Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja Fibo Näytä viesti
    Etupää tippuu edelleen kahden tai kolmen yön seisonnassa selvästi, vasen nurkka alas asti ja oikea nurkka vähän vähemmän.
    ...huomasin, että etupään tippumisen lisäksi oikea takanurkka itseasiassa nousee useamman sentin ja vasen takanurkka tippuu noin sentin, kun auto on seisonut pari yötä.
    Kun auton kori ei ole veltto, niin yhden nurkan painuessa alas vastakkaisen nurkan kuormitus vähenee. Tuo ainakin osittain selittää takanurkan nousemisen. Etunurkan tyhjeneminen tuo myös lisää kuormaa vierekkäisille nurkille, joten nekin niiaavat vähän.

    Mitä muille nurkille tapahtuu, kun nostat vasemman etunurkan tunkilla tukivarresta (kurakaaren reunasta mitattuna) oikealle korkeudelle? Voi olla, että vain se vasen etunurkka vuotaa.

    Comment


      Koittanu Kuukletella A6 4F järjestelmän/painevaraajan painetta...Oma kompura tuottaa n. 9 bar, eikä aina ihan tuotakaan...Nimim. pitääkö alkaa kompuran vaihtoon?

      Comment


        Vanhemmassa Allussa, samanikäisessä A8:ssa ja samoin uudemmassa Q7:ssa on 16bar maksimipaineet niin epäilisin, että on 4Fkin sama paineakun paine 16bar, johon pyrkii paineakun täyttämään. Volkspagen SSP:t tuon kertoo.
        Moni muukin on epäillyt, että olisi alempi, kun auto paikallaan näitä logitellaan ja nähdään vain pussien paine tuolta venttiiliblokilta. MUTTA jotta pusseihin saadaan se 6-9bar paine, kun auto seisoo taytyy paineakulla olla suurempi paine, että se ilma liikkuu oikeaan suuntaan. Hyvä logittaa ajossa painetta ja katsoa tuleeko painetta rajanopeuden ylityksen jälkeen eli käyttöönotossa(=ekaa kertaa aamulla) yli 43km/h ajaessa. Q7 aloittaa tuolloin ja lopettaa, jos nopeus tippuu 27km/h alle tai lämpötila- tai aikarajoitus katkaisee kompuran pyörimästä. Voisiko joku ystävällinen tarkastaa minulle samalla, missä arvoissa lämpötila pyörii kompuran käydessä, kun nousee niin nopsaan 200asteen päälle itsellä.

        Comment


          Uudella kompuralla paikallaan nosti 12 ja risat bar. Kompuran lämpö lopussa 64 astetta kun oli nostettu auto takajouset maasta Allroad asentoon. Etujousissa oli jokin verran ilmaa, eivät olleet maassa...

          Comment


            Paljonko on lämmöt, kun pumppaa paineakkua 16bar ajossa, pumppauksen aikana? Siellä on kompura kovimmilla. Minulla huitelee 200astetta, kun kompura pyörii ja laskee sinne 60asteeseen, kun lopettaa.

            Comment


              Just tulin koeajolta: 15.9 bar ja 66 astetta max.

              Comment


                Iso kiitos. Sit mulla jostain syystä kompuran käynti häiritsee mittauspiiriä, kun nousee kompuran käydessä lämmöt tasaisesti uudellakin kompuralla 200asteeseen. Varoittava esimerkki, kun jätätte autoa pajoille, joissa nostellaan virrat päällä niin aina TUNKKITILA päälle! On siellä lämpörajat ja muuta, mutta kuormittuu ilman jäähdytystä melkoisesti ja jostain syystä mulla nyt nousee lämmöt - uudella ja vanhalla kompuralla sama homma - pitänee ilmajousien ecua epäillä seuraavaksi... Onko ilmajousituksen ecuvikoja ollut kellään?

                Comment


                • Ootko kokeillu mitä tapahtuu, jos lämpöanturin liitin on irti? Jotenki nuo lämpötilat vaikuttaa samalaisilta mitä itsellä tuossa allroadissa se toinen lämpötila arvo mitä kummastelin tuolla aikasemmin. Kuten aikasemmin mainitsit ir mittarilla mittaamistasi lämpötiloista, niin tuo 70 astetta on varmasti lähellä totuutta ja tuntuu, että jostain syystä oikea tieto ei nyt mene perille. Näyttääkö se samaa lämpötilaa, kuin missä auto on jos kompura ei ole käynyt?
                  Viimeksi muokannut Teemu.R; 14.6.2024, 18:37. Perustelu: Kirjoitusvirheitä

                  Comment


                    Onko tässä tapauksessa IR-lämpömittarilla mitattu arvo luotettava? Onko heijastuskerroin otettu huomioon? Kuinka laajalta alueelta mittaus on tehty?
                    Noilla IR-mittareilla on helppo sohotella sinne sun tänne, mutta usein mittauksen luotettavuus on mitä sattuu ellei käyttäjä ole perehtynyt mittalaitteen ominaisuuksiin.

                    Maavikaa tässä epäilisin vaikka maaoitukset onkin käyty läpi. Luotettavan mittaustuloksen saamiseksi mittaisin kompuran käydessä jännite-eroa todelliseen maahan nähden enkä pelkkiä ohmeja. Mittausjärjestely voi olla haastava.

                    Comment


                      Olen C6 Allroadissa katsellut välillä OBDelevenillä ilmajousituksen livedataa ja se näyttää kahta eri lämpötila-arvoa kuutoskanavalla. Toisessa on lähtöarvona aina 80C ja toisessa suurinpiirtein ulkolämpötila. Korkeimmat arvot mitkä olen itsellä nähnyt noissa ovat noin 125C ja 65C. Kompuran ei ole kyllä tarvinnut koskaan pitkiä jaksoja olla käynnissä.
                      Ajattelin vaan, että voisiko nuo korkeat yli 200c lukemat johtua tuosta, että anturi näyttää lähtötilanteessa jo ihan liian korkeaa lämpötilaa?

                      Comment


                        Lähtee ulkoilman lämpötilasta tasaisesti nousemaan käydessään. Normaalisti riittää 30-40s jolloin lämpötila kerkiää nousta 180asteeseen. Jos on tasonnosto tehty niin pyörii pidempään ja yli 250astetta nousee lämmöt. Kun kompura pysähtyy niin 10ssä sekunnissa tippuu lämmöt 50-60een asteeseen. Vanhalla lämpötila-anturilla lämpötilaan reagointi oli hitaampaa eli uusi anturi on pahempi. Mutta tosiaan ei vielä häiritse eikä mittaristoon tule ilmoituksia niin homma ok. Pelkään vaan että hälyt lisääntyy ja viimein puottaa järjestelmää vialle ja TPMS hälyä ruutuun, kuin vanhalla kompuralla.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
                          Mitä muille nurkille tapahtuu, kun nostat vasemman etunurkan tunkilla tukivarresta (kurakaaren reunasta mitattuna) oikealle korkeudelle? Voi olla, että vain se vasen etunurkka vuotaa.
                          Tämä oli hyvä vinkki, kiitos! Muut nurkat palautuivat muutaman millin toleranssilla normaalille korkeudelle, kun eniten tippunutta nurkkaa tunkkasi.

                          Comment

                          Working...
                          X