Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei ollut onnistunut oma korjaus. Joko en saanut riittävän tiukkaan niitä tai sitten alumiini on hapettunut ja sitä kautta röpelöinen ettei siksi tiivisty. Kierretiivistysnestettäkin voisi kuulemma kokeilla.

    Vähän liian myöhään huomasin tämän Ebaystä:https://www.ebay.com/itm/Laser-Tools...-/363491674250

    Ehdin tilata OEM-työkalun Puolasta.
    Viimeksi muokannut TeroPee; 15.10.2021, 20:50.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
      En usko kahteen yhtäaikaiseen vikaan. Jos tuollaista kanttia ajetaan kelaan, niin lopputuloksena aaltomuoto voi olla hmm... mielenkiintoinen.
      Pistäisin loton vetämään ohjainlaitteen vaihdon puolesta. Saman HW ja SW version omaava laite löytyy kuitenkin eBaysta suhteellisen edullisesti jos alkuperäisestä ei löydy vikaa kylmäsprayn, kuumailmapuhaltimen ja kolvin kanssa.

      PS Onko tuossa jo letkurikkoventtiilit? Vm 2002 Allroadissa ei ollut, mutta muistelen uudemmissa olevan.
      Noniin tätäkin pääsin tutkimaan taas vähän paremmin. Kokeilin toisella J197 boksilla ja ihan samanlaista kanttia sekin työntää pihalle, eikä vika sillä kyllä muutenkaan muuttunut mihinkään.

      Tein tuommoisen kytkentälaudan, jonka avulla pystyi vähän paremmin haarukoimaan eri toimilaitteiden vaikutusta vikaan.

      Click image for larger version

Name:	mittauskytkentä2.jpg
Views:	1446
Size:	160,4 Kt
ID:	1928028

      Havaitsin, että kun oikean takapyörän korkeustunnistimen nappasi irti, niin venttiliblokin napsutus loppuu samantien. Siispä tutkin anturia vähän tarkemmin, mutta en sitten löytänyt siitä mitään vikaa. Käyttöjännite pysyy ihan tasaisena ja ulostulosignaalin pulssisuhde muuttuu loogisesti anturin vipua kääntämällä.

      Huomasin kyllä samalla, että tuo anturin nivel oli tosi jäykkä (kuvassa ympyröity). Pystyykö tuon jotenkin purkamaan putsausta ja rasvausta varten?

      Click image for larger version

Name:	level_sensor.jpg
Views:	1388
Size:	75,7 Kt
ID:	1928029

      Mittailin vielä paineanturin G291 käyttöjännitettä. Jos paineanturin otti irti ohjainboksilta, niin boksilta lähti tasainen 5V, mutta kun anturin kytkee kiinni niin jännite kyykkäilee välillä. Eli taitaa olla tuossa se vika kuitenkin.

      Tuota venttiiliblkin vaihtoa pohdin jo tuossa edellisessä viestissäni, eli onkos tässä C6 korisessa ne letkurikkoventtiilit, että auto ei tule tonttiin jos ilmaletkut irroittaa venttiiliblokilta?



      Comment


        Ainakin Miessler myy niitä letkurikkoventtiileitä C6 koriin, joten kai siellä sellaiset on. Katalogista en ole löytänyt niille VAGin varaosanumeroa.

        <offtopic>
        Pitää nostaa hattua, että ensin diagnosoidaan vikaa näinkin perusteellisesti ennen kuin tullaan foorumille kysymään: "Mikä mulla on vikana, kun auto on rikki?" On paljon mielekkäämpää rakkaudesta tekniikkaan yrittää etsiä ratkaisua ongelmaan, kun on edes "vähän" lähtötietoja kasassa.

        Myönnän itsekin joskus syyllistyväni siihen, että yritän päästä helpolla ja utelen mahdollisia vikavaihtoehtoja ennen syvällisempää diagnosointia, mutta esimerkiksi OBD-väylän vika tuli paikallistettua simppelin DSO Nano oskilloskoopin avulla. Toinen mielestäni tärkeä asia on dokumentoida tänne kuinka vianetsintä etenee ja ainakin lopputulos. Välillä harmittaa, kun yrittää auttaa ja antaa vinkkejä ja sen jälkeen kysyjästä ei kuulu mitään. Ainakin omalta osaltani yksi syy aktiiviseen(?) kirjoittelemiseen on se, että itsekin viisastuu asioita tonkiessa.

        Tykkään jakaa tietoa, sillä se on siitä kiva juttu, ettei siinä itse köyhdy yhtään :)
        </offtopic>
        Viimeksi muokannut pta; 16.10.2021, 00:43.

        Comment


          Huomasin kyllä samalla, että tuo anturin nivel oli tosi jäykkä (kuvassa ympyröity). Pystyykö tuon jotenkin purkamaan putsausta ja rasvausta varten?
          Sen voi kai purkaa uutena vaan vetämällä sen pallon ulos nivelestä. Mutta jos se on ruostunut ja turvonnut täyteen niin sitten se ei enää tule ehjänä ulos sieltä. Melkein tekisin tuohon pallonivelistä ja kierretangosta uuden nivelen.

          Comment


          • Okei, arvelinkin että voisi irrota ihan vetämällä, mutta en vielä tohtinut kokeilla ennenkuin varmistan. Jos hajoaa, niin eipä uusi tasoanturi nivelineen näytä olevan orkkisosanakaan kovin kallis.
            Viimeksi muokannut Killeri; 16.10.2021, 18:29. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

            Comment


              Minulla on sellainen mielikuva, että tällaisista joku oli koonnut uuden välitangon, kuten okkim jo ehdotteli.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
                Tuo koodi 02646 tulee tosiaan siitä kun järjestelmä päättelee, että joku ei nyt täsmää. Voi olla kyse ihan siitä, että kompura on loppu eikä jaksa nostaa autoa. Kompura jurnuttaa aikansa mutta korkeusanturien mukaan auto ei nouse -> laukeaa vikakoodi 02646 koska ohjainyksikkö havaitsee että nyt ei ole kaikki kunnossa.

                Myös tuo ylikuumenemisen koodi viittaa siihen, että kompura ei enää oikein jaksa. Onko se auto nyt ihan maassa? Jos on, niin mitä tapahtuu jos nappaa Basic settingsien puolelta vaikkapa etupäälle "Charge front axle" vai mitä siinä nyt tarkalleen lukikaan. Sen pitäisi nostaa paineet johonkin 9 bar tienoille ja nostaa keulaa selvästi ylöspäin. Jos ei nouse, paine eikä auto, niin taitaa olla kompura kaput.


                Pari viikkoa taas meni, että audi toimi normaalisti ja pysy ylhäälläkin kohtuu hyvin. Välillä näytti vikavaloa, mutta kuittaantu kun sammutti auton ja käynnisti uudestaan.
                Nyt kuitenkin tämän viikon aikana auto painunut niin alas, että ei voi edes ajaa. Näytti sekä vihreetä, että keltaista vikavaloa ja mitään ei tapahtunut.
                Kokeilin hieman tunkilla nostaa autoa ja käyttää kompuraa. Vikavalot häipy kompura pyörii hetken kunnes sammuu ja syttyy keltainen vikavalo. Tunkin kun ottaa pois alta niin auto painuu heti takaisin tonttiin. Ei siis saa yhtään painetta pusseille ?

                Voiko kompura olla niin loppu ettei jaksa tehdä enää juuri yhtään painetta. Vai kannattaako etsiä vikaa jostain muualta ?

                Aiemminhan oli vikakoodia "implausible signal" josta sivulla 35 kirjoteltiin
                Sillon kuitenkin kaikkien nurkkien anturit toimivat yms.

                Jotain vuotoakin siellä luultavasti pakko olla kun auto putoaa nykyisin yön aikana jo alas. Mitään pihinää ei kuitenkaan mistään kuulu. Ongelma oikeastaan vain etupäässä. Ja kuskin puoli vajoo vielä enemmän..

                Koitin venttiiliblokilta ottaa molempien etupussien letkun irti ja painaa suoraan perus kompuralla ilmaa. Nousee silloin jonkun verran, mutta laskee heti alas kun irrottaa kompuran. Eikös letkurikkoventtiilin pitäis estää tämä ?
                mitään pihinää ei kuitenkaan kummaltakaan etupussilta kuulu kun sinne ilmaa painaa.


                Ilmeisesti tossa blockilla sen verran älyä, ettei siitä auton oman kompuran putkesta kuitenkaan pysty sinne syöttämään ilmaa?
                Viimeksi muokannut jünther; 23.10.2021, 21:01.

                Comment


                  Saippuavesi paljastaa vuotokohdan. Omassa Allroadissa (4B) etupussi vuoti alapään taitekohdasta tietyssä korkeudessa. Siinä putosi vain etupää tonttiin, eikä koko auto. Vianetsintää hämäsi se, että auto pudotti toisenkin nurkan alemmaksi, kun ilmajousituksen älyboxi yritti pitää auton suorassa.

                  Allroadissa ei ollut letkurikkoventtiileitä. Uudemmissa 4F malleissa on letkurikkoventtiilit. Sitä en osaa sanoa olisiko ulos purkautuvan ilman virtausnopeus riittävän suuri aktivoidakseen venttiilin jos letku on irti venttiiliblokista.

                  Kun kokeilit täyttää pusseja kompuralla, niin kai olisit huomannut jos ilma olisi vuotanut takaisin venttiiliblokkia kohti?

                  Tuohon 4B malliin joku myi eBayssa alumiinista kalikkaa, jonka kyljessä oli venttiili ja painemittari sekä kaksi pistoliitintä paineletkuille. Sellaisen voi lisätä painesäiliön letkulinjaan ja hätätäyttää painesäiliön sitä kautta. Saattaa olla, että olen lisännyt sellaisesta kuvan foorumille.

                  Comment


                  • Juu tässä ainakin on letkurikkoventtiilit.

                    Siis kyllähän kun täytin pusseja niin ilma tuli heti takaisin venttiiliblockia kohti kun kompuran otti irti siitä letkusta.
                    luulis nyt ainakin, että sen letkurikkoventtiilin pitöis poistaa tämä ongelma?

                    Joskus olen foorumia selaillessa sellaisen alumiinipalikan nähnyt, missä oli mittari yms kyljessä, mutta nyt vaan ongelmana kun pitäs saada autoa ajoon, että mitä tälle tehdä ?

                    Varmaan nyt ainakin aluksi joutuu tuon kompuran uusimaan vai onko noissa blockeissa esim ollut jotain tukosta kun ei nosta autoa yhtään vaikka auton oma kompura huutaa.

                    Comment


                    • Jos sulla on VCDS käytössä, niin miksi et tekisi sitä viestissä #1040 mainitsemaani painesäiliön testiä?
                      Viimeksi muokannut Killeri; 25.10.2021, 17:13.

                      Comment


                        #1040?

                        Comment


                          Mitä ihmettä, kirjautuneena se näyttää mulle että olisi viesti #1058, ei kirjautuneena viesti #1040. Kiitos Pasi.

                          Comment


                          • Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

                            Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

                            Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.

                            Comment


                            • A6 4F ilma-alustalla ja kaikki toimii, mutta etutolpan pölysuoja (haitarikumi) on rikki/poikki. Onko syytä huoleen ja voiko tuon pelkän suojakumin vaihtaa?
                              Arnottin tolpilla on ajettu n. 90tkm
                              Vara-osa esim täältä https://www.aliexpress.com/item/32998052282.html
                              Viimeksi muokannut tomhelenius; 29.10.2021, 08:34.

                              Comment


                              • Takapussin vuodon takia vein korjaamolle. Saivat vaihdettua, sekä myöskin etuanturin rikki ja sekaisin koko alustan säädön. Heräsi kysymys, jos jättää vaihtamatta tunkkausasentoon eli paineet pussukoihin. Akun irroitus? Nosturilla sitten ilmaan koko auto, niin työntääkö pyöriä niin alas että anturit mahdollisesti vioittuu? Auto oli ehjä sinne vietäessä. Alusta säätyi eri asentoihin jne. Nyt sitten Kuopion Audille vievät auton hinurilla.

                                Comment


                                  Dave63 eiköhän tuo jatko mene korjaamon piikkiin ?
                                  Vaikka varmasti yrittävät vastuuta pakoilla, suomalainen tapa, mutta vaadi ja jollei auta, niin tee ilmoitus.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
                                    Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

                                    Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

                                    Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.
                                    Jatkoa tälle, alkuperäinen anturi oli ehjä kuten epäilinkin.. tilasin kokeeksi uuden ja vikakoodi pysyy… kytkentäkaavio siis haussa, ei etene muuten. Anyone? Jostakin piuha poikki ja/tai maissa mutta kun ei tiedä ecun pinnijärjestystä niin hankala tutkia

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
                                      kytkentäkaavio siis haussa, ei etene muuten. Anyone? Jostakin piuha poikki ja/tai maissa mutta kun ei tiedä ecun pinnijärjestystä niin hankala tutkia
                                      Täältä itse latasin kytkentäkaavion. Pystyy hakemaan suoraan auton valmistenumerolla: https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do

                                      Comment


                                        Tein Alluun tuollaiset adapterit joihin saa läpipultit. Voin kiristää niillä takaiskarin venttiilin jäykimpään asentoon. En tiedä muuttuiko vaimennus hirveästi, mutta tulipahan nyt tehtyä. Sorvasin samalla myös tulpat letkujen päihin.

                                        Click image for larger version

Name:	HTPwhGlp_Wn9c8vPUEJnJJ74bggZsHxsz8WxnPtGB0Y8uDQAU7xqDJDMMTAtgLvxCAB9EQjnEyxUKeFUMzYLp-G3DsjBJ9giSxmbNZX4QnoFYInSPU46CCNH0a4uXFdDCWkE672q48QylCR0qD9B3NjDWuZkrFtiiV3lY0K1fC7c6T07T9M0p0OS_hrQmRWbewXEko2qULuRN2W7R_5Qfg1nh5un5Mov6m3k7PAvCh4MSlVULtKBKo9XxGKHDcv
Views:	1088
Size:	223,1 Kt
ID:	1929121
                                        Click image for larger version

Name:	Ft-pXYP1X4CST6pwlWA0ze_7Lup_bKJL7X9ZDmLpz8idQH6yqiBOsLlQH-Z7WsQI3sHedcMjew97zXV4EIpvcpPojst9KM1BN6EHocPOmRdxfOmeXChVlJUKoe10inZxAwWH0Ih1mqgy7MRRH2HHeoNS0_S9z--GiGVJvqAwwBR5WfjsGzzZZRFSYyK-P90jSSrwyU6HWtWydN6LHgLxcKUc6QyhAq7gGbJWJNVckNiw1uAI1ndH1fsTVW4vlTu
Views:	1071
Size:	271,2 Kt
ID:	1929120

                                        Comment


                                          Mulla muutoksen huomasi vaikke se nyt kivirekeä autosta tehnytkään. Tein reiän ja kierteet ihan siihen nipan holkkiin. Mutta tuosta ei sitten olekaan paluuta entiseen. Tulppasin ilmapussin ilman tuota letkua.

                                          Comment


                                            Minun auton iskarit on varmaankin jo aika lopusssa niin suurta eroa en huomannut. Täytyy nyt ajella enemmän ja ihmetellä. Olisi sen ilmapussin päänkin voinut tulpata, mutta tekemällä nuo tulpat pääsin helpommalla kun ei ollut sopivia pultteja.

                                            Comment


                                              Mitkähän ovat tuohon uraan tulevan alkuperäisen O-renkaan mitat?
                                              Pitäisi sorvailla itsellekin tuollaiset palikat. Mitkä ovat tuon lieriön ulkohalkaisijat ja korkeudet? O-rengasuran voin tehdä sitten sen mukaan mitä rinkuloita tallilta löytyy tai sitten alkuperäisen mitoilla.

                                              Comment


                                                O-rengasta en mitannut koska otin vaan hyllystä sopivan, mutta se on jotain 20x2 mm. Tuo osa on ~22.75 mm halkaisijaltaan ja noin 15 mm korkea.

                                                Comment


                                                  Ohessa kuva venttiilin rakenteesta. Löytyy SSP 246 (A& Air Suspension).



                                                  Click image for larger version  Name:	image_77954.jpg Views:	6 Size:	159,7 Kt ID:	1929146

                                                  Kirjoittelin tästä modesta muutama vuosi sitten pitemmät ohjeet jos muitakin kiinnostaa. Kiinan iskareilla (Arnott, Miessler jne) vaikutus on paljon voimakkaampi.
                                                  Viimeksi muokannut ttenhunen; 2.11.2021, 08:47.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Dave63 Näytä viesti
                                                    Takapussin vuodon takia vein korjaamolle. Saivat vaihdettua, sekä myöskin etuanturin rikki ja sekaisin koko alustan säädön. Heräsi kysymys, jos jättää vaihtamatta tunkkausasentoon eli paineet pussukoihin. Akun irroitus? Nosturilla sitten ilmaan koko auto, niin työntääkö pyöriä niin alas että anturit mahdollisesti vioittuu? Auto oli ehjä sinne vietäessä. Alusta säätyi eri asentoihin jne. Nyt sitten Kuopion Audille vievät auton hinurilla.
                                                    Tunkkausasento ei poista paineita pussukoista - ainoastaan "estää" liikkeet, eli kun nostat yhtä nurkkaa niin koettaa kompensoida vastakkaista nurkkaa nostamalla ja saattaa pudota siltä tunkilta - muistaahan kaikki tämän nyt renkaanvaihdoissa.
                                                    Auto ymmärtää olevansa nosturilla, jos kaikki nousee kerralla tai toteaa, että mitään ei ole tehtävissä säädöllisesti.

                                                    Pussien tyhjennys ja täyttö onnistuu ohjelmallisesti VCDS:llä tms.

                                                    Anturia tuskin rikki saa, mutta ainut tulee mieleen, että jos ovat tehneet kalibroinnin väärin niin, että ollaan joskus ajossa yli anturin alueen. Itse ahnehdin "tontittamisessa"(huijaamalla alemmaksi) ja teki sen, että yksi nurkka meni ajossa vikatilaan ja samalla ilmeiseti koetti säätää loppuun asti ja viimein kompura oli lämpörajalla sekä paineakut tyhjät ja auto pohjaanlyöntikumien varassa(vauhtia se 80km/h:-)). Tien varressa virrat pois ja päälle ni nousi ongelmitta. Uusi kalibrointi korkeammalle ja homma kunnossa.

                                                    Comment


                                                    • Tänään sitten tuli viesti auto kunnossa. Oli pitänyt ajaa yli 140 km/h ja valinnat korkeuden suhteen mahdollisia sen jälkeen. Huomenna täytyy enemmän testailla. Onko tuo mahdollista edes mennä noin? Ihmettelen.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                                        Tein Alluun tuollaiset adapterit joihin saa läpipultit. Voin kiristää niillä takaiskarin venttiilin jäykimpään asentoon. En tiedä muuttuiko vaimennus hirveästi, mutta tulipahan nyt tehtyä. Sorvasin samalla myös tulpat letkujen päihin.

                                                        Click image for larger version

Name:	HTPwhGlp_Wn9c8vPUEJnJJ74bggZsHxsz8WxnPtGB0Y8uDQAU7xqDJDMMTAtgLvxCAB9EQjnEyxUKeFUMzYLp-G3DsjBJ9giSxmbNZX4QnoFYInSPU46CCNH0a4uXFdDCWkE672q48QylCR0qD9B3NjDWuZkrFtiiV3lY0K1fC7c6T07T9M0p0OS_hrQmRWbewXEko2qULuRN2W7R_5Qfg1nh5un5Mov6m3k7PAvCh4MSlVULtKBKo9XxGKHDcv
Views:	1088
Size:	223,1 Kt
ID:	1929121
                                                        Click image for larger version

Name:	Ft-pXYP1X4CST6pwlWA0ze_7Lup_bKJL7X9ZDmLpz8idQH6yqiBOsLlQH-Z7WsQI3sHedcMjew97zXV4EIpvcpPojst9KM1BN6EHocPOmRdxfOmeXChVlJUKoe10inZxAwWH0Ih1mqgy7MRRH2HHeoNS0_S9z--GiGVJvqAwwBR5WfjsGzzZZRFSYyK-P90jSSrwyU6HWtWydN6LHgLxcKUc6QyhAq7gGbJWJNVckNiw1uAI1ndH1fsTVW4vlTu
Views:	1071
Size:	271,2 Kt
ID:	1929120
                                                        Mulle kelpaisi myös tuollaiset. Siellä on ne anturitankojen jatkot paikallaan,eli auto on alimmassa asennossa ~15 mm matalampi kuin tehtaalta. Alimmassa asennossa iskarit ovat ehkä turhan löysät. On minusta aika kamala ajettava. Voisi tietty koittaa, paraneeko inan nostamalla ohjelmallisesti.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Tamariinii Näytä viesti
                                                          Audi Q7 4L 2009 potilaana, ilma-alustan kompressorin lämpöanturi temppuilee, antaa vikakoodia 06EC. Kuitenkin anturin resistanssi on ihan terveen oloinen (17kohm@20c) muilta foorumeilta löydettyjen resistanssien perusteella ja liittimetkin terveen näköiset. Pitäisi saada mitattua myös eculta tuo resistanssi jotta voisi haarukoida vian sijainnin (liitin, johto, itse anturi kuitenkin). Onko kenelläkään tallessa kytkentäkaviota tuollaiseen tai mistä sellaisen löytäisin?

                                                          Autoon on jo vaihdettu alustaan komponenttia vaikka kuinka edellisen omistajan aikaan ja minulla ollessa tuo valo on palanut koko ajan ja kalibrointi pitäisi tehdä järjestelmään, ei anna sitä tehdä ennen kuin viat on kuitattu ja viimeinen vikakohde (kalibroinnin puuttumisen lisäksi) on tuo lämpöanturi.

                                                          Vaihdettu on jo pari pussia ja venttiililohko sekä kompressori edellisen omistajan aikaan. Itse vaihdoin vielä vuotavan paineilmasäiliön jolloin vikakoodi vuodosta poistui ja toimilaitetestit menee läpi kaikki ja testerillä auto nousee ja laskee kuten pitää.
                                                          Jatkoa tarinalle lisää, kytkentäkaaviot hankittu Erwinistä (kiitti vinkistä koitap, en tiennyt tuollaista palvelua olevan) ja valitettavasti on niin että sama resistanssi pääsee myös perille asti lämpöanturilta ja johdot mitatenkin ehjät ja samoin liittimet. Kytkin myös kokeeksi lämpöanturin suoraan Ecuun ja vikakoodi säilyy sekä diagnostiikan kautta mitattu lämpötila pysyy nollassa.... Eli valitettavasti taitaa olla ecu rikki. Yllätys.

                                                          Comment


                                                            Touareg/Cayenne puolella ei mitenkään poikkeuksellisen harvinainen vika että suspension control modulessa murtuneita juotoksia ja samat ohjainlaitteethan näissä on kaikissa. Mahtaisko se Audissakin sijaita samassa paikassa tavaratilan oikeassa sivussa verhoilujen takana. Kannattaa käydä loopin ja kolvin kanssa läpi jos vaikka niin helpolla tulis kuntoon.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja koitap Näytä viesti
                                                              Mittailin vielä paineanturin G291 käyttöjännitettä. Jos paineanturin otti irti ohjainboksilta, niin boksilta lähti tasainen 5V, mutta kun anturin kytkee kiinni niin jännite kyykkäilee välillä. Eli taitaa olla tuossa se vika kuitenkin.
                                                              Venttiiliblokki vaihdettu ja vika näyttäisi poistuneen. Ne korkeusanturien pallonivelet lähti tosiaan ihan vetämällä auki ja nehän oli kaikki enemmän tai vähemmän täysin jumissa. Herkistelin ja pistin uusilla rasvoilla kasaan.

                                                              Täytin ilmasäiliön ja jousipussit Ross-Techin ohjetta noudattaen: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...eding/Charging
                                                              Siinä mainitaan että "Field-[4] will display the current pressure Note: System will time out after 60 seconds, the procedure maybe repeated as necessary to achieve the desired system pressure."
                                                              Mistä voin tietää että kuinka monta kertaa tuo prosessi pitää toistaa? En tiedä mitään ohjearvoja paineille. Osaako järjestelmä lopettaa kompressorin jurnuttamisen kun haluttu paine on viimein saavutettu? Tuo 60 sekunnin aikaraja taitaa olla vain kompressorin lämpenemistä ajatellen.


                                                              Kaikki jousituksen vikakoodit poistui, paitsi tietysti se, että adaptointia ei ole tehty. Jostain lukemani tiedon mukaan jousitus pitäisi asettaa "Automatic" asentoon kalibrointia varten. Ongelma on, että minulla on jäänyt "Comfort" mode päälle ja lisäksi tunkkausmoodi päälle ja vikakoodin ollessa päällä valinnat ovat harmaana eikä niitä pääse muuttamaan. Onko jokin keino pakottaa jousitus automaatille vai voinko tehdä kalibroinnin Comfort-modessa ja tunkkausmoodi päällä ja tämän jälkeen mahdollisesti pääsen muuttamaan valintoja ja teen sitten uudelleen ohjeen mukaan?


                                                              Click image for larger version  Name:	comfort.jpg Views:	0 Size:	145,1 Kt ID:	1929266

                                                              https://www.ross-tech.com/vag-com/ca...elcontrol.html Tuo Ross-Techin ohje ei kyllä mainitse, että jonkin tietty moodi pitäisi olla valittuna, mutta aika puutteellisia ohjeita nuo on muutenkin.

                                                              EDIT: löysin jostain ulkomaiselta foorumilta vinkin: Delete all the related DTCs, than make adaptation with the factory values instead of the measured! Tätä varmaan uskaltanee kokeilla? Jos vaikka tuon jälkeen antaisi jousituksen valinnat MMI:lle taas näkyviin..
                                                              Viimeksi muokannut koitap; 3.11.2021, 21:49.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X