Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
No nimen omaan siihen +300 ajettuun. Varmasti kaikki on kun vanhaan vertaa :)
Mutta rakenne ainakin semmoinen että luulis olevan orkkista pitkä ikäisempi.
Eiiii välttämättä, ainakin Arnotin gen2-jousissa on ollut ongelmia rapakon takana, niissä vastaava rakenne. Ongelma tulee siinä, että tonne suljettuun pönikkään pääsee kuonaa, mutta ei niin helposti pois->hinkkaa kumin ennätys ajassa puhki, jopa alle puolessa vuodessa.
Tai tota ne spekuloi syyksi, kun useita uusia pusseja vaihdettu takuuseen, ja loppujen lopuksi ostettu "orkkikset"
Alkuperäinen kirjoittaja omanpolunkulkijaNäytä viesti
No nimen omaan siihen +300 ajettuun. Varmasti kaikki on kun vanhaan vertaa :)
Mutta rakenne ainakin semmoinen että luulis olevan orkkista pitkä ikäisempi.
Mä luulen että ajo-ominaisuudet ei hirveästi muutu jos uusi pussi on samanlainen kuin vanha. Silloinhan niitä pitäisi aina vaihtaa pareittain.
Miten ilmajousi oikeastaan kuluu? Ilma on samanlaista vuodesta toiseen (suurinpiirtein) ja jousen kumi ei voi alkaa joustaa liikaa koska se varmaan menee puhki ensin.
Luulen että suurempi muutos ajoon tulee jos jousen rakenne ja tilavuus on toisenlainen (kuten noissa jotka tilasit).
Iskarit ja niiden yläkumit kannattaa kyllä vaihtaa ajoissa. Iskareiden nypytyksensieto heikkenee ensin. Isot liikkeet kyllä vielä hoituu. Takaiskarit kannattaisi ehkä hommata tiskiltä koska niissä on se paineensäätö kuorman mukaan. Hintaa nelisensataa kpl kuulemma.
Nuissa mitkä tilasin niin tuli yläpäät uudet kans,mut ei ollu vaikutusta vaimeaan lopinaan mitä keulasta kuuluu. Kaikki muut nivelet ku on kunnossa. Niin tuolla kyseisellä sivulla olevissa iskareissa ei varmaankaan ole kuorman säätöä. Mutta muuten kyllä helppo hommata tuota kautta tavaraa.
Onko joku päässyt ajamaan noilla arnottsin/bilsteinin iskareilla varustettua autoa? Miten toimii? Pussit (orkkikset) eivät ihmeemmin vuoda (viikon seisonnassa alkaa tippumaan), mutta varsinkin takapää on aika letkeä. Jos uusisi iskarit ainakin taakse ja tiivistesarjan luonnollisesti.
Jos hakee vähän sporttisempaa alustaa, niin mikä mahtaa olla jämäkempi pussitus?
Allroad on aika vaikea iskareiden kanssa kun siihen kunnolla tehtyjä saa vain orkkiksena. Ilmajousi tiivistyy nääs iskariin.
Arnottin myymät etupään Bilsteinit on holkilla pidennettyjä ja levennettyjä A6-malleja. Kaveri kertoi että painavammassa Allroadissa etenkin takana toimii orkkis paremmin koska jäykkenee lastin alla tai ylös nostettuna.
Jenkeissä on jotkut laitaneet orkkis-iskariin ilmaliitäntään ventiillin joka pitää iskarissa kovan paineen myös 402-modattuna. Idea jota voisi kokeilla jonkun LVI-asentajan kanssa ;)
Täältä saa korjattuja orkkiksia eteen: http://www.air-suspension-shop.com/index.php?a=1263 . Taakse taitaa valintana olla vain orkkis, Bilstein tai joku oma kovalla työllä sorvaajan kanssa tehty holkkimodaus.
Tavallisen A6:n takapään ilmajousituksen osat ei käy Allroadiin - iskarin varsi on lyhyempi ja jousen kantavuus pienempi.
Allroadista ei kauheasti kannata yrittää tehdä rata-autoa - helpompaa on modailla A6:sta.
Niin, 402 modissa perä on letkeä, koska pussissa vähän painetta joten iskarikin on löysässä säädössä kun PDC venttiili ohjaa sitä pussin paineen mukaan. En kyllä vielä löytänyt mistään juttua jossa joku olisi selvästi tehnyt PDC:lle jotain.
Entäs tämä väitös sitten: 402 modin sijaan ohjelmoidaan toista kautta sama asia. Jossain topicissa väitti, että tuota kautta madaltamalla auto on tukevampi kuin 402mod kautta. Miten siiinä voi olla eroa? Eihän
"25500 is the stock software coding.
2xxxx is for auto headlight adjustments. likely kills power to range control
x5xxx is for the front reference height 402
xx5xx is for the rear reference height 402
xxx00 is unused
The 2nd and 3rd numbers are the ones to change but nobody seems to know what they do exactly.
I've been thinking about this.
changing the 402 in adaptation is setting the car up to act like it should, but fooling it at the same time so that it still thinks it's at 402. The allroad has a PDC which effectively modifies vibration damping by way of a valve. This valve references airspring pressure. This done so that a loaded car can ride with more damping.
I have two theories.
The control module may be able to be recoded to change the behavior of the PDC, perhaps stiffening or softening the damping.
Or software coding may tell the car you want to reference a different ride height which could affect the PDC, ESP, ABS, etc....
I'd love to get any confirmation on this.
SSP243 doesn't have enough info."
Muistaakseni PDC:lle ei tule mitään virtaa/ohjausta? Pitääpä käydä uudestaan auton alla, jos muistan väärin. Eli eihän mitään muutakaan kautta tuleva korjeuden säätö voi vaikuttaa PDC-venttiiliin, jos sille ei ole ohjausta. Ainakaan SSP_242/243:sta en löydä et olis ohjausta.
Tuo PellePeloton edition voisi toimia: laitetaan PDC:n letkuun palloventtiili tms. auki -> auto korkealla -> paineet kovat ja sitten venttiilistä sulku päälle eli jää kova paine? Näin olisi aina kova paine iskarissa ja jämäkämpi ajaa.
Jos taas siirtyy Arnottin bilsteineihin, niin niistä on hieman molemmin puoleista komenttia, osa haukkuu, osa kehuu. Ei tästä urheiluautoa olla tekemässä vaikka tehot onkin siellä suunnalla, mutta 402 madallettuna voisi olla jämäkempi.
No nyt alkoi minullakin paukkumaan jouset... Kolme viikkoa sitten menin mökille ja purin autosta tavarat, 5 minuttin päästän räjähti apukuskin puoleinen etu pussi (auto oli hieman epätasaisella maastolla). Viime viikolla laitoin uudet ilmapussit eteen (Arnotts GEN 2) ja sain auton taas ajoon. Eilen räjähti vasen takapussi (auto oli jälleen epätasaisessa maastossa) kun auto oli parkissa käynnissä. Onko mahdollista että järjestelmässä on liikaa painetta (onko siellä edes mitään ylipaine venttiiliä?) ja siitä johtuen vanhat pussit räjähtelee peräkkäin? Olisi hyvä saada tähän jotain tietoa jos on mahdollista että uudetkin pussit räjähtävät vielä mahdollisen ylipaineen takia...
Kilometrejä on kertynyt jo melkein 250 tkm, eli voi kai hyvin olla mahdollista että vanhat pussit ovat jo tiensä päässä ja kävi vain huono tuuri (olin suunnitellut tilaavani uudet pussit myös taakse ennen talvea).
VSCD ilmoittaa oikean takajousen säätöanturin väärää arvoa 00775. Mielestäni joka kulma on tasaisella säätynyt yhtä korkealle kun pussit olivat vielä ehjiä.
Hommasin autoon jokin aika sitten uudet renkaat jolloin se nostettiin ylös, mutta en muistanut sanoa että tasonsäätö pitää ensin laittaa ns. huoltomoodiin. Voiko tämä aiheuttaa ko. vikakoodin ja riittääkö vikakoodien nollaus?
Uudistin Allroadin (C5) etupäätä Lemforderin ja TRW:n varsilla, uusilla iskareilla ja toisella Arnott-ilmajousella. Kaikki löytyivät yllättävän edullisesti eBaystä.
Jos vaihdat samalla uuden iskarin yläpään kumitutin, jousilautasen kuusi pulttia kannattaa kiristää todella huolella. Uusi kumitutti ei litisty O-renkaan viereen ihan helpolla ja saattaa jäädä vuotamaan. Pultteja saa kiertää kiinni vuorotellen voimalla vaikka usko alkaakin loppua helposti.
Ylätukivarsien pultti lähti parhaiten kun katkaisi sen ensin pulttipäästä vääntämällä, sitten sen omaa mutteria kiristämällä ja sitten monien aluslevyjen avulla kiristi sitä ulos reiästä. Uuteen 10.9 -pulttiin laitoin CRC-kuparitahnaa.
Jaahas tämäkin vika sitten ilmestyi juuri kun sai tiptronicin ja EGT:t kuntoon. Etupää valuu yön aikana alas joten tarvitsee sitten osia alkaa metsästään. Ebay näyttää olevan edullisin vaihtoehto kun on hintoja verrannut. Meinasin laittaa eteen nuo Arnottsin perusilmapussit ja bilsteinin uudet iskarit ja ehkä uuden kompuran.
Tarvitseeko vaihtoon mitään erikoistyökaluja vai meneekö ihan normi räikkä/lenkkiavaimilla? En ainakaan Arnottsin videosta huomannut mitään ohjetta noista työkaluista
Jannu-11, perustyökalujen lisäksi 16- ja 18mm hylsyt ja lenkit riittää. Iskarin ylämutterin kiristykseen saattaa auttaa putkipihdit. Jousilaitausen yläpäässä saattaa olla vanhat tähtikantapultit (mulla oli, 8mm avain / Audi-miesten ovityökalu) mutta Arnottsien mukana tulee tavalliset. Kierrä ne todella kireälle.
Ylävarsien yhteinen pultti on haastava mutta mä sain sen auki parhaiten kun katkaisi sen ensin kantapäästä vääntämällä, sitten monien aluslevyjen avulla kiristi sitä ulos reiästä omalla mutterilla.
Mä valitsin orkkis-iskarin kun Bilsteinin versio on vain holkilla jatkettu stanikka-iskari. Ja mä vaihtaisin tukivarsia samassa projektissa.
Kiitos tiedoista. Oli tarkoitus ottaa nuo tukivarret samaan pakettiin kun hinta oli omasta mielestä edullinen. Pitää laittaa tilausta Englannin suuntaan menemään
Jos Arnottit on ne muovirunkoiset, tarkista yläpään tasomaisuus. Muoviin upotetut kierreinsertit aiheuttaa melkoista aaltoilua sinne yläpintaan. Ne saa kyllä hiottua tasaiseksi.
Nyt kun on tullut tuota ebaytä tutkittua niin aika hankalaa löytää noita iskareita. Ilmapusseja on tarjolla pilvinpimein mutta osaako joku antaa vinkkiä mistä kannatta kysyä muita kuin bilsteinin iskareita? Tilausta en ole vielä ilmapusseista tehnyt kun ajattelin että saisi kaikki osat samasta paikasta
Sinne käy ihan normaali o-rengas, löytyy varaosaliikkeistä. Mittoja en muista, mutta jossain ilmapussi keskusteluissa tais olla maininta tarkoista mitoista. Alapäähän se iskarin varren paksuinen(n.60x3) ja ylös (100x2). Mitat muistinvaraisia eli suuntaa antavia.
Täällä päin ainakin on paikallisessa Etra Megacenter myymälässä erittäin kattava valikoima eri kokosia ja eri tarkoituksiin sopivia (materiaali) o-renkaita. Mallin kanssa menin kerran hakemaan, myyjä mittaili siinä tiskillä ja kyseli käyttötarkoitusta jne. Hyvät tiivisteet löyty.
Mulla muuten hyllyssä 2007 ostetut ja nyt poisvaihdetut orkkis-iskarit eteen ja taakse (Sachs/Continental). Ihan toimivat mutta eroa uuteen voi huomata. Halvalla saa hakea. Täytyy tehdä myynti-ilmoitus.
1. Arnottin videossa pyydetään irroittamaan renkaan nopeusanturi. Se ei kannata ellei se ole aivan ruosteeton - helpommalla pääsee kun irroittaa vain anturin johdon tukivarren etureunasta. Antaa silloin riittävästi periksi ja jousi/iskari mahtuu hyvin ulos.
2. Alatukivarren ulkopää kannattaa iroittaa mutta sitä ennen kannattaa merkata pultin kantaan sen asento. Ainakin mulla pultti on epäkesko ja antaa säätää renkaan pystykulmaa ihan kunnolla. Videolla tästä ei puhuta mitään.
3. Mun ilmapussit näyttävät olevan alkuperäiset eli hyvin on kestäneet, 11 vuotta. Hioin pussin alle jäävästä muovista turhat arkeologiset knöllit pois.
Aikaa meni vähän yli tunti per puoli, paitsi jos unohtaa o-renkaan ja tekee homman kahdesti... Ja www.air-suspension-shop.com -orkkiniskarit ovat aika hyvät.
Viimeksi muokannut ttenhunen; 18.8.2013, 22:36.
Perustelu: korjaus kieliasuun
Tulipa tässä touhuttua etupään iskarit ja Arnottsin pussit paikoilleen. Täytyy kyllä noihin ohjeisiin sen verran muutosta laittaa että jos et ole ylätukivarsia vaihtamassa samalla kertaa kuin ilmajouset ja iskarit niin älä yritä avata sitä ylätukivarsien pulttia. Homman voi tehdä helpommin kun irroitat iskarin alapään pultin ja konehuoneen puolelta kolmepulttia ja sen jälkeen otat jousipakettia alaspäin ja irroitat ylätukivarret jousilautasesta. Säästyy aikaa ja hermoja:).
Itsellä meni molemmat puolet kokonaan purkuun kun pultti katkesi molemmista päistä. Ei auttanut kun purkaa koko pyöränlaakerikotelo pöydälle jotta sai porattua pultin pois. No tulipa samalla vaihdettua pyöränlaakerit kun paketti oli auki.
Semmoinen ongelma jäi kuitenkin että mittaristossa palaa tuo korkeuden merkkivalo vaikka korkeussäätö toimii moitteetomasti ja mitään vikakoodia ei anna. Millähän tuon saa sammutettua? Eihän tuolla mitään tekemistä ole ABS-anturin kanssa joka meni kuskin puolelta sököksi kun oli niin jumissa? Siitä antaa nyt vikakoodi kun en uutta saanut tähen hätään mistään.
Huolsin vielä Ebaystä löytyvällä kompuran huoltosarjalla ilmakompuran ja täytyy sanoa että nopeaksi muuttuu korkeuden säätö noilla palikoilla. Hinta osilla kotiin toimitettuna 40€ joten ei paha
Joo, käyhän se noinkin. Itse liottelin tukivarsien pulttia irrotusöljyllä pari viikoa etukäteen kun tiesin vaihtavani tukivarretkin. Ja jälkeenpäin se piti irrottaa uudelleen kun jousen yläpää ei tullut tiiviiksi ensiyrittämällä.
Osaisiko joku vahvistaa, että kompura on tiensä päässä tai kertoa mikä mättää. Auto pysyy hyvin 1 tasossa (alimmassa), mutta jos yrittää nostaa niin syttyy vikavalo palamaan kun kompura on pyörinyt jonkun aikaa.
Vikakoodit
3 Faults Found:
01400 - Suspension Level Control
11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
Koitin vähän tyhjentää yhtä ilmajousta raidetangonpää/ylätukivarsi jumpan aikana ja kolme kertaa piti käynnistää auto uudelleen, että sai kerättyä riittävästi painetta. Ei enää vikavalo syttynyt vaan pääsi alimmalle tasolle. Huomasin myös, että jos ilmajousi on oikein tyhjä niin renkaat painuu lokarin sisälle. Tätä ei ole tehnyt missään vaiheessa, joten isompaa vuotoa ei taida olla.
Itse epäilen, että kompura ei saa tuotettua tarpeeksi painetta järjestelmään. Vain juuri sen verran, että pääsee ensimmäiselle tasolle. Repair kit on tilauksessa.
Sain myös mitattua jonkin paineen VCDS:llä ja kompuran lämpötilan. Jos muistain oikein paine oli jotain 4 bar.
Käyttöpaineenhan pitäisi olla 6-10bar, min 3.5bar ja max 16bar. Onko järjestelmässä vain yksi kohta josta paine tiedon saa ja mikä tuo kohta on? Mitäs muuta tuolla VCDS:llä kannattaa mittailla?
Monta kysymystä, mutta toivottavasti löytyisi edes osaan vastauksia. Täytyy mittailla lisää kun aikaa.
Out off topic. Katsastusmies ei sanonut mitään vaikka auto oli alimmalla tasolla ja vikavalo paloi.
Eikä kyllä maininnut mitään vaikka etummaiset lambdatkin on rikki.
Mun on semmonen käsitys, että kompuran ollessa finiitto, niin tulee ylikuumenemis-koodeja kompuralta, kun se ei kykene tuottamaan tarpeeksi ilmaa järjestelmään ja pyörii kaiken aikaa sen takia.
Kiitti.
Tämä nyt sitten viittaa, että olisi siinä venttiiliohjauksessa (G291) jotain häikkää tai piuhoissa vikaa.
Täytyy mittailla lisää kun en muista tuota painettakaan oikein. Kompuran suojapellin olenkin jo purkanut pois. Sitten kun saan repair kitin niin kuivaan samalla nuo ryynit männänrenkaan vaihdon yhteydessä ja tutkin hieman johtoja.
Opettelen vasta tuota VCDS:n käyttöä, mutta ajattelin ottaa kompuran lämpötilan ja paineen. Sitten mittaan korkeuksia kun yritän säätää alustaa.
JarTii, mulla noi koodit liittyi väsähtäneeseen kompuraan. Vaihdoin AMG-versioon joka on vahvempi ja auto nousee ja laskee kuin räppäreiden limusiinit musavideoilla...
Comment