Ei kait sille oikein muuta voi tehdä. Tai voisi sen varmaan vetää lavetille ja siirtää lämpöiseen halliin, mutta mitä siitä hyötyisi?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Tuo lämpimään talliin siirto taitaa olla tänään poissuljettu vaihtoehto. :/
Mitenkäs peräpään keventäminen esim. tunkilla vetokoukun alta nostamalla? - Mietin josko takajouset ovat niin pohjassa, että tasonsäädön anturit saattaisivat olla pois mittausalueelta ja kevennys varmistaisi ainakin sen ettei tuosta tulisi ongelmaa?
Comment
-
Tuskinpa se siitä nokkiinsa on ottanut. Laita vaan käyntiin ja katso mitä se tekee. Jos ei ala nousemaan, niin sitten VCDS käteen ja ihmettelemään. Tuo oma auto kyllä tokeni kun sain sulamaan, sitä ennen ajoin kyllä aika pitkästi "kyljellään" eikä se siitä herneitä vetänyt.
Comment
-
Kvanden tilanne kävi ex-A8:lle viimekeväänä pakkasten aikaan Lentoparkissa, oli tosin koko auto painunut pohjaan asti viikossa. Lähti sieltä kun pisti auton käyntiin ja kävi vähän nostamassa pyöränkaarista, hetken vilkutteli vikavaloa kunnes sai korkeuden takaisin alueelle. Kokeilemaan vaan miten käy..
Comment
-
Onko muut huomanneet että nousee itsekseen tuommoisesta? Pari pidempää seisontaa ollut omassa ja molemmilla kerroilla on käynyt melko matalana takapää kunnes noussut takaisin. Ekan pistin mielikuvituksen piikkiin mutta toisella kerralla satuin toteamaan työkaverille aamulla asiasta ja iltapäivästä työmaalta palatessa perä oli ylhäällä taas. Uskoi kaverikin kun itse näki!
Lift-asentoon jätin molemmilla kerroilla ja puoltoista - pari viikkoa kesti vajota matalaksi. Ovia ei auottu tms.
Comment
-
Ainakaan minulla ei ollut merkittävää perän nousua havaittavissa, kun lämpötila nousi maanantaiaamun -24 asteesta keskiviikkoiltapäivän nollaan.
Kuvat alla: Ensimmäinen kuva -24C, toinen ja kolmas 0C ilman ovien avausta. Noiden kuvien jälkeen rouva ilmestyi hoputtamaan kauppareissulle, joten kuvaaminen loppui siihen...
Keskuslukon ja oven avaaminen ei kuitenkaan nostanut perää juuri havaittavasti.
Auton käynnistyksen jälkeen alusta nousi muutamassa sekunnissa comfort-asentoon.
Comment
-
Kuinka C5 Allroad nostetaan ylös tontista, kun omin voimin ei nouse?
Onko paineakussa mitään liitintä, josta voisi antaa ulkoista ilmaa sinne?
Auto ollut minulla viikon ja muutaman päivän seisonnan jälkeen oli keula tontissa. Varmaan 20 kertaa käynnistelin sitä ennen kuin sain keulan nousemaan. Kompura käy aina pari minuuttia ja sitten sammuu ja jää vikatilaan. Nyt pitäisi taas herätellä se ylös.
Kompura pitää ensin alkuun aika terävää kolinaa, mutta hiljenee lämmettyään. Autolla on vajaa 400 000 km mittarissa. Pitäisikö aloittaa männänrenkaan vaihdolla vai odotella kesäkelejä?
Koodi:Address 34: Level Control Labels: 4Z7-907-553.LBL Controller: 4Z7 907 553 Eåu Component: - 2C1A1 D040 Coding: 25500 Shop #: WSC 09999 VCID: A135E68738D1 2 Faults Found: 01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291) 27-10 - Implausible Signal - Intermittent 01400 - Suspension Level Control 11-10 - Control Limit Not Reached - Intermittent
Comment
-
Pitääpä kokeilla tunkin kanssa.
VCDS:llä näköjään näkee myös painesäiliön paineen. Voisi katsoa muuttuuko se mihinkään, kun kompura käy.
Tilasin myös periaatteideni vastaisesti (tee-se-itse halvemmalla) tällaisen. Kallishan tuo on, jos siihen joutuu uusimaan liittimet, mittarin ja venttiilin, mutta jäähän siitä kenties jakopalikka jäljelle :D Samalla kun tuon asentaa sinne säiliön kylkeen, niin ajattelin ulkoiluttaa säiliötä ja tyhjentää sen vedestä. Veden määrä kertonee kompuran kissanhiekan statuksen.
EDIT: Olihan se melkein samanlainen kuin ilmoituksessa. Aainakin anodisointi oli unohtunut.
Comment
-
Ihmiset kuvittelevat että ilmajousitus on kovin monimutkainen ja mysteerinen laite. Oikeasti se kuitenkin on melko yksinkertainen systeemi, kunhan kokonaisuuden jakaa hieman osiin. Kopressori pumppaa säiliöön ilmaa. Säiliöstä ilma johdetaan venttiilileille, josta ilma jatkuu eteenpäin jokaiselle ilmajouselle. Ilmajousen liitännässä on yleensä välissä letkurikko venttiili, joka estää jousen tyhejenemisen letkurikon tilanteessa. Jousen täyttäminen ja tyhejentämien tapahtuu saman linjan kautta. Jousta tyhejnnettäessä ilmaa päästetään rauhallisesti pois jousesta jotta letkurikkoventtiili ei pysäytä ilman kulkua.
Jos se ilmajousitus on tipputtanut yhden tai useamman kulman alas, eikä suostu nousemaan ylös, voi järjestelmää diagnosoida melko helposti myös ilman erikoistyökaluja. Tärkeintä on, että järjsetelmää käy läpi komponetti kerrallaan:- Lähteekö kompressori päälle kun autoa yritetään nostaa?
- Käytännössä kaikissa autoissa kompuran ääni pitäisi kuulua, etenkin jos kuntelee läheltä.
- Jos kompura ei pyöri ollenkaan, kannattaa vikaa etsiä sähköiseltä puolelta.
- Etenkin jos autoa on huijattu matalammaksi, saatta anturien mittusalue loppua kun kulma on tontissa. Tästä seurannut vikatila estää kyseisen jousen täytön korkeuden perusteella.
- Jos järjestelmä estää kompuran käytön, pitäisi tästä jäädä vikakoodi. Sulakkeen palamisesta, tai releen hajoamisesta ei vikakoodia välttämättä jää, ja ne pitää tarkistaa ihan jännitemittarilla.
- Kuuluuko auton luona suhinaa?
- Jos järjestelmässä on jossain niin iso vuoto, että auto ei enää jaksa ehjällä kompuralla nousta, kuuluu vuotokohdasta huomattava suhina.
- Yksittäiset suhahdukset voivat johtua asennon korjailusta, mutta jatkuvaa suhinaa ilmajousituksesta ei pidä kuulua. Kuuntele hiljaisessa ympäristössä suhinoita etenkin pyöränkaarien luota.
- Tuottaako kompressori säiliöön painetta?
- Säiliön paineen voi tarkastaa VCDS:llä, tai tarvittaessa löysäämällä paineilmalinjan liitoksia.
- Jos kompura käy, mutta säiliöön ei muodostu painetta, mahdollinen syy voi olla väsähtänyt kompura tai esim tukos linjassa.
- Toimiiko ventiilit?
- VCDS:llä voi paineistaa tai tyhjentää palkeita.https://forums.ross-tech.com/showthr...eding-Charging
- Toimenpiteen aikana säiliön paineen pitäisi muuttua kun venttiili avataan, jos paine ei muutu, on venttiilissä luultavasti jotain vikaa. Venttiilin toimintaa voi myös tarkistaa irroittamalla linja venttiilin jälkeen. Tämän jälkeen jousta paineistaessa linjasta pitäisi tulla ilmaa.
- Jos venttiili on vaan jäässä, saatta tuon saada sulamaan ajamalla korkeutta edestakaisin. Kompuran jälkeinen paineistettu ilma on melko kuumaa pakkasellakin ja se saattaa pystyä sulattamaan jäätyneen venttiiliin.
- Pystyykö jouseen ajamaan ilmaa ulkoiselle kompuralla?
- Kun auton ilmalinja on irroitettu, voi jouseen liittimeen yrittää ajaa ilmaa ihan vaan tavallisella paineilmapistoolilla. Paineen pitäis myös pysyä jousessa, jos letkurikkoventtiili on ehjä.
- Itsellä varaosa jousessa tuli mukana rikkinäinen venttiili, joka ei päästänyt ilmaa kumpaakaan suuntaan.
Eli vikaa kannattaa alkaa haarukoimaan järjestelmässä. Vuodot kannatta tarkistaa ihan ensimmäisenä. Kompuran tuotto riittää kattamaan melko isonkin ilmavuodon. Tämä tosin kuormittaa kompuraa, ja jos vuotoa ei korjaa, lyhenee kompuran käyttöikä melko radikaalisti. Vuodon voksi myöskään kosteudenpoisto ei toimi oikein ja järjestelmä saattaa alkaa kerätä kosteutta. Kosteus voi sitten jäätyessää jumittaa/hajottaa venttilejä. Eli se pieni vuoto, joka haittaa vain kun auto on parkissa, saattaa hajottaa lopulta muut järjestelmän komponentit ja kasvatta näinollen korjauslaskua.
Comment
- Lähteekö kompressori päälle kun autoa yritetään nostaa?
-
elexter, pari kommenttia.
1. Muutama juttu menee hiukan eri tavalla vanhemmassa Allroadissa.
- Esimerkiksi ilmapussien liittimet on aika heppoisia eikä niiden kanssa kannata säätää ainakaan pakkasessa. Rakenne lienee parempi uudemmissa autoissa.
- Ilmapussi ja iskari ovat eri osia ja o-renkaiden tiivistämiä keskenään. Vuoto voi siis olla myös siellä, etenkin kovalla pakkasella.
- jos auto seisoo kauemmin, laitan kapulat auton alle ettei pääse laskemaan ihan alas (joka ei tee hyvää puslille tai pusseille.
2. Jäätynyt venttiili sulaa ja kuivuu hyvin etenkin lämpimässä parkkihallissa autoa muutaman kerran nostamalla ja laskemalla. Muut kikat ovat turhaa harrastamista.
Comment
-
Rahanarvoinen vinkki ainakin 4G pohjaisiin korkeusanturien suhteen; Esim. apukuskin etuanturia ei löydy tarvikkeena, laakkosen hinta reilut 200€ , saksasta noin puolet. Kaikissa nurkissa on samanlaiset anturit samalla osanumerolla (3C0 907 503 ainakin omassa) ,mutta kannakerauta on erilainen. Tykkäävät myydä alkupeäiräisenä kannakeraudan numerolla (mulla esim. 4H0...)koko pakettia. Anturi on sama mikä hoitaa valojen korkeudensäädön autoissa joissa ei ole ilmajousia ja lähtee kahdella ruuvilla irti kannakkeesta. Näitä " ei ilmajousi antureita" saa tarvikkeena alkaen 20e. Mulla katkesi oikeasta etuanturista varsi ja tilasin sitten pienen tutkailun jälkeen saksasta mk7 golffiin (oli sillä hetkellä nopeimmin saatavilla ollu) tarkotetun vasemman etuanturin testimielessä hintaan 32€. Heitin äsken paikalleen ja homma toimii. Näyttää arvot oikein jne.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viestiLähinnä kiinnostaisi, että onko tuo paineakku minkämoinen? Selvästi tuntuu puhaltamalla, että joku kalvo on sisällä + laitos hitsattu ympäri puolivälistä...
Pitääkö hitsata paineellisena vai paineettomana, että kalvo ei ole seinämässä kiinni tuolta alueelta? Palaa pian puhki samalla ja mujua putkiin...
Kuvassa tuo astilaudan tuki paineakun vieressä(kuva pyörähtäny, eli oikea puoli alaspäin).
Akku lähti täyttymään, kun otti Security valikosta paineakun hyväksynnän pois. MUTTA VCDS output testiä ei päästä läpi, vaan ilmoittaa "hylätty ohjaimen toimesta". Paine nousee yli 10bar:iin, 30s kerrallaan ja sen jälkeen pihisee jostain etujousien tietämiltä käynnistämättä kompuraa... Mikähän ton järjestelmän normipaine on? Paineakussa max on 17bar.
Ennen kuin vika alkoi auto oli tunkkimoodissa ja vasen etunurkka ylhäällä muutamia päiviä ja se paineakku, kun oli tyhjä niin niiasi toi vastakkainen nurkka selvästi alemmaksi. Olisikohan hukannut perusasetuksen? Täytyy kokeilla tehdä tuo pyöränkaarisopeutus nyt ensiksi. Onko muita ehdotuksia?
Edit, nyt antaa joka kera vikakoodia mekaaninen vika venttilibloki. Antaa lämpimästä lähdettäessä kerran liikuttaa, mutta muut asennot menee harmaaksi. Eli joku asento ei ole nyt purkin mieleen. Onko tuolle paineakulle joku muu sopeutus, kuin tuo testi. En uskalla tolppien asentoja säädellä, kun ei liiku, kun ei tod näk pysty tekeen koko sykliä valmiiksi. Mikä laukoo vikakoodin? Joku mittaus ei liiku vaikka ohjataan?
Edit2: Auto lämpimään talliin ja hetki siellä homma kunnossa. Paineakkutäyttö yli 13bar(näyttää 17bar kestävän) niin meni output testillä paineakkutesti läpi... SSP:ssä näkyi olevan toiminta niin, että tolppiin ajetaan paineakusta nostopaine, jos siellä on 3bar suurempi paine, kuin tolpassa. Tolppien paineet ainakin hetkellisesti oli 6-7bar luokkaa, kun katselin. Nyt pelasi lämpimänä, mutta täytyypä ryynejä vaihella, jos vielä jäätyy. Lienee syynä toi paineakun hajoaminen, että pääsi kosteutta sisään...
Comment
-
...
Lämpimässä tallissa toimii - pakkasessa vetää venttiiliblokin mekaanisen failuren päälle ja järjestelmän "lukkoon" ja vie TPMS:n myös vialle.
Lämpösessä liikkuu erittäin hyvin ja nopeasti tasot ja paineakkutestikin menee läpi, kun laittaa "fill pressure accumulatorilla" paineeksi reilut 13baria... N.10bar paineella ei vielä hyväksynyt tuota.
Vesi/kosteus on paineakkukierrossa - mitens sen saisi kätevimmin pois? Uskaltaakos tuolta ilmalinjan liitoksesta venttiiliblokilta laittaa aseöljyä venttiilin liikettä helpottamaan?
Onko tuosta venttiiliblokista ollut jossain SSP:ssä poikkileikkausta, jotta ymmärtäisi toimintaa paremmin?
Comment
-
Jossain C5 Allroadin SSP:ssä luki että kompura toimii kuivana josta saadaan se etu ettei ilmapusseille mene öljyä. Eli ei ehkä ole hyvä idea laittaa aseöljyä sinne.
Kompurasta puheenollen, paljonko sinne säiliöön pitäisi saada C5:ssä painetta output testillä? Minä muistelen saaneeni jotain 10 Bar ja testi meni läpi. Mietin vaan pitäisikö pumppu remontoida samalla kun kuivaan ryynit.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiJossain C5 Allroadin SSP:ssä luki että kompura toimii kuivana josta saadaan se etu ettei ilmapusseille mene öljyä. Eli ei ehkä ole hyvä idea laittaa aseöljyä sinne.
Kompurasta puheenollen, paljonko sinne säiliöön pitäisi saada C5:ssä painetta output testillä? Minä muistelen saaneeni jotain 10 Bar ja testi meni läpi. Mietin vaan pitäisikö pumppu remontoida samalla kun kuivaan ryynit.
Puhallutin auton kompuralla paineakkulinjan, ennen asennusta, mutta paineakku oli paineeton, eli oiskos sieltä sitten kondensoinut? Huvittavassa paikassa, kun Webaston pakoputki on puolivälissä tuota ja puhaltaa lämpimät kaasut tuon alle ja lämmittää muutenkin tuota etummaista paineakkua...
Jännä kyllä, kun lämpimässä tallissa pomppii ylös alas ongelmitta...
Näyttää Q7:ssa paineakkutesti menevän läpi vasta 13bar paineilla ja jos testi ei mene läpi, estää myös täytöt - "security access":issa on tuon ohitukselle oma koodinsa, jotta täyttö onnistuu. Sekään ei auta, jos venttiilibloki ei reagoi, eli vaatii lämpöä...
Comment
-
Enpä keksi muutakaan tapaa. Mutta itse ilmapusseissa voi olla paljonkin kosteutta, ainakin itsellä oli yhdessä kun sen avasin. Sieltä sen pois saaminen onkin sitten isompi jumppa. Ehkä sen saisi niin pois että lämmittää pussia kuumailmapuhaltimella, ja pumppaa sitä ylös-alas paineilman avulla.
Pitäisi ottaa se painesäiliö irti ja katsoa onko siellä vettä sisällä.
Comment
-
A6 C7 2012 keula vajoaa pakkasella
Minulla on ajossa ensimmäistä kokonaista talvea vm 2012 125 tkm ajettu A6 Quattro jossa on ilmajousitus. Kovalla pakkasella esim. -25 auton keula laskeutuu molemmilta puolilta tasaisesti ns. kenttään. Auton perä pysyy normaalissa korkeudessa. Oven avaus saa keulan nousemaan aavistuksen verran. Virtojen kytkemisen jälkeen kompressori käy pari noin 30 sekunnin mittaista sykliä ja keula nousee suht. normaalisti ylös viimeistään käynnistyksen yhteydessä.
Lisäksi keula kuskin puolelta laskee auton seistessä pari senttiä oli pakkasta tai ei. Tämän piirteen takia käytin auton jo kesällä 2018 merkkihuollossa tarkastettavana. He eivät löytäneet vikaa autosta. Vuotaakohan joustinjalka jostain kohtaa? Voiko tämä liittyä kovalla pakkasella tapahtuvaan auton keulan vajoamiseen. Suihkuttelin saippuavettä sinne minne rakenteita purkamatta sai mutta en havainnut vuotoja.
Onko tuo kovalla pakkasella tipahtaminen kuinka normaalia vai vaatiiko välittömiä toimenpiteitä? Mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Kiitokset vastauksista etukäteen.
Comment
-
Mulla teki viime talvena tuossa -11 q7, lämpöisessä tallissa toimii mutta yli 10 pakkasessa vikatilaan. Koodit oli, mekaaninen vika venttiilissä(eli varmaan jäässä?) ja kompressori sammutettu ylikuumentumisen takia. Ja omasta mielestä se kyllä käynnisti kompressorin ihan omia aikojaan.
Tämä tuli kompressorin releen vaihdolla kuntoon. Ainakaan sen jälkeen ei ole temppuillut edes -32 pakkasessa.
Ainakin kerran viikkoon tulee nostettua ihan ylös ja laskettua alas, kun silloinhan se kuivaus toiminto toimii.?
Comment
-
Joo, täytyypä kokeilla nyt kevyemmillä keleillä tyhjentää toi säiliölinja kokonaan - ja heivata ees ja taas.
Kyllä se varmaan venttiilin liikuttua lähtee peliin uudelleen.
Ei tuolla paljoa kosteutta voi olla, kun ei mielestäni kauan oo ollut paineettomana ja pääosin silloinkin lämpösessä tallissa...
Tuon releen syy-yhteyttä en kyllä ymmärrä, jos ei sitten hitsaa kiinni, kun pitkään pyörii toi kompura.
Comment
-
Jos se kissanhiekka on märkää, niin kompura imee kuivaa pakkasilmaa, puristaa ilman kokoon, jolloin ilma lämpiää. Lämmin ilma kostuu mennessään kissanhiekan läpi ja kastelee järjestelmän. Jäähtyessään siitä todennäköisesti kondensoituu vettä järjestelmään. Jos vesi ei jäädy järjestelmään, niin alas laskettaessa se lämmin ilma kuivataan kissanhiekassa ennen kuin se päästetään ulos. Kosteus jää kissanhiekkaan.
Eli mielestäni jos se kuivain on päässyt kastumaan, niin peli on menetetty. Ainoa vaihtoehto on katkaista letku ja ajaa ilmaa kompressorin läpi kunnes kuivain on kuiva (mission impossible) tai laittaa hiekat uunipellille kuivumaan. (Kiertoilmauunista plussaa. Huomaa, että liika lämpö tuhoaa silikageelin.) Samassa yhteydessä pitäisi saada auto lämpimään ja päästä puhaltamaan linjat kuiviksi sekä tyhjentää paineakku vedestä.
Mitään mömmöjä ei järjestelmään saa laittaa, koska kissanhiekka ja pussit ovat sen jälkeen vaihtolistalla.
PS Vaikka kissanhiekasta kirjoitinkin, niin se ei liene yhtä tehokasta kuin aito silikageeli.
Comment
-
Oikea etunurkka vajoaa alas myös lämpimässä autotallissa. Pitäisi alkaa etsimään vuotokohtaa. Sen verran katsoin auton alle, että Arnottit siellä ainakin edessä näyttää olevan.
Arnottilla on "rajoitettu elinikäinen takuu", mutta siinä on yksi mutta: "Arnott vaatii alkuperäisen ostokuitin tai kopion siitä kaikissa takuu asioissa."
Valitettavasti ostamani auton papereiden joukossa ei ollut kuittia, eikä rekisteritiedossakaan kerrota vanhoja omistajia. Tämä saattakin olla se syy miksi Arnott uskaltaa tajota tuollaisen takuun.
Comment
-
Älkää missään nimessä nyt mitään öljyä sinne järjestelmään laittako, kyllä se kuivana on suunniteltu toimimaan. Kuivaus myös on suunniteltu toimimaan niin että se ajaa ilmaa läpi ryyneistä ja on huoltovapaa, joskin niiden erillinen kuivaus esim. uunissa ei ainakaan voi särkeä mitään.
Liitteessä "Volkswagen Touareg: Self-leveling suspension, servicing" jossa alussa muutamia yleisiä viankuvauksia ja vinkkejä mistä vikaa hakemaan.Attached Files
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja retro Näytä viestiKannattaa vaihtaa. Kosteus menee poistuessaan kuivainten läpi ja kostuttaa kuivaimia. Teoriassa jousista tuleva kuiva ilma kuivattaa ryynit ilman poistuessa, mutta koska kosteutta on jo systeemissä, se ei enää kuivata.
Comment
-
A6 c6 (4f) vm. 2005. Auto jätti työpaikan pihaan pakkasten tultua. Antaa vikakoodin kompressorin releestä. Ja korkeustason signaalista. Korkeustasot mitattu obdelevenillä ja näyttäisi toimivan loogisesti, autoa heiluttamalla kaikki arvot muuttuu kuten olettaisi..
Vaihdoin releen apukuskin puolen sähkökotelosta, ongelma jatkuu. Kompressori ei käynnisty millään auton komentamana, mutta jos releen kannen ottaa irti ja yhdistää kärjet, kompura käy. Paine linjassa 9 bar obdelevenin mukaan, joka viittaisi että kompura joskus kumminkin kävisi(?)
Relettä käsin ajamalla nousee ainakin 18bar:iin eli kompura ei ole epäilyksen alainen.
Auto yöksi talliin sulamaan ja ryynit uunitettu. Koottu, ei toimi. Ei nouse mikään vieläkään nurkka yhtään. Tiedossa on että takapussit vuotaa, mutta vuoto on pientä ja uudet tilattu, ei silti selitä miksi auto ei nouse lainkaan.
Ideoita?
-Onko kompuralle useita releitä? Sijainti?
-Voisiko venttiilipöytä olla laakista kokonaan vainaa?
-onko auto hukannut sopeutusarvot ja ei tiedä millä korkeudella on, joten ei varmuuden vuoksi tee mitään? Kuinka tarkistaa?
-mistä löytää tuon level control moduulin measuring blocks listan? Kovin vaikea tietää mitä tehdä ilman sitä kun ei ymmärää mistä kiikastaa... :-/
Comment
Comment