Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt sain jotenkin taakse 6baria ja eteen 7baria.

    Jos yrittää pakottaa enemmän painetta pumpulla niin hetken kuluttua alkaa tyhjentää itsestään eli homma alkaa alusta.

    Jos yrittää korkeuden säätöä vasemmasta kulmasta eli ilmeisesti kanavalta 001 niin tulee odota mutta mitään ei tapahdu vaikka laittaisi arvoksi esim 450.
    Mihinkään kulmaan ei pääse arvoja muuttamaan vaikka odottaisi viikon.
    On tää tuskaa..
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 18:18. Perustelu: ^-merkki poistettu.

    Comment


      Oliko ovet kiinni ja Security access avattu?
      https://youtu.be/o2aeQ6bhu-Y?si=D0r1UxaNjGgO9CAU

      Comment


      • Ovet oli kiinni mutta Security Assess ei antanut sisäänpääsyä.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja Ajii Näytä viesti
          Tunkki eli Jack-modekaan ei vaikuta mihinkään tai ainakaan anna mitään käskyä käynnistää kompuraa.
          Eikö tämä Jack-mode ole se moodi, jolla autolle kerrotaan, että älä säädä korkeutta, kun sut nostetaan kohta ylös? Silloin ei kuulukaan kompuran käynnistyä.

          Tuleeko jokaisen nurkan anturista järkevä korkeustieto?
          Käytätkö VCDS:ää vai jotain muuta testeriä?

          Comment


          • Ikävä kyllä muuta testeriä ja tuntuu ettei ne ihan synkkaa Audin kanssa.
            Jokaiselta anturilta tulee liki sama oletusarvo (siis se lukema millä auto milloinkin tykkää olla).
            Vuorokauden oli pakkonostolla (eli jumppasin kompuralla pakkopaineet) ja piti auton samalla korkeudella eli ilmeisesti ei ainakaan merkittävää vuotoa missään?

            Lisähavaintona miksi 31564 (muistinkohan numerosarjan oikein?) ei ole pääsyä on herja kanavasta 12.
            Mielestäni kanavalla 12 kerrotaan vain anturidatan jännitettä jotka joka kulmassa lähes identtiset.
            Viimeksi muokannut Killeri; 22.11.2024, 13:01. Perustelu: Viestit yhdistetty.

            Comment


            • En tiedä löytyikö vika mutta taitaa nuo antureiden yhdystangot jumittaa.
              Sen siitä saa kun seisottaa autoa pari vuotta "laitumella".
              Tämän päätelmän tein seuraavasti. Tangot juu jäykät mutta se että anturidata (ajoneuvon korkeus) muuttaa dataa jatkuvasti vaikka ritsa (eli auto) on parkissa.
              Data ecuun ei tule lineaarisesti vaan ikäänkuin pätkimällä.

              Olenko ihan hakoteillä eli hukkatie vitosessa?

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                Eikö tämä Jack-mode ole se moodi, jolla autolle kerrotaan, että älä säädä korkeutta, kun sut nostetaan kohta ylös? Silloin ei kuulukaan kompuran käynnistyä.
                Juuri näin - silloin ei kompura tai venttiilibloki tee mitään. Kun tunkkaa yhtä nurkkaa ilman tunkkimoodia, niin on vaara, että tasatessaan korkeutta pudottaa itsensä tunkilta. Osaa kaikki nurkat nostettaessakin mennä tunkkimoodiin ja vaihtelevasti akselikeventimelläkin.

                Ajii: Jotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykistä tangoista ja ja datan muutosta. Onkohan siellä nyt jossain häiriötä väylässä tai muualla. Onhan akku nyt vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut?
                Viimeksi muokannut Sepe; 25.11.2024, 08:53.

                Comment


                  Jotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykkien tankojen ja anturidatan heittelyn välillä. Onko nyt väylässä tai jännitteissä heittelyä? Onhan akku vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut? Se on yleensä se helpoin ongelman aiheuttaja näissä.

                  Comment


                    Minulla C5 mallin Allroadissa moottoritiellä tulee välillä ilma-alustasta vikavalo mittaristoon. Sitten, kun tiessä on jokin heitto, niin merkkivalo poistuu. Kun logitan ajossa anturidataa, niin yksi antureista piirtää enimmäkseen suoraa viivaa, mutta noissa heitoissa se kuitenkin muuttaa arvoa. Tästä päättelen, että ilma-alustan ECU luulee anturin olevan rikki ja sytyttää vikavalon. Pitäisi katsoa onko tuo nurkka yhtä epäherkkä eri korkeusasetuksilla. Korkeusanturihan ei ole potentiometri, jonka liuku kuluu eniten käytetystä kohdasta puhki, vaan vähän fiksumpi kontaktiton anturi, jonka toiminta perustuu magnetismiin. Siitä on tässä threadissa aiempana juttua.

                    Ja se vinkki tulee tässä: Tuo yhden nurkan anturin kiukuttelu aiheuttaa myös sen, että tasaisella tiellä tai paikalla ollessa ei auton korkeuden säätö onnistu, sillä ECU ei saa tuolta nurkalta tietoa, että korkeus muuttui. Jos heilutan autoa samalla, kun muutan korkeutta, niin silloin ECU säätää korkeuden halutusti.

                    Uudet anturit ovat olleet kohta 2 vuotta ronkissa kyydissä odottamassa asennusta. Palaan tähän asiaan, kun ne ovat paikallaan ja olen testannut vanhojen antureiden toiminnan oskilloskoopilla.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
                      Jotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykkien tankojen ja anturidatan heittelyn välillä. Onko nyt väylässä tai jännitteissä heittelyä? Onhan akku vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut? Se on yleensä se helpoin ongelman aiheuttaja näissä.
                      Ei ole vaihdettu mutta laturin nokassa akku oli testauksen aikana.
                      Testerin mukaan akku ok.

                      Mittaako jakotukki (venttiilimoduli) etupään ja takapään jousien barit vai mistä ecu saa tiedot noista?
                      Viimeksi muokannut Ajii; 26.11.2024, 07:31.

                      Comment


                        Se venttiilibloki mittaa paineet, mutta korkeuttahan se säätää ja paine on vaan tieto, jolla ei tehdä muuta kuin varmistetaan liikkeet ylläpitämällä säiliöiden painetta korkeampana - nostaa ne akun paineet sinne 15,5-16,0bar tienoille. Itse auto nousee 6-9barin painein.
                        SSP:n sivu 31 on esitetty kaikki komponentit.

                        Comment


                        • "Korkeuttahan se säätää".
                          Mikä siis säätää?

                          Comment


                            No ilmajousitus ja ECUn ohjaama venttiilibloki. SSP:n sivulla 41 "Control Behavor" vaaka-akselilla aika ja pysyakselilla korkeus - ei paine tai mikään muukaan.

                            Toisin sanoen korkeutta mitataan ja jos poikkeaa halutusta niin korjataan - painemittaus on "vain" apuarvo paineakkujen paineen nostamiseksi yli tarvittavan tavoitepaineen, jotta nopeutetaan säätöjä ja säästetään kompressoria. Normaalistihan kompura toimii vain vauhdin 42km/h ylityttyä niin kauan, kuin paineakkujen paine nousee 16,0bariin tai vauhti laskee alle 27km/h. Jos paine ei meinaa riittää nostoon(akut tyhjät) niin käyttää kompuraa paikallaankin.

                            Comment


                            • Mikä tää SSP on ?

                              Comment


                                SelfStudyProgram = Audin korjaajien aapinen.
                                http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_362.pdf

                                Tuossa viestissä 1490 tään jo laitoin. Lue nyt perustiedot siitä, niin selkenee moni kysymäsi juttu.

                                Comment


                                  S6 4G/C7 ilma-alustan kalibrointi.

                                  Elikäs, korkeudensäätösensori sanoi (oletettavasti) kaputtttt - joten se vaihdettiin uuteen ja eteen tuli kalibrointi (lukemani mukaan suositeltava toimi kun noita sensoreita uusitaan). Kooditus kertoi mikä sensori, vaikka tekstimuotona sitä ei vikailmoituksessa ole. Ja, hälyt hävisivät tuon vaihdon myötä. Ja lasketaanpa samalla autoa hieman tuosta maasto-asetuksesta samalla.................................

                                  VCDS on tosiaan siitä mukava laite että sillä voit (tietyin rajoin) säätää ilmajousituksen normikorkeutta. Joten tästä päästä sitten siihen varsinaiseen asiaan:

                                  Nollauksen ja referenssin asetuksen jälkeen kun olen pukkaamassa uudet luvut tauluun eri kulmien korkeuksille (valikko 10 Adaptation), niin saan todella iloisen ilmoituksen että "Request Sequence Error". Ja sehän mukavaa kun nollat taulussa, auto ylhäällä, jousitushäly päällä, ja homma ei etene. Luulin tehneeni jotain väärässä järjestyksessä. Tökin päätä seinään kokeilemalla eri asioita ja järjestyksiä hyvän tovin ja jölli otsassa sen kun kasvaa...

                                  Vaan ei, mikään ei ollut väärässä järjestyksessä tehty kuten voisi ehkä hölmö (=kuten itse) tuosta "sekvenssistä" luulla. Ratkaisu oli luonnollinen:

                                  Omani otti vastaan MAX luvun 414.00 (mm). Tuon kun hokasin niin kaikki ok.

                                  Comment


                                  • Vastustaa mutta ei hylkää, ainakaan vielä.

                                    Mitä seuraavaksi pitäisi niinkuin tapahtua?
                                    Vaikka kävisin juoksemassa mökin ympäri ja soitellisin kuumille linjoille niin tässä tilassa on ja pysyy.
                                    Jos painan save tai valitsen kanavan 002 tulee ne perinteiset errorit kehiin.

                                    https://aijaa.com/1vRBF9

                                    Comment


                                      Odottaa, että painat ”test” ja siirryt seuraavaan kanavaan 2 ja annat sille arvon. 5kanavaan syötetään ”1”, jotta ottaa uudet arvot käyttöön. Tuos ylempänä viestissä 1502 on linkki mutä pitäs tapahtua.

                                      onhan anturi oikein, kun noin kaukana, 8cm päässä oikeasta?

                                      Comment


                                      • Kyllä mutta ritsa ihan tontissa ja jos pakottaa nousemaan fillingillä niin etu ja takapää nousee mutta paine edessä vain 6bar ja takana 5bar.
                                        Jos pakko pitää kompuraa päällä niin saa vaikka 7bar eteen ja taakse mutta hetken kuluttua alkaa tuulettaa eli pistää keksinnön takas tonttiin eli aivan matalaksi.
                                        Toinen etunurkka painuu 1cm matalammaksi kuin toinen eli liekö joku rakenteellinen ero vai mikä sen selittäisi?
                                        Korkeusanturidata kertoo aivan saman minkä toteaa heti silmällä.
                                        Viimeksi muokannut okkim; 30.12.2024, 11:20. Perustelu: ^-merkkejä ei käytetä.

                                        Comment


                                          Mulla puottanut tonttiin, kun huijannut arvot liian lähelle alarajaa ja ajossa mennyt pidemmäksi aikaa yli alueen esim kaltevalla tiellä. ja jos tuo 370 on sulla mitattu arvo vanteen keskiöstä pyöränkaareen ja laite hakuaisi sen olevan 460 confortilla, niin ollaan kyllä reilusti yli alueen. Käyttikö auto low level initilizessä kalibroinnin aluksi?

                                          SSPn mukaan alin taso on confortista -45mm alas eli mennään tuplana rajusti sen alle - tod näk yli alueen. Kokonaisliike on vain 105mm eli -45 ja +60 normitasosta.

                                          Varmista vielä, että anturit on oikeilla paikoillaan. Kokeile pumpata paineet pusseihin auto tunkattuna lähelle tuota 460 korkeutta niin ei kompurakaan kuormitu liikaa, jos vielä saisi pysymään siinä ilman tunkkia ni olis jo puoli voittoa. Sit täytyisi kalibroinnilla antaa tehdä tuon dynamicissa käynnin vapaana ja kun palaa normal leveliin niin auttaisi tunkilla tarvittaessa lähelle normiarvoja, jotta saisi ekan kalibroinnin onnistumaan. Muistaa vaan että voip pudota tunkilta kun temppuaa, eli vaikka joka nurkan alle tunkit ni ei pääse karkuun.



                                          Comment


                                          • IMM harmaana kaikkien muiden osalta paitsi automatic.
                                            Ei pysty nostamaan eikä laskemaan (tosin laskun se kyllä tekee aina takuuvarmasti viimeistään kun tuulettaa ilmat pihalle).
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 27.12.2024, 14:59. Perustelu: ^-merkki poistettu.

                                            Comment


                                            • Jos kerta ilmapusseissa ei ole mitään antureita, paitsi tuloventtiili (takaiskuventtiili) niin mistä tuo pussi tyhjentää ilmat pihalle?
                                              Ilma palaa takaiskuventtiilin kautta samaan reittiä mistä täyttökin tapahtui?
                                              Miten "tyhmä" takaiskuventtiili osaa päästää ilman pois kun siinä ei mitään sähköistystä (anturidataa)?
                                              Mikä venttiili / solenoidi iskarijalan alaosassa on ja mikä tämän tehtävä on?

                                              Lisätty kuva:
                                              https://aijaa.com/mv3kZQ
                                              Viimeksi muokannut Ajii; 30.12.2024, 13:29.

                                              Comment


                                                Se jousipussin venttiili päästää paineen pois jos pussissa on suurempi paine kuin linjassa, ei sen monimutkaisempaa. Ja kompuran pään venttiiliblokilla on sitten venttiilit. Siinä on mekaaninen takaisku jonka virka on ainoastaan huolehtia että pussiin jää aina vähän ilmaa vaikka systeemiin tulisi joku putkirikko tjms vikatilanne.

                                                Solenoidihommat on sitten iskunvaimennuksen jäykkyydensäädön asioita.

                                                Comment


                                                • Mistä jousipussi tietää paineen kun siellä ei kerta ole mitään anturidataa eli mihin verrata pussin tai linjan painetta?

                                                  Tarkoitat jousipussin venttiilillä linkin kuvan takaiskuventtiiliä/putkirikkoventtiiliä?

                                                  https://aijaa.com/Xeao0V

                                                  Comment


                                                    Ei paine mitenkään tärkeä tieto olekaan, korkeusantureilla seurataan alustan korkeutta ja sen mukaan komennetaan kompuraa ja venttiileitä. Jos on joku nurkka liian alhaalla niin kompura käyntiin (tai otetaan painevaraajalta) ja avataan blokilta sen nurkan venttiili jolloin pussi täyttyy. Kun anturi näyttää haluttua lukemaa niin laitetaan venttiilit kiinni. Jos on liian korkealla niin avataan venttiileitä vastaavasti niin että puhaltaa pussilta paineet blokin poiston kautta ulos niin kauan että on taas saavutettu haluttu korkeus anturin mukaan.

                                                    Ja kyllä, takaisku/putkirikkoventtiili on tässä sama asia. Se on olemassa tosiaan ainoastaan sen takia että säkki ei mee aivan typötyhjäksi jos jostain syystä vaikka menee muoviputki poikki vaan auto säilyy siirtokuntoisena. Tokihan ne alkaa vanhuuttaan hapettumaan ja vuotamaan sieltä venttiilin ja jousen välisestä saumasta jolloin systeemi pääsee ihan tyhjäksi asti.

                                                    Jos tietokoneen ruudulla jotain paineita näkyy niin ne lienee todennäköisesti mitattu venttiililohkolla jolloin selvitään yhdellä anturilla yhdessä paikassa sen sijaan että olisi joka nurkassa oma anturi. Tää on tosin aivan 100% veikkaus, en oo koskaan sitä venttiiliblokkia tai kompuraa käyttäny irti.
                                                    Viimeksi muokannut hopsis; 30.12.2024, 16:53.

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                      Jos on liian korkealla niin avataan venttiileitä vastaavasti niin että puhaltaa pussilta paineet blokin poiston kautta
                                                      eli mitä reittiä pihalle?
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 30.12.2024, 17:09. Perustelu: Lainaus kuntoon.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

                                                        En oo mitään olevinaan ehtinyt tekemään ja talvea alkaa pukata eli kuuauto on tulossa ajoon. Muutakin asiaa oli pajalle tämän auton kanssa niin nyt se on Kirkkonummella TT&RS -huollossa. Siellä kun aihetta tutkittiin tarkemmin niin päädyttiin siihen, että molemmat etupussit vuotaa. Vasen vähän enemmän kuin oikea, mutta yhtä kaikki kumpikin vaihtoon.

                                                        Samalla toki se kompuran huoltosarja menee paikalleen myös.
                                                        Väliaikatietona tähän. Edelleen vuotaa eli kaipa sitten aletaan vaihtaa pussit taaksekin.

                                                        Comment


                                                          En tiedä miten se missäkin autossa puhaltaa pihalle, joko siellä on oma reitti suoraan venttiiliblokilta ulkomaailmaan tai sitten käytetään samaa letkua josta uusi ilma kompuralle imetään, polttomoottoriautoissa usein jostain konehuoneen ilmanputsarikotelolta. Ei silläkään ole mitään merkitystä toiminnan kannalta missä sellaisen putken pää on.

                                                          Paineista sen verran että SSP_243 kertoo C5 Allroadista mutta arvelen sen pitävän paikkansa muissakin. Paine tosiaan mitataan venttiiliblokilla ja siinä vaiheessa kun venttiili jollekin tietylle pussille on auki niin silloinhan pussissa on sama paine kuin blokissa ja se painetieto tosiaan anturoidaan ja tallennetaan ohjainyksikköön. Olin siis mutuiluissani väärässä aiemmin kun ajattelin järjestelmän toimivan ainoastaan korkeusanturien varassa. Tuo mittaustapahan ei ota mahdollisia vuotoja huomioon mitenkään mutta nehän onkin vikoja jotka kuuluu korjata, ei osa normaalia säätöstrategiaa.
                                                          Viimeksi muokannut hopsis; 31.12.2024, 07:32.

                                                          Comment


                                                            Kyllä väittäisin säätöstrategian toimivan vain korkeusanturien tiedon varassa - SSP linkki Q7n systeemiin ylempänä ketjussa ja siinä on vain nopeus ja korkeustieto taulukossa. Painetieto blokilta menee Eculle, mutta sitä käytettäneen vain vikatietona tms.

                                                            Ne letkurikkoventtiilit tolpissa jättää pussiin painetta n.3,5bar jos letku menee katki tms. muuten päästää ilman kulkemaan ees taas ongelmitta, jos eivät ole jäässä tms järjestelmässä olleen kosteuden takia, kuten allekirjoittaneella.

                                                            Imee ja tyhjentää tuosta liitteen keltapäisestä letkusta oikealla, joka Q7:ssa johtaa oikeanpuoleiseen ilmanputsarikoteloon.
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut Sepe; 31.12.2024, 17:33.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

                                                              Väliaikatietona tähän. Edelleen vuotaa eli kaipa sitten aletaan vaihtaa pussit taaksekin.
                                                              Tsekkaa nyt ensin, mikä vuotaa - ei tässä niitä pareittain tartte vaihtaa - itse vaihdoin vain toisen takapussin ja hyvin toimi pitkään.
                                                              Auto tunkkitilaan, mittaus kaarista keskiöön ja antaa vajua - sit vaan kattelemaan, mikä nurkka vuotaa. Ja itsellä oli jäänyt vuotamaan vaihdon yhteydessä viimeksi venttiiliblokin liitos, eli voi hetken päästä rytistyään alkaa blokin päästäkin vuotamaan.

                                                              Iskarit kestäny melkein 300tkm eli tosiaan pelkkiä pusseja kandee laittaa, ei koko tolppia. Syy lieni itsellä oli vieläpä toisen takapussin O-rengas, eli turhaan vaihdoin koko pussin. Pölysuoja alalaidasta ylös ja saippuavettä tolpan juureen niin selviää onko o-rengas. Itse pussin vuoto onkin sit vaikeampi löytää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X