Tarkoittaako johtosarja ohjausboxin ja venttiili mokkulan välisiä johtoja vai jotain muuta? Lämpötilasensorin johdon jo piippasinkin ja sitten katsoin muitakin johtoja. Visuaalisesti kunnossa. En saanut irti venttiili mokkulan johtoliitintä eilen illalla (yöllä klo 2:00 ;-)) niin päätin jättää rauhaan vähäksi aikaa ennen kuin menee rikki. Tarkoitus olisi tosiaan piipata nuo johdotkin läpi, vaikka vähän epäilen, että miten niitä yhtäkkiä noin monta meni poikki vai voisiko tuo johtua jostakin tietystä piuhasta? Esim joku syöttöpiuha?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Kiitos kovasti kaikille nopeista vinkeistä. En huomannut mainita, että tarkistin kaikki sulakkeet ja testasin releen laturin avulla. Tein tuon jo ennen kuin ostin sen ohjain boxin. Välillä kyllä tuli releestäkin vika koodi luettaessa.
Näytti olevan aika halvalla saatavissa tuo lämpötila-anturi ja venttiili mokkula Ebaysta käytettynä tai Air Suspension Shopista uutena. Ei vaan viitsis ihan turhaa tilata. Ehkä aloitan siitä lämpötila-anturista. Jos saisi kompressorin pyörimään niin ei olisi näin tuskallinen tilanne. Auto on tosiaan tippunut 4-tasolta 2-tasolle kuluvana aikana, että parin viikon päästä taidetaan mennä low-ride jos vika ei löydy.
Saa laittaa vielä ehdotuksia jos tulee mieleen. Täytyy aloittaa näillä.
Comment
-
Lainaanpa tätä vähän.
Oli antanut vikakoodin ilma-alustasta "epäuskottava signaali".
Muutaman kerran tässä lyhyen suhteen aikana on palanut keltainen valo mittaristossa ilma-alustalla. Auton kun käynnistää uudelleen valo häviää ja alustakin säätyy ylös ja alas. Yritin heilutella autoa ja käydä konttaamassa kontissa kun keltainen valo paloi, että alusta alkais säätämään, mutta mitään ei tapahtunut. Onkohan kompura tulossa tiensä päähän?
Comment
-
Remontteeraamisen jälkeen tuli pieni ongelma. Ilmat pysyvät hienosti sisällä, 2 vk tallissa ja upeasti ylhäällä. Nyt kun keksin lähtä ajelemaan sillä, tuli ongelma: Kummassakin takatolpassa kolisee jotain. Kolina kuuluu auton liikkuessa. Samoin kun heilutan autoa sivulle, se kolisee. Mikä tämän voisi aiheuttaa? Onko olemassa joku järkevä tutkimusmenetelmä, jolla saadaan kolinan lähde selville? Käytin siis korjaukseen Arnotts Gen1 ilmajousta ja alkuperäistä mustaa iskaria, johon menee se ilmapiuha alakertaan. Pultit pistettiin takaisin ohjearvoon.
Comment
-
Käytitkö auton pyöräsuuntauksessa? Takaiskarien irrotuksessa joutuu avamaan olka-akselin epäkeskon jolla säädetään kulmia. Onkohan siellä jäänyt se tai joku muu löysälle?
Ehkä todennäköisin kohta on iskarin yläpään mutteri. Se on haastava saada kireälle kun iskarin varsi pyörii mukana. Pulttipyssyllä tai avohylsyllä ja kuuskulma-avaimella sen saa kireälle.
Comment
-
Yksi guru neuvoi tuota iskarin yläpään mutteria kans. Se voisi olla oikea vastaus. Käyn hakeen avohylsyn tai sitten teen oman työkalun. Noissa alkuperäisissä iskareissa ei ole kuusikulmapää, vaan vain sellainen viiste, josta saa kiinni. Joudun keksimään siihen jonkun oman patentin.
Comment
-
Joo, 16mm. Ja avainväli iskarin päässä 6mm. Joutsenkaulalenkillä ja pienellä kiintovaimella tuon saa nippanappa tehtyä. Tukivartta ei tarvi ottaa säätöpultista auki, sen voi ottaa myös sisäpäästä. Hiukan vaikeampi silloin punnertaa iskari pois paikaltaan, mutta ei tarvi välttämättä säädellä kulmia tuon jälkeen.
Comment
-
Ja taas toimii. Lämpötila-anturin ja venttiili mokkulan vaihdon jälkeen alkoi toimimaan. Pari kommenttia jos vaikka auttaisi jotain tai itseä myöhemmin.
Vasemman etu jousen vaihto oli vähän tuskallinen. Ylätukivarsien pultti oli tosi lujassa. Sai hakata ihan tosissaan. Jousen ylälautasen pultit olivat niin ruostuneet, että torx päät pyöri tyhjää. Vedin pulttien päihin viillot rälläkällä ja hakkasin pultit kiertämällä irti. Iskarin ylämutteri oli tosi lujassa. Sain irti lopuksi siten, että putkipihdeillä pidin hylsyä mutterissa ja hylsyn läpi laitoin kuusiokulma-avaimen.
Lämpötila-anturin tilasin uuden. Kompressorin kiinnityspultti oli niin lujassa, että meni poikki. Tein uuden kiinnikkeen lämpötila-anturille eri kohtaan kompressoria.
Venttiili mokkulan 4F0616013 tilasin käytettynä. 4H0616013 on tarkoitettu uudempaan malliin niin en uskaltanut tilata, koska en ollut varma yhteensopivuudesta. Vaihto onnistui helposti, mutta kaikki ilmat tulee ulos kun irroittaa letkut venttiili mokkulasta ja auto tippuu tosi matalalle. Ei olisi voinut edes ajaa. Vaihto onnistui kuitenkin hyvin ajoramppien päällä. Koko telineen joutui irroittamaan auton alta missä on kompressori ja venttiili mokkula.
Ohjain boxin 4Z7907553G vaihdoin sitten ilmeisesti turhaan. Sain hommattua 4Z7907553A jossa on myös manual mode ja parkkeeraus systeemi. Boxit käy ristiin, mutta esim 4Z7907553B ja 4Z7907553H versioissa ei ole manual mode mahdollisuutta. Sitten löytyy vielä ainakin 4Z7907553E ja 4Z7907553F versiot.
Sitten tarkistin vielä johdotukset. Sulakkeet 5, 7 ja 17 on kytkötkissä ilmajousituksen ohjaukseen. Lisäksi se iso 40A sulake (S110) tietysti. Temp sensori on kytketty ohjausboxin nastoihin 10 ja 13.
Nyt alkaa olemaan aika hyvin itselläkin hallussa tuo ilmajousitus. Kiitos auttaneille.
Comment
-
Muuten ei oo ilma-alusta itsellä oireillut mutta silloin ku nakkaa 100kg koiria peräkonttiin. Tänään teki kahdesti. Käynnistää auton uudelleen vika häviää ja alusta toimii normaalisti.
Oli jäänyt joku vikakoodikin vuodosta. Mutta ei tuo alusta laske alas parkissa ollessaan? Oisko mitää vinkkiä mitä tehdä? Kyseessä siis tuo allekirjoituksen auto.
Comment
-
Oisko kellään mitää vinkkiä tuohon. Vikakoodi on jäänyt jostain satunnaisesta vuodosta, mutta se tulee vain silloin kun autoon laittaa painoa, etenkin perään..
Äsken nostin autoa lift:llä ylös ja hypin kärryn aisan päällä niin heti vikatilaan alusta (eli se keltainen valo syttyi)..Yksin ajaessa ilman kärryä tekee todella harvoin mitään häiriöö alusta.
Jos siellä vuoto on, niin se on kyllä minimaalinen kun auto pysyy korkeudellaan monta päivää vaikka sillä ei ajaisi ollenkaan, voi olla siis kypsä ehtiä vuotoa jos se on todella pieni? Vai häiriköikö joku muu, mistä tuota vikaa lähtisi selvittämään.. kyseessä siis edelleen a6 4f 2006Viimeksi muokannut tovayryn; 25.12.2015, 19:54.
Comment
-
Vieras
-
Allroad C5:
Tänään kävi niin, että ilmeisesti jääty systeemi , moottoritielle mentäessä pudotti auton tasolta 3 korkeuteen 1 , mutta vain toisen puolen . Vähän ajan kuluttua systeemi oli vikatilassa.
Vaikka auto oli lämpimässä useita tunteja, ei vika korjautunut, systeemi kyllä toimi muuten normaalisti, pumppu pelasi jne. Vikakoodina mekaaninen virhe joka anturissa.
Vasta login in ja adaption tehtäessä systeemi palasi toimintaan.
Jos tekee ko. homman jatkossa täytyy varmaan lukita systeemi kakkostasolle. Sen saa jäämään jättämällä esim. adaption hyväksymättä . Tätä tapaa voi myös käyttää, jos jousi ongelmana on , että auto putoaa alas esim. vain alimmilla tasoilla . Adaption tehdään alussa nostamalla perustasoa todella paljon ja hyväksymällä se, sitten mennään uudestaan login ja ei hyväksytä adaptiota, nyt auto pysyy halutulla korkeudella.
Login koodihan oli 31564. Sitten mennään adaption , käydään läpi kaikki neljä pyörää Up1...Up4 , laitetaan niihin arvo ja hyväksytään VCDS:ssä Up5, sinne pitää aina kirjoittaa new value kohtaan 01.
Kaikissa kohdissa pitää vielä hyväksyä painamalla test ja save. Korkeuden tason asettumista pitää myös odottaa (usein vain ensimmäinen pyörä).Viimeksi muokannut vepek; 4.8.2018, 12:46.
Comment
-
jamppa ja muutkin: mulla ei ainakaan ole kahdessa Allroadissa ollut tarvetta ryynien kuivatukselle. Joillakin ilmeiseti on.
Jos jampalla on alkuperäinen kompura, se on todennäköisesti jo väljä joko ikäänsä tai vuotaneiden pussien vuoksi. Joillakin on ollut jakolaatikossa (mistä paine jaetaan pusseille) vikaa mutta se on harvinaisempaa. Kompuraan voi vaihtaa männärenkaan - se lienee edullisin vaihtoehto. Kompura kuluu kyllä nopeasti jos pussit vuotavat paljon tai pitkään. Ja tsekkaa vielä ettei mistään ole letku irti. Tsekkaa myös takaiskarien load valven liitokset.
SSP 242 sanoo näin (ryynejä kuivataan kun ilmaa otetaan ulos):
"Regeneration
As outlined above, the compressed air is initially fed through the air dryer and dried. The moisture is temporarily stored in the air dryer and the dried compressed air passes into the system. The air dryer is regenerated during discharge (lowering). During discharge, the dried compressed air (“waste air”) is fed back into the air dryer where it re-absorbs the moisture stored there and discharges it into the ambient air."Viimeksi muokannut ttenhunen; 24.1.2016, 13:43. Perustelu: Lausunnon lievebnnys kommenttien perusteella. Muutettu omakohtaiseksi.
Comment
-
Autovalmistajien mielestä vaihdelaatikko öljyjäkään ei tarvitse vaihtaa auton elinaikana. Nuo "ryynit" vaan ei kuivu poistoilmalla kokonaan, jos kuivuisi olisi audin insinöörit keksineet ikiliikkujan. Tuolla poistoilmahuuhtelulla saadaan elinaikaa pidennettyä sinne suunnittelijan tavoittelemaan käyttöikään.
Olen avannut useita ryynipaketteja ja aina on ollut vettä kuivaimessa. Muuta huoltoa ei ole tarvittu.
300tkm ja 15-v. alkuperäisellä kompuralla.
Comment
-
Evinrude, ok, löysennän lausuntoa. Mulla on riittänyt lämpimässä hallissa tehdyt jumpat kerran talvessa. Mutta mun kummankin Allroadin kompuroilla onkin/olikin ajettu vain 220tkm.
Ihan tärkeintä on huolehtia siitä että pussit on kunnossa. Jos kompura pörrää itsenensä loppuun, siinä ei ryyninkään vaihto tai paistelu auta.
Comment
-
Nyt tarvis jeesiä:
Eli jäi Q7:sta keilu alas ja seuraava vikakoodi oli saatavilla
01400 - Suspension Level Control
001 - Upper Limit Exceeded
Freeze Frame:
Fault Status: 11100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 138
Mileage: 139417 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.28
Time: 08:30:56
Freeze Frame:
Error Code: 66
01780 - Sensor for Vehicle Leveling
003 - Mechanical Failure
Freeze Frame:
Fault Status: 11100011
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 138
Mileage: 139417 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.28
Time: 08:32:19
Freeze Frame:
Error Code: 31
Missähän mahtaa olla vika??
Comment
-
Mulla autona allroad 2.5tdi -02. Auton alusta temppuili kovien pakkasten aikaan. Oli reilusti 1-korkeuden alapuolella, mutta ei noussut ylös vaikka kuinka kompura yritti ja lopulta laittoi vikavaloa.
Vaihdoin viikko sitten kompuraan uuden männän renkaan (repair kit). Nyt auto nousee ja laskee normaalisti, mutta kysymys kuuluukin: Onko normaalia, että vaikka haluttu korkeus on saavutettu, niin silti kesken ajon kompura hyrähtää päälle ja on päällä noin 1-2 min ja sitten sammuu. Tekee tätä harvakseltaan. Voiko olla releissä vikaa tai vuoto jossain pussissa ja sen takia pumppaa kesken ajon lisää ilmaa tilalle?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viestiNyt tarvis jeesiä:
Eli jäi Q7:sta keilu alas ja seuraava vikakoodi oli saatavilla
01400 - Suspension Level Control
001 - Upper Limit Exceeded
Freeze Frame:
Fault Status: 11100001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Reset counter: 138
Mileage: 139417 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.28
Time: 08:30:56
Freeze Frame:
Error Code: 66
01780 - Sensor for Vehicle Leveling
003 - Mechanical Failure
Freeze Frame:
Fault Status: 11100011
Fault Priority: 3
Fault Frequency: 2
Reset counter: 138
Mileage: 139417 km
Time Indication: 0
Date: 2016.01.28
Time: 08:32:19
Freeze Frame:
Error Code: 31
Missähän mahtaa olla vika??
Comment
-
Allroad-01
Tämä Audin ihmettely jatkuu kolmatta viikkoa,
vanha kompura vaihdettu,käy pidempään ,kun tuo uudempi
Auto ei nouse (audi siis) tantereesta.
Käyttäny autoa / kompuraa autotallissa ,ettei jäädy
Ei mitään hyötyä.
Mistä löytyy tyyppi kuka voisi katsoa tämän kuntoon,katsastus menee vanhaksi ensiviikolla,ja autolle olisi myös käyttöä.
Ennen tätä lyhistymistä audi pysyi jouset ylh.äällä aika monta kuukautta.
Mitä tälle pitää siis tehdä.
Terveisin Jamppa
Comment
Comment