Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kyllä tuon mukaan tarvii security accesin.

    Level Control Bleeding/Charging

    Jump to:navigation, search
    Ross-Tech is not responsible for any damage or problems that may result from following these instructions. They are to be used at your own risk. As always, you should refer to a Factory Repair Manual for your vehicle!

    Bleeding
    Prerequisites:
    • Doors, hood and rear lid closed
    • Engine at idle
    Note: The bleeding procedure will lower the vehicle, proceed with caution and refer to the factory repair manual for proper repair information, warnings and cautions!

    [Select]
    [34-Level Control]
    [Security Access-16]
    Enter 08367
    • If the Security Access code does not work, try 08367 in [Login - 11] or [Coding II - 11]

    [Basic Settings-04]
    • Group 020 = to Bleed Pressure Accumulator
    • Group 021 = to Bleed Front Axle
    • Group 022 = to Bleed Rear Axle

    [Go!]
    [ON/OFF/Next]


    Field-4 will display the current pressure Note: System will time out after 60 seconds, the procedure maybe repeated as necessary to achieve the desired system pressure.
    Charging


    Prerequisites:
    • Doors, hood and rear lid closed
    • Engine at idle

    [Select]
    [34-Level Control]
    [Security Access-16]
    Enter 08367
    • If the Security Access code does not work, try 08367 in [Login - 11] or [Coding II - 11]

    [Basic Settings-04]
    • Group [023] = to Charge Pressure Accumulator
    • Group [024] = to Charge Front Axle
    • Group [025] = to Charge Rear Axle

    [Go!]
    [ON/OFF/Next]


    Field-[4] will display the current pressure Note: System will time out after 60 seconds, the procedure maybe repeated as necessary to achieve the desired system pressure.


    Special Notes

    Comment


    • Ok, sieltähän se löytyi - tuota ei muistanutkaan. Niihin output testeihin ei kuitenkaan tarvitse security accessia.

      Comment


      • Toi 08367 security acces ei toimi tuonne basic settingsiin eikä coding 11 ole ollenkaan aktiivinen valikossa vaan on vaalean harmaa. Coding 11 taas loistaa täysin poissaolollaan. Joskus taidettiin jotain output testejä tehdä muistaakseni jotain jännitetestejä, mutta sieltä ei muistaakseni pystynyt täyttämään pusseja vai millä output testillä se kompuran toiminta pitäisi selvitä? Myöskään muuta paineenmittausta ei silloin löydetty kuin tuo system pressure.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja mpelanti Näytä viesti
          Click image for larger version

Name:	IMG_4940.jpg
Views:	3300
Size:	39,7 Kt
ID:	1882584

          No niin tuo sensorin tankohan se on irti tukivarresta. Mennyt väljäksi eikä oikein pysy enää kiinni, marmorilta saa vain koko sensorin tankoineen, saakos näitä pelkkiä tankoja jostain?
          Oliko näitä pelkkiä tankoja vieläkään saatavilla erikseen? Monet ovat tainneet ratkaista ongelman kierretangolla ja esim. näillä kulmanivelillä:
          https://www.biltema.fi/rakentaminen/...vel-2000020137

          Comment


          • #1174 Ilmajousituksen ongelmat ratkesivat lopulta korjaamalla kaksi katkennutta johtoa. Valkopunainen ja valkokeltainen kaksinapaisessa liittimessä. Nyt kiinnostaisi tietää mihin nuo johdot menevät, sillä ne kulkevat kompuran johtojen kanssa samassa nipussa, mutta eivät mielestäni mene venttiiliblokille, kompuralle, ylipaineventtiilille tai lämpöanturille. Arvostaisin, jos joku C6 Allroadin kytkentäkaavion omaava voisi katsoa mitä johtoja nuo ovat. C5:n kytkentäkaaviossa ei ole ainakaan samoilla väreillä. Liitin kuvassa etualalla.

            Click image for larger version  Name:	image_79505.jpg Views:	5 Size:	118,4 Kt ID:	1935534
            Viimeksi muokannut clust; 14.2.2022, 23:50.

            Comment


              Tuolta löytyy kytkikset: https://www.kolhosniki.ru/elsaonline

              Comment


              • Kiitos. Tuosta kytkiksestä selvisi, että nuo katkenneet johdot olivat juuri kompuran releelle menevät 85 ja 86. Ilmeisesti johdoissa ollut tiesuola sun muu paska johti sen verran sähköä, että niistä sai mitattua 2-3v jännitteen, joka ei kuitenkaan riittänyt relettä vetämään.

                Click image for larger version  Name:	image_79528.png Views:	5 Size:	279,0 Kt ID:	1935636
                Viimeksi muokannut okkim; 15.2.2022, 07:38. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                Comment


                • Potilas siis A8 4.2 Quattro bensa 2004/2005. Ymmärtääkseni keskikonsolin CAR- painikkeesta pitäisi näyttöön (MMI) ilmestyä jousituksen säätövalikko. Jos sen jälkeen painaa vielä SETTINGS- painiketta, pitäisi tulla esiin nosto- ja hinausasetusten valinta. Onko näin? Eipä tule kumpaakaan. CAR- painikkeesta tulee näkyviin ihan muita säätöjä, joilla ei ole mitään tekemistä jousituksen kanssa.. Miksi näin? Miksi ko. säädöt ovat "hävinneet olemasta" ja onko ne mahdollista palauttaa takaisin? Miten?
                  ​​​​​​
                  Viimeksi muokannut Kempura; 16.2.2022, 18:24.

                  Comment


                    Vikakoodi (Ilma-alustan merkkivalo syttyy moottoritiellä satunnaisesti ehkä 15-30 minuutin ajon jälkeen hetkeksi. Liian tasaainen tie?):
                    00775 - Level Control System Sensor; Right Rear (G77)
                    27-10 - Implausible Signal - Intermittent

                    Logituksessa näkee, että tuo nurkka (kuvassa harmaa väri) piirtää huomattavan suoraa viivaa vaikka muiden nurkkien korkeus elää. Miten väljä säätötangon nivel oireilee? Vai jumittaako nivel ja on voitelemisen tarpeessa? Tietenkin anturikin voi olla viallinen.
                    Click image for larger version  Name:	Level_Problem.PNG Views:	0 Size:	34,9 Kt ID:	1936361

                    Laitan tähän ylös antureiden varaosaanumerot. Nämä sisältävät vivustot.
                    Rear Left 4Z7616571C = G76
                    Rear Right 4Z7616572C = G77
                    Front Left 4Z7941285C = G78
                    Front Right 4Z7941286C = G289
                    Pelkkä sensori lienee 8E0907503 = Hella 6PM 008 161-50. Voiko joku vahvistaa tämän ennen kuin ostan tuollaisen hyllyyn pahan päivän varalle.
                    Viimeksi muokannut pta; 26.2.2022, 15:17.

                    Comment


                      En usko että siellä on vikaa tangossa. Saisi olla todella paljon väljää että arvo ei muuttuisi. Anturia veikkaisin itse.

                      Ne tankojen pallonivelet muuten ruostuu, ja menevät sen takia jäykäksi. Itse korjasin juuri omasta C5:stä etupään tangot, kun toinen niistä irtosi alapäästään. Alempi nivel ei enää kääntynyt suosiolla, joten se alkoi liikkumaan tukivarteen tulevan kiinnikkeen niittauksen kohdalta ja sehän sitten irtosi. Sama homma oli toisella puolella, se oli menossa rikki.

                      Comment


                      • Kirjoitellaan nyt vielä tänne jos tästä olisi tulevaisuudessa jollekin apua. Vaihdoin vielä kompuran uuteen ja auto nousi heti suoraan. Nyt saatiin adaptointi tehtyä ja kaikki pelaa moitteettomasti. Taisi vanha kompura olla aika väljä sillä nyt auto nousee alustaa säädettäessä paljon nopeammin kuin ennen. Hiukan ihmetyttää ettei tonne ole sellaista vikakoodia keksitty mikä kertoisi, ettei paine nouse tarpeeksi ylös.

                        Kiitos kaikille avusta!

                        Comment


                          Näin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä.

                          Tuohon korkeusanturin ongelmaan, niin ne voi kyllä mennä sen verran jumiin, että tuollaista käppyrää tulee. Nivelet + se muovivarsi joustaa sen verran, että pienet heilutukset ei käännäkään jumittavaa anturia. Vasta isommat liikkeet liikuttaa anturia. Itsellä oli A8:ssa yksi anturi noin jumissa. En tosin logannut arvoja noin tarkasti, mutta käyttäytyi vastaavasti.

                          Comment


                          • Potilaana A6 4F 2011 ja lähti möykyssä irti etupäästä korkeussäätimen tanko ja keula meni ylös. Nyt anturi korjattu mutta keula jäi pystyyn noin 20 senttiä silmämääräisesti ylemmäs. Itselle ei ole konetta millä pääsisi katsomaan/korjaamaan/nollaamaan tuota. Akun kengä oli yön yli irti, ei auttanut. Vinkkejä?

                            Comment


                              Eipä siinä mikään muu auta kuin vcds:llä nollata koodit ja tehdä perussäätö.

                              Varmaan lähempääkin löytyis joku mutta onnistuu Vammalassa ainakin.

                              Comment


                              • Näin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                  Näin jälkikäteen mietittynä, niin Lower limit exceeded -vikakoodihan kertoo siitä, että painetta ei saada tarpeeksi kehitettyä..
                                  Sehän tarkoittaa, että alaraja ylitetty. Itse en ainakaan osannut sitä paineentuottoon yhdistää vaan jotenkin ajattelin sen kertovan auton laskeneen liian alas. Auton korkeutta taas säätelee kompura, rele, venttiilit, ohjausboksi yms.

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja mustakoski Näytä viesti
                                    Näin vähän ajattelinkin. Olisiko jollakin aikaa tulla piipahtaman Ylöjärven keskustan lähellä koneen kanssa sopivaa korvausta vastaan? On noi pussit liian täynnä etten uskalla turhia ajella.
                                    Vieläkö jannekk vaikuttaa niillä nurkilla?

                                    Comment


                                      Varmaan jotain vääntyi ja anturi näyttää oikeassa korkeudessa eri lukemaa kuin aiemmin. Korkeusarvojen adaptointi VCDS:llä tai muulla lukulaitteella.

                                      Comment


                                        Sellainen tyhmä kysymys, että osoittaako anturin vipu oikeaan suuntaan? En muista pyöriikö se ympäri ja olisi teoriassa mahdollista koota tuo väärin. Toki silloin linkkikin olisi vähän hassussa kulmassa.
                                        Pääsisikö sieltä molemmista nurkista ottamaan kuvat ja vertailemaan niistä näyttääkö nurkat samanlaisilta? (Samanlaisilta = taisi anturit ainakin kiertyä eri suuntiin, mutta ECU ymmärtää, että toisella puolella PWM-pulssi levenee ja toisella kapenee, kun auto lähestyy tonttia.)

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti

                                          Vieläkö jannekk vaikuttaa niillä nurkilla?

                                          Kyllä vaikuttaa, mutta en omista enää VCDS-kaapelia.

                                          Comment


                                            Tein itse ja säästin. Tai no... ei kai niitä alkuperäisiä edes saa mistään ellei osta myös sensoria.
                                            Click image for larger version

Name:	190320228590.jpg
Views:	1219
Size:	193,8 Kt
ID:	1937743

                                            Kuulanivelet ovat täältä. Tangon pituus Allroadiin taakse keskeltä keskelle 110 mm. M6 kierretanngon pituus noin 70 mm. Nivelten etäisyys koottuna toisistaan 50 mm. Kierretangon päälle pujotin pneumatiikkaletkun pätkän. En vielä asentanut paikalleen, joten vaikea sanoa kuinka paljon tuota pitää taivuttaa mutkalle, kun ei siellä muistaakseni suorakaan tanko mihinkään törmää..
                                            . Click image for larger version

Name:	050320228567.jpg
Views:	1218
Size:	189,9 Kt
ID:	1937744 Click image for larger version

Name:	050320228568.jpg
Views:	1240
Size:	114,0 Kt
ID:	1937745 Click image for larger version

Name:	050320228569.jpg
Views:	1216
Size:	112,2 Kt
ID:	1937746

                                            Comment


                                              Vasen takanurkka painuu Allroadista tonttiin. Suihkuttelin fairyvettä pussiin, mutta en löytänyt vuotoa sieltä. Ryömin auton alle ja paikallistin suhinan perusteella vuodon venttiiliblokin vasemmalle takapyörälle menevän mustan letkun juureen. Vuotanee liittimen kierteestä. Yritin vähän kiristää liitintä, mutta vuoto tuntuu vain pahenevan. Löysääminenkään ei tuonut ensiapua. Luullakseni venttiiliblokki 4F0616013 on haljennut ja pitäisi ostaa uusi tai ehjä käytetty.

                                              Varaosanumero lienee tämä 4Z7616013/4F0616013, mutta joku on arponut Audi A8 D4 4H (2009-2018) vastaavan osan 4H0616013 (4H0616013A, 4H0616013B) sopivuutta Allroadiin. Tuohon pähkäilyyn ei ainakaan siinä threadissa saatu selvyyttä, mutta myynti-ilmoituksissakaan ei ole viitteitä näiden osien yhteensopivuuteen.

                                              Kumpikohan olisi fiksumpi vaihtoehto: ostaa ehjä käytetty alkuperäinen vai uusi halpa kiinalainen?

                                              EDIT: Alluun tuli lopulta aiemmin A8 Audissa 16 vuotta majaillut venttiiliblokki. Sen kannattimessa oli numero 4E0616014B. Päistä piti pyyhkäistä nauhahiomakoneella kiinnityskorvat pois, että osa mahtui vanhan kiinnitysraudan alle. Liitinpuolelle oli vanhaan verrattuna lisätty muutama lisävahvike. Kai noi onkalot voisi valaa täyteen epoksia jos pelkää, että taas ratkeaa... Lopulta päädyin käytettyyn orggis-osaan edullisen hinnan nopean toimitusajan johdosta. Olihan se päältäpäinkin aika siistin näköinen vanhaan verrattuna.
                                              Click image for larger version  Name:	220420228679.jpg Views:	0 Size:	246,0 Kt ID:	1939427
                                              Viimeksi muokannut pta; 23.4.2022, 03:36.

                                              Comment


                                                Jos ei satu olemaan itsellä käytettyä hyllyssä, niin kokeilisin kiinalaisella.

                                                Comment


                                                • APUA ALLROADIN ALUSTAAN

                                                  Mulla ois tommos rakkiriemukas C5 Allroadi, jonka ilma-alusta aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumisen tunnetta.

                                                  01768
                                                  Right Level Control System Sensor - voltage supply: Short circuit to Ground (GND)

                                                  Tämmöistä tarjoilee koodiksi.
                                                  Oikean puolen anturipiuhat on vaihdettu, ohjainmoduuli on vaihdettu pariin otteesee, antureita vaihdettu päittäin ja taka-anturi vaihdettu uuteen. Alkaa olemaan sormi melkosen syvällä suussa jo, kaikista vinkeistä ollaan kiitollisia. Kytkentäkaavion mukaiset 12v virtapiuhatkin mitattiin toimiviksi apparin jalkatilasta ohjainmoduulille.

                                                  Comment


                                                    pta , mä olen saanut yhden letkuliitännän pitäväksi epoksilla. Mutta pitkäikäisyydestä en osaa sanoa. 4H0 616 013 ja 4F0 616 013 -blokit käyvät Allroadiin.

                                                    Comment


                                                      Allroadin takapussi räjähti. Kunpa ymmärtäisin miksi.

                                                      En tehnyt mielestäni mitään väärin:
                                                      1. Nostin auton yläasentoon mahtuakseni paremmin auton alle ja ajattelin sitten tukkivani etupään letkut blokin vaihdon ajaksi.
                                                      2. Laitoin alustan huolto-/tunkkausmoodin päälle.
                                                      3. Otin avaimen pois virtalukosta.
                                                      4. Nostin takapään vetokoukusta ilmaan ja laitoin pukit helmojen alle.
                                                      5. Aikani pähkäilin auton alla kuinka saan vanhan venttiiliblokin irti, kun molemmista kiinnityspulteista oli ruostunut kannat pyöreiksi, mutta en vielä irrottanut letkuja blokista.

                                                      Kaverilla oli vähän probleemia toisen auton kanssa ja tulin välillä auton alta pois häntä auttaakseni. Hetken kuluttua ihmettelin Allroadin suunnasta kuuluvaa ritinää. Kaveri kuuli saman äänen, mutta emme keksineet mistä se tuli. Pian kuului uusi rasahdus. Sitten kuuluikin poks ja pölypilven pöllähdyksestä tajusin välittömästi mitä oli tapahtunut: Oikean takanurkan ilmapussi oli räjähtänyt. Auto siis oli tunkattuna takapäästä ylös, eikä pussien varassa ollut mitään kuormaa. Miksi se pussi räjähti?

                                                      Click image for larger version  Name:	230420228682.jpg Views:	0 Size:	104,1 Kt ID:	1939426 Click image for larger version

Name:	240420228687.jpg
Views:	794
Size:	218,6 Kt
ID:	1939558 Click image for larger version

Name:	240420228688.jpg
Views:	794
Size:	94,4 Kt
ID:	1939559
                                                      Vanha pussi oli Arnott, mutta ikuinen takuuhan koskee vain ensimmäistä omistajaa.

                                                      Nyt pitäisi keksiä kohtuu nopeasti tuonne uusi pussi (tai pussit) ja ilmeisesti iskaritkin pitäisi samalla vaihtaa.
                                                      Viimeksi muokannut pta; 25.4.2022, 02:04. Perustelu: Lisätty kuvia

                                                      Comment


                                                        Mahtaa olla vaan "(sh)it happens". Eipä tuossa noin kuvaillun mukaisesti toimien ole mitään syytä miksi se räjähtäisi. Nostettu yläasentoonsa normaalia ajotilannetta kovemmilla paineilla niin sattui vaan tuleen tunnit täyteen. Todnäk olisi mennyt rikki joka tapauksessa hamassa lähitulevaisuudessa ja parempi että hajosi valmiiksi pukeilla ollessaan pihaan kuin vaikka maantiellä kesken ajon.

                                                        Comment


                                                          Isän autosta räjähti Arnottsin pussi etupäästä. Sattui pamahtamaan juuri tallissa, jotain sille oli tarkoitus tehdä. Ei ne ikuisia ole.

                                                          Comment


                                                            Jostain kun löytäisi parin iskareita, niin voisi etukäteen pusseja odotellessa herkistellä ne säätöhimmelit. Toi oma kun pitää säilyttää vielä rullaavana, niin ei voi ottaa niitä siitä työpöydälle.
                                                            Tai... vieläkin mietin sitä vaihtoehtoa, että ostaisi jotkut iskarit, mutta noi säätyvät näyttävät olevan aika laajalla hintaskaalalla. Köyhällä ei taida taaskaan olla varaa ostaa halvinta kiinalaista ja Arnott maksaa maltaita. Miesslerit taitaa olla niitä samoja kiinalaisia tuplahinnalla.

                                                            Comment


                                                              Tuolta löytyy iskarit. Minä laitoin noiden tekemät omaan, ja olen kyllä tyytyväinen.
                                                              https://aerosus.net/audi/a6/c5-4b-allroad-quattro.html

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X