä paineet tyhjäksi, mutta kyllä sen voi suoraan letkuistakin avata. Muista sitten, että auto tulee alas kun availet linjoja.

            Comment


              En usko kahteen yhtäaikaiseen vikaan. Jos tuollaista kanttia ajetaan kelaan, niin lopputuloksena aaltomuoto voi olla hmm... mielenkiintoinen.
              Pistäisin loton vetämään ohjainlaitteen vaihdon puolesta. Saman HW ja SW version omaava laite löytyy kuitenkin eBaysta suhteellisen edullisesti jos alkuperäisestä ei löydy vikaa kylmäsprayn, kuumailmapuhaltimen ja kolvin kanssa.

              PS Onko tuossa jo letkurikkoventtiilit? Vm 2002 Allroadissa ei ollut, mutta muistelen uudemmissa olevan.

              Comment


              • Mistäs paineanturista nyt puhutaan?

                //Mosa


                Mosalle:

                "Lower limit not reached' ei viittaa alustan korkeuteen, vaan jonkin anturin arvoon. Tässä tapauksessa luultavasti paineanturin arvoon. Esim. väljä kompura ei jaksa tehdä painetta = lower limit not reached, koska paineet ei nouse riittävän ylös. Kerran kompura uusi, niin katsoisin sen paine-anturin.[/QUOTE]

                Comment


                • Lukeeko siellä tosiaan 01400 "Lower limit not reached"?

                  Ross-techin wiki tuntee tuolla koodilla vain selityksen "Control limit not reached" joka olisi ehkä loogisempi kertomaan väsyneestä kompurasta tai vuodosta jossakin? Pitäisi kai sen auton alaspäin mennä ilman kompuraakin mutta ylös on hankalampaa.

                  http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01400

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
                    Lukeeko siellä tosiaan 01400 "Lower limit not reached"?

                    Ross-techin wiki tuntee tuolla koodilla vain selityksen "Control limit not reached" joka olisi ehkä loogisempi kertomaan väsyneestä kompurasta tai vuodosta jossakin? Pitäisi kai sen auton alaspäin mennä ilman kompuraakin mutta ylös on hankalampaa.

                    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01400
                    Rostekin wikin lukasin, mutta eipä siitä juuri apua ollut.

                    Eilen meni hienosti pihassa ylös ja alas ilman vikakoodeja, ehkä 10 kertaa käytin ylös alas.

                    Automaatilla ajaessa tulee vikakoodi näköjään silloin tällöin, voiko olla että järjestelmä ei vaan ehdi toimimaan jatkuvalla säädöllä ja ilmoittaa sitten vikaa jos johonkin aikaikkunaan mennessä paineet ei ole haluttuja?

                    Ja nyt myös nostaessa sain vikakoodin 02250, funktion deactivation valve switch on duration, upper limit exceeded, vaikka auto ei ehtinyt nousta tasoakaan. Auto siis alimmalla tasolla, mmi pimeänä hetken ja taas toimii normaalisti.

                    liitteenä vielä vikakoodi.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut mosa; 30.9.2021, 16:35.

                    Comment


                      Ei vikakoodeja kuvana. Syy löytyy tuolta:
                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...on-huono-juttu

                      Comment


                        Jos ajaa A6 C6 4F:n alustan ala-asennosta ylä-asentoon, niin kauanko tuon pitäisi viedä aikaa ?
                        Taitaa tulla kompuran vaihto jossain vaiheessa, ainakin omassa tuo on melkoisen hidas toimenpide.
                        Vai onko se vaan suunniteltu noin hitaaksi ?

                        Comment


                          Mä tsekkaisin vielä kaikki sulakkeet, kompressorin releen ja akun kunnon - siis jos liittimet on varmasti kunnossa. Onko rele varmasti samanlainen ja uusi?

                          Sen jälkeen tekisin tasojen syötön VCDS:llä jos se suostuu sen tekemään. Joskus kontrolliboksi vain menee juntturaan ja tasojen syöttö pariin kertaan ratkaisee ongelman.

                          Toivottavasti et vaihtanut takapusseja turhaan...

                          Comment


                            Reilun viikon päästä olisi tarkoitus vaihdella nuo o-renkaat Q7:n (ensirek. 2006) etupäähän. Tuossa on pikakelausvideo aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=JmGUiqj_K9c

                            Miten oleellinen tuo erikoistyökalu on ja oisko jollain tässä pk-seudulla sitä lainattavaksi asti?

                            Comment


                            • Ajattelin heittää tähän ketjuun kun liittyy aiheeseen. Tuohon kompuraan näkyy saavan myös korjaussarjaa. Löytyy monestakin paikasta pienellä googlailulla.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja Tipe72 Näytä viesti
                                Jos ajaa A6 C6 4F:n alustan ala-asennosta ylä-asentoon, niin kauanko tuon pitäisi viedä aikaa ?
                                Taitaa tulla kompuran vaihto jossain vaiheessa, ainakin omassa tuo on melkoisen hidas toimenpide.
                                Vai onko se vaan suunniteltu noin hitaaksi ?
                                Nämä on uutenakin hitaita. Taitaa lähemmäs 30s mennä ihan normaalisti, että MMI kertoo noston päättyneen. Nostaa ensin perän, ja sen jälkeen keulan, ja sitten vielä miettii tovin.
                                Viimeksi muokannut jasso; 1.10.2021, 12:16.

                                Comment


                                  Pitää varmaan vaihtaa ilmanputsari, kompuraan korjaussarja ja noi venttiilit joka kulmaan tässä ennen talvea.
                                  Eiköhän tuolla mennä talvi. Ainakin vielä pysyy ylhäällä, mutta ajettu 204tkm niin pieni "kausihuolto" varmasti paikallaan.
                                  Iso hommahan tuo ei näyttänyt yo. videon mukaan olevan, tietenkin A6 4F se voi olla vähän työläämpi ?

                                  Comment


                                  • Itse laitoin omaan 4F:n kompuraan KL-Varaosien myymän "WABCO-kompressorin korjaussarja (92776)" -korjaussarjan. Wabcon tekemä se ei ainakaan ollut - toki sopi Wabcon kompuraan. Elinikä oli noin 3 kuukautta. Sylinteri oli silmämääräisesti vielä ihan ok kunnossa, mutta voi olla että uuden sylinterin kanssa elinikä olisi ollut pidempi. Muistaakseni löysin eBaystä Wabco-merkkistäkin korjaussarjaa, mutta ei ollut silloin aikaa odotella. Lopuksi laitoin sen airsuspension-shopin myymän (orkkista vastaavan) Wabcon.

                                    Comment


                                      Noi kuivurin murut, ainakin E-mersuun kannatti vaihdella.
                                      Samalla tosin se putsari ilmalle, niin ei talvi tee ihan niin paljon tepposia...

                                      Katselin ebaystä ja sieltä löytyis isompi setti, missä kiertokanget, sylinterit yms. hintaan 66 dollaria.
                                      Kiinasta ilmainen postitus

                                      Ohessa kuva setistä. Tuohon vielä toiseksi se putsari ja kuivuriin uudet murut+tiivisteet, niin ois aika bueno huolto.
                                      Kiinan poikien kamaa.. mikä ei ehkä ole se, mitä haluan omaan autoon =)

                                      Click image for larger version  Name:	s-l1600.jpg Views:	0 Size:	72,0 Kt ID:	1927257
                                      Viimeksi muokannut Tipe72; 2.10.2021, 12:18. Perustelu: korjattu väärinkäsityksen tiedot

                                      Comment


                                      • Ajattelin kokeilla tätä sarjaa: https://x8r.co.uk/audi-q7-2005-2013-...r-fix-kit.html

                                        Comment


                                          Kerro sitten Ray77 miten pelittää..
                                          Eipä tuo tulleineen ja veroineen mahdottoman hintaiseksi tule.

                                          Comment


                                            Ne murut ovat silica-rakeita. Ne voi uunittaa +120 asteessa. Niille ei päde: "mitä korkeampi lämpötila, niin sitä parempi": Liian kuumassa menevät pilalle.
                                            Wikipedia kertoi: "Silikageelirakeet voidaan regeneroida eli aktivoida uudelleen ts. uudistaa hygroskooppisiksi eli kosteutta sitoviksi lämmittämällä niitä 2 tuntia 120 °C:ssa."

                                            Ostin kerran jotain kristalli kissan"hiekkaa", joka oli silica-rakeita.

                                            Comment


                                            • . Jos ajaa A6 C6 4F:n alustan ala-asennosta ylä-asentoon, niin kauanko tuon pitäisi viedä aikaa ?
                                              Taitaa tulla kompuran vaihto jossain vaiheessa, ainakin omassa tuo on melkoisen hidas toimenpide.
                                              Vai onko se vaan suunniteltu noin hitaaksi ?
                                              4F tekee noston kahdessa osassa, ensin keulaa vähän sitten perä ja sama vielä kerran. Kompressori ei suoraan vaikuta nopeuteen sillä nosto suoritetaan varaajan ilmalla/paineella. Nosto tehdään ohuita letkuja pitkin jotka rajoittavat virtausnopeuden.
                                              Viimeksi muokannut evinrude; 5.10.2021, 00:49. Perustelu: typo

                                              Comment


                                              • Tipe72 meni hätäaputöiksi toi oman kulkineen korjailu. Vaihdoin sinne nyt tuon KL-varaosien männänrenkaan kun alkoi oikuttelemaan. Ei juuri vaikutusta. Otan vielä kompuran irti ja elän toivossa että sen saisi jotenkin korjattua. Onkohan jollain vuotanut tuo kompuran yhteydessä oleva tyhjennysventtiili, vai mikälie onkaan oikeammalta nimeltään? Tuntuu omassa tapauksessa oudolta kun välillä toimii ja välillä ei.
                                                Toki ajattelin vielä kylvettää molemmat etutolpat niin tietää "varmuudella" vuotaako.
                                                Viimeksi muokannut Ray77; 5.10.2021, 12:53.

                                                Comment


                                                • Mahdollinen vian kuvaus olis hyvä, voisi ehkä auttaa jos haluaa foorumilta helppiä.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                    Reilun viikon päästä olisi tarkoitus vaihdella nuo o-renkaat Q7:n (ensirek. 2006) etupäähän. Tuossa on pikakelausvideo aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=JmGUiqj_K9c

                                                    Miten oleellinen tuo erikoistyökalu on ja oisko jollain tässä pk-seudulla sitä lainattavaksi asti?
                                                    Oma urakka ois nyt erikoistyökalua vaille. Sitä ei toki ole nyt käsillä niin täytyy alkaa soveltaminen. Tietty jos jollain sellainen on tässä pk-seudulla / Uudellamaalla niin mielelläni voisin lainata.

                                                    Edit: jatkoin homman loppuun lukkopihtien avulla mutta ilmeisesti jäi vähän löysälle kun ei pihdit pitäneet ja pieni vuoto jäi edelleen tuohon. Täytyy yrittää keksiä jotain millä kiristellä vielä.
                                                    Viimeksi muokannut TeroPee; 8.10.2021, 21:44.

                                                    Comment


                                                      Tyhmänä kysyn, että minkälainen erikoistyökalu tarvitaan, että tuon nippelin saa kiristettyä?
                                                      Vaikka kyllähän niitä nolla-avaimiakin on tuumamitoituksella oleville pulteille.

                                                      Comment


                                                        Katso tuo lainauksessa oleva video, niin selviää selittelemättä.

                                                        Comment


                                                          Olinhan tuon Wheeler Dealers jakson joskus katsonut. Nyt ei vaan osunut palaset korvien välissä kohdalleen.
                                                          Kyseessä on siis tämä hylsy OEM T10158/1. 18.5mm inner Diameter. Used for removal and installation of residual pressure valve on air spring damper. Touareg 2003 and higher, Audi Q7 2006 and higher.
                                                          Britti keroo vähän eri autot: Audi Q7 (2002 - 2010), Porsche Cayenne (2003 - 2010), VW Touareg.

                                                          Comment


                                                            Onko A6 C6 Allroadin iskarissa nuo samat venttiilit, mihin tuo avain käy ?

                                                            Comment


                                                              Miesslerin kuvissa C6/4F letkurikkoventtiili näyttää erilaiselta kuin Q7 venttiili.

                                                              Täällä on tehty tuo T10158/1 työkalu 19 mm hylsystä ja parista "naulan" pätkästä.
                                                              Mersuissa on samantapaisia venttiileitä. Tuosta kun scrollaa vähän alaspäin, niin löytyy kuva työkalusta ja ohje tehdä sellainen kiintolenkistä. Muutenkin tuolla on paljon tietoa, joka on sovellettavissa VAGineiden ilma-alustoihin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X